Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Ascona
Vandaag om 20:40:40
Lokpilot 4 defect door MadhouseNL
Vandaag om 20:18:19
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05

Auteur Topic: Artitec DE-2  (gelezen 602094 keer)

GerardvV

• Offline Offline
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re:Artitec DE-2
« Reactie #1110 Gepost op: 20 September 2011, 22:29:20 »
Voor de vloer heb ik Humbrol 87 gebruikt.

Een plaatje van de brandende binneverlichting waarbij het blauw wel erg fel overkomt op de foto, in het echt is dit minder.
[
klik
en een plaatje van de frontseinen. De methode 'Karst' werkt prima! Zou Artitec ook zelf kunnen doen, is alleen zwarte verf op het verbindend gedeelte tusen de twee geleiders van de toplichten.
klik
Voor de rest; nooit bang zijn om iets open te maken maar je moet wel zeker zijn dat je het op de juiste manier doet.
in het geval van de DE-2 hadden er wat charmantere manieren geweest om de kap vast te zetten, bijv met schroeven. Genoeg plaatsen in front, midden en bij bakovergang om dit onzichtbaar te doen, is m.i. ook goedkoper bij het maken van de mal. Onoverkomelijk zijn de toegepaste clips nu ook weer niet.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
146* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
« Reactie #1111 Gepost op: 21 September 2011, 06:10:55 »
Wederom een stuk opgeknapt Gerard !
Moet trouwens zelf ook nog de juiste kleuren hier zien te krijgen alvorens uberhaupt aan het openmaken te beginnen.
Tuurlijk hadden ze schroeven moeten gebruiken, maar ok, daar is niets aan te doen !

Overigens meen ik ook bij jouw 93 te zien, dat bij het middendraaistel die beide treeplanken VLAK onder die deurtjes zitten net als bij mijn 93.
Dat schijnt vrij algemeen te zijn bij Artitec hoewel bij sommige DE-2's het WEL goed zit (dus precies tussen die gele bodemlijn oftewel net als bij dat deurtje van de bagageruimte).
Ik heb al eens eerder in dit topic mensen erover horen praten maar het schijnt iets te zijn dat niet te corrigeren valt (zelfs niet volgens Artitec zelf).
't Is een beetje jammer maar ok, ik kan ermee leven.
Toen je de kappen er af had heb jij toevallig nog gekeken of er heel misschien iets met die treden valt te doen ?
Volgens foto's die ik heb gezien zitten die 4 middelste treden vast aan de BAK en niet aan de kap.

Groet, Jan

GerardvV

• Offline Offline
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
« Reactie #1112 Gepost op: 21 September 2011, 08:31:29 »
Treden zijn meegegoten met de bak, vrij weinig aan te doen zondergrote ingreep.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
146* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #1113 Gepost op: 21 September 2011, 09:27:58 »
Hoi,

Als de nood het hoogst is, is de hulp... juist ! Nabij !  ;D

Er is juist wel heel makkelijk iets aan te doen  ;D

Het probleem zit hem in de schorten ! Als je hem eenmaal uit elkaar gehaald hebt, gebeurt er iets met de clipjes die de schorten op de metalen bak klemmen:

Citaat van: Hammondman
....Nu de klipjes iets "uitgelebberd" zijn haal ik 'm iets alternatief open, dat wil zeggen dat ik het deel met de schortplaten naar onder trek, daarna komt de kap er zonder problemen vanaf....

... en zakken daarna de bakken ter hoogte van het middendraaistel naar beneden  :o

Leg het stel maar eens op z'n rug, en kijk hoe het rechte einddeel van de schorten aansluit op de onderbak. Gegarandeerd zie je daar nu een kier. Oplossing ( die ik ook heb gedaan ;) ) is heel eenvoudig: Schorten omhoog drukken zodat ze weer zonder kier op de metalen bak aansluiten en dan een drupje seconden lijm op de naad laten vallen. Even vasthouden, todat de lijm aantrekt en klaar !  ;D

Hierna kun je de bakken nog steeds demonteren. De schorten horen gewoon op  plek te blijven zitten ;) Natuurlijk niet zoveel seconden lijm gebruiken dat ook de bovenbak vastlijmd. Uit voorzorg zou je eerst de kappen kunnen demonteren. Dan de schorten lijmen en daarna de boel weer in elkaar zetten.

Grtzz,

Karst

jandejager

• Offline Offline
« Reactie #1114 Gepost op: 21 September 2011, 10:42:36 »
Lijkt me een goed plan Karst.
Heb net even 2 foto's gemaakt van de onderkant.
Is DAT de naad die je bedoelt ? Waar ik de rode pijlen heb gezet ?
En ik neem aan dat dat ook de plek waar gelijmd zal moeten worden ?

Heb heel voorzichtig wat op de schorten gedrukt, maar er zat geen beweging in en de naad bleef waar ie was.
Of moet inderdaad EERST de kap worden verwijderderd VOORDAT je dat kunt doen ??

Oef, kon ik je maar even door mijn laptop hierheen de kamer intrekken ........ Had ik het probleem zo opgelost en kreeg je een paar biertjes van me op de koop toe !

Groet, Jan

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #1115 Gepost op: 21 September 2011, 10:48:58 »
Yep !

Da's de naad :) En de juiste plek voor een drupje lijm.

Het 'veiligst' is idd om 'even' de kappen er af te halen. Andere methode: Vinger op de vouwbalg houden, bakken incl. schorten omhoogtrekken.

Grtzz,

Karst

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #1116 Gepost op: 21 September 2011, 11:04:26 »
Ik weet niet of het nodig is, maar even een aanvullende tip: als je dit chassis met cyanoacrylaat, ook wel superlijm vastlijmt, is het misschien verstandig het chassis 24 uur los te laten liggen en niet meteen de kap er weer op te zetten. Voor je het weet heb je witte ramen boven de lijmnaad.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #1117 Gepost op: 21 September 2011, 11:06:21 »
Inderdaad een goede tip Ivo. Heb er zelf geen last van met Olba, maar voorkomen is beter dan genezen ;)

Maar door het stel op de rug te laten liggen is het risico wel kleiner ;)

Grtzz,

Karst

jandejager

• Offline Offline
« Reactie #1118 Gepost op: 21 September 2011, 11:14:41 »
Goed nieuws Karst !

Die biertjes heb ik nodig om mijzelf moed in te drinken of ik wacht beter tot mijn goeroe over 2 weken terug is van vakantie en hem dit laat zien.
In feite betekent dit dat er eigenlijk helemaal geen "traptreden" probleem meer is !
Zoals gezegd kon ik er wel mee leven maar het bleef toch een beetje irriteren omdat het mijns inziens een ONnodig probleem was.
En het geeft een goed gevoel dat dit probleem tzt goed en wel de nek om kan worden gedraaid !

Ook voor die DE-2's waarbij 1 bak goed zit en de andere niet (en DAT was inderdaad geen gezicht, met de ene bak 2 mm hoger dan de andere !) is het probleem dus ook zo opgelost.

Groet, Jan

Henk Veenstra

• Offline Offline
« Reactie #1119 Gepost op: 21 September 2011, 14:16:28 »
Dag Karst,

Ergens had ik gezien bij het vervangen van het frontseinledje bij de DE2,
dat je daar een ledje had ingebouwd wat een bolletje had.
Nu ben ik dat ook van plan en heb van conrad deze in huis nr 154443.
Kan ik die plaatsen?
Zo ja , hoe moet deze erin.Ik zie aan 1 kant een rondje.
Alvast bedankt.

mvg Henk

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #1120 Gepost op: 21 September 2011, 16:08:04 »
Yep, dat is hem.

Met het lensje recht naar voren monteren ;)

Grtzz,

Karst

Hammondman

• Offline Offline
« Reactie #1121 Gepost op: 22 September 2011, 09:40:19 »
Dat probleem met de naar beneden hangende bakken op het jacobsstel had ik inderdaad ook, maar al direct in het begin. Nadat ik 'm open en dicht heb gemaakt kon ik de bak in zijn geheel iets naar boven "trekken" waardoor ie goed zat. Nu zit daar dus enige speling en om te voorkomen dat de bak weer naar beneden gaat hangen heb ik een stukje schuim van de verpakking gepakt en dat tussen de bak en de trede ingeduwd. Resultaat: de bak zit netjes recht, het is geen permanente verandering aan het model, je hoeft niet te lijmen en je houdt in geen enkel geval schade over. :)

De optie met een drupje secondelijm kan natuurlijk ook en zag ook bij het openmaken dat de schortplaten eigenlijk hadden moeten blijven zitten... Maarja, we knutselen dan ook graag hè. ;)

Overigens heb ik wel het deel met de schortplaten in de motorbak aangepast omdat ik daar nu de kabels uit heb laten komen (ivm decoderbrandje). Het luidsprekerrooster heb ik weggehaald en daar zitten nu de kabels. Je ziet er niks van als 't model staat en rijdt, alleen als je 'm op de kop houdt. Maargoed, dat doen we ook niet zo vaak. ;)
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

jandejager

• Offline Offline
« Reactie #1122 Gepost op: 22 September 2011, 10:18:13 »
@Hammondman

Dit is gelukkig inderdaad iets waar NIET mee geleefd hoeft te worden.
Ik neem aan dat je met de "bak" de rode kap bedoeld (de bovenbouw met dak, deurtjes en ramen enz, enz).

Ik heb gisteren die foto gemaakt van de onderkant met de kier die ik aangaf met rode pijlen.
Zit de rode kap nu vast-geclipt aan dat aller-onderste gedeelte (de schortplaat of schorten ?), waar je tegenaan kijkt zoals op mijn foto ? En zit de bak (waar die beruchte treden dus aan vastzitten) daar als het ware tussenin ?
En dat is dus ook wat Karst de "metalen bak" noemt.
Ik probeer het ding een beetje te ontcijferen zonder nog de kappen eraf te (hoeven) halen als is het mij wel goed duidelijk dat daar geen ontkomen aan is, wil ik dit probleem een enkele reis naar de prullenbak geven.

Het kwartje begint langzamerhand te vallen bij mij  ;D

Groet,

Jan

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #1123 Gepost op: 22 September 2011, 11:27:38 »
Citaat van: jandejager
...Zit de rode kap nu vast-geclipt aan dat aller-onderste gedeelte (de schortplaat of schorten ?), waar je tegenaan kijkt zoals op mijn foto ? En zit de bak (waar die beruchte treden dus aan vastzitten) daar als het ware tussenin ?
En dat is dus ook wat Karst de "metalen bak" noemt...

Yep Jan, het kwartje is goed gevallen ;)

Grtzz,

Karst

Hammondman

• Offline Offline
« Reactie #1124 Gepost op: 22 September 2011, 11:37:19 »
@ Jan de Jager: Dat klopt!

Het is een aparte constructie moet ik wel zeggen! :) De achterste trapjes boven het jacobsstel die vaak tegen de rode kap aanduwen (het probleem) is onderdeel van het metalen frame en niet van de rode kap. De voorste treden bij de cabinedeuren ook al treedt het probleem daar niet op. Uitzondering zijn de de trapjes onder de bagagedeuren in de BDK: deze zijn onderdeel van de rode kap.

Noot: met de rode kap bedoel ik het hele bovenste rode gedeelte waar de ramen etc. in zitten.

Als je de rode kappen dus eraf hebt, zul je zien dat de cabinetrapjes en de trapjes boven het jacobsstel deel zijn van het metalen onderstel. Wat ik betitel als 'schortplaten' is het hele grijze plastic onderstuk tussen de draaistellen, daar waar in realiteit de motor zit. De schortplaten zitten vastgeklikt aan het metalen deel en blijven normaal gesproken ook zitten bij het verwijderen van de rode kap met ramen. Ik meen dat de rode kap voor het grootste deel vast zit aan de schortplaten en slechts op een paar plekken op het metalen onderstel.

Al met al houden de schortplaten het geheel zo'n beetje bij elkaar en is het metalen onderstel gesandwiched tussen de rode bovenkappen en de schortplaten.

Het trapjesprobleem is dus goed op te lossen zonder al teveel fratsen uit te hoeven halen: zonder demontage kun je de rode kap iets naar boven trekken boven het jacobsstel. Natuurlijk wel voorzichtig naar boven trekken. Bij mij klikte het model toen in de juiste vorm en bleef ook zitten. Zodra de bakken op de goede hoogte zitten en de trapjes de deuren niet raken zul je ook zien dat de schortplaten netjes op het metalen frame aansluiten. Je hebt dan geen kier zoals de lijm-oplossing liet zien.
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)