Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:49:24
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 18:42:30
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 18:37:50
Roco 2025 door Dennis94
Vandaag om 18:16:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 18:16:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 17:36:10
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door saskia
Vandaag om 17:31:42
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 17:22:19
Klein baantje 1200x1200mm door Scratchbuilt
Vandaag om 17:12:11
Nahmertaler Kleinbahn door Scratchbuilt
Vandaag om 17:07:53
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
Vandaag om 17:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 16:58:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:45:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 16:28:29
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:12:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:07:23
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Simon Stenneberg
Vandaag om 14:19:30
Spoor- en tramweg parafernalia door Frits C
Vandaag om 14:18:46
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 13:42:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:22:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 13:08:23
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Rico [momfer]
Vandaag om 12:41:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:35:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
Vandaag om 11:35:51
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Torikoos
Vandaag om 11:32:24
19 Toen door Teun
Vandaag om 11:13:36
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 10:39:26
20 toen door Harryku
Vandaag om 09:28:47

Auteur Topic: Poten onder modules  (gelezen 6425 keer)

dirkjan

• Offline Offline
  • http://www.dirkjanmulders.nl/
    • www.dirkjanmulders.nl
Poten onder modules
« Gepost op: 20 January 2011, 15:59:06 »
Beste modelspoorbouwers,

Ik ben begonnen met de bouw van een modulebaan op schaal N. De baan wordt 300x80 cm groot en zal bestaan uit 4 modules van 75x80 cm. De basis van deze modules heb ik bijna klaar, maar ik weet nog niet precies hoe ik de poten ga aanpakken.

Een module bestaat bij mij uit een plaat multiplex van 12 mm dik en 75x80 cm in oppervlak. Ik heb er vuren houten palen van 46x46x2000 mm bij gekocht, op maat gezaagd en aan de onderkant rondom vastgeschroefd (van bovenaf, die schroefkoppen zijn later makkelijk onder het landschap te verbergen). De modules maak ik vast met schroeven van 6 mm doorsnee en om te voorkomen dat het hout bij vaak los en vastmaken uitslijt heb ik ter versteviging een plaatje aluminium bij het schroefgat zitten waar de schroeven ook doorheen gaan.

Voor de poten had ik wel een idee, maar blijk ik de nodige materialen niet te kunnen kopen bij de plaatselijke bouwmarkt. Ik wilde namelijk vierkante aluminium buizen van 1 meter lang (of 1,1 meter) gebruiken als poten (die verkopen ze wel). Onderin wil ik dan een kunststof dopje plaatsen met een schroefgat waar een pootje in kan om de hoogte nog enigszins aan te passen voor ongelijke vloeren. Die kleine pootjes (ik schat in zo'n 5 cm lang) hebben ze ook en dopjes zonder schroefgat ook. De dopjes mét schroefgat hebben ze alleen in kant en klare tafelpoten van 75 cm die ik juist niet wil hebben en om die dure poten te kopen omdat ik alleen die dopjes nodig heb is zonde van mijn geld. Die vind ik namelijk te kort en moet je met 4 schroeven direct vastmaken, wat dus niet handig is als ik de boel wil opbergen/verhuizen. Om de buizen die ik wil gebruiken vast te maken heb ik in een voorbeeldplaatje een keer een soort houders gezien waar je zo'n buis in kan schuiven. Dat lijkt me ideaal, maar ook dat soort houders zijn dus moeilijk te vinden. In elk geval niet bij de bouwmarkt waar ik normaal kom.

Hopelijk is het verhaal een beetje duidelijk. Zelf ben ik van plan bij nog wat bouwmarkten in nabijgelegen plaatsen te kijken en bij een ijzerwarenhandel die nog in de regio zit. Heeft er iemand nog (andere) tips/ideeën voor goed demontabele modulepoten?

Het valt me sowieso op dat er weinig info op internet te vinden over het maken van een modulebaan. Op de club kan ik wel tips krijgen, maar daarvoor zijn vaak toch specifieke materialen en gereedschappen nodig. Ik heb geen zin om veel gereedschap te kopen om eenmalig te gebruiken. Het liefst heb ik dus een oplossing die uit te voeren is met vrij standaard dingen zoals een accuboor/schroefmachine (met hout en metaalboren), ijzerzaag, hamer en spijkers, e.d. Dus geen dingen om klinknagels vast te zetten (want hoe vaak doe je dat nou?) of andere dingen die erg specifiek zijn.

jeepney

• Offline Offline
Re:Poten onder modules
« Reactie #1 Gepost op: 20 January 2011, 16:16:00 »
Dirkjan,

Ik zelf gebruik kant en klare metalen tafelpoten die je bij elke bouwmarkt kan kopen, iets van 8 euro per stuk.

Die zijn inderdaad iets te laag voor het mooie maar ik heb een blokje hout gedaan tussen elke tafelpoot en het frame, zodat je aldus weer circa 7-9 cm aan hoogte kan winnen.

Henk
« Laatst bewerkt op: 20 January 2011, 16:19:18 door jeepney »

dirkjan

• Offline Offline
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #2 Gepost op: 20 January 2011, 16:19:17 »
Dirkjan,

Ik zelf gebruik kant en klare metalen tafelpoten die je bij je bij elke bouwmarkt kan kopen, iets van 8 euro per stuk.

Henk

Wat voor poten precies? Zoals ik al schreef heb ik alleen vrij korte (75 cm) poten gezien die je met 4 schroeven vast zet. Dat lijkt me erg lastig als ik de modules uit elkaar wil halen, poten er onderuit en later weer wil opbouwen. Een schroefgaatje in hout kan wel, maar als de schroef er vaak in/uit gaat blijft daar weinig van over lijkt me. Ofwel, de poten die ik heb gezien vind ik niet handig demontabel en te kort met 75 cm.

De prijs van 8 Euro per poot is dan wel weer prima te overzien.

jeepney

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 20 January 2011, 16:22:52 »
Dirkjan,

Je was me iets te vlug, ik zag later pas dat je de optie "kant-en-klare"tafelpoten niet zo zag zitten.

Dan zou je kunnen gaan voor houten balken, die je haaks met vleugelmoeren op het frame vastzet. Onder die houten balken kun je dan van alles doen: doppen, viltjes, etc.

dirkjan

• Offline Offline
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #4 Gepost op: 20 January 2011, 16:25:41 »
Dat was ook één van mijn overwegingen. Ik zou dan dezelfde vuren balken kunnen kopen en daarvoor gebruiken. Dan moet ik alleen nog bedenken hoe ik er een pootje onder kan zetten wat ik enigszins op hoogte kan draaien. Lijkt me beter/preciezer dan bierviltjes ;)

Andere tips blijven natuurlijk nog steeds welkom.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #5 Gepost op: 20 January 2011, 16:26:20 »
Dirk Jan,
Heb je dit draadje al gezien?
Bericht van 11 febr.2009.
Is een van de vele mogelijkheden.

Je beschrijving van de modules snap ik niet helemaal. Zoals het er staat lijkt het alsof je modules alleen maar uit een enkele plaat multiplex bestaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

eric10nl

• Offline Offline
    • OV Website
« Reactie #6 Gepost op: 20 January 2011, 16:42:07 »
Ik zelf gebruik de poten van de Ikea
Vika Kaj kosten 10 euro per stuk en zijn verstelbaar van 60 - 90 centimeter.

Maar 5 centimeter onder je treinbaan is geen probleem, het heeft weinig te houden.

Het grote voordeel is uiteraard dat je per poot hem precies kan instellen op de hoogte die je wil, dus oneffenheden zijn goed op te vangen.

Eric
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

nijvedop

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 20 January 2011, 16:46:25 »
Hoi Dirk Jan,
ik heb het op deze wijze opgelost.In de bouwmarkt rubberen voetjes gekocht.Gat iets uitgeboord zodat er een bout van M8 doorgaat.Aan de onderzijde van het voetje zit er een rondsel op de bout,bovenkant een moer.Nu kan men het uiteinde van de moer bevestigen aan de poot.

hopelijk wat duidelijk,anders hoor ik het wel.
groeten eddy

dirkjan

• Offline Offline
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #8 Gepost op: 20 January 2011, 21:11:33 »
@Klaas Zondervan
Dat draadje had ik nog niet gezien. Wel had ik de zoekfunctie gebruikt in de hoop wat nuttige info te vinden, maar vond niet heel veel wat echt specifiek over poten ging.

@eric10nl
Die poten klinken als een mooie oplossing, hoewel ik liever 10-20 cm hoger zou hebben. Desondanks is 90 cm niet verkeerd. Ik vraag me alleen af hoe handig die poten zijn als je ze relatief vaak los en vast wilt maken aan de baan. Misschien zal ik binnenkort een keer bij Ikea gaan eten en die poten bekijken.

@nijvedop
Met jou tip begin ik te denken aan een combinatie van dingen die ik prettig zou kunnen vinden:
vuren houten balken als poten die ik op dezelfde wijze aan mijn baan kan maken als waarop ik de modules aan elkaar maak. Onderin zo'n poot een gat van 8 mm en dan die rubber voetjes zoals jij ze beschrijft. Als ik je bovenste foto als uitgangspunt neem, dan zou de paal over de schroefdraad vallen (dus niet schroeven) en op een moer komen te rusten. Door aan die moer te draaien kan ik dan de hoogte instellen. Ter versteviging kan ik een stukje aluminium onderaan het hout zetten, zodat het aluminium op de moer rust (lijkt me net wat steviger).

Bedankt voor de tips, dit geeft al meer ideeën waar ik wel wat mee denk te kunnen!
« Laatst bewerkt op: 20 January 2011, 21:13:04 door dirkjan »

GW

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 20 January 2011, 21:27:17 »
Voor een idee over (verstelbare) pootjes kun je ook hier even kijken. De entry van 22 december...

Gerard

dirkjan

• Offline Offline
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #10 Gepost op: 20 January 2011, 21:43:03 »
Gerard, die oplossing ziet er werkelijk fantastisch uit! Daar ga ik eens wat mee experimenteren. Nadeel is alleen dat ik de balken op 2 meter lengte koop en niet mooi recht afzaag. Even lief kijken bij de bouwmarkt en ze daar op maat laten zagen zal wel lukken denk ik. Deed ik ook toen ik de basisplaten voor de modules kocht en ze met stukken van 75 cm (lengte van een module) bleven zitten die eigenlijk net te klein waren voor verkoop: daar heb ik mooi stroken van 6x75 cm laten zagen. Zij dat hout verkocht en ik meteen stroken om hellingen te maken waar de rails op kan, veel rechter gezaagd dan ik met de hand ooit zou kunnen. Maar da's off-topic.

Ik heb wel wat van die inslagmoertjes liggen en ook nog wat reststukjes van de palen, dus ik kan 1 proefstukje maken om te kijken hoe het in de praktijk is. Ik ben in elk geval erg enthousiast over wat je linkt!

GW

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 20 January 2011, 21:46:45 »
Denk er aan dat je de slagmoeren aan allebei de kanten gebruikt. Daardoor heb je draadeinden nodig (schroefdraad zonder bout-koppen). Dat moet je op lengte zagen (cm of 10) en dan goed afvijlen, dan kun je het wel in de slagmoeren draaien.

Gerard

dirkjan

• Offline Offline
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #12 Gepost op: 20 January 2011, 21:59:59 »
In mijn enthousiasme rende ik meteen naar de schuur om even snel te testen en liep tegen 2 kleine problemen:
1. de draad (30 cm) die ik had wilde aan 1 uiteinde niet in de moeren draaien. Gewoon pech denk ik. Ik weet in elk geval over wat voor draad je het hebt.
2. Ik moet zorgen dat ik precies recht naar beneden boor en niet een tikkie scheef wat met een handboor heel snel gebeurd. Eens kijken of ik ergens zo'n grote boor kan vinden en mag gebruiken die altijd recht naar beneden gaat (zoals in technieklokalen enzo). Ik zal bij de club eens rondvragen of iemand er 1 heeft waar ik mag boren. Maar dan moet er wel een paal van een meter onder passen...

Als ik die 2 probleempjes kan oplossen is die oplossing eigenlijk bijna te simpel om waar te zijn, maar het lijkt gewoon supermakkelijk te werken! Bovendien is het ook niet te duur.

GW

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 20 January 2011, 22:02:58 »
Nog een tipje: als je draad M8 gebruikt, met 8 mm diep boren, en de slagmoeren zijn (geloof ik) 10mm, dan boor je met 10mm de diepte voor de slagmoeren. Dan "wiebelen" de draadeinden niet zo, maar worden ze redelijk strak opgesloten.

Gerard

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #14 Gepost op: 20 January 2011, 22:07:03 »
Door de vraag van Klaas ging ik even lezen wat hij niet snapte, en volgens mij snap ik het wel, maar ik denk dat je daar in de toekomst wel wat problemen mee kan krijgen.
Je hebt onder je platen balken zitten van 46x46 mm, en volgens mijgaan vierkante vuren balken door buigen op den duur
planken op hun kant kunnen niet doorzakken, dus als  je nog niks op de modules hebt zitten zou ik dat toch veranderen.
Je kan ook later aansluitingsproblemen krijgen tiussen de modules door dat doorhangen.
nogmaals ik ben geen timmerman, en weinig vestand van hout, maar ik kan me zomaar voorstellen dat dat later wel eens kon opdoemen
ook heeft dat plaatje aluminium weinig zin, heeft iets van een zandzak in zee gooien om het water tegen te houden  :)
Beter is om te werken met M8 bouten, vleugelmoeren en carrosserieringen, of een ander systeem welke hier ruimschoots op het forum worden beschreven
« Laatst bewerkt op: 20 January 2011, 22:12:21 door Marty »
Mvg Marty,