Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 22:40:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 22:28:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:14:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:57:18
20 jaar BNLS door Eelco Storm
Vandaag om 21:47:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
Vandaag om 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
Vandaag om 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
Vandaag om 19:26:45
Piko 1136 van AC naar DC door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:12:04
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
Vandaag om 18:43:08
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
Vandaag om 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53

Auteur Topic: Oud Hollandse Module Bouwen  (gelezen 35417 keer)

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Oud Hollandse Module Bouwen
« Reactie #75 Gepost op: 11 February 2011, 09:35:51 »
Ik vind het Kruispunt Beugen-idee wel een hele leuke. Je krijgt er zo een dimensie bij, zij het dat je inderdaad goed moet nadenken over hoe het in de ruimte te plaatsen en hoe je het door toeschouwers laat benaderen.
Nadeel van een baan in twee nivo's (zoals door Eric beschreven) is dat je beide banen moet gaan aansturen en voorzien van een FY direct achter het eindschot. Gezien de huidige rijlengte van het OHMB (ca dik 10 m) is dat nog niet echt een optie. Het zou echter tot die tijd goed als 'etalage' dienst kunnen doen; als een stukje rails waarop bv een loc tentoongesteld wordt. Uiteraard hoop ik op een zodanige aanwas dat de optie van twee kruisende lijnen een reële wordt.

@Hans, als er een stel banen zijn (ook die van Erik) die zó aan kunnen schuiven, als we daarvoor de poten een eindje moeten verlengen is dat zeker te overwegen. Dus; wees welkom!

(Aangezien Rhenen de meeste poten heeft, heeft de eigenaar van Rhenen dus het grootste probleem. Ikke dus  ;D .)

« Laatst bewerkt op: 11 February 2011, 09:48:31 door Gert Arkema »
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Eric van Spelde

• Offline Offline
« Reactie #76 Gepost op: 11 February 2011, 19:29:46 »
.
Nadeel van een baan in twee nivo's (zoals door Eric beschreven) is dat je beide banen moet gaan aansturen en voorzien van een FY direct achter het eindschot. Gezien de huidige rijlengte van het OHMB (ca dik 10 m) is dat nog niet echt een optie.

Dat lijkt me eigenlijk een voordeel. Je kunt in één lijn tussen twee eind(schaduw)stations wel honderdvijftig meter leggen maar je wordt wat treinverkeer betreft toch beperkt tot wat je op die eindpunten kwijt kunt en hoe snel je kunt wisselen. Dan is met een onderverdeling in twee elkaar kruisende spoorlijnen (hoe kort ook) de kans op 'Mama, er rijdt al vijf minuten geen trein' al een stukje kleiner... ;)

Erik_omBC

• Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
« Reactie #77 Gepost op: 11 February 2011, 19:40:52 »
Verkeer genereren is dan ook het probleem bij het opzetten van een demonstratie baan. Leuk punt om mee te nemen in het geheel. Er zullen vast wel een stel techneuten zijn die dat stuk op zich willen nemen.

Erik

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #78 Gepost op: 11 February 2011, 19:51:30 »
Leerdam heeft 40 poten gert :), maar die moet ik opnieuw maken, dus ik bedenk iets dat ik ze op 2 of 3 maten kan zetten, plus een stelvoet.
ik heb wel iets in mijn hoofd, alleen even uitwerken, als het weer een briljant idee is, kunnen we het gewoon weer OHMB-normeren :D
Mvg Marty,

Hans_omBC

• Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #79 Gepost op: 12 February 2011, 13:57:19 »
@ Gert:

Nou ja, zo aanschuiven...

Er moet dan nog wel een een achtergrond en een fries + verlichting gemaakt worden. Gezien de lengte van het station (13 meter) een aardige klus maar niet ondoenlijk. Ik probeer dat dan wel zoveel mogelijk te standaardiseren zodat het geheel ook voor een eventuele andere inzet past. Zoals Erik (omBC) ook al schrijft is het geheel van be- /aansturing ook nog wel iets om over na te denken. Als er niets genormeerd / gestandaardiseerd is, is het m.i. niet zonder meer mogelijk van station A naar station B te rijden.

Hans

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #80 Gepost op: 12 February 2011, 14:49:50 »
13 meter! Now we're talking. Ook verder genoeg om over te bomen aan de koffietafel, Hans. Besturing hebben we totnutoe analoog en lokaal (per inbreng=set modules) gedaan, dus met overnamemoment binnen de blackbox. Over hoe en wat met digitaal bedrijf moet nog worden nagedacht, het is meer zo dat er nog niets is genormeerd. Wat dat betreft zijn we precies op tijd met de beoogde uitbreiding; er zijn vast mensen die een aantal zaken al voorbereid hebben.
groet Gert

Erik_omBC

• Lid van het Collectief
  • Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 12 February 2011, 15:35:09 »
Dz en Tjm zijn beide volledig op digitaal bedrijf ingericht. Om een arrangement op te zetten hebben wij de basisspullen. Misschien is het wijs eens langs een Fremo treffen te komen zodat je de opzet van dit kunt zien.

Wie regelt de koffietafel?

Erik

MR

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 12 February 2011, 15:43:22 »
10 centimeter is in een meter of 5 wel te overbruggen (2cm/meter), dat is niet zo'n rare gedachte. Mocht hier iets uitkomen wil ik ook wel meedoen met mijn station Delfzijl of een aantal modules.

Station Delfzijl

stig

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 12 February 2011, 17:21:08 »
Wie regelt de koffietafel?

Stand C34 op OntraXS.  ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Darkwing Duck

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 12 February 2011, 18:50:53 »
Volgens mij heb ik twee dingen de revu nog niet zien passeren:
Hoe wordt er het hoekie omgegaan?
En wat zijn de mogelijkheden mbt banen die in een boog liggen?

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #85 Gepost op: 12 February 2011, 20:01:20 »
Delfzijl; *smelt*    (y) 2  super!

@Darkwing: Er is een minimum boogstraal opgegeven om 'om de bocht' te gaan. Of dat binnen een stel modules of achter de schermen gebeurt is ons om het even, als het in het eerste geval maar geloofwaardig gebeurt.

Mbt om de hoek gaan; tot nu toe hebben wij nog geen noodzaak gehad om om een bocht te maken, maar er is wel een poging gedaan. Toen wij in Middelburg stonden hebben wij een boogstraal van op het glazen oog 1,00 m aangelegd, maar die provisorische opzet was geen groot succes; de boog varieerde wat zodat enkele kritischer locs in de problemen kwamen.
groet Gert

stig

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 12 February 2011, 20:03:19 »
Wat Gert zegt. ;D Was net zoiets aan het tikken...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Erik_omBC

• Lid van het Collectief
  • Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 12 February 2011, 20:14:10 »
Citaat
Stand C34 op OntraXS.  

Dat had ik inmiddels al zien langskomen, valt alleen samen met het Fremo treffen in Hoorn, daar zijn Dz, Apg en Tjm al voor aangemeld. Moet er daarna misschien maar eens een koffie/stamtafel opgezet worden. Ik gun Gert de eerste zet daarvoor. ;)

Erik
« Laatst bewerkt op: 12 February 2011, 20:16:20 door Erik_omBC »

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #88 Gepost op: 12 February 2011, 21:16:32 »
Voor mensen die niet kunnen organiseren we niet te lang na OntraXS wel een meeting. Het voornemen was er al, de locatie is ook bekend, nu alleen de datum nog. Maar die weten wij ook nog niet want die moeten we nog afspreken. Maar je zult het horen.
groet Gert

Eric van Spelde

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 13 February 2011, 13:06:40 »
Wat betreft boogmodules: graag! Maar dan wel het liefst (voorzover het een 'zichtbare' inbreng betreft) met een heel ruime boogstraal van een paar meter. Stig heeft in zijn Dordt-project drie boogmodules met een straal van vier meter, dat ziet er super uit en het maakt ook het 'front' van de totale opstelling naar de bezoekers minder saai en statisch dan het tot nu toe was. Mijn nieuwe project 'Tussen Hofplein en Delftse Poort' (in voorbereiding) ligt ook analoog de voorbeeldsituatie grotendeels in een heel grote boog (op het gevoel zeg ik een straal van een meter of vijf, zes - het hele project wordt ongeveer 7,20 meter lang en de totale hoek iets van 45 graden...).

Net als Fremo rijden we altijd van punt naar punt, er is niet voorzien in een rondrijmogelijkheid dus er zijn ook geen 'standaard' boog/hoekmodules. Voorbeeldsituaties leg je het liefst gewoon zo neer zoals het in werkelijkheid was, gefingeerde situaties moeten geloofwaardig overkomen en het moet altijd rijtechnisch kloppen. Voor de rest kan en mag alles.  (y)

Oh, en Delfzijl ziet er uit om te  :-*