Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

AI is (gelukkig) nog niet perfect door Pauldg
Vandaag om 15:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:32:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 15:26:35
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
Nahmertaler Kleinbahn door hervé
Vandaag om 14:33:39
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door 008200
Vandaag om 14:10:24
Rails roestig verven door EddyK
Vandaag om 14:00:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:20:53
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:15:58
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:35:04
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Piko NS1100, materieelbespreking door spoorijzer
Vandaag om 11:26:49
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 11:21:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 10:52:27
Lichtprintjes NS2400 door DV modelspoor
Vandaag om 10:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:28:56
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:00:14
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 08:58:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 08:10:27
IJken van locomotieven door Frank 123
Vandaag om 06:51:27
20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55

Auteur Topic: Oud Hollandse Module Bouwen  (gelezen 35433 keer)

Hans_omBC

• Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re:Oud Hollandse Module Bouwen
« Reactie #90 Gepost op: 13 February 2011, 15:30:29 »
Op het plaatje in de post van MR is alleen een heel klein stukje van het tractiedepot te zien. Om dit deel van het staion te kunnen exposeren hebben we een passende vitrine gebouwd zoals op de foto te zien is. Op onze site staan nog wel wat foto's. Zal met Erik afspreken (=webmaster) om binnenkort wat nieuwe plaatjes erop te zetten. Wil hier ook wel wat laten zien als daar behoefte aan is. Voor wat betreft boogmodules; het omBC heeft op dit moment 10 boogmodules met een straal van ruim 2 meter en nog een zestal in voorbereiding. Verder wordt er gebouwd aan een aantal dubbelsporige modules met een straal van 6 meter. Om de bocht hoeft dus ook geen probleem te zijn. Het meeste werk voor ons zal zitten in, zoals al genoemd, fries en verlichting.
Een koffie tafel lijkt me een prima idee, dan kom je mensen waar je mee zit te praten ook eens in het echt tegen.

Hans

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #91 Gepost op: 13 February 2011, 22:12:56 »
foto`s zijn altijd leuk hoor

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #92 Gepost op: 26 February 2011, 23:22:43 »
En ondertussen hebben we een flink stuk OntraXS 2011 achter de rug en hebben we heel wat aanloop gehad aan onze stand. Op een mooie plek, we waren van ver af al te zien.
We hebben met een heel aantal mensen ietsje dieper door kunnen praten over wat het OHMB nou was en zou kunnen zijn en we hebben waarschijnlijk een heel behoorlijke aanwas. Hartstikke leuk, dit krijgt een vervolg.
Diegenen die er niet konden zijn krijgen nog bericht over hoe verder. 
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Eric van Spelde

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 27 February 2011, 14:32:18 »
Even ruw aan het tekenen geslagen voor wat betreft Kruispunt Beugen. Bovenste niveau wordt BS +130 cm, lage niveau 120 cm (OHMB-norm).

Situatie begin vorige eeuw:

Zoals bij mij gebruikelijk kies ik voor de kleinste uitsnede van het meest 'veelzeggende' gedeelte van de werkelijke situatie die optisch nog verantwoord is zonder verdere schaalverkleining/compressie toe te passen. In dit geval leidt dat tot een hoekstukje van 140 x 140 centimeter, verdeeld over twee modules van 60/70 x 45 centimeter en eentje van 70 x 45.

Zichtzijde is aan de binnenkant van de 'L', je kijkt dus vanaf de straatzijde van de beide stationsgebouwen 'Laag' en 'Hoog' richting het spoor. Aan de andere kant van de achtergrond komen twee FY's voor beide spoorlijnen.

Op de eerstvolgende Team Mitropa bouwdag begin ik met het houtwerk, bedoeling is dat e.e.a. op de daaropvolgende bouwdagen vorm krijgt.

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #94 Gepost op: 27 February 2011, 21:46:14 »
we hebben waarschijnlijk een heel behoorlijke aanwas.

Ik behoor tot de aanwas zal mij even voorstellen.
mijn naam is Jan Bosman en ben 45 en Wageninger van geboorte.
mijn OHMB zal een diorama van station Ede-Wageningen worden. 
in de periode 1925 nog gewoon station Ede aangezien er een stoom tram naar  Wageningen reed en Wageningen dus zelf een station had hierbij een sfeer impresie van wat het moet gaan worden.
gr Jan

Eric van Spelde

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 28 February 2011, 08:43:41 »
Oow, dat is een partij mooi!  (y) Vol verwachting...  ;D

michaelrfc

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 01 March 2011, 12:27:35 »
Afgelopen zaterdag was ik op OnTraxs en ben enthousiast geworden voor OHMB. Ik doe ook graag mee. Ben nog een beginner en moet het dus meer van mijn enthousiasme, doorzettingsvermogen en inzet hebben dan van mijn vakmanschap en deskundigheid ;D. Toch draag ik graag mijn steentje bij.

Twee modules waar ik aan loop te denken om aan te beginnen zijn de spoorbrug over het Apeldoorns Kanaal bij Dieren of een stuk spoorbaan door een grote stad, zonder nou meteen 1 op 1 een stukje Utrecht of Arnhem na te willen bouwen.

En als ik kan helpen met de organisatie van OHMB, dan ben daar ook zeker in geïnteresseerd !
« Laatst bewerkt op: 01 March 2011, 12:29:13 door michaelrfc. Reden: tikfout verbeterd »

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #97 Gepost op: 01 March 2011, 12:39:16 »
we hebben waarschijnlijk een heel behoorlijke aanwas. 
..Dan zal ik ook in deze draad mij en m'n idee voorstellen: Ik ben Bessel en ga de komende jaren Station Schoonhoven als meerdelige module bouwen.

Nadat Sander mij het ontbrekende stukje baanplan ter beschikking stelde, heb ik proefondervindelijk vastgesteld dat dit emplacement als driedelige module uitvoerbaar is in 1/87.
Even een sfeerplaatje:

Het enthousiasme van de andere bouwers en de gemeenschappelijke interesse in dit tijdperk hebben mij het laatste zetje gegeven om mijn concept te conformeren aan een bestaande standaard... ik hoop spoedig een bouwresultaat te boeken wat mijn aansluiting bij OHMB rechtvaardigt ;D
Wordt vervolgd.. groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #98 Gepost op: 01 March 2011, 12:56:50 »

Mooi nieuws Bessel, als aanvulling hierop kan ik melden dat ik de info bij elkaar ga zoeken voor halte Karnemelksloot in Gouda van hetzelfde lijntje. Dit moet volgens mij op 1 of maximaal 2 modules te realiseren zijn. Als dat bevalt kan er mogelijk ook nog wel eens wat gebouwd worden wat tussen Gouda en Schoonhoven lag. Karnemelksloot ga ik naast het stukje Arnhem doen, dus voorlopig is het voor mij ook eerst even voornamelijk onderzoek doen en tekeningen maken voordat er werkelijk gebouwd gaat worden.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Eric van Spelde

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 01 March 2011, 13:07:17 »
Mooi zeg, en dan ook nog eens het eerste OHMB-kopstation!  (y) Leuke ontwikkelingen allemaal, het gaat over een paar jaar voor zowel baanpersoneel als bezoekers nog een stuk interessanter worden zo...

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #100 Gepost op: 01 March 2011, 13:43:25 »
Geweldig Bessel, je gaat goed!

Afgelopen zaterdag was ik op OnTraxs en ben enthousiast geworden voor OHMB. Ik doe ook graag mee.

Ha Michael, wees zeer welkom! Blij dat je over enthousiasme en doorzettingsvermogen beschikt, de rest wordt je wel aangeleerd  ;)  ;D !

Enne, Apeldoorns kanaal, is dat dat stukkie waar die kraanbrug overheen lag? Da's helemaal mooi. Niet ingewikkeld; gewoon twee sporen over een (sterk versmallend) watertje en weiland eromheen, mahhh, we hebben een vrijebaanmodule  (y) .
groet Gert

Mark Verheulen

• Offline Offline
  • Staatsspoor "Kikker"
« Reactie #101 Gepost op: 01 March 2011, 13:49:20 »
Even een vraagje, welk type rails gaat er gebruikt worden?

Mvg, Mark (die misschien ook meedoet..)

Eric van Spelde

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 01 March 2011, 13:58:47 »
Je moet er in ieder geval voor zorgen dat zowel materieel met wielen volgens RP25/110, RP25/88 als vrij recent spul met NEM-flenzen (gematigde pizzasnijders  ;D) er redelijk goed overheen rolt.
Bij fabrieksrails lukt dat het beste met Peco code 75, Tillig en binnenkort Mein Gleis van Weinert. Zelfbouw is natuurlijk ook mogelijk, mits enige betrouwbaarheid kan worden ingebouwd.

Hoe fijner en modelgetrouwer, hoe beter natuurlijk. Het materieelpark verschuift ook langzaam maar zeker richting de fijnere wielnormen (bijvoorbeeld door inbouw van RP25/88 wielstellen van Luck bij wagens en rijtuigen). Compatibiliteit met NEM wordt dan steeds minder een issue (kan bijvoorbeeld worden beperkt tot een enkele tak binnen een opstelling, en andersom kan er op een aftakkend lijntje exclusief 'fine scale' worden gereden).
« Laatst bewerkt op: 01 March 2011, 14:01:04 door Eric van Spelde »

Mark Verheulen

• Offline Offline
  • Staatsspoor "Kikker"
« Reactie #103 Gepost op: 01 March 2011, 14:08:06 »
Bedankt voor de info.  (y)

Mvg, Mark

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #104 Gepost op: 25 March 2011, 16:03:47 »
Geweldig die reacties en die initiatieven. Ik ben er blij mee; het onderwerp leeft. Ondertussen is er met een aantal belangstellenden de afspraak gemaakt om elkaar te treffen, het gaat dan vooral om diegenen die zich op OnTraXS hebben aangemeld bij onze stand. Dat is de datum die je hier en daar ziet langs schieten.
Het is echter niet zo dat de besloten meeting die wij met de belangstellenden op OnTraXs hebben afgesproken opeens een open meeting moet worden. Het gaat er ons namelijk niet om zoveel mogelijk mensen aan de OHMB te helpen, maar om in een besloten setting even met de mensen die al serieuze plannen richting OHMB hebben te overleggen van hoe en van wat.

Denk nou niet; ik kon niet op OnTraXs en nu val ik buiten de boot; we willen graag dat het initiatief OHMB een beetje gecontroleerd groeit. Daarom beginnen we met een beperkte groep, daarna komt de groei wel. Het gaan namelijk om meer dan alleen een Artitec 3700 kopen en een plank-met-rails bouwen. In een later stadium zullen we de deur wel weer open zetten of mensen die op dit forum echt leuk bouwen benaderen om aan te schuiven.

Dus; ben je geïnteresseerd in OHMB, ga gerust je motiefje, stationnetje, brug, weiland uitkiezen van een foto, van een sporenplan en ga het bouwen. Dat is het begin. Liefdevol, met plezier, met detaillering en met strak en voorbeeldgetrouw resultaat. De normen van OHMB staan in het andere draadje, dus als je er echt voor wilt gaan houd je daar alvast rekening mee.
groet Gert