Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:28:48
Invoering SGNS containerwagens bij NS door Jan Breman
Vandaag om 23:24:16
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 23:18:16
Rondom Charlois door Benelux795
Vandaag om 23:00:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 22:59:38
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
Vandaag om 22:56:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:53:11
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
Vandaag om 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
Vandaag om 21:34:01
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:32:21
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
Vandaag om 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jouw philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 20:36:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 20:19:45
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
Vandaag om 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 19:35:50
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 19:09:50
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
  

Auteur Topic: Oud Hollandse Module Bouwen  (gelezen 37475 keer)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Oud Hollandse Module Bouwen
« Reactie #75 Gepost op: 11 February 2011, 09:35:51 »
Ik vind het Kruispunt Beugen-idee wel een hele leuke. Je krijgt er zo een dimensie bij, zij het dat je inderdaad goed moet nadenken over hoe het in de ruimte te plaatsen en hoe je het door toeschouwers laat benaderen.
Nadeel van een baan in twee nivo's (zoals door Eric beschreven) is dat je beide banen moet gaan aansturen en voorzien van een FY direct achter het eindschot. Gezien de huidige rijlengte van het OHMB (ca dik 10 m) is dat nog niet echt een optie. Het zou echter tot die tijd goed als 'etalage' dienst kunnen doen; als een stukje rails waarop bv een loc tentoongesteld wordt. Uiteraard hoop ik op een zodanige aanwas dat de optie van twee kruisende lijnen een reële wordt.

@Hans, als er een stel banen zijn (ook die van Erik) die zó aan kunnen schuiven, als we daarvoor de poten een eindje moeten verlengen is dat zeker te overwegen. Dus; wees welkom!

(Aangezien Rhenen de meeste poten heeft, heeft de eigenaar van Rhenen dus het grootste probleem. Ikke dus  ;D .)

« Laatst bewerkt op: 11 February 2011, 09:48:31 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:Oud Hollandse Module Bouwen
« Reactie #76 Gepost op: 11 February 2011, 19:29:46 »
.
Nadeel van een baan in twee nivo's (zoals door Eric beschreven) is dat je beide banen moet gaan aansturen en voorzien van een FY direct achter het eindschot. Gezien de huidige rijlengte van het OHMB (ca dik 10 m) is dat nog niet echt een optie.


Dat lijkt me eigenlijk een voordeel. Je kunt in één lijn tussen twee eind(schaduw)stations wel honderdvijftig meter leggen maar je wordt wat treinverkeer betreft toch beperkt tot wat je op die eindpunten kwijt kunt en hoe snel je kunt wisselen. Dan is met een onderverdeling in twee elkaar kruisende spoorlijnen (hoe kort ook) de kans op 'Mama, er rijdt al vijf minuten geen trein' al een stukje kleiner... ;)

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 718
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re:Oud Hollandse Module Bouwen
« Reactie #77 Gepost op: 11 February 2011, 19:40:52 »
Verkeer genereren is dan ook het probleem bij het opzetten van een demonstratie baan. Leuk punt om mee te nemen in het geheel. Er zullen vast wel een stel techneuten zijn die dat stuk op zich willen nemen.

Erik

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3436
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re:Oud Hollandse Module Bouwen
« Reactie #78 Gepost op: 11 February 2011, 19:51:30 »
Leerdam heeft 40 poten gert :), maar die moet ik opnieuw maken, dus ik bedenk iets dat ik ze op 2 of 3 maten kan zetten, plus een stelvoet.
ik heb wel iets in mijn hoofd, alleen even uitwerken, als het weer een briljant idee is, kunnen we het gewoon weer OHMB-normeren :D
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1851
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re:Oud Hollandse Module Bouwen
« Reactie #79 Gepost op: 12 February 2011, 13:57:19 »
@ Gert:

Nou ja, zo aanschuiven...

Er moet dan nog wel een een achtergrond en een fries + verlichting gemaakt worden. Gezien de lengte van het station (13 meter) een aardige klus maar niet ondoenlijk. Ik probeer dat dan wel zoveel mogelijk te standaardiseren zodat het geheel ook voor een eventuele andere inzet past. Zoals Erik (omBC) ook al schrijft is het geheel van be- /aansturing ook nog wel iets om over na te denken. Als er niets genormeerd / gestandaardiseerd is, is het m.i. niet zonder meer mogelijk van station A naar station B te rijden.

Hans

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Oud Hollandse Module Bouwen
« Reactie #80 Gepost op: 12 February 2011, 14:49:50 »
13 meter! Now we're talking. Ook verder genoeg om over te bomen aan de koffietafel, Hans. Besturing hebben we totnutoe analoog en lokaal (per inbreng=set modules) gedaan, dus met overnamemoment binnen de blackbox. Over hoe en wat met digitaal bedrijf moet nog worden nagedacht, het is meer zo dat er nog niets is genormeerd. Wat dat betreft zijn we precies op tijd met de beoogde uitbreiding; er zijn vast mensen die een aantal zaken al voorbereid hebben.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 718
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re:Oud Hollandse Module Bouwen
« Reactie #81 Gepost op: 12 February 2011, 15:35:09 »
Dz en Tjm zijn beide volledig op digitaal bedrijf ingericht. Om een arrangement op te zetten hebben wij de basisspullen. Misschien is het wijs eens langs een Fremo treffen te komen zodat je de opzet van dit kunt zien.

Wie regelt de koffietafel?

Erik

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Oud Hollandse Module Bouwen
« Reactie #82 Gepost op: 12 February 2011, 15:43:22 »
10 centimeter is in een meter of 5 wel te overbruggen (2cm/meter), dat is niet zo'n rare gedachte. Mocht hier iets uitkomen wil ik ook wel meedoen met mijn station Delfzijl of een aantal modules.

Station Delfzijl

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Oud Hollandse Module Bouwen
« Reactie #83 Gepost op: 12 February 2011, 17:21:08 »
Wie regelt de koffietafel?

Stand C34 op OntraXS.  ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Darkwing Duck

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re:Oud Hollandse Module Bouwen
« Reactie #84 Gepost op: 12 February 2011, 18:50:53 »
Volgens mij heb ik twee dingen de revu nog niet zien passeren:
Hoe wordt er het hoekie omgegaan?
En wat zijn de mogelijkheden mbt banen die in een boog liggen?

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Oud Hollandse Module Bouwen
« Reactie #85 Gepost op: 12 February 2011, 20:01:20 »
Delfzijl; *smelt*    (y) 2  super!

@Darkwing: Er is een minimum boogstraal opgegeven om 'om de bocht' te gaan. Of dat binnen een stel modules of achter de schermen gebeurt is ons om het even, als het in het eerste geval maar geloofwaardig gebeurt.

Mbt om de hoek gaan; tot nu toe hebben wij nog geen noodzaak gehad om om een bocht te maken, maar er is wel een poging gedaan. Toen wij in Middelburg stonden hebben wij een boogstraal van op het glazen oog 1,00 m aangelegd, maar die provisorische opzet was geen groot succes; de boog varieerde wat zodat enkele kritischer locs in de problemen kwamen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Oud Hollandse Module Bouwen
« Reactie #86 Gepost op: 12 February 2011, 20:03:19 »
Wat Gert zegt. ;D Was net zoiets aan het tikken...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 718
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re:Oud Hollandse Module Bouwen
« Reactie #87 Gepost op: 12 February 2011, 20:14:10 »
Citaat
Stand C34 op OntraXS.  

Dat had ik inmiddels al zien langskomen, valt alleen samen met het Fremo treffen in Hoorn, daar zijn Dz, Apg en Tjm al voor aangemeld. Moet er daarna misschien maar eens een koffie/stamtafel opgezet worden. Ik gun Gert de eerste zet daarvoor. ;)

Erik
« Laatst bewerkt op: 12 February 2011, 20:16:20 door Erik_omBC »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Oud Hollandse Module Bouwen
« Reactie #88 Gepost op: 12 February 2011, 21:16:32 »
Voor mensen die niet kunnen organiseren we niet te lang na OntraXS wel een meeting. Het voornemen was er al, de locatie is ook bekend, nu alleen de datum nog. Maar die weten wij ook nog niet want die moeten we nog afspreken. Maar je zult het horen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:Oud Hollandse Module Bouwen
« Reactie #89 Gepost op: 13 February 2011, 13:06:40 »
Wat betreft boogmodules: graag! Maar dan wel het liefst (voorzover het een 'zichtbare' inbreng betreft) met een heel ruime boogstraal van een paar meter. Stig heeft in zijn Dordt-project drie boogmodules met een straal van vier meter, dat ziet er super uit en het maakt ook het 'front' van de totale opstelling naar de bezoekers minder saai en statisch dan het tot nu toe was. Mijn nieuwe project 'Tussen Hofplein en Delftse Poort' (in voorbereiding) ligt ook analoog de voorbeeldsituatie grotendeels in een heel grote boog (op het gevoel zeg ik een straal van een meter of vijf, zes - het hele project wordt ongeveer 7,20 meter lang en de totale hoek iets van 45 graden...).

Net als Fremo rijden we altijd van punt naar punt, er is niet voorzien in een rondrijmogelijkheid dus er zijn ook geen 'standaard' boog/hoekmodules. Voorbeeldsituaties leg je het liefst gewoon zo neer zoals het in werkelijkheid was, gefingeerde situaties moeten geloofwaardig overkomen en het moet altijd rijtechnisch kloppen. Voor de rest kan en mag alles.  (y)

Oh, en Delfzijl ziet er uit om te  :-*