Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 13:39:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Göhrener Viaduct door saskia
Vandaag om 13:07:45
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
  

Auteur Topic: Vervangen motor Minitrix TEE RAm  (gelezen 8702 keer)

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
  • N Spoor Freak
Re:Vervangen motor Minitrix TEE RAm
« Reactie #15 Gepost op: 23 January 2011, 20:31:41 »
Hoi,

Nou vandaag een andere decoder erin gezet, nee niet die nieuwe (Lenz met draad) die ik gisteren heb gekocht :P
Ik wilde deze er wel in zetten maar had vergeten de volgorde van de kleuren op te schrijven ::) :-[
Dus dan maar een trix decoder met pinnetjes uit een andere loc gehaald en die erin gesoldeerd :)
Ook heb ik maar gelijk de contact slepers van de verlichting opzij gebogen om zo het zwaar lopen van de trein te verminderen.
Wat me trouwens ook opviel is dat de lampjes van de verlichting erg warm werden, dit kon ik zelfs voelen aan de buitenkant van de rijtuigen.
Dus verlichting zit er niet meer in maar dat vind ik nietzo heel erg, vind het veel belangrijker dat hij weer rijdt als een speer!!!

Dave en Jeroen nog bedankt voor de tips (y) (y) (y)
Ben weer helemaal blij met deze TEE RAm!!!

Zie hier hoe die gaat als een speer ;D
http://www.youtube.com/watch?v=q5_vcMQdo14

Groet,
Raymond
 
No Pain No Gain!

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re:Vervangen motor Minitrix TEE RAm
« Reactie #16 Gepost op: 23 January 2011, 22:57:31 »
Nice!! Rijdt nu wel veel te hard, maargoed... Dat is een kwestie van bijstellen. CV5 wat naar beneden (kan bij die Hornby niet eens volgens mij  ;D) en gaan met die banaan.

Ben nog steeds benieuwd of die van m'n mede-clublid nou ook in orde is en we een motortransplantatie van de lijst kunnen schrappen.  ;D

So... To be continued!

Gr. Dave

Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Re:Vervangen motor Minitrix TEE RAm
« Reactie #17 Gepost op: 24 January 2011, 08:21:57 »
Ziet er goed uit Raymond.  Ik ben blij dat de TEE weer over de baan zoeft. (bij mij staat alles nog steeds stil vanwege de opgeblazen centrale ...zucht)

Je hebt dus wel de weerstand vermindert van de rijtuigen wat uiteraard minder zwaar is voor de motor. Vraagje, hoeveel heb je met dit model gereden? Ik vraag me namelijk toch af of uiteindelijk het probleem weer terug gaat komen. Dus, gaarne heeeel veel rijden en laat ons dan weten of de rijeigenschappen nog steeds hetzelfde zijn!  ;D   

Greetz, jeroen

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
  • N Spoor Freak
Re:Vervangen motor Minitrix TEE RAm
« Reactie #18 Gepost op: 24 January 2011, 18:40:50 »
@Jeroen,

Ik heb er echt maar heel weinig mee gereden! (over het algemeen bouw ik meer dan dat ik rij)
Maar daar komt nu verandering in natuurlijk :D
Alssie weer slecht gaat lopen dan laat ik je dat wel weten ;)

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re:Vervangen motor Minitrix TEE RAm
« Reactie #19 Gepost op: 16 February 2011, 23:20:20 »
Ik zou nog even laten weten wat de bevindingen waren met een treinstel van een mede clublid.

Gisteren hebben we even getest maar het rijgedrag van de oudere versie zonder sound is gewoon niet goed te krijgen ondanks een Duitser zegt of denkt dat wel voor elkaar te hebben met het oudere model. Ondanks demontage van alle relevante onderdelen t.b.v. onstoring van motor is deze TEE nog steeds niet vooruit te branden (als volledig treinstel), het werd wel bij elke aanpassing ietsjes beter maar absoluut niet het gewenste resultaat. Met een Kuehn N025 rijdt deze nog enigszins, maar een Tran schiet met een seconde of 10 direct in z'n beveiliging. Lastregeling aanpassen of zelfs uitschakelen had ook geen tot nauwelijks positief effect. Dat zegt vaak al genoeg over de 'dorst' van een motortje aan de output van de decoder.

Conclusie: Ook het oudere model zonder sound heeft hier dus last van.
Mijn mening: Schandalig dat zoiets door een fabrikant gewoon op de markt gebracht wordt en je eigenlijk standaard het motortje kunt gaan vervangen. Bij analoog rijden zul je het wellicht niet merken totdat je met een paar treinen tegelijk gaat rijden op een standaard trafo-tje (kakt de spanning drastisch in). Maargoed, met een decoder moet deze het out-of-the-box ook goed doen en dat is niet het geval.   :oops:

Weerstand van de rijtuigen hebben we eigenlijk niet echt op gelet. Gevoelsmatig was dit toch niet extreem hoog maar kunnen we mogelijk binnenkort eens onder de loep nemen. Maar mijn gedachte gaat ook hier uit naar een andere motor.

Gr. Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Re:Vervangen motor Minitrix TEE RAm
« Reactie #20 Gepost op: 17 February 2011, 08:48:21 »
Dave,

Dank voor de update. Jammer dat het weghalen van de SMD´s niet het gewenste resultaat geeft. Ik denk dat het toch dus het beste is om de motor te vervangen.  ik deel je mening dat dit heel slecht is van de fabrikant.. Je zal zien dat de aangekondigde SBB versie weer precies hetzelfde probleem zal hebben...

@Raymond, Ik weet dat je nog niet veel met jouw RAm heb gereden, ik wel benieuwd na hoeveel modelspoorkilometers de problemen optreden.

Greetz, Jeroen


guest7823

  • Gast
Re:Vervangen motor Minitrix TEE RAm
« Reactie #21 Gepost op: 31 July 2012, 19:20:47 »
Een van de zaken die me opvallen bij mijn (nog om te bouwen, qua motoren) 2 TEE RAm stellen is dat de wagens verhoudingsgewijs erg zwaar lopen. Het enige waar ik dit op kan herleiden is de manier van stroomafname, nl alle vier wielen aan beide kanten. Volgens mij hebben de meeste wagens slechts een enkelpolige stroom afname, terwijl deze wagens dubbelpolige stroomafname hebben in ieder draaistel hebben. Op zich dus te prijzen qua stroomafname, maar waarschijnlijk een brug te ver m.b.t. de trekkracht?