Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door D_Loc
Vandaag om 14:40:48
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door René 4312
Vandaag om 14:17:21
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Piko NS1100, materieelbespreking door Corné81
Vandaag om 14:06:57
Piko 1136 van AC naar DC door Lobomotion69
Vandaag om 13:13:03
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Overet
Vandaag om 13:11:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 13:01:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:54:58
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 10:06:11
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
  

Auteur Topic: Vervangen motor Minitrix TEE RAm  (gelezen 8630 keer)

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Vervangen motor Minitrix TEE RAm
« Gepost op: 18 January 2011, 14:54:19 »
Hallo,

Net zoals veel anderen had ik problemen met de Minitrix TEE RAm (12440). De ingebouwde motor heeft zeer weinig trekkracht waardoor op den duur de TEE niet meer vooruit te branden is.  De eerste 6-8 maanden reed de TEE zonder problemen zijn rondjes, maar daarna werd de trekkracht steeds slechter. Bij mij ging de motor zoemen en kwam geen helling meer op, zelfs zonder rijtuigen….. Eigenlijk schandalig dat Trix de TEE RAm op deze manier op te markt te brengen.. Maar goed.

Ik heb de nieuwe versie van de TEE RAm (DCC met sounddecoder), maar via een forumlid begreep ik dat er wellicht een andere oorzaak kan zijn van de problemen met de oudere versie (en wellicht ook nieuwe), namelijk 2 kleine 15nF SMD condensatoren die schijnbaar aan de onderkant van de print zitten tussen de motor aansluiting en de rail verbinding. Zie ook http://www.1zu160.net/scripte/forum/forum_show.php?id=377838&sb1=tee%20ram#x462509

Vanwege de motorproblemen heb ik de motor vervangen (je kan wellicht ook eerst proberen de condensatoren te verwijderen). Dit is echt niet zo moeilijk, iedereen kan dit met wat geduld. Een ander alternatief is de motor te laten vervangen door SB Modelbau, maar dat is wat duurder.  Zie  http://www.sb-modellbau.com/product_info.php?products_id=1692&cPath=254_44_215

Natuurlijk is het veel leuker om zelf te doen (en goedkoper dus).  Het voordeel van deze ombouw is dat er geen freeswerk voor nodig is.

Deze ombouw kan worden gedaan zowel voor de nieuwere uitgave van de TEE (met DCC decoder) of de oudere versies (incl de Northlander Artikel 12253).

Uiteraard heb je een nieuwe motor nodig. Op advies van Rob (Fantasia) Fongers heb ik een nieuwe motor bij Piet Peetoom van G&MS gekocht. Ook heb ik daar een zogenaamde poelietrekker gekocht (± 15 Euro), wat erg handig is bij het verwijderen van het vliegwiel van de as.

Belangrijk is om te kijken welke afmetingen je motor moet hebben. Voor de TEE is de 10X15 MHK geschikt (kost ongeveer 23 Euro). Zie het aanbod van motoren hier: http://www.gmens.nl/ > Motoren en motorunits.

Ok, aan de slag dan maar!

 

Op bovenstaande plaatje zie je dat de TEE reeds uit elkaar is gehaald. Linksboven ligt de Poelietrekker. Onderaan het plaatje zie je links de oude motor en rechts de nieuwe. De pot bier is optioneel maar wel lekker!

 

Eerst gaan we met de poelietrekker het vliegwiel van de as afhalen. Bovenstaande foto is slechts voor de demonstratie want eerst moet het zwarte plastic houdertje van de kardan as worden verwijdert met een tangetje of pincet.

 

Nu deze weg zijn kan je met de poelietrekker dus de vliegwielen van de as afschroeven.

 

De asjes van de nieuwe motor zijn te lang, deze moet dus ingekort worden. Dat doe ik met een slijpschijfje. Ga niet knippen wat dan verbuig je de as! Dus even opmeten ten opzichte van de oorspronkelijke motor en met een stukje tape op de as aftekenen en doorslijpen. Wel opletten dat de as niet te warm wordt tijdens het doorslijpen in verband met de kans op oververhitting en daarmee gepaard gaande beschadiging van de lagers.




Bij mijn TEE model bleek dat de houder waar de motor inzit net iets te klein is, waardoor de motor er niet in past. Ik heb dit opgelost door met een tangetje de beugeltjes van de houder weg te knippen.  Zie de houder op de foto hierboven links (helaas geen betere foto..).  Ik denk dat bij de oudere TEE modelen de motor in een iets andere houder zit, dus kijk maar even zelf hoe de motor het beste vast kan zetten.

Daarna heb ik de vliegwielen op de as van de nieuwe motor geschoven en met heel klein drupje scondelijm vast gezet. Als de as van de motor te dik is, kan je ook het vliegwiel eerst verwarmen waar door het uitzet en dus makkelijker op de as te schuiven is. Bij mij was dit niet nodig.

Intussen ook de 2 lipjes van de motor verbogen en 2 draadjes gesoldeerd:



Daarna motor terugzetten en kardanasjes erin klemmen. Voor de test had ik de motor vastgeplakt met ducktape. Je kan later de motor vastlijmen met siliconen kit. (heb ik overigens nog niet gedaan, is dus niet nodig)


Daarna de draadjes aan de decoder solderen en… testen maar!


De nieuwe motor werkt perfect! Mijn TEE RAm had ook slechte stroomafname, deels doordat een stroomafnemer bij de wielen was afgebroken. Ik heb dus gelijk maar met flexibele decoder draadjes het eerste rijtuig verbonden met de motorwagen.



Inmiddels rijdt de TEE alweer ongeveer 6 weken rond zonder enige problemen. De motor doet het prima, de TEE kan weer heerlijk kruipen.

Dat vraagt om filmpjes!!! Tja, ik heb maar 1 filmpje met belabberde kwaliteit. Helaas heb ik mijn centrale opgeblazen (ach ja..…) kan ik nu even geen nieuw/beter filmpje maken, maar deze zal ik later wel toevoegen.

http://www.youtube.com/watch?v=l5xwoRt-1S8&feature=player_embedded

Ik hoop dat jullie wat hebben aan dit ombouw verslag. Laat weten als er vragen zijn en… uiteraard laat ook weten wat jullie ervaringen zijn met de ombouw.

Greetz, Jeroen.
« Laatst bewerkt op: 19 January 2011, 09:19:47 door Jerome »

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3701
  • N Spoor Freak
Re:Vervangen motor Minitrix TEE RAm
« Reactie #1 Gepost op: 20 January 2011, 22:34:59 »
Goed en duidelijk uitgelegd verslag Jeroen (y)

Ik heb dit treinstel al een tijdje maar heb er maar weinig mee gereden (het stond mooi te zijn in de vitrine ;D) maar afgelopen weekend heb ik hem weer uit de vitrine gehaald en ermee gereden
Ik schreef in mijn draadje (Mijn Ned.N.Spoorbaan ''Echthoven'') dat hij eerst best goed reed maar na een paar keer gereden te hebben ging de motor steeds meer een zoemend geluid maken en hij ging steeds slechter rijden!!!

Dus ik ga dit dan ook zeker uit proberen!!!

Ik laat het zeker even weten of het bij mij ook gaat werken ;)

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re:Vervangen motor Minitrix TEE RAm
« Reactie #2 Gepost op: 20 January 2011, 23:10:01 »
Raymond, heb je de oude versie? Of nieuwe versie met sound?

Mocht je de oude versie hebben, dan is het verwijderen van de condensatoren (1x boven op de print en 2x aan de onderzijde) hoogst waarschijnlijk de oplossing.

I.c.m. digitaal rijden geven die laatste 2 aan de onderzijde namelijk zeer negatieve neveneffecten die je niet wilt hebben. Die horen daar eigenlijk gewoon niet te zitten en is 100% een bron van ellende. Ik hoop volgende week te kunnen mededelen dat het oude model met deze aanpassing wel goed loopt. Het motortje zelf daar lijkt namelijk in de oude versie niets mis mee te zijn. Ook na testen met diverse decoderinstellingen w.b.t. lastregeling en het zien van dit gedrag kan het haast niets anders zijn dan deze 2 ellende-condensatoren aan de onderzijde van de print. Bij het treinstel van een clublid reeds de condensatoren verwijderd, maar nog geen gelegenheid gehad om deze even op de baan te testen.

Gr. Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3701
  • N Spoor Freak
Re:Vervangen motor Minitrix TEE RAm
« Reactie #3 Gepost op: 20 January 2011, 23:32:13 »
Hoi Dave,

Ja ik heb de eerste oude versie.
Ik heb de 2 condensatoren aan de onderkant al verwijderd maar dat hielp niet veel.
Dus ook die boven op zit verwijderen dus, maar hoe ziet die eruit?
Wil er net even een foto van maken om het wat duidelijker temaken zijn mijn batterijen op :(
Is het soms dat 3x3 ding en moet je die dan overbruggen?

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re:Vervangen motor Minitrix TEE RAm
« Reactie #4 Gepost op: 20 January 2011, 23:45:20 »
De condensator aan de bovenzijde heeft dezelfde kleur.. Grijs.
Er zit er op de bovenzijde nog maar 1 op dus dat kan niet missen.

De 3x3 is een soort zekering. Uit voorzorg dat niet ook deze de lastregeling en het motorgedrag beïnvloedt, heb ik deze verwijderd en doorverbonden.

Verder moet je niets doorverbinden, enkel condensatoren (grijze dingetjes) verwijderen en de 3x3 doorverbinden (optioneel).  ;)

Ben benieuwd of dit voldoende is... Bij onze buren op 1zu160.net in ieder geval wel, dus ik blijf hoop houden voor m'n mede clublid.  :P

Gr. Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3701
  • N Spoor Freak
Re:Vervangen motor Minitrix TEE RAm
« Reactie #5 Gepost op: 21 January 2011, 00:10:38 »
Bedankt voor de tip Dave!!!

Heb de grijze condensator eindelijk gevonden zat net onder de decoder ::)
Morgen maar eens kijken wat het op levert (ben benieuwd)
Ik was trouwens ook op de site 1zu16o.net geweest maar werd daar niet veel wijzer van (kan niet echt goed technisch Duits lezen :-[)

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Re:Vervangen motor Minitrix TEE RAm
« Reactie #6 Gepost op: 21 January 2011, 09:04:02 »
Raymond,


Net als Dave ben ik benieuwd of het werkt als je ook de laatste condensator weghaald, dus even niet met je lange ertstrein spelen en probeer het uit!  ;D

We wachten met spanning af.

Greetz, Jeroen

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re:Vervangen motor Minitrix TEE RAm
« Reactie #7 Gepost op: 21 January 2011, 12:17:02 »
Huh?! Onder de decoder? Kun je eens een foto van je print (boven en onderzijde) maken?

Bij de TEE van een mede-clublid zat deze niet onder de decoder, maar volgens mij vlak voor de NEM stekker. Onder de decoder was volgens mij geen print, maar chassis of motor.

W.b.t. het stukje op 1zu160.net, de preciese link vindt je terug op het n-spoorforum. Daar staat ergens een reactie tussen van iemand die de condensator bovenop had verwijderd maar eveneens de condensatoren aan de onderzijde niet had gezien. Toen hij deze ook had verwijderd (dus in totaal 3 condensatoren verwijderd), reed zijn TEE eindelijk zoals het hoort.

Gr. Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Re:Vervangen motor Minitrix TEE RAm
« Reactie #8 Gepost op: 21 January 2011, 12:23:31 »
Dave,

Het linkje staat ook gewoon in mijn verslag  ;) , maar hier is ie nog een keer: http://www.1zu160.net/scripte/forum/forum_show.php?id=377838&sb1=tee%20ram#x462509

Greetz, Jeroen

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3701
  • N Spoor Freak
Re:Vervangen motor Minitrix TEE RAm
« Reactie #9 Gepost op: 21 January 2011, 17:16:17 »
Ik ga vanavond nog gelijk aan de slag Jeroen ;D

Huh?! Onder de decoder? Kun je eens een foto van je print (boven en onderzijde) maken?
Haha dit had ik natuurlijk kunnen verwachten, ik heb er geen decoder met pinnetjes in zitten er zit een goedkope (15 euro) Hornby met draad in.
Dus vandaar dat deze over de printplaat (geisoleerd) ligt ;)

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re:Vervangen motor Minitrix TEE RAm
« Reactie #10 Gepost op: 21 January 2011, 18:20:48 »
Ah... Da's eigenlijk ook wel een twijfelachtige decoder, maar ik geef hem het voordeel van de twijfel. ;D Het is beter om een Kuehn of Tran te gebruiken. :-X ;). Je 'zoem' geluidje kan overigens vanalles zijn, en kan meerdere oorzaken hebben, mechanisch of elektrisch. Waaronder zelfs de manier van aansturing vanuit de decoder. Vroegere Tams (die van nu ken ik niet) konden een motortje ook flink laten brommen of zoemen.

Om problemen m.b.t. aansturing/lastregeling e.d. te voorkomen haal ik hier eigenlijk altijd standaard die componenten uit m'n loks. Wel of niet verwijderen van de condensatoren wordt niet altijd vermeld in de handleidingen van decoders en het is i.c.m. hoogfrequente signalen gewoon niet helemaal snor. Het is overigens wel vreemd als hij wel goed heeft gereden. Althans.. Sneller i.p.v. een V-max van 60km/h. Problemen m.b.t. lastregeling of condensatoren zijn vaak vrij snel duidelijk als je weet dat de loc eventjes daarvoor analoog goed reedt. Maar die van jou heeft reeds goed gereden met decoder als ik het goed begrijp en die van m'n mede-clublid is me onbekend, was analoog (dummy stekker) en volgens mij een nieuw exemplaar (wel oude versie).

Achja... We shall see... Zal niet de 1e lok zijn die 'standaard' ontmanteld moet worden zodra je er een decoder in wilt frotten.  ;D Ohja... We praten nog steeds over de oude versie Minitrix TEE RAm voor eenieder die hier begint met lezen.  ;)

Gr. Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3701
  • N Spoor Freak
Re:Vervangen motor Minitrix TEE RAm
« Reactie #11 Gepost op: 21 January 2011, 21:56:54 »
Nou ik heb ze eruit gehaald maar het scheeld nietzo heel veel maar toch wel iets.

Ik heb eerst een filmpje gemaakt voor het verwijderen.
http://www.youtube.com/watch?v=EyJO4sTXG2c

En nu na het verwijderen.
http://www.youtube.com/watch?v=p2ngAxG4wmg
Het is wel moeilijk te zien maar hij rijdt toch iets beter.
Natuurlijk zit er in deze goedkope decoder geen lastregeling (ik heb deze decoder in het begin dat ik begon met digitaal erin gezet om een beetje te oefenen) dus morgen ga ik maar even een goeie kopen!!!
Laat natuurlijk ff weten hoe die dan rijdt :)

Owja op alle bij de filmpjes gaan ze vol gas!!!


Groet,
Raymond
« Laatst bewerkt op: 21 January 2011, 21:59:54 door raymond erdtsieck »
No Pain No Gain!

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Re:Vervangen motor Minitrix TEE RAm
« Reactie #12 Gepost op: 21 January 2011, 22:38:17 »
Raymond,

I dat volle snelheid?? Dan zou ik zeggen: omwisselen die motor  ;D. Mijn RAm (wel de nieuwe versie met TRIX decoder, is ook niet alles....) moest ik na ombouw wel temmen met cv5 omdat ie anders veel te snel ging.

Maar idd, wellicht nog ff die eenvoudige decoder omwisselen.

Greetz, Jeroen.

PS, ga nu maar die omgevallen ertswagen rechtzetten  8)




Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re:Vervangen motor Minitrix TEE RAm
« Reactie #13 Gepost op: 22 January 2011, 00:07:53 »
Jah inderdaad, op volle snelheid is het nog niet alles... Maar toch al een stuk sneller dan de TEE RAm die ik heb zien rijden.

Onvoorstelbaar in zo'n geval dat Trix zoiets op de markt zet mocht de motor ook in de oude versie bagger zijn.  :-\

Gr. Dave

Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Re:Vervangen motor Minitrix TEE RAm
« Reactie #14 Gepost op: 22 January 2011, 00:13:16 »
Ja, en je zal zien dat de aangekondigde zwiterse versie weer net zo zal zijn!  >:(

Greetz, Jeroen