Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door StefanNL_Plays
Vandaag om 04:56:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sven
Vandaag om 01:14:06
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door janw
Vandaag om 00:16:58
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Ronald69
Vandaag om 00:04:11
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
29 September 2025, 23:04:35
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
29 September 2025, 22:49:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door sncf231e
29 September 2025, 22:46:21
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
29 September 2025, 22:08:23
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
29 September 2025, 22:03:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Benelux795
29 September 2025, 21:52:28
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Ronald Halma
29 September 2025, 21:42:05
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Falcon10
29 September 2025, 21:29:42
Leubachtalbahn door Krokodil68
29 September 2025, 21:18:42
NS-1000 in spoor-1 door Bahn-AG
29 September 2025, 21:10:29
Raadplaatje door henk
29 September 2025, 21:01:53
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Simplex
29 September 2025, 20:48:26
Pendel module door Te 2/2
29 September 2025, 20:41:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
29 September 2025, 20:17:32
Gewoon wat busfoto's door R1954
29 September 2025, 20:14:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:52:10
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:45:21
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door puntenglijder
29 September 2025, 19:34:29
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
29 September 2025, 19:31:57
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
29 September 2025, 19:02:28
Sprinter SLt Big scale Trains door Reinout van Rees
29 September 2025, 18:44:38
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
29 September 2025, 17:36:51
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
29 September 2025, 17:13:54
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door niels1093
29 September 2025, 17:05:28
  

Auteur Topic: Vervangen motor Minitrix TEE RAm  (gelezen 8944 keer)

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3719
  • N Spoor Freak
Re:Vervangen motor Minitrix TEE RAm
« Reactie #15 Gepost op: 23 January 2011, 20:31:41 »
Hoi,

Nou vandaag een andere decoder erin gezet, nee niet die nieuwe (Lenz met draad) die ik gisteren heb gekocht :P
Ik wilde deze er wel in zetten maar had vergeten de volgorde van de kleuren op te schrijven ::) :-[
Dus dan maar een trix decoder met pinnetjes uit een andere loc gehaald en die erin gesoldeerd :)
Ook heb ik maar gelijk de contact slepers van de verlichting opzij gebogen om zo het zwaar lopen van de trein te verminderen.
Wat me trouwens ook opviel is dat de lampjes van de verlichting erg warm werden, dit kon ik zelfs voelen aan de buitenkant van de rijtuigen.
Dus verlichting zit er niet meer in maar dat vind ik nietzo heel erg, vind het veel belangrijker dat hij weer rijdt als een speer!!!

Dave en Jeroen nog bedankt voor de tips (y) (y) (y)
Ben weer helemaal blij met deze TEE RAm!!!

Zie hier hoe die gaat als een speer ;D
http://www.youtube.com/watch?v=q5_vcMQdo14

Groet,
Raymond
 
No Pain No Gain!

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re:Vervangen motor Minitrix TEE RAm
« Reactie #16 Gepost op: 23 January 2011, 22:57:31 »
Nice!! Rijdt nu wel veel te hard, maargoed... Dat is een kwestie van bijstellen. CV5 wat naar beneden (kan bij die Hornby niet eens volgens mij  ;D) en gaan met die banaan.

Ben nog steeds benieuwd of die van m'n mede-clublid nou ook in orde is en we een motortransplantatie van de lijst kunnen schrappen.  ;D

So... To be continued!

Gr. Dave

Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Re:Vervangen motor Minitrix TEE RAm
« Reactie #17 Gepost op: 24 January 2011, 08:21:57 »
Ziet er goed uit Raymond.  Ik ben blij dat de TEE weer over de baan zoeft. (bij mij staat alles nog steeds stil vanwege de opgeblazen centrale ...zucht)

Je hebt dus wel de weerstand vermindert van de rijtuigen wat uiteraard minder zwaar is voor de motor. Vraagje, hoeveel heb je met dit model gereden? Ik vraag me namelijk toch af of uiteindelijk het probleem weer terug gaat komen. Dus, gaarne heeeel veel rijden en laat ons dan weten of de rijeigenschappen nog steeds hetzelfde zijn!  ;D   

Greetz, jeroen

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3719
  • N Spoor Freak
Re:Vervangen motor Minitrix TEE RAm
« Reactie #18 Gepost op: 24 January 2011, 18:40:50 »
@Jeroen,

Ik heb er echt maar heel weinig mee gereden! (over het algemeen bouw ik meer dan dat ik rij)
Maar daar komt nu verandering in natuurlijk :D
Alssie weer slecht gaat lopen dan laat ik je dat wel weten ;)

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re:Vervangen motor Minitrix TEE RAm
« Reactie #19 Gepost op: 16 February 2011, 23:20:20 »
Ik zou nog even laten weten wat de bevindingen waren met een treinstel van een mede clublid.

Gisteren hebben we even getest maar het rijgedrag van de oudere versie zonder sound is gewoon niet goed te krijgen ondanks een Duitser zegt of denkt dat wel voor elkaar te hebben met het oudere model. Ondanks demontage van alle relevante onderdelen t.b.v. onstoring van motor is deze TEE nog steeds niet vooruit te branden (als volledig treinstel), het werd wel bij elke aanpassing ietsjes beter maar absoluut niet het gewenste resultaat. Met een Kuehn N025 rijdt deze nog enigszins, maar een Tran schiet met een seconde of 10 direct in z'n beveiliging. Lastregeling aanpassen of zelfs uitschakelen had ook geen tot nauwelijks positief effect. Dat zegt vaak al genoeg over de 'dorst' van een motortje aan de output van de decoder.

Conclusie: Ook het oudere model zonder sound heeft hier dus last van.
Mijn mening: Schandalig dat zoiets door een fabrikant gewoon op de markt gebracht wordt en je eigenlijk standaard het motortje kunt gaan vervangen. Bij analoog rijden zul je het wellicht niet merken totdat je met een paar treinen tegelijk gaat rijden op een standaard trafo-tje (kakt de spanning drastisch in). Maargoed, met een decoder moet deze het out-of-the-box ook goed doen en dat is niet het geval.   :oops:

Weerstand van de rijtuigen hebben we eigenlijk niet echt op gelet. Gevoelsmatig was dit toch niet extreem hoog maar kunnen we mogelijk binnenkort eens onder de loep nemen. Maar mijn gedachte gaat ook hier uit naar een andere motor.

Gr. Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Re:Vervangen motor Minitrix TEE RAm
« Reactie #20 Gepost op: 17 February 2011, 08:48:21 »
Dave,

Dank voor de update. Jammer dat het weghalen van de SMD´s niet het gewenste resultaat geeft. Ik denk dat het toch dus het beste is om de motor te vervangen.  ik deel je mening dat dit heel slecht is van de fabrikant.. Je zal zien dat de aangekondigde SBB versie weer precies hetzelfde probleem zal hebben...

@Raymond, Ik weet dat je nog niet veel met jouw RAm heb gereden, ik wel benieuwd na hoeveel modelspoorkilometers de problemen optreden.

Greetz, Jeroen


guest7823

  • Gast
Re:Vervangen motor Minitrix TEE RAm
« Reactie #21 Gepost op: 31 July 2012, 19:20:47 »
Een van de zaken die me opvallen bij mijn (nog om te bouwen, qua motoren) 2 TEE RAm stellen is dat de wagens verhoudingsgewijs erg zwaar lopen. Het enige waar ik dit op kan herleiden is de manier van stroomafname, nl alle vier wielen aan beide kanten. Volgens mij hebben de meeste wagens slechts een enkelpolige stroom afname, terwijl deze wagens dubbelpolige stroomafname hebben in ieder draaistel hebben. Op zich dus te prijzen qua stroomafname, maar waarschijnlijk een brug te ver m.b.t. de trekkracht?