Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rogier
18 June 2025, 23:47:49
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Het Boemeltje - Electronica door MOVisser
18 June 2025, 23:01:24
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Jeroen Water
18 June 2025, 22:42:33
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
LS Models 2025 door Rick
18 June 2025, 20:16:25
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
18 June 2025, 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
18 June 2025, 18:01:22
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
18 June 2025, 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
18 June 2025, 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
18 June 2025, 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
18 June 2025, 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
18 June 2025, 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
18 June 2025, 08:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37

Auteur Topic: Lima TGV, geen trekkracht?  (gelezen 7859 keer)

Automatic-rock

• Offline Offline
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Lima TGV, geen trekkracht?
« Gepost op: 16 January 2011, 16:14:49 »
Beste mensen,

Ik heb zo'n 2 jaar geleden een 7 delige TGV PSE (de oranje) van Lima gekocht op marktplaats. Het is een oud model met 2 aangedreven assen.
Het motorrijtuig is redelijk zwaar, maar toch slipt hij vaak. Zelfs op een vlak stuk trekt hij al slippend op. Over de klimspiraal maar niet te spreken.
Deze heeft een helling van +/- 2,5%, maar zelfs 5 delig komt hij niet ver in de spiraal.

Heeft iemand ook deze TGV en is dit 'normaal'? Of zouden de slipbandjes moeten worden vervangen? Ik wil hem eigenlijk uitbreiden tot de volledige 10 delen. Lukt dit wel met 1 motor?? Iemand ervaring?

Vriendelijke groet,
AR
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

miki

• Offline Offline
Re:Lima TGV, geen trekkracht?
« Reactie #1 Gepost op: 16 January 2011, 16:54:25 »
Hey.Ik heb ook met limatreinen zitten "klojen"met trekkracht en slippen.Je zou de loc nog zaarder kunnen maken en dan mn op en aangedreven stel.Slipbandjes vervangen zou kunnen mar dan moeten ze wel echt het hele "loopvlak"bedekken.En als die slipt is er wel gennoeg trekkracht maar niet genoeg neerwaartse druk,om het zomaar te zeggen.Zijn de waggonnetjes ook verzwaard?misschien dat je het daar dan uit kan halen(?)suc678.Gr Leo (y)

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #2 Gepost op: 16 January 2011, 19:23:56 »
Als je TGV nog in originele staat is, dan is de kans groot dat het betreffende motorrijtuig wordt aangedreven door een ouderwetse ronde motor van Lima. Deze was tot ver in de jaren '90 standaard in veel modellen van Lima terug te vinden en gaf menig model een veel te hoge topsnelheid - ideaal voor de TGV dus. Helaas zijn deze motoren niet echt het voorbeeld van beschaafdheid, ze maken veel herrie en ze laten zich ook niet echt fijn regelen. Voor de TGV zijn deze bezwaren niet zo groot, op het geluid na.

Het betekent echter wel dat je complete TGV-set slechts door twee assen wordt aangedreven. Dat je motorwagen gaat slippen is dan niet zo heel vreemd. Hoewel de kunststof tussenrijtuigen en het dummy motorrijtuig niet zo heel veel wegen, kan de boel snel gaan slippen wanneer je antislipbandjes versleten zijn of wanneer het echte motorrijtuig aan de lichte kant is. Meestal zijn die oude Lima-modellen voorzien van een kunststof chassis met aan de balgzijde de motor en in het midden een blokje metaal.

Je kunt de antislipbandjes vervangen als deze versleten zijn (of ontbreken). Daarnaast kun je bij de bouwmarkt op zoek gaan naar van dat knip- en buigbare daklood. Hiermee kun je je motorwagen stapje voor stapje verzwaren zodat het gewicht op het motordraaistel toeneemt. Let wel op met het werken met lood vanwege de gezondheid (gebruik handschoenen bij de verwerking).

Kijk verder even naar je klimspiraal. Is deze niet te krap? Trek je TGV zonder de echte motorwagen eens door de spiraal en over vlakke rails heen. Gaat dit wel soepel, of voel je veel frictie? Kijk in dit verband ook even naar de rijtuigen en de dummy motorwagen. Heeft de vorige eigenaar misschien extra stroomafnemers op de assen en wielen geplaatst voor bijvoorbeeld sein- en binnenverlichting? En zijn de draaistellen van de tussenrijtuigen wel schoon genoeg om soepel te lopen wat betreft de wielen? Zitten alle asjes netjes recht in het draaistel?

Mocht je echt met tien rijtuigen willen gaan rijden, dan kun je natuurlijk een aantal opties overwegen:
- Een extra Sud-Est motorwagen aanschaffen via eBay of Marktplaats en deze geschikt maken voor gebruik in je set. Deze motorwagens worden regelmatig los aangeboden.
- De aandrijving van je huidige echte motorwagen vervangen door die van een 'modernere' uitvoering van de TGV. Wellicht past het aandrijfwerk met cardanassen op beide draaistellen van een Lima/Jouef/Mehano TGV Atlantique uit de jaren '90 wel in de Sud-Est kap? Je kunt dan eventueel de draaistelzijkanten van de Sud-Est overzetten. Losse motorwagens zijn wederom te vinden op de bekende veilingsites. Let wel even op, soms worden ook losse motorwagens uit startsets aangeboden en die zijn motorisch vaak iets soberder uitgevoerd, zoals cardanaandrijving op slechts één draaistel.
- Zelf een nieuwe aandrijving fabrieken; Ik weet niet hoe gevorderd je bent qua bouwen, maar je zou een aandrijving voor jezelf op maat kunnen maken op basis van een Faulhaber, Bühler of Mabuchi motor.

Laat eens weten wat je bevindingen zijn.

Groeten, Geoffrey

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 16 January 2011, 20:42:51 »
Hi All,

Mijn Lima Koploper heeft ook een tijdje een slippend bestaan geleid en die is toch een stuk korter dan een TGV. De antislipbandjes waren inderdaad niet jovel meer, maar het bleek ook dat de motorophanging niet goed was. De Lima motoren "hangen" vaak op een soort kunststof glijlager in het frame. Bij mij stond dat niet helemaal meer goed uitgelijnd en stond de motor iets scheef en ging dus wringen op de rails. Toen dat was verholpen liep het weer als een trein. Ik heb er ook nog wel een Model Torque motor ingezet. Dat kan denk ik bij de TGV ook nooit kwaad.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Automatic-rock

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 17 January 2011, 12:32:28 »
@en_voyage

Bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord!
Het is inderdaad nog een ouderwetse originele Lima TGV met de 2 aangedreven assen.

Het motorrijtuig is wel al behoorlijk zwaar. Een 4 delige hondekop uit dezelfde tijd met dezelfde motor komt zonder problemen boven.
Mijn klimspiraal is iig niet te krap, de straal is zo'n 550mm (flexrail) en stijgt +/-2,5%. De rest van de TGV rolt ook soepel.

Ik zal eens ga proberen of ik er extra gewicht in kan zetten en de slipbandjes vervangen lijkt me ook nodig want die zijn erg glad.
Als dat niet werk zal ik eens verder moeten zoeken naar een ander/extra motorrijtuig zoals je beschreven hebt.

@phdirk
Als ik de kap er toch weer af heb zal ik de motorophanging nog eens nader bekijken. Bedankt voor de tip.
Een Model Torque lijkt me (nog) niet nodig, want de motor zelf is sterk genoeg. Ik kan namelijk hard op de tgv duwen en de motor stopt niet maar blijft slippen. Als de motor te zwak zou zijn zou die stil blijven staan als je duwt.

Bedankt voor de tips zover :)
vriendelijke groet,
AR

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #5 Gepost op: 17 January 2011, 13:41:09 »
@ Automatic-rock:

Graag gedaan. Het zal ook niet aan de motor zelf liggen. Die dingen zijn praktisch onverwoestbaar... Als je in elk geval al hebt geconstateerd dat de rest van de trein soepel loopt, dan blijft slechts de 'echte' motorwagen over als verdachte.

Voor de zekerheid kun je nog even controleren of bij het slippen (d.w.z. het niet voor- of achteruit komen van de motorwagen) de wielen echt 'doorslaan' of dat deze zo nu en dan stoppen met draaien terwijl de motor blijft loeien. Is dit laatste het geval, dan zit het probleem waarschijnlijk in de tandwielen tussen motor en wielen. Je zult dan handmatig de boosdoener moeten vinden door alle tandwielen na te lopen. Mogelijk zit er ergens teveel speling, verergerd door olie of viezigheid. Versleten tandwielen kun je vervangen, maar hou er rekening mee dat zo'n versleten tandwiel vaak ook de omliggende (inhakende) collega's kan hebben aangetast. Op de beurs in Houten staat volgens mij wel iemand met onderdelen van Lima (of je plundert gewoon een andere Lima-loc  ;D ).

Mocht je het model toch open hebben voor het toevoegen van wat extra gewicht, maak dan van de gelegenheid gebruik om sowieso de hele aandrijflijn eens goed schoon te maken en van een vers drupje olie (niet teveel) te voorzien

Succes en we horen graag de uitkomst. Die Sud-Est is te leuk om links te laten liggen.

Groeten, Geoffrey

Automatic-rock

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 17 January 2011, 13:53:35 »
Dan heb ik meteen nog een aanvullende vraag.
Zijn er online ook nieuws antislipbandjes te koop? En nieuwe koolborstels? (dit laatste voor m'n oude Lima 1605 ;))
Ik kom met Rail2011 pas weer in Houten denk ik.

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #7 Gepost op: 17 January 2011, 14:12:44 »
Pfoeh... meestal is er van alles online te koop, alleen de vraag wáár...  ;)

Voor antislipbandjes kun je eens naar deze advertentie op eBay kijken, de verkoper geeft aan dat de bandjes mogelijk passen onder de TGV. Voor koolborstels kun je op eBay zoeken op de term '(carbon) brush', of vertaald naar lokale taal van eBay natuurlijk.

Verder ken ik niet 1-2-3 een webshop met onderdelen van Lima. Mocht je niets kunnen vinden, kan kun je nog altijd proberen een goedkoop, weinig gebruikte loc op de kop te tikken voor de onderdelen.

Groeten, Geoffrey

Automatic-rock

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 18 January 2011, 10:11:33 »
Ik heb zojuist even getest. Met 250gram lood op het motorrijtuig geplakt komt de TGV 10 delig (7delige tgv + 3 plan E'tjes :D) zonder problemen boven. Als ik weer tijd heb zal ik eens zien of ik het lood erin verwerkt krijg.

Daarnaast heb ik ook wat onderdeeltjes besteld bij  hornbyspares.com:
1 x X6030 - Traction Tyres (Pk4) (see details) (X6030)  = £1.79
1 x HJ1011/11 - Traction Tyres Pack (HJ1011/11)  = £0.66
1 x HS1337 - Wheel Set (Drive Unit) (HS1337)  = £0.95
1 x HS1351 - Drive Unit (HS1351)  = £2.86

Ik weet niet zeker of het allemaal bruikbaar is voor de tgv en de 1605, maar met dit soort bedragen kan je wel een gokje wagen.

Als ik succes heb laat ik het horen!

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #9 Gepost op: 18 January 2011, 12:33:21 »
@ Automatic: ik heb door de vele ombouw-acties naar modeltorque motortjes en de alternatieven daarvan, een heel zooitje koolborstels en de daarbij behorende veertjes over, die ik zo goed als niet meer gebruik.

Ze zijn uiteraard wel gebruikt, maar ik wil best de minst gesleten 2 eruit vissen en ze naar je opsturen ;)

Automatic-rock

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 18 January 2011, 12:58:37 »
Wow, dat zou heel mooi zijn! Ik ga je een pb sturen  (y)

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #11 Gepost op: 18 January 2011, 16:28:50 »
Ik heb zojuist even getest. Met 250gram lood op het motorrijtuig geplakt komt de TGV 10 delig (7delige tgv + 3 plan E'tjes :D) zonder problemen boven. Als ik weer tijd heb zal ik eens zien of ik het lood erin verwerkt krijg.

Kijk eens aan...

Het is tegenwoordig onvoorstelbaar dat Lima vroeger zo weinig gewicht meegaf aan haar locs, die bijna allemaal een kunststof chassis hadden. Eén van de eerste dingen die veel modelspoorders in de jaren '70 en '80 deden met hun 1200'jes en 1300'jes was het toevoegen van extra gewicht.

Je weet nu ook meteen dat een 10-delige TGV geen probleem meer is. Je kunt nu dus eBay afschuimen op zoek naar extra tussenrijtuigen voor de Sud-Est.

Ook fijn om te zien dat iemand anders nog koolborstels over heeft, waar dit forum niet handig voor is...  ;D

Groeten, Geoffrey

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #12 Gepost op: 18 January 2011, 16:31:34 »
Als er meer mensen Lima rondmotor parts nodig hebben... ik heb wat spul uit Mat 46's liggen. Voor kosten envelop + postzegel kan dat zo verzonden worden.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

tjaplap

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 18 January 2011, 19:50:39 »
Hallo AR,

Wat ik persoonlijk ook een handige site vind is:

http://www.etsemmen.nl/

Die hebben ook altijd wel de dingen die je zoekt.
En anders is http://www.anw-modeltreinen.nl/ nog een hele goede optie.
Succes!

Groeten, Erwin

Automatic-rock

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 26 January 2011, 20:44:25 »
Gisteren is de post geweest met een envelopje uit Engeland:

In het schattige kleine doosje zat alles:

Allereerst dus de TGV van de rails genomen, het draaistel opengeschroefd en de oude slipbandjes eraf gehaald. Maar de bandjes die eraf kwamen leken wel van nylon of iets dergelijk. Iig geen rubber, vandaar dat ze ook zo glad aanvoelde misschien?

Helaas waren de nieuwe bandjes niet de juiste maat. Daar was ik al bang voor. Maar ze zullen vast nog wel eens vanpas komen. Het backup-plan was het gebruiken van krimpkous (Ooit op de site van Jajo gelezen, bedankt  (y)). Dat ging prima!
Nu nog verzwaren. In de bak van het gewicht bleek nog wat ruimte over te zijn:

Verder heb ik ook iedere overgebleven ruimte (aan de kant van de motor) volgestopt met lood:

Toen alles weer dichtgeschroefd en een tiendelige TGV samengesteld:

Resultaat. Zowel duwend als trekkend komt hij zonder veel problemen boven. Volgas is niet nodig, maar rustig aan naar boven rijden is teveel gevraagd. Maar aan de andere kant, tgv rijtuigen ipv 2 E'tje en een DDM scheelt wel een paar assen dus misschien gaat het dan wel.
Hoe dan ook, ik ben tevreden :)