Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door NS264
Vandaag om 20:35:32
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 20:29:22
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
booster vraag door bellejt
Vandaag om 20:22:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 20:12:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
Wat te doen met oude catalogi door phdirk
Vandaag om 20:09:19
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Wat was jullie allereerste loc? door Biesje
Vandaag om 19:05:02
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
  

Auteur Topic: Hulp bij relaisschakeling  (gelezen 2173 keer)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Hulp bij relaisschakeling
« Gepost op: 12 January 2011, 19:30:46 »
Hallo,

ik rijd met het HCCM-systeem.
Voor deze vraag heb ik op de mailinglijst daarvan ook al diverse malen om hulp gevraagd, als mensen daarvan meelezen, nogmaals bedankt.

Voor het omzetten van wissels worden schakelingen aangeboden die geschikt zijn voor standaard wisselaandrijvingen, met 2 spoelen.

Ik wil echter gebruik maken van de populaire Conrad wisselmotor, bestelnummer 219998.

Na het doorlezen van bijvoorbeeld de encyclopedie, had ik het idee om de wisselkaart van de HCCM te beschouwen als een decoder.
Middels de hulpschakeling voor een centrale min (zie encyclopedie) probeerde ik de wisselmotor om te zetten.
Eén richting ging dat goed, met een harde klap ging de motor naar de eindstand. De ander kant resulteerde in een doorgebrande weerstand op mijn wisselkaart.

Via de mailinglijst kwam de tip een relais te gebruiken, en werd zelfs een schakeling aangeleverd om de wisselkaart te vervangen http://hccm-gg.hcc.nl/hardware/infobladen/conradwissel_aan_EVL.pdf
  . Hiervoor mijn dank.

Ook werd als relais deze voorgesteld http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=503611

Na dit lange verhaal dan eindelijk de vraag.
In mijn logica krijgt de schakeling een puls, en zet daardoor +12V op het relais, dat daardoor schakelt, en de wisselaandrijving gaat om, naar laten we het stand A noemen

Maar als ik nu weer een puls stuur, gebeurt dan niet hetzelfde, oftewel hetzelfde contact van het relais wordt bekrachtigd en de wisselaandrijving wil weer naar stand A gaan, maar staat daar al op, en doet dus niks.

Moet ik voor stand B een tweede schakeling en relais gebruiken?

Of kan dit allemaal met één relais??

Hopelijk kan iemand met dit uitleggen.

Alvast bedankt

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26681
    • Pagina van klaas
Re:Hulp bij relaisschakeling
« Reactie #1 Gepost op: 12 January 2011, 21:13:06 »
Via de mailinglijst kwam de tip een relais te gebruiken, en werd zelfs een schakeling aangeleverd om de wisselkaart te vervangen http://hccm-gg.hcc.nl/hardware/infobladen/conradwissel_aan_EVL.pdf  .
Heb je die schakeling ook zo aangesloten? Dan zou het volgende moeten gebeuren: puls komt, relais trekt aan, motor gaat naar stand A. Puls verdwijnt, relais valt af, motor gaat naar stand B.
Gebeurt dat bij jou dan niet?

Ik ken die HCCM wisselkaart niet, kan iemand uitleggen wat die precies doet?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Daan Neijenhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • HCC!m-IG
Re:Hulp bij relaisschakeling
« Reactie #2 Gepost op: 12 January 2011, 22:02:50 »
Jeroen,

De transistortrap wordt direct op de uitgang van de EVL aangesloten. Hier staat een hoog of een laag signaal, geen puls. Het relais is dus aangetrokken of niet. De "puls" waarover gesproken wordt kwam uit de wisselkaart van HCCM-systeem en werkt gebruikt om via de Wisselversterkerprint de wisselspoelen aan te sturen.

Waar vroeger de wisselkaart werd aangesloten op de EVL(gevolgd door de wisselversterker) daar sluit je nu de schakeling uit de PDF aan.

Het relais schakelt de aansluiting van de Conrad wisselmotor om; de wisselmotor wordt met wisselspanning gevoed. Door de diodes in de motoraansluitingen loopt de motor links- of rechtsom (tot de eindstand), afhankelijk van de stand van het relais.

m.vr.gr.

Daan Neijenhuis
Waddinxveen

p.s. de eerstvolgende reguliere bijeenkomst van de hcc!m is 5 februari in De Bilt (zie http://www.hccm.nl/bijeen/agenda.html)
Wanneer lees je nou een handleiding?   ;D

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Re:Hulp bij relaisschakeling
« Reactie #3 Gepost op: 13 January 2011, 08:32:26 »
Ik weet dat ik de wisselkaart niet meer hoef te gebruiken, en dat de schakeling direct op de EVL word aangesloten.

Ik heb de onderdelen nog niet in huis om dit zelf te testen.

Maar als ik het dus nu begrijp gaat de de motor door het signaal van de EVL naar een kant, en als het signaal wegvalt, zal de motor weer terugdraaien naar de andere stand.

Dat betekent dus dat zolang er een trein over de wissel rijd, de EVL een hoog signaal moet afgeven.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Re:Hulp bij relaisschakeling
« Reactie #4 Gepost op: 13 January 2011, 09:33:45 »
Na lezen van documentatie van de EVL blijkt dat deze gebruik maakt van zogenaamde Latches, die het signaal vasthouden.

Dus als de wissel om is blijft deze om, todat de latch het signaal vrijgeeft. En dat is bij de opdracht de wissel de andere kant op te schakelen.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Daan Neijenhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • HCC!m-IG
Re:Hulp bij relaisschakeling
« Reactie #5 Gepost op: 13 January 2011, 20:43:16 »
Jeroen,

Dat klopt, de uitgang van de EVL bliijft hoog of laag. Vergelijk het met een schakelaar die aan of uit is. Vanuit de Centrale Kaart van je rek wordt via de LKK (LatchKeuzeKaart) op de EVL (EnkelVoudigeLatch) de uitgang hoog of laag gemaakt, en door de "latch" blijft deze stand bewaard totdat deze weer wordt gewijzigd.
Op de Yahoo-mailinglist had ik al mee zitten lezen, maar weet nu niet meer of je nu met het originele HCCM-systeem (gaat) rijden, of met de digitale (DCC) variant.

Succes met het bouwen en experimenteren. Kom gerust een keer in Bilthoven langs (of De Bilt, afhankelijk van de datum) :)

m.vr.gr.

Daan Neijenhuis
Waddinxveen
Wanneer lees je nou een handleiding?   ;D