Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:43:04
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:23:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:05:37
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 11:42:12
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:04:51
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
  

Auteur Topic: Kortsluiting tussen boosters?  (gelezen 2110 keer)

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Kortsluiting tussen boosters?
« Gepost op: 08 January 2011, 16:27:57 »
Beste mensen,

Als vervolg op dit topic heb ik 2 boosters power 4  aangesloten op mijn baan. De booster van het TwinCenter is niet op de rails aangesloten.

N.a.v. de vraag van Klaas Zondervan: Ik heb ook gemeten dat uitgangsklemmen 3 en 4 van deze Power 4 met elkaar zijn verbonden.

De baan is in 2 secties verdeeld en de Power 4 voeden ieder een sectie. Alles is aangesloten volgens het "common ground"-principe en via Loconet.
Beide boosters worden uit identieke trafo's gevoed.

Maar als een lok over de scheiding tussen 2 secties rijdt, schakelt er een booster af als zijnde overbelast.
Daar snap ik niets van, wie kan mij hiermee helpen?

Mvg,

Henk
« Laatst bewerkt op: 08 January 2011, 17:31:49 door Eenerspoor. Reden: aanvulling info »
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re:Kortsluiting tussen boosters?
« Reactie #1 Gepost op: 08 January 2011, 18:41:47 »
Zoiets kan voorkomen als de voedingstrafo's van de boosters te veel verschillen.
Op het moment dat een trein over de scheiding rijdt komen de uitgangen van de boosters even parallel te staan. De booster met de hoogste uitgangsspanning gaat dan beide boostergebieden voeden, en dat kan net te veel worden.
Als deze theorie klopt, dan zou het dus niet mogen voorkomen als die trein de enige is op de baan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

loclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re:Kortsluiting tussen boosters?
« Reactie #2 Gepost op: 08 January 2011, 20:42:33 »
Hallo,

De booster met de hoogste uitgangsspanning gaat dan beide boostergebieden voeden, en dat kan net te veel worden.


Zou dan theoretisch ook niet de andere booster moeten afschakelen? deze voedt op dat moment ook 2 voedings gebieden.
Zomaar een gedachte, maar kan het uitmaken dat de voedings trafo's fase ongelijk staan?

gr Leo
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re:Kortsluiting tussen boosters?
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2011, 21:41:27 »
De gedachte is dat de andere booster (bijna) niks doet, omdat zijn spanning lager is.
Ongelijke fase van de trafo's maakt niet uit, ongelijke fase aan de uitgang van de boosters wel.
Dat kan komen door een aansluitfout in de aansturing tussen centrale en booster.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re:Kortsluiting tussen boosters?
« Reactie #4 Gepost op: 08 January 2011, 21:42:36 »
Henk,

De transformatoren voor de verschillende boosters en ook eventueel van de Intellibox of andere apparatuur met gemeenschappelijke massa dienen vóór aansluiting gepolariseerd te worden. Het kan dus zijn dat de trafo van de ene booster op dat moment net het positieve deel van de wisselspanning verwerkt en de andere trafo het negatieve deel.
Het klinkt een beetje vreemd, maar draai van een van de twee trafo's de stekker in het stopkontakt eens om.

Gerard

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re:Kortsluiting tussen boosters?
« Reactie #5 Gepost op: 08 January 2011, 21:46:07 »
Gerard, de discussie over het al dan niet polariseren van de trafo's hebben we al vaker gehad. Maar er is nog niemand in geslaagd om mij uit te leggen wat daarvan het nut is. Dus ik zou zeggen,steek eens van wal.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re:Kortsluiting tussen boosters?
« Reactie #6 Gepost op: 08 January 2011, 22:04:57 »
Klaas,

Dat is juist het rare ervan.
Bij dit soort schakelingen hebben we te maken met enkelfasige gelijkrichting, waarbij een spanningspool gelijkgericht wordt en de andere pool aan massa ligt. Als twee boosters aldus gekoppeld worden, dan kan er een massastroom gaan lopen van de ene (trafo)pool naar de andere. En ik denk dat dit het probleem is bij de vragensteller.
Eventueel is een en ander na te lezen bij op de site van Hans Deloof bladzijde 13.

In eerste instantie deed ik het ook af als onzin, maar bij een praktijktest bleek het wel degelijk tot resultaat te leiden, vandaar mijn eerder gegeven advies.

Gerard

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Kortsluiting tussen boosters?
« Reactie #7 Gepost op: 08 January 2011, 22:48:39 »
Heren, bedankt zover, maar het is nog niet opgelost, dus andere suggesties zijn meer dan welkom

@Klaas: Zoals ik al schreef, worden de boosters gevoed door 2 identieke trafo's van Uh*, nl. de trafo's die worden aanbevolen door de fabrikant.
Het is wel zo, dat de beide boosters niet gelijk belast worden: in de ene sectie staan meer treinen, sommige met verlichte rijtuigen, dan in de andere. En het is de booster van de minst belaste sectie, die afschakelt.

Tussen de beide secties meet ik met een dig. multimeter in AC-mode een spanningsverschil van 0,6 V.

@Gerard: Ik heb van 1 trafo de netstekker omgedraaid, maar dat gaf geen verbetering.
In de handleiding van Hans Deloof kan ik dat niet vinden op blz 13. Wel op blz. 12 en op blz. 3 staat iets over Loconet- en andere kabels. Is dat wat je bedoelt?

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re:Kortsluiting tussen boosters?
« Reactie #8 Gepost op: 08 January 2011, 23:06:34 »
Gerard, op de pagina van Hans Deloof staat wel dat de trafo's gepolariseerd moeten worden, maar niet waarom.
Dat is een vraag die ik op forums al diverse keren heb gesteld, maar er is nog nooit iemand met een sluitende uitleg gekomen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re:Kortsluiting tussen boosters?
« Reactie #9 Gepost op: 08 January 2011, 23:27:32 »
Henk.

Citaat
Ik heb van 1 trafo de netstekker omgedraaid, maar dat gaf geen verbetering.

Mogekijk is dit niet op jouw baan van toepassing maar het systeem waar ik mee rij (Roco digitaal) is het bij het overrijden van de scheiding tussen twee booster wel van belang dat deze in fase zijn en dat doe men niet door de stekker van de trafo om te draaien maar wel om de uitgang van een van de booster naar de rail om te draaien.
Mogelijk helpt dit.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Kortsluiting tussen boosters?
« Reactie #10 Gepost op: 09 January 2011, 12:23:11 »
@ Piet,
Jouw antwoord heeft mij op het spoor naar de oplossing gezet: mijn boosters bleken uit fase te staan. Nadat ik van één booster de fase heb omgedraaid, is er geen kortsluitprobleem meer. :D

@ iedereen:

Als je de Power 4 van Loconet gebruikt, kun je van alles programmeren, o.a. de fase draaien. Dat is nodig als je een gekruiste Loconetkabel gebruikt en zo eentje heb ik blijkbaar tussen de boosters zitten.

Trafo's polariseren is hier dus niet nodig.

Bij normaal gebruik van deze booster, bijvoorbeeld via de DCC-boosteraansluiting, heb je dit faseprobleem waarschijnlijk niet.

De meting die ik had gedaan, waarbij ik 0,6 V verschil heb gemeten tussen verschillende boostersecties, heb ik zeker niet goed gedaan. Vanmorgen heb ik nog eens gemeten en kwam ik op bijna 41 V. Dat wijst op tegenfase. Als ik die fout niet had gemaakt, had ik jullie niet lastig hoeven vallen met deze vraag. :-[

Toch bedankt voor het meedenken.

Mvg,

Henk
« Laatst bewerkt op: 09 January 2011, 12:25:30 door Eenerspoor »
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re:Kortsluiting tussen boosters?
« Reactie #11 Gepost op: 09 January 2011, 13:38:51 »
Als ik die fout niet had gemaakt, had ik jullie niet lastig hoeven vallen met deze vraag. :-[
Je hebt toch weer wat ervaring opgedaan, en anderen hebben er hopelijk ook wat van geleerd.

Ik vind het trouwens een rare optie, de mogelijkheid om de fase van de boosteruitgang om te draaien. Als je alles gewoon rechtuit aansluit zou die optie overbodig moeten zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Kortsluiting tussen boosters?
« Reactie #12 Gepost op: 09 January 2011, 15:17:06 »
Die optie heb je alleen in Loconetmode, omdat er dus gekruiste Loconetkabels bestaan.

Dit was idd weer leerzaam, misschien ook voor anderen.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.