Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: 3 bit seindecoder voor NS seinbeelden  (gelezen 7605 keer)

Mohy

  • BNLS Supporter
  • Offline Offline
  • Berichten: 134
3 bit seindecoder voor NS seinbeelden
« Gepost op: 03 februari 2007, 19:08:09 »
Hallo Allemaal,

Na menige uurtjes te hebben doorgebracht met het programmeren van koploper blijkt hierin de functie 3-bit NS-seinen te bestaan. Hierin heb ik dus 3 adressen nodig om de diverse seinbeelden te creëren. Dit lijkt me dus erg interessant om te kunnen doen.

Nu ben ik ik in het bezit van de Littfinski decoders welke zonder problemen de  "standaard" seinbeelden kan tonen.

Mijn eerste vraag is dan ook meteen: heeft deze decoder (LS-DEC-NS) meer in zijn mars en zijn er meerdere seinbeelden mee af te beelden. De standaard seinbeelden zijn bij mijn weten rood, geel, groen. En je kan een cijferbak mee laten branden met de kleur geel. Nu zijn er dus meer combinaties mogelijk in het grootspoor en deze wil ik indien mogelijk ook kunnen laten zien (knipperend geel, groen en cijferbak in combinatie met groen)


De standaard documentatie die van de website is te downloaden rept over andere seinstanden met geen woord, dus ik ervan uit dit niet kan, maar er is op dit forum al vaker een wereld voor me open gegaan  ;)


Als de genoemde decoder het idd niet kan, welke decoder kan het eventueel wel? (vooral het knipperen van de seinen vind ik erg interessant)
Ik heb diverse decoders gezien op het I-net, maar ik zie geen vermelding van knipperende seinbeelden.  :-|

Mvg

Martijn
You're born with nothing, you die with nothing, so what have you lost: nothing !! - Monthy Python

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: 3 bit seindecoder voor NS seinbeelden
« Reactie #1 Gepost op: 03 februari 2007, 19:16:40 »
Decoders zal je denk ik ook niet vinden. Knipperen doe je met een flip flopje te bouwen met twee btransistors, of rondom een timer IC 555. Die laat je door een decoder aan of uit zetten, en dan heb je knipperseinen.

Andere seinbeelden toon je doormiddel van een diode matrix te bouwen en deze op een bepaalde manier aan te sturen via decoders.

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/13

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2007, 19:19:37 door Wim Ros. Reden: link »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Hans van de Swaluw

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: 3 bit seindecoder voor NS seinbeelden
« Reactie #2 Gepost op: 03 februari 2007, 19:29:51 »
Martijn,

Je zou ook eens de info op de Dinamo website m.b.t. de OM32 serial door moeten lezen. De aansturing hiervan is integraal onderdeel van Koploper.

http://home.hccnet.nl/leon.van.perlo/

Mvg,

Hans
2-rail, IB met Koploper en veel (teveel) randapparatuur

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: 3 bit seindecoder voor NS seinbeelden
« Reactie #3 Gepost op: 03 februari 2007, 20:00:38 »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Stijn de Vreede

  • In de videowereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: 3 bit seindecoder voor NS seinbeelden
« Reactie #4 Gepost op: 03 februari 2007, 20:06:31 »
Lees dit: http://www.pahasoft.nl/ , download, help-files, onderin:
Beschrijving: 'hoe werkt een seinstelsel' (seinen.zip) (1.07 Mb)  (pagina 4 van doc.)

Voor de database: Databases behorende bij 'hoe werkt een seinstelsel (minimaal 6.0!) (seindba.zip) (21 Kb)

Misschien zoek je dit?

Stijn :)
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2007, 20:14:08 door stijnhoofd »

Mohy

  • BNLS Supporter
  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: 3 bit seindecoder voor NS seinbeelden
« Reactie #5 Gepost op: 03 februari 2007, 20:34:53 »
Bedankt voor de sites !!! Daar ga ik me eens erg in verdiepen.

@Hans: over de OM32: Dit staat op de site:

LET OP: De huidige, officiële versie (6.3) van Koploper ondersteunt nog NIET de Hybride functionaliteit van DINAMO, waarbij je zowel met analoog als met digitaal materieel kunt rijden. Met de huidige Koploper-versie kun je dus i.c.m. DINAMO alleen analoog rijden. De eerstvolgende Koploper versie zal deze nieuwe functionaliteit wel ondersteunen.

Hieruit concludeer ik dus, dat het voor mijn baan (geheel digitaal) nog niet geschikt is. Wachten op de volgende update van Koploper dus. Want het klinkt als een erg goed alternatief. Maar mocht ik dit verkeerd hebben of het tegendeel is al aangetoond, dan ben ik erg geinteresseerd.

@Stijn: Het is wel een erg handig document. Hij legt erg gedetailleerd uit hoe je deze seinen moet aansturen. Daarin zit ook het nadeel: hiervoor moet ik ze eerst goed aansluiten (en daarna komt dit document erg goed van pas  ;) voor een zo realistisch mogelijke weergave)

@Wim: Heb je over dit artikel ook info? Ik kan namelijk alleen de foto en de prijs vinden (niet onbelangrijk, maar toch), maar nog geen documentatie over wat de mogelijkheden zijn (al kan ik wel het een en ander invullen, gezien waar dit topic over gaat  ;) )

You're born with nothing, you die with nothing, so what have you lost: nothing !! - Monthy Python

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: 3 bit seindecoder voor NS seinbeelden
« Reactie #6 Gepost op: 03 februari 2007, 20:42:13 »
Ik heb er net nog naar gekeken, maar de handleiding staat online, dus die kun je zo downloaden.
Meer info dan dat daar staat heb ik ook niet.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 897
  • Eschburg
Re: 3 bit seindecoder voor NS seinbeelden
« Reactie #7 Gepost op: 03 februari 2007, 20:42:58 »
@Hans: over de OM32: Dit staat op de site:

LET OP: De huidige, officiële versie (6.3) van Koploper ondersteunt nog NIET de Hybride functionaliteit van DINAMO, waarbij je zowel met analoog als met digitaal materieel kunt rijden. Met de huidige Koploper-versie kun je dus i.c.m. DINAMO alleen analoog rijden. De eerstvolgende Koploper versie zal deze nieuwe functionaliteit wel ondersteunen.

Hieruit concludeer ik dus, dat het voor mijn baan (geheel digitaal) nog niet geschikt is. Wachten op de volgende update van Koploper dus. Want het klinkt als een erg goed alternatief. Maar mocht ik dit verkeerd hebben of het tegendeel is al aangetoond, dan ben ik erg geinteresseerd.


De OM32 heeft niets te maken of je digitaal rijdt of niet en ook hoef je niet met het Dinamo systeem te rijden. De kaart staat los van welk ander systeem.
Stel anders de vraag aan de maker van Dinamo via zijn site.

Koos Jabaaij.

Hans van de Swaluw

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: 3 bit seindecoder voor NS seinbeelden
« Reactie #8 Gepost op: 03 februari 2007, 20:58:03 »
Martijn,

Zoals Koos ook al aangeeft heeft Koploper in combinatie met de nieuwe Dinamo hybride versie niets te maken met de OM 32 serial.

De OM32 kan al sinds Koploper 6.o of 6.1 aangestuurd worden door Koploper en staat verder geheel los van het Dinamo systeem.

In combinatie met Koploper is de OM32 een zeer voordelige en flexibele aanstuurmogelijkheid voor .....heel veel aan te sturen items. Of dat nu LED's, lampjes. seinen, ontkoppelaars, motoren etc zijn.

Ik heb er zelf nog geen doch ben me er de afgelopen dagen bezig me erin te verdiepen en zal er zeker om te testen binnenkort eens een bestellen bij Leon van Perlo.
2-rail, IB met Koploper en veel (teveel) randapparatuur

Peter Landsweers

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Re: 3 bit seindecoder voor NS seinbeelden
« Reactie #9 Gepost op: 06 januari 2009, 12:50:54 »
Hallo Allen,

Ik hoop dat dit oude draadje nog vervolg krijgt.

Ook ik wil de NL 3bits+cijfer seinen op mijn modelspoorbaan zo natuurgetrouw nabootsen en ben met name geinteresseerd in Wim Ros zijn link naar http://www.brelec.be/catalog/product_info.php?cPath=36_25&products_id=54.

Heeft iemand ervaring met deze seindecoders (liefst in combinatie met Koploper)?

Ik rij DCC met IB en heb de Henckens seinen met cijferbak.
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: 3 bit seindecoder voor NS seinbeelden
« Reactie #10 Gepost op: 06 januari 2009, 13:30:49 »
Die Brelec decoder is alleen geschikt voor het BE seinstelsel?
Althans, ik zie er staan 'Belgische Sein Decoder'.

Een d.h.z. projektje van mij is in staat alle NL seinbeelden te tonen welke Koploper kent (NL).
Deze zijn echter niet kant-en-klaar of als bouwpakket beschikbaar maar een echt d.h.z. pakket wat niet voor iedereen is weggelegd (voornamelijk het etsen van printen).

http://fastfrank.speedxs.nl:81/dave/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=28

Volgens mij was/is Karst trouwens ook bezig met een NL seindecoder op de markt te zetten, maar daar weet ik verder het fijne niet van...

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Arreman

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: 3 bit seindecoder voor NS seinbeelden
« Reactie #11 Gepost op: 06 januari 2009, 20:17:50 »
Als je Karst Drenth een PM stuurt met deze vraag kan hij je waarschijnlijk wel helpen. Hij is bezig met een decoder die (naar mijn weten) alle nederlandse seinbeelde kan laten zien. Er zijn ook al beelden van geweest in het draadje "Amerpoort". https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13339.360

H0, DCC, Intellibox, Koploper

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: 3 bit seindecoder voor NS seinbeelden
« Reactie #12 Gepost op: 06 januari 2009, 20:34:00 »
En er is ook nog een OM32.


Peter Landsweers

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Re: 3 bit seindecoder voor NS seinbeelden
« Reactie #13 Gepost op: 07 januari 2009, 17:04:53 »
Hallo,

Na bestudering van de handleiding van de Brelec SD210 seindecoder (vind je alleen als je NL/Vlaams als taal op hun site kiest), kan je in ieder geval alle NL seinbeelden die bestaan uit constant brandende lampen nabootsen.
Of je met CV551 (knipperfunctie) de andere beelden kan nabootsen weet ik niet.
De handleiding geeft geen duidelijk antwoord, heb ook maar een mail naar Brelec gestuurd of de knipperfunctie voor individuele uitgangen of allemaal in 1 keer geldt.
Als iemand hier een antwoord op heeft hoor ik het graag.

Toch maar een SD210 besteld om te gaan proberen.
Als het werkt vind ik het voor iets meer dan 16 euro per stuk de moeite waard.

Hou jullie op de hoogte.

Groeten,
Peter
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier

**Jelle**

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
Re: 3 bit seindecoder voor NS seinbeelden
« Reactie #14 Gepost op: 07 januari 2009, 21:49:03 »
Met het probleem van het aansturen van seinen ben ik ook al een tijdje aan het stoeien.
Momenteel draait hier een proefopstelling met het onderstaande schema. Het geheel wordt met 3 datalijnen aangestuurd vanaf een LocoNet module van Hans de Loof, maar kan wel 8 verschillende seinbeelden tonen. De software die er op de computer achter zit is zelfgeschreven.
Ik heb nog geen decoder gezien die zo alle Nederlandse seinbeelden kan vertonen, deze kan het.

Jelle.

NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB