Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:07:06
Pendelbetrieb door Peter Schiffelers
Vandaag om 12:49:20
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:42:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 12:40:12
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Rick
Vandaag om 12:24:55
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:00:46
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 11:50:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:44:18
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Besselspoor
Vandaag om 11:43:13
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:18:55
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Mug
Vandaag om 11:15:27
Roco 21026 werkt niet goed door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:53:05
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 10:34:17
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 10:26:37
Station Roodeschool door hervé
Vandaag om 10:04:43
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 09:39:16
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:32:53
Baan in Los Angeles door Eric B
Vandaag om 09:21:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 09:14:14
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Lambert
Vandaag om 08:21:16
Acme nieuwe ICNG door Quinzeedied
Vandaag om 07:29:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 November 2025, 23:43:51
Sankt Georgen. door AndrevdG
05 November 2025, 23:19:03
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
05 November 2025, 23:14:55
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
05 November 2025, 22:56:07
Roco model 63138 door Charles_
05 November 2025, 22:33:52
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
05 November 2025, 21:42:10
HSM D1715 door vpeters1984
05 November 2025, 21:09:03
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
05 November 2025, 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
05 November 2025, 21:01:32
  

Auteur Topic: Detectie in keerlus  (gelezen 4969 keer)

reijnier

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Detectie in keerlus
« Gepost op: 04 January 2011, 11:32:11 »
hallo beste mensen.ik heb een probleem. ik heb een keerlus in mijn baan en daar heb ik een roco keerlusmodule op aangesloten. deze werkt dmv een sensorrail aan het begin en eind van de keerlus.het werkt perfect en de trein kruipt er door.nou wil ik de keerlus detecteren en viessmann 5233 aansluiten. kan dit?
« Laatst bewerkt op: 04 January 2011, 11:41:40 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien. »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re:Detectie in keerlus
« Reactie #1 Gepost op: 04 January 2011, 11:51:55 »
Buiten het feit dat je blijkbaar veel hebt betaald voor die Roco module (volgens de site EUR 95,- !!) is het antwoord. Ja dat kan.
Kijk hier maar eens hoe een KSM van Littfinski aangesloten wordt. Het principe is hetzelfde. En deze modules zijn een stuk goedkoper.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Detectie in keerlus
« Reactie #2 Gepost op: 04 January 2011, 12:32:19 »
Inderdaad, zo heb ik het ook toegepast. Het principe is eigenlijk heel eenvoudig, je laat de DCC spanning voor de keerlusmodule niet direct vanuit de rails (centrale) komen, maar indirect via je bezetmelder.

Klaar is Reijnier...

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re:Detectie in keerlus
« Reactie #3 Gepost op: 04 January 2011, 14:06:29 »
Dat ziet er inderdaad eenvoudig uit.  :)

Wist niet dat LDT ook keerlusmodules had die niet werken op basis van kortsluiting.

Er staat dat je keerlus minimaal de lengte moet hebben van je langste trein! Is dat de afstand tussen A1/B1 en A2/B2 of inclusief beide sensorsporen?

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Detectie in keerlus
« Reactie #4 Gepost op: 04 January 2011, 14:16:08 »
Mijn advies: kies de veilige optie en zorg dat je gehele trein past in de middelste sectie.

Maar strikt genomen MOET de trein passen in A+B en in B+C.

Gerard

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re:Detectie in keerlus
« Reactie #5 Gepost op: 05 January 2011, 14:02:29 »
Gerard,

Ik zag je filmpje van de keerlusmodule op youtube.

De loc stopt na beide ronden vlak voor het wissel. Doe je dat zelf (of de pc?) of doet de keerlusschakeling dat?

Mvrgr,

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Detectie in keerlus
« Reactie #6 Gepost op: 05 January 2011, 16:18:56 »
Het stoppen is een eigenschap van Traincontroller, die het blok voor de keerlus (dat het vorige blok is waar de trein reed) pas weer vrij geeft als de loc 1) stopt in een blok of 2) het volgende blok in is gereden. In dit geval is - na de keerlus die uit een heel blok bestaat - het volgende blok gelijk aan het vorige blok. Daarom stopt de loc even.

Gerard

PS: mijn advies:

Mijn advies: kies de veilige optie en zorg dat je gehele trein past in de middelste sectie.

Maar strikt genomen MOET de trein passen in A+B en in B+C.

was niet juist. De trein MOET in sectie B passen!!!
« Laatst bewerkt op: 05 January 2011, 16:21:33 door Gerard Wassink »

reijnier

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re:Detectie in keerlus
« Reactie #7 Gepost op: 07 January 2011, 11:45:40 »
Inderdaad, zo heb ik het ook toegepast. Het principe is eigenlijk heel eenvoudig, je laat de DCC spanning voor de keerlusmodule niet direct vanuit de rails (centrale) komen, maar indirect via je bezetmelder.

Klaar is Reijnier...

oke maar vertaal dit eens naar een viessmann 5233. waar moeten de draden van de dcc spanning dan in?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26905
    • Pagina van klaas
Re:Detectie in keerlus
« Reactie #8 Gepost op: 07 January 2011, 12:13:11 »
Uitgang van de keerlusmodule naar 5233 Fahrstromeingang braun/rot
Bruin ook naar de doorlopende spoorstaaf, en de uitgangen 1....8 van de 5233 naar de te detecteren secties.
Let wel op dat die 5233 alleen maar voor de keerlus gebruikt mag worden, je kunt er geen secties buiten de keerlus op aansluiten..
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Detectie in keerlus
« Reactie #9 Gepost op: 07 January 2011, 13:52:35 »
Euhm, Klaas, de keerlusmodule is bij mij van DCC-voeding voorzien vanuit een (1) bezetmelder. Daarmee zijn alledrie de door de keelusmodule te detecteren secties onderdeel van een (1) te detecteren blok.

Jouw beschrijving lijkt daarmee in tegenspraak ("uitgang van de keerlusmodule naar 5233 Fahrstromeingang braun/rot").

Bedoelen we hetzelfde of heb jij wellicht een andere oplossing voor ogen?

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Detectie in keerlus
« Reactie #10 Gepost op: 07 January 2011, 13:58:28 »
oke maar vertaal dit eens naar een viessmann 5233. waar moeten de draden van de dcc spanning dan in?

Normaal gesproken sluit je een te detecteren stuk rails (een sectie) aan op twee draden, eentje (de bruine?) rechtstreeks naar je DCC voeding, de andere (rode?) vanuit de DCC voeding via een bezetmelder (bijvoorbeeld de viessmann 5233).

Diezelfde twee draden sluit je nu niet op de rails aan, maar op de keerlusmodule, en je verdeelt wat eerst een (1) sectie was nu in drie delen, A, B en C (in het geval van de door mij gebruikte LDT).

HTH,

Gerard

reijnier

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re:Detectie in keerlus
« Reactie #11 Gepost op: 07 January 2011, 15:36:52 »
Is toch wel erg ingewikkeld. Is er iemand die (evt tegen betaling) e.e.a. bij mij aan kan sluiten. Ik woon in winterswijk.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Detectie in keerlus
« Reactie #12 Gepost op: 07 January 2011, 15:40:58 »
Reijnier, laat je niet ontmoedigen!

Even terug. Een paar vragen:

Welke Roco keerlus module heb je precies? (typenummer, is dat de 10767)

    Voor die module vind je hier een NL gebruiksaanwijzing.

Werkt die nu helemaal goed in je baan?

Hoe pas je hem nu toe:
- analoog of digitaal?
- met of zonder kortsluitherkenning?
- met railcontacten of met sensorrails?

In elk geval is het zo, dat je bij digitaal bedrijf de klemmen "IN" ("+" en "-") niet meer vanaf de hoofdbaan maar via je viesmann moet aansluiten.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 07 January 2011, 15:50:53 door Gerard Wassink »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26905
    • Pagina van klaas
Re:Detectie in keerlus
« Reactie #13 Gepost op: 07 January 2011, 16:42:00 »
Bedoelen we hetzelfde of heb jij wellicht een andere oplossing voor ogen?
Gerard,

We bedoelen niet hetzelfde. Ik had inderdaad bedacht om de detector (5233) achter de keerlusmodule te zetten.
Ik had er bewust niet voor gekozen om de detector voor de keerlusmodule te zetten, omdat ik veronderstel dat de keerlusmodule zelf ook stroom verbruikt. En dan zou hij altijd bezet aangeven. Maar het kan zijn dat ik dat verkeerd zie.

Mochten we er in dit draadje uit komen wat voor Reijnier de beste oplossing is, dan moeten we daar maar een aansluitschemaatje voor in elkaar zetten, dan kan hij het verder zelf wel aansluiten. (ik woon niet bepaald in de buurt van Winterswijk)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Detectie in keerlus
« Reactie #14 Gepost op: 07 January 2011, 16:45:04 »
... (ik woon niet bepaald in de buurt van Winterswijk)

Heheh, nee ik ook niet. Ik ken natuurlijk die Roco module niet goed genoeg, maar mijn opstelling met Uhlenbrock bezetmelders en een LDT keerlusmodule heeft geen last van het door jou genoemde verschijnsel (waar ik overigens in het geheel niet aan had gedacht). De LDT gebruiksaanwijzing benoemt overigens de door mij gekozen oplossing, die ik dus ook niet zelf had bedacht.

Dat vermogen dat door de keerlusmodule wordt verbruikt valt trouwens wel mee denk ik, en boven dien wordt dat niet aan de DCC maar aan een separate voeding onttrokken.

Gerard