Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 00:01:36
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
08 November 2025, 23:59:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
08 November 2025, 23:51:12
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Wim Vink
08 November 2025, 23:46:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
08 November 2025, 23:45:15
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
08 November 2025, 23:33:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
08 November 2025, 23:30:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
08 November 2025, 23:25:47
US diorama in H0 door Dave.......
08 November 2025, 23:25:22
Waar bouw je de lopi V5 sound in een Fleischmann 4178? door Quinzeedied
08 November 2025, 23:02:56
Raadplaatje door Charles_
08 November 2025, 22:44:33
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door Ronald Halma
08 November 2025, 22:44:03
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
08 November 2025, 22:37:13
Rondom Charlois door Huup
08 November 2025, 22:16:23
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
08 November 2025, 21:59:35
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door Dennis1984
08 November 2025, 21:24:40
website Uhlenbrock onbereikbaar door Klaas Zondervan
08 November 2025, 21:00:42
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Huup
08 November 2025, 20:36:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
08 November 2025, 20:24:31
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
08 November 2025, 20:16:51
Treinen willen niet meer rijden door Klaas Zondervan
08 November 2025, 19:26:56
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
08 November 2025, 18:06:52
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
08 November 2025, 18:05:43
Au bord de la Cèze door Benelux795
08 November 2025, 17:49:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
08 November 2025, 17:49:14
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bor de Wolf
08 November 2025, 17:38:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
08 November 2025, 17:37:14
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann door Aartoscar
08 November 2025, 16:54:18
Da's Daz 2 door Huup
08 November 2025, 14:46:21
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
08 November 2025, 14:41:46
  

Auteur Topic: Mat ´54 en Mat´57  (gelezen 4835 keer)

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Mat ´54 en Mat´57
« Gepost op: 01 January 2011, 22:23:52 »
Nu er hier de laatste tijd toch veel over de verschillende uitvoeringen van de Hondekop gepraat wordt kwam er bij mij de volgende vraag op:
Welke serie van dit Matrieel werd er het meest ingezet ,en welke serie heeft de meeste Kilometers  achter zijn naam staan?

Mischien dat iemand dit hier weet?
« Laatst bewerkt op: 01 January 2011, 22:28:54 door Richard Snijder »

klaasvinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re:Mat ´54 en Mat´57
« Reactie #1 Gepost op: 01 January 2011, 22:36:46 »
mat 54 werd het meest ingezet en die zullen ook wel het meeste km gemaakt hebben.
mat 54 was echt alleen binnenlands verkeer en mat 57 was echt voor de benelux dienst.
mensen verbeter mij maar want kwam niet goed uit mijn woorden.
grtzz dennis

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re:Mat ´54 en Mat´57
« Reactie #2 Gepost op: 01 January 2011, 22:50:48 »
Mat '56/'57 is inderdaad de BNL uitvoering.

Mat '54 al het binnenlands materieel (HK2 en 4 dus)

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
Re:Mat ´54 en Mat´57
« Reactie #3 Gepost op: 01 January 2011, 22:58:47 »
Mat '54 werd het meest ingezet en die zullen ook wel de meeste km's gemaakt hebben.
Mat '54 was echt alleen binnenlands verkeer en mat '57 was echt voor de Benelux dienst.
Mensen verbeter mij maar, want ik kwam niet goed uit mijn woorden.

Grtzz Dennis.

Zoiets bedoel je?  ;D Dennis?

René.
« Laatst bewerkt op: 01 January 2011, 23:02:03 door René 4312. Reden: Oeps, een puntje vergeten! »
René

klaasvinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re:Mat ´54 en Mat´57
« Reactie #4 Gepost op: 02 January 2011, 00:10:05 »
Ja zoiets ja. Ik vergeet de hoofd lettr wel is nouja altijd :P

Grtzz Dennis

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
Re:Mat ´54 en Mat´57
« Reactie #5 Gepost op: 02 January 2011, 00:16:36 »
Het gaat al veel beter!  :D

Maar goed, we gaan nu erg off-topic.

On-topic:
@ Richard: Wat bedoel je precies? Hondekop NL of Benelux, of verschillende kleurstellingen?
Of de verschillen tussen plan F,G,M,P en Q?

René.
« Laatst bewerkt op: 02 January 2011, 00:23:52 door René 4312. Reden: Weer een punt vergeten! »
René

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
Re:Mat ´54 en Mat´57
« Reactie #6 Gepost op: 02 January 2011, 00:24:17 »
Ik neem aan dat je ook alle verschillende deelseries bedoelt? Ik heb daar nooit een officieel overzicht van gezien. Heb ooit wel uitgerekend dat alle series mat'54 tesamen gemiddeld 35 jaar precies in dienst zijn geweest; daaruit valt te concluderen dat de allereerste deelseries (was dat niet Plan F, G?) het langste dienst hebben gedaan (1956-1993).

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re:Mat ´54 en Mat´57
« Reactie #7 Gepost op: 02 January 2011, 07:49:11 »
Ik neem aan dat je ook alle verschillende deelseries bedoelt? Ik heb daar nooit een officieel overzicht van gezien. Heb ooit wel uitgerekend dat alle series mat'54 tesamen gemiddeld 35 jaar precies in dienst zijn geweest; daaruit valt te concluderen dat de allereerste deelseries (was dat niet Plan F, G?) het langste dienst hebben gedaan (1956-1993).

Dit is precies wat ik bedoel,waren er deelseries die minder geliefdt waren in verband met storinggevoeligheid en dus meer aan de kant werden gehouden dan het matrieel wat altijd wel reed?
Of was het allemaal zo degelijk zoals we nu denken over het Matrieel van toen ten opzichte van het matrieel nu?
Of was hierin geen verschil in de subseries onderling?
« Laatst bewerkt op: 02 January 2011, 07:51:41 door Richard Snijder »

wvdm

  • Gast
Re:Mat ´54 en Mat´57
« Reactie #8 Gepost op: 02 January 2011, 08:15:57 »
Ja, het was wel degelijk degelijk matrieel.
Mat'54 en mat'57 waren hele zware treinstellen. (y)
Het matrieel van tegenwoordig is veel lichter en er zit veel meer storings gevoelige electronica in nu.

groetjes
Wil

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
Re:Mat ´54 en Mat´57
« Reactie #9 Gepost op: 02 January 2011, 11:23:16 »
De deelseries Mat'54 waren in technisch opzicht vrijwel identiek, er werd in de dienst geen onderscheid in de verschillende deelseries gemaakt (zelfs niet tussen wel en niet verbouwd tot IC-treinstel!). Alleen de Beneluxstellen waren compleet anders; deze hadden Belgische techniek aan boord, en dat werkt totaal anders. Deze hadden een JH-wals in plaats van de in Nederland bekende schakelwals, en die moest eerst helemaal teruglopen voordat je weer kon opschakelen. Dat is weleens misgegaan, en dan heb je een soort van probleem als machinist... ;)
Daarom zijn de stellen na de Beneluxdienst ook snel afgevoerd, en niet in dienst gehouden.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re:Mat ´54 en Mat´57
« Reactie #10 Gepost op: 02 January 2011, 11:45:50 »
Ik kan me vaag herinneren dat de Beneluxstellen ook wel eens (als versterking?) op Roosendaal-Vlissingen hebben gereden (of misschien zelfs Amsterdam-Vlissingen), kort nadat ze uit de Beneluxdienst zijn gehaald. Kan iemand dat bevestigen, of zit ik er helemaal naast?
Reinier

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3458
    • Mijn van-alles website
Re:Mat ´54 en Mat´57
« Reactie #11 Gepost op: 02 January 2011, 11:47:59 »
Klopt. Al weet niet ik niet of dat dan Amsterdam-Vlissingen was, of Vlissingen-Roosendaal, maar ze hebben er wel gereden in ieder geval.

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Mat ´54 en Mat´57
« Reactie #12 Gepost op: 02 January 2011, 11:59:22 »
Ja, Amsterdam-Vlissingen met 4 stellen. Foto's o.a. in het boek "Electrische trein(stell)en in Nederland deel 2". Soms ook nog wel eens met extra geel tweetje mat'54.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:Mat ´54 en Mat´57
« Reactie #13 Gepost op: 02 January 2011, 12:00:16 »
De deelseries Mat'54 waren in technisch opzicht vrijwel identiek, er werd in de dienst geen onderscheid in de verschillende deelseries gemaakt (zelfs niet tussen wel en niet verbouwd tot IC-treinstel!). Alleen de Beneluxstellen waren compleet anders; deze hadden Belgische techniek aan boord, en dat werkt totaal anders. Deze hadden een JH-wals in plaats van de in Nederland bekende schakelwals, en die moest eerst helemaal teruglopen voordat je weer kon opschakelen. Dat is weleens misgegaan, en dan heb je een soort van probleem als machinist... ;)
Daarom zijn de stellen na de Beneluxdienst ook snel afgevoerd, en niet in dienst gehouden.

De hondekoppen hadden om op te schakelen geheel geen wals, alleen rijrichting en motoren in uit dienst.
De lage hondekoppen hadden geen snelschakelaar, de beneluxen ook niet, daarom hadden deze ook drie lijn schakelaars en een grote pijpzekering en geen dakveiligheid. En die JH wals was inderdaad een draak van een ding, vooral om te reviseren. En als het op de lijn fout ging moest hij met de hand terug gekrukt worden. Dat ding werd met een electromotor aangedreven, plan V had later een pneumatische aandrijving. (mat 40 de tweetjes hadden ook een motor wals en was ook geen succes). Heb er nog in mijn beginjaren nog aan gewerkt bij de uitbouw van de keuken.

wvdm

  • Gast
Re:Mat ´54 en Mat´57
« Reactie #14 Gepost op: 03 January 2011, 09:53:15 »
Ik kan me vaag herinneren dat de Beneluxstellen ook wel eens (als versterking?) op Roosendaal-Vlissingen hebben gereden (of misschien zelfs Amsterdam-Vlissingen), kort nadat ze uit de Beneluxdienst zijn gehaald. Kan iemand dat bevestigen, of zit ik er helemaal naast?

Dit was geen versterking.
De Benelux treinstellen werden gewoon gekoppeld aan de trein van Vlissingen naar Amsterdam en in Roosendaal weer los gekoppeld van de trein naar Vlissingen vanuit Amsterdam, waarna ze alleen verder gingen naar Brussel.
Het scheelde een machinist en een trein minder in de dienst regeling.

Groetjes
Wil