Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Chris
Vandaag om 00:47:36
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 00:03:51
Da's Daz 2 door Huup
10 November 2025, 23:35:08
Alternatieven voor servo's door bask185
10 November 2025, 23:12:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 November 2025, 23:11:08
Zelfgemaakt BiDiB modules door AP3737
10 November 2025, 23:10:38
Baan in Los Angeles door AndrevdG
10 November 2025, 23:09:19
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
10 November 2025, 22:32:29
Rondom Charlois door Huup
10 November 2025, 22:23:42
Treinen willen niet meer rijden door Karst Drenth
10 November 2025, 21:59:08
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
10 November 2025, 21:55:23
Pimpen Rivarossi DD-AR door henk
10 November 2025, 21:54:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
10 November 2025, 21:49:04
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning door jjg koopmans
10 November 2025, 21:48:29
Frans loodsje et cetera door Noordernet
10 November 2025, 21:37:25
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Noordernet
10 November 2025, 21:28:50
De Projecten van RetroJack door RetroJack
10 November 2025, 20:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 November 2025, 20:27:58
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
10 November 2025, 19:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
10 November 2025, 19:11:43
3d printen van ns daglichtseinen door Frits C
10 November 2025, 18:59:05
Line-up foto's van modellen door ES44C4
10 November 2025, 18:53:54
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door RobVille
10 November 2025, 18:36:24
De Hembrug 1906 - 1983 door ruudns
10 November 2025, 17:55:19
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door basjuh1981
10 November 2025, 17:29:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door André82
10 November 2025, 16:29:51
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
10 November 2025, 16:28:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 November 2025, 16:11:38
29 november verkoop MSV door Ronald69
10 November 2025, 16:10:51
Bruggen (H0) printen in 3d - fysieke brugdelen. door RobVille
10 November 2025, 15:47:03
  

Auteur Topic: ESU DB BR 215 Engineering Edition  (gelezen 26132 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3539
  • Mcn NSR Groningen.
ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Gepost op: 01 January 2011, 13:30:55 »
Afgelopen week heb ik de nieuwe ESU DB BR 215 Engineering Edition ontvangen
welke sinds kort leverbaar is. Deze loc is een echt huzarenstukje en mocht daarom
niet ontbreken op mijn modelbaan.



Alles wordt geleverd in een keurige verpakking, overigens, de doos waarin de verzending
plaats vond was ook van ESU en deze was zo voorzien van mijn adres en doorgestuurd, uiteraard
wel voorzien van een flesje rookvloeistof en de rekening.  ;)



Zo komt de loc uit de doos, netjes verpakt en daarnaast ligt de loc niet in in het piepschuim of
een stuk plastic folie maar "hangt" deze vrij in de lucht vastgezet op een kunststof "bed"
zoals hier onder te zien is, de loc zit daarop met een imbusboutje vast, inclusief sleutel!



Allereerst de loc maar eens bevrijden en deze op de rollenbank getest op alle funties.
Netjes hoor, maar wat staat dat geluid toch altijd hard, dat ook direct aangepast aan een
acceptabel niveau.

En daar komt nog een mooie truc om de hoek kijken, het master volume is in te stellen zoals
bij elke willekeurige locomotief met Sound maar......
Ook de individuele geluiden zijn naar gelang in te regelen, dus wil je het motorgeluid graag dimmen
maar de turbolader wel graag horen, dan verander je de Cv waarde van de turbolader om deze meer
volume te geven. En zo ook met het geluid van de Weichen en Kurbensensor (2! aparte Cv's)

Dan komen we bij de verlichting, doorschijnen? ja maar alleen in het donker bij het tonen van
het rangeerlicht zie je een heel klein beetje licht doorschijnen in het rechterfrontsein,
niet noemenswaardig want dit zie je dus bij daglicht helemaal niet.


De frontseinen.


Inclusief cabineverlichting.


Rangeerverlichting, en cabineverlichting.


De sluitseinen, ik zie geen lichtlekkage.


En de meest lastige om een goede plaat van te maken, de stuurtafelverlichting!

Wat betreft de verlichting, daar is echt aandacht aan besteed.

De front en sluitseinen werken gewoon via F0 en wisselen daarbij met rijrichting.
Daarbij kan je de cabineverlichting inschakelen met F4, deze brand in de cabine
waar dan het frontsein getoond wordt, of zou worden.

De stuurtafelverlichting met een combinatie van F0 en F7 en brand dan ook
aan de kant van de loc waar het frontsein getoond wordt, of zou worden.

De frontseinen, sluitseinen en rangeerlicht  kunnen daarnaast voor het rijden met een trein of
rangeerdeel afhankelijk van waar deze zich aan de loc bevind uitgeschakeld worden.
Dan schakel je F0 of F8 in en met F5 of F6 kan je de verlichting aan één van de beide
kanten uitschakelen. Dan werkt dus alleen het frontsein, sluitsein of rangeerlicht
aan de kant van de loc waar geen rijtuig of wagon zich bevind.
Dan is het wel zo, dat je middels F5 of F6 zelf de goede kant moet uitschakelen  ::)

De geluiden, ja dat zijn er dus een hoop en allemaal individueel regelbaar kwa volume via de Cv's.

- Dieselmotor: 12 Cylinder MTU met 2500 Pk.
- Turbolader.
- Signalhorn 1 (activeren is een continu gebrul van de hoorn)
- Signalhorn 2 ("")
- Glocke (De bel bevestigt op de bufferbalk van de loc)
- Luftpresser.
- Bahnsteigansage (Ja een ingeblikte deutsche frau die omroept)
- Kupplungsgeräusch.
- Luftablassen.
- Schaffnerpfiff (de conducteur, de zelfde als in de DE-1)
- Sanden
- Achtungspfiff Signalhorn 1
- Achtungspfiff Signalhorn 2
- Weichenstoss (het rijden door wissels)
- Kurvenquitschen (het gieren van de wielbanden door bogen van wissels en krappe bogen op de baan)
- Bremsenquitschen.
- Zufallsgeräusche (voornamelijk het willekeurig aanslaan van de compressor)

het geluid van het berijden van wissels en bogen funtioneerd niet boven rijstap 7.

Hier laat ik het eerst even bij, genoeg stof om over te discussieren dacht ik zo.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 936
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #1 Gepost op: 01 January 2011, 13:56:07 »
Geweldig apparaat! Het geluid in het filmpje is ook super realistisch. Ben wel benieuwd hoe de loc "weet" dat er een wissel bereden wordt (en daarbij dus het bijbehorende geluid produceert) of een boog inrijd. Of is het geluid dan hetzelfde?

Heeft iemand de blauw/beige variant al?

Groet, Edwin

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #2 Gepost op: 01 January 2011, 14:08:53 »
Dit lijkt me echt iets bijzonders! Had me voorgenomen het in 2011 met de aankoop van locs wat rustiger aan te doen, maar als ik dit zo lees ... De forse prijs van 356 euro schrikt me alleen voorlopig nog wel af.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3539
  • Mcn NSR Groningen.
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #3 Gepost op: 01 January 2011, 14:40:04 »
De loc heeft voor het rijden door wissels en bogen sensoren in het draaistel:


De 2 metalen beugeltjes bij de voorste as, deze zitten op beide draaistellen aan de voorzijde.

Hoe dit dan precies werk weet ik ook niet, het gaat in ieder geval niet op contact met
de rail of iets dergelijks.

De loc reageerd eigenlijk direct bij het ingaan van een boog of wissel en geeft dan het
bijbehorende geluid. Zelfs op een engelsman waarbij rechtdoor gereden wordt geeft de loc
het geluid weer van een loc die over een wissel rijdt, zij "ziet" dus wel een wissel.

Gr.

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #4 Gepost op: 01 January 2011, 15:09:13 »
Wellicht zijn het inductieve opnemers. Zoiets als "detectielussen in de weg".
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #5 Gepost op: 01 January 2011, 15:14:11 »
nee, veel suffer, gewoon sleepcontactjes.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #6 Gepost op: 01 January 2011, 15:25:58 »
Ik werd misleid door het woord Engineering. Ik dacht, er is een ingenieur aan te pas gekomen. Die had er wel een openemer in gezet... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #7 Gepost op: 01 January 2011, 16:34:28 »
sleepcontactjes is veel betere engineering. simpeler, goedkoper en werkt goed genoeg.  ;D

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #8 Gepost op: 01 January 2011, 17:43:04 »
Precies, goed genoeg. Dat zal het zijn.  8)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #9 Gepost op: 01 January 2011, 18:00:12 »
tja, ik ben maar anderhalf jaar aangetast door wtb...

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #10 Gepost op: 01 January 2011, 18:47:29 »
Tsja, inductieve opnemers kwamen 2 weken later aan bod... ::) ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #11 Gepost op: 01 January 2011, 18:51:15 »
ja... gelukkig heb ik die net gemist, pfoe...  ;D

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #12 Gepost op: 01 January 2011, 19:01:32 »
Ja, dan zou je echt voor altijd verpest zijn... :P
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #13 Gepost op: 01 January 2011, 19:32:31 »
ja, dan zou ik al gauw 4 keer zo lang doen over een locje fixen...

Gert1

  • Gast
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #14 Gepost op: 01 January 2011, 20:44:18 »
Fantastisch model! Waar ik benieuwd naar ben is hoe je de rookvloeistof aan de loc toedient.
Kan dat door de uitlaten op het dak of moet je de loc openmaken?
En als dat laatste het geval is, kun je de loc eenvoudig openmaken door middel van een of meer schroeven of moet je de kap telkens uitbuigen?

mvg,
Gert