Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 22:37:35
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 22:32:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 22:07:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 22:06:12
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:50:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:47:53
6 en 7 september terug naar toen door Frank 123
Vandaag om 21:40:52
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 20:36:49
Minder wissels door hmmglaser
Vandaag om 20:27:27
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
Vandaag om 20:12:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door daempfer
Vandaag om 19:27:19
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 19:19:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
  

Auteur Topic: ESU DB BR 215 Engineering Edition  (gelezen 25637 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Gepost op: 01 January 2011, 13:30:55 »
Afgelopen week heb ik de nieuwe ESU DB BR 215 Engineering Edition ontvangen
welke sinds kort leverbaar is. Deze loc is een echt huzarenstukje en mocht daarom
niet ontbreken op mijn modelbaan.



Alles wordt geleverd in een keurige verpakking, overigens, de doos waarin de verzending
plaats vond was ook van ESU en deze was zo voorzien van mijn adres en doorgestuurd, uiteraard
wel voorzien van een flesje rookvloeistof en de rekening.  ;)



Zo komt de loc uit de doos, netjes verpakt en daarnaast ligt de loc niet in in het piepschuim of
een stuk plastic folie maar "hangt" deze vrij in de lucht vastgezet op een kunststof "bed"
zoals hier onder te zien is, de loc zit daarop met een imbusboutje vast, inclusief sleutel!



Allereerst de loc maar eens bevrijden en deze op de rollenbank getest op alle funties.
Netjes hoor, maar wat staat dat geluid toch altijd hard, dat ook direct aangepast aan een
acceptabel niveau.

En daar komt nog een mooie truc om de hoek kijken, het master volume is in te stellen zoals
bij elke willekeurige locomotief met Sound maar......
Ook de individuele geluiden zijn naar gelang in te regelen, dus wil je het motorgeluid graag dimmen
maar de turbolader wel graag horen, dan verander je de Cv waarde van de turbolader om deze meer
volume te geven. En zo ook met het geluid van de Weichen en Kurbensensor (2! aparte Cv's)

Dan komen we bij de verlichting, doorschijnen? ja maar alleen in het donker bij het tonen van
het rangeerlicht zie je een heel klein beetje licht doorschijnen in het rechterfrontsein,
niet noemenswaardig want dit zie je dus bij daglicht helemaal niet.


De frontseinen.


Inclusief cabineverlichting.


Rangeerverlichting, en cabineverlichting.


De sluitseinen, ik zie geen lichtlekkage.


En de meest lastige om een goede plaat van te maken, de stuurtafelverlichting!

Wat betreft de verlichting, daar is echt aandacht aan besteed.

De front en sluitseinen werken gewoon via F0 en wisselen daarbij met rijrichting.
Daarbij kan je de cabineverlichting inschakelen met F4, deze brand in de cabine
waar dan het frontsein getoond wordt, of zou worden.

De stuurtafelverlichting met een combinatie van F0 en F7 en brand dan ook
aan de kant van de loc waar het frontsein getoond wordt, of zou worden.

De frontseinen, sluitseinen en rangeerlicht  kunnen daarnaast voor het rijden met een trein of
rangeerdeel afhankelijk van waar deze zich aan de loc bevind uitgeschakeld worden.
Dan schakel je F0 of F8 in en met F5 of F6 kan je de verlichting aan één van de beide
kanten uitschakelen. Dan werkt dus alleen het frontsein, sluitsein of rangeerlicht
aan de kant van de loc waar geen rijtuig of wagon zich bevind.
Dan is het wel zo, dat je middels F5 of F6 zelf de goede kant moet uitschakelen  ::)

De geluiden, ja dat zijn er dus een hoop en allemaal individueel regelbaar kwa volume via de Cv's.

- Dieselmotor: 12 Cylinder MTU met 2500 Pk.
- Turbolader.
- Signalhorn 1 (activeren is een continu gebrul van de hoorn)
- Signalhorn 2 ("")
- Glocke (De bel bevestigt op de bufferbalk van de loc)
- Luftpresser.
- Bahnsteigansage (Ja een ingeblikte deutsche frau die omroept)
- Kupplungsgeräusch.
- Luftablassen.
- Schaffnerpfiff (de conducteur, de zelfde als in de DE-1)
- Sanden
- Achtungspfiff Signalhorn 1
- Achtungspfiff Signalhorn 2
- Weichenstoss (het rijden door wissels)
- Kurvenquitschen (het gieren van de wielbanden door bogen van wissels en krappe bogen op de baan)
- Bremsenquitschen.
- Zufallsgeräusche (voornamelijk het willekeurig aanslaan van de compressor)

het geluid van het berijden van wissels en bogen funtioneerd niet boven rijstap 7.

Hier laat ik het eerst even bij, genoeg stof om over te discussieren dacht ik zo.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #1 Gepost op: 01 January 2011, 13:56:07 »
Geweldig apparaat! Het geluid in het filmpje is ook super realistisch. Ben wel benieuwd hoe de loc "weet" dat er een wissel bereden wordt (en daarbij dus het bijbehorende geluid produceert) of een boog inrijd. Of is het geluid dan hetzelfde?

Heeft iemand de blauw/beige variant al?

Groet, Edwin

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #2 Gepost op: 01 January 2011, 14:08:53 »
Dit lijkt me echt iets bijzonders! Had me voorgenomen het in 2011 met de aankoop van locs wat rustiger aan te doen, maar als ik dit zo lees ... De forse prijs van 356 euro schrikt me alleen voorlopig nog wel af.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #3 Gepost op: 01 January 2011, 14:40:04 »
De loc heeft voor het rijden door wissels en bogen sensoren in het draaistel:


De 2 metalen beugeltjes bij de voorste as, deze zitten op beide draaistellen aan de voorzijde.

Hoe dit dan precies werk weet ik ook niet, het gaat in ieder geval niet op contact met
de rail of iets dergelijks.

De loc reageerd eigenlijk direct bij het ingaan van een boog of wissel en geeft dan het
bijbehorende geluid. Zelfs op een engelsman waarbij rechtdoor gereden wordt geeft de loc
het geluid weer van een loc die over een wissel rijdt, zij "ziet" dus wel een wissel.

Gr.

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #4 Gepost op: 01 January 2011, 15:09:13 »
Wellicht zijn het inductieve opnemers. Zoiets als "detectielussen in de weg".
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #5 Gepost op: 01 January 2011, 15:14:11 »
nee, veel suffer, gewoon sleepcontactjes.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #6 Gepost op: 01 January 2011, 15:25:58 »
Ik werd misleid door het woord Engineering. Ik dacht, er is een ingenieur aan te pas gekomen. Die had er wel een openemer in gezet... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #7 Gepost op: 01 January 2011, 16:34:28 »
sleepcontactjes is veel betere engineering. simpeler, goedkoper en werkt goed genoeg.  ;D

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #8 Gepost op: 01 January 2011, 17:43:04 »
Precies, goed genoeg. Dat zal het zijn.  8)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #9 Gepost op: 01 January 2011, 18:00:12 »
tja, ik ben maar anderhalf jaar aangetast door wtb...

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #10 Gepost op: 01 January 2011, 18:47:29 »
Tsja, inductieve opnemers kwamen 2 weken later aan bod... ::) ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #11 Gepost op: 01 January 2011, 18:51:15 »
ja... gelukkig heb ik die net gemist, pfoe...  ;D

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #12 Gepost op: 01 January 2011, 19:01:32 »
Ja, dan zou je echt voor altijd verpest zijn... :P
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #13 Gepost op: 01 January 2011, 19:32:31 »
ja, dan zou ik al gauw 4 keer zo lang doen over een locje fixen...

Gert1

  • Gast
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #14 Gepost op: 01 January 2011, 20:44:18 »
Fantastisch model! Waar ik benieuwd naar ben is hoe je de rookvloeistof aan de loc toedient.
Kan dat door de uitlaten op het dak of moet je de loc openmaken?
En als dat laatste het geval is, kun je de loc eenvoudig openmaken door middel van een of meer schroeven of moet je de kap telkens uitbuigen?

mvg,
Gert