Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 22:37:35
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Peter Kleton
Vandaag
om 22:32:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Martijn193
Vandaag
om 22:07:22
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 22:06:12
Raadplaatje
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 21:50:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 21:47:53
6 en 7 september terug naar toen
door
Frank 123
Vandaag
om 21:40:52
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
BartvD
Vandaag
om 20:36:49
Minder wissels
door
hmmglaser
Vandaag
om 20:27:27
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
Huup
Vandaag
om 20:12:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
daempfer
Vandaag
om 19:27:19
Deining in Dönsdorf
door
Basilicum
Vandaag
om 19:19:21
Welke winkel voert deze merken?
door
Valéry
Vandaag
om 18:55:09
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar
door
Seinhuis
Vandaag
om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 18:24:40
44 Roco vs 44 Brawa
door
ES44C4
Vandaag
om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
Martijnstein
Vandaag
om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
NS264
Vandaag
om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Wilma1970
Vandaag
om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 17:26:39
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
StefanNL_Plays
Vandaag
om 16:50:56
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud)
door
AP3737
Vandaag
om 13:47:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
AndrevdG
Vandaag
om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit
door
orientexpress
Vandaag
om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER
door
Ad Cleijsen
Vandaag
om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte
door
Frank 123
Vandaag
om 09:16:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
ESU DB BR 215 Engineering Edition
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Volgende
- [
1
]
2
3
...
5
Omlaag
Auteur
Topic: ESU DB BR 215 Engineering Edition (gelezen 25637 keer)
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
ESU DB BR 215 Engineering Edition
«
Gepost op:
01 January 2011, 13:30:55 »
Afgelopen week heb ik de nieuwe ESU DB BR 215 Engineering Edition ontvangen
welke sinds kort leverbaar is. Deze loc is een echt huzarenstukje en mocht daarom
niet ontbreken op mijn modelbaan.
Alles wordt geleverd in een keurige verpakking, overigens, de doos waarin de verzending
plaats vond was ook van ESU en deze was zo voorzien van mijn adres en doorgestuurd, uiteraard
wel voorzien van een flesje rookvloeistof en de rekening.
Zo komt de loc uit de doos, netjes verpakt en daarnaast ligt de loc niet in in het piepschuim of
een stuk plastic folie maar "hangt" deze vrij in de lucht vastgezet op een kunststof "bed"
zoals hier onder te zien is, de loc zit daarop met een imbusboutje vast, inclusief sleutel!
Allereerst de loc maar eens bevrijden en deze op de rollenbank getest op alle funties.
Netjes hoor, maar wat staat dat geluid toch altijd hard, dat ook direct aangepast aan een
acceptabel niveau.
En daar komt nog een mooie truc om de hoek kijken, het master volume is in te stellen zoals
bij elke willekeurige locomotief met Sound maar......
Ook de individuele geluiden zijn naar gelang in te regelen, dus wil je het motorgeluid graag dimmen
maar de turbolader wel graag horen, dan verander je de Cv waarde van de turbolader om deze meer
volume te geven. En zo ook met het geluid van de Weichen en Kurbensensor (2! aparte Cv's)
Dan komen we bij de verlichting, doorschijnen? ja maar alleen in het donker bij het tonen van
het rangeerlicht zie je een heel klein beetje licht doorschijnen in het rechterfrontsein,
niet noemenswaardig want dit zie je dus bij daglicht helemaal niet.
De frontseinen.
Inclusief cabineverlichting.
Rangeerverlichting, en cabineverlichting.
De sluitseinen, ik zie geen lichtlekkage.
En de meest lastige om een goede plaat van te maken, de stuurtafelverlichting!
Wat betreft de verlichting, daar is echt aandacht aan besteed.
De front en sluitseinen werken gewoon via F0 en wisselen daarbij met rijrichting.
Daarbij kan je de cabineverlichting inschakelen met F4, deze brand in de cabine
waar dan het frontsein getoond wordt, of zou worden.
De stuurtafelverlichting met een combinatie van F0 en F7 en brand dan ook
aan de kant van de loc waar het frontsein getoond wordt, of zou worden.
De frontseinen, sluitseinen en rangeerlicht kunnen daarnaast voor het rijden met een trein of
rangeerdeel afhankelijk van waar deze zich aan de loc bevind uitgeschakeld worden.
Dan schakel je F0
of
F8 in en met F5
of
F6 kan je de verlichting aan één van de beide
kanten uitschakelen. Dan werkt dus alleen het frontsein, sluitsein of rangeerlicht
aan de kant van de loc waar geen rijtuig of wagon zich bevind.
Dan is het wel zo, dat je middels F5 of F6 zelf de goede kant moet uitschakelen
De geluiden, ja dat zijn er dus een hoop en allemaal individueel regelbaar kwa volume via de Cv's.
- Dieselmotor: 12 Cylinder MTU met 2500 Pk.
- Turbolader.
- Signalhorn 1 (activeren is een continu gebrul van de hoorn)
- Signalhorn 2 ("")
- Glocke (De bel bevestigt op de bufferbalk van de loc)
- Luftpresser.
- Bahnsteigansage (Ja een ingeblikte deutsche frau die omroept)
- Kupplungsgeräusch.
- Luftablassen.
- Schaffnerpfiff (de conducteur, de zelfde als in de DE-1)
- Sanden
- Achtungspfiff Signalhorn 1
- Achtungspfiff Signalhorn 2
- Weichenstoss (het rijden door wissels)
- Kurvenquitschen (het gieren van de wielbanden door bogen van wissels en krappe bogen op de baan)
- Bremsenquitschen.
- Zufallsgeräusche (voornamelijk het willekeurig aanslaan van de compressor)
het geluid van het berijden van wissels en bogen funtioneerd niet boven rijstap 7.
Hier laat ik het eerst even bij, genoeg stof om over te discussieren dacht ik zo.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
5166
Offline
Berichten: 935
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
«
Reactie #1 Gepost op:
01 January 2011, 13:56:07 »
Geweldig apparaat! Het geluid in het filmpje is ook super realistisch. Ben wel benieuwd hoe de loc "weet" dat er een wissel bereden wordt (en daarbij dus het bijbehorende geluid produceert) of een boog inrijd. Of is het geluid dan hetzelfde?
Heeft iemand de blauw/beige variant al?
Groet, Edwin
Gelogd
Ruud K
Offline
Berichten: 12179
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
«
Reactie #2 Gepost op:
01 January 2011, 14:08:53 »
Dit lijkt me echt iets bijzonders! Had me voorgenomen het in 2011 met de aankoop van locs wat rustiger aan te doen, maar als ik dit zo lees ... De forse prijs van 356 euro schrikt me alleen voorlopig nog wel af.
Groet,
Ruud
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
«
Reactie #3 Gepost op:
01 January 2011, 14:40:04 »
De loc heeft voor het rijden door wissels en bogen sensoren in het draaistel:
De 2 metalen beugeltjes bij de voorste as, deze zitten op beide draaistellen aan de voorzijde.
Hoe dit dan precies werk weet ik ook niet, het gaat in ieder geval niet op contact met
de rail of iets dergelijks.
De loc reageerd eigenlijk direct bij het ingaan van een boog of wissel en geeft dan het
bijbehorende geluid. Zelfs op een engelsman waarbij rechtdoor gereden wordt geeft de loc
het geluid weer van een loc die over een wissel rijdt, zij "ziet" dus wel een wissel.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
«
Reactie #4 Gepost op:
01 January 2011, 15:09:13 »
Wellicht zijn het inductieve opnemers. Zoiets als "detectielussen in de weg".
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9889
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
«
Reactie #5 Gepost op:
01 January 2011, 15:14:11 »
nee, veel suffer, gewoon sleepcontactjes.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
«
Reactie #6 Gepost op:
01 January 2011, 15:25:58 »
Ik werd misleid door het woord Engineering. Ik dacht, er is een ingenieur aan te pas gekomen. Die had er wel een openemer in gezet...
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9889
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
«
Reactie #7 Gepost op:
01 January 2011, 16:34:28 »
sleepcontactjes is veel betere engineering. simpeler, goedkoper en werkt goed genoeg.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
«
Reactie #8 Gepost op:
01 January 2011, 17:43:04 »
Precies, goed genoeg. Dat zal het zijn.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9889
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
«
Reactie #9 Gepost op:
01 January 2011, 18:00:12 »
tja, ik ben maar anderhalf jaar aangetast door wtb...
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
«
Reactie #10 Gepost op:
01 January 2011, 18:47:29 »
Tsja, inductieve opnemers kwamen 2 weken later aan bod...
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9889
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
«
Reactie #11 Gepost op:
01 January 2011, 18:51:15 »
ja... gelukkig heb ik die net gemist, pfoe...
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
«
Reactie #12 Gepost op:
01 January 2011, 19:01:32 »
Ja, dan zou je echt voor altijd verpest zijn...
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9889
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
«
Reactie #13 Gepost op:
01 January 2011, 19:32:31 »
ja, dan zou ik al gauw 4 keer zo lang doen over een locje fixen...
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Gert1
Gast
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
«
Reactie #14 Gepost op:
01 January 2011, 20:44:18 »
Fantastisch model! Waar ik benieuwd naar ben is hoe je de rookvloeistof aan de loc toedient.
Kan dat door de uitlaten op het dak of moet je de loc openmaken?
En als dat laatste het geval is, kun je de loc eenvoudig openmaken door middel van een of meer schroeven of moet je de kap telkens uitbuigen?
mvg,
Gert
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Volgende
- [
1
]
2
3
...
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
ESU DB BR 215 Engineering Edition