Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door René 4312
Vandaag om 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
Vandaag om 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 23:03:58
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door René 4312
Vandaag om 23:03:33
Raadplaatje door Huup
Vandaag om 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
  

Auteur Topic: treinen naar ddr  (gelezen 8126 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Re: treinen naar ddr
« Reactie #30 Gepost op: 09 February 2007, 13:24:06 »
Is jou wel toevertrouwd ;)-SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

modelspotter

  • Gast
Re: treinen naar ddr
« Reactie #31 Gepost op: 10 February 2007, 14:23:59 »
Type   Serie           Type        Serie             Laatste buitenlandse dienst
A9       6001-6006  ex-Ad9u  7401-7406    -
Ad8b   6501-6546  ex-Bd8b  6501-6546    -
A         7001           ex-ABCd  7301          1945
Ad8     7201-7206  ex-ABd8  7201/7209    1958/59
Ad8     7211-7217  ex-ABd8  7210/7221    1958/59
Ad9u   7401-7406  ex-ABd9u 7401/7410   1958
Ad9     7532-7545  ex-ABd9  7521/7555    1958
Ad8u   7701-7720  ex-ABd8u 7701-7720   1973
AB       6202-6208  ex-ABd   7302-7308      -
A4B5   6232-6244  ex-Ad9   7532-7545      -
ABd8   7201-7209                                    1956
ABd8   7210-7221                                    1956
ABd     7302-7308  ex-ABCd  7302-7308    1958
A3B5d 7351-7380                                       1982
ABd9u 7401-7410                                       1956
ABd9b 7521-7555                                       1956
ABd8u 7701-7720                                       1956 
ABCd   7301-7308                                       1956
B11     4101-4124                                       1986
B11     (4201-4226)                                     -
B10     6101-6105  ex-Bd10  7101-7105     -
B10     6111-6119  ex-Bd10  7111-7119     -
B9       6151-6160  ex-Bd9   7151-7160      -
B8       6181-6186  ex-Bd8   7181-7186      -
B8       6191-6197  ex-Bd8   7191-7197      -
B12c   6401-6453  ex-C12c  6401/6470      -
B12c   6471-6480  ex-C12c  6471-6485      -
Bd8b   6501-6546                                       -
Bd9b   6601-6714  ex-Cd9b  6601-6714    1966
Bc10    7001-7025                                      1971/72
B10     7001-7025  ex-Bc10  7001-7025     1982
Bd10   7101-7105  ex-Cd10  7101-7105    1958/59
Bd10   7111-7119  ex-Cd10  7111-7119    1958
Bd9     7151-7160  ex-Cd9   7151-7160     1958
Bd8     7181-7186  ex-Ad8   7201-7206     1960/61
Bd8     7191-7197  ex-Ad8   7211-7217     1960/61
Bd9u   7801-7840  ex-Cd9   7801-7840     1973 (laatste buitenl. rit NVBS 1976)
Bd8     7851-7856  ex-Ad8u  7706/7720     -
B6D     6802-6808  ex-AB    6202-6208       -
BKDdb 6901-6926  ex-CKDdb 6901-6926   -
C12c    6401-6470                                      1938
C12c    6471-6485                                      1938
Cd9b   6601-6714                                       -
Cd10   7101-7105  ex-Cd10  7201-7206    1956
Cd10   7111-7119  ex-Cd10  7211-7222    1956
Cd9     7151-7160  ex-ABd9  7521/7555    1956
Cd10   7201-7206                                      1952
Cd10   7211-7222                                      1952
Cd9     7801-7840                                      1956
CKDdb 6901-6926                                      -
RD       6951-6976  ex-BKDdb 6901-6926  197? (naar Bentheim)
RD       7651-7660                                      1961
WRD    7651-7660  ex-RD    7651-7660     1972 (zonder stuurstand)
WRD    7651-7660  ex-RD    7651-7660     1986 (met stuurstand)
SR       8,9     ex-ABd9b 7522,7546            199?
PIV      7011-7021                                      1952
Pd       7901-7903  ex-PIV  7012,17,21      1961/62
Pd       7911-7921                                      19 ?
P         7921-7930                                      19 ?
P         7931-7943                                      1983

Het laatste jaar in bu.di. is onder 'dat' serienummer, vandaar 1952 en 1956 (vervallen oude 1e klas en vernummeren 2e in 1e en 3e in 2e klas)
Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 11 February 2007, 10:17:12 door modelspotter »

Martijn_

  • Offline Offline
  • Berichten: 362
Re: treinen naar ddr
« Reactie #32 Gepost op: 14 February 2007, 19:26:55 »
Dit is zeker bruikbare informatie voor velen hier.

Ik heb het volgende gevonden en ik vraag me af of het rijtuig dat van hoek van holland tot aan warschau rijdt een nederlandsrijtuig zou kunnen zijn.
 Zie: http://www.tram-braunschweig.de/pix/d241-w83-gross.jpg

mvg martijn

modelspotter

  • Gast
Re: treinen naar ddr
« Reactie #33 Gepost op: 15 February 2007, 14:31:16 »
Helaas, de term w83 (in het url) duidt op winter 1983 en toen ging blauw Nederlands materieel niet meer de grens over.

Modelspotter




Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: treinen naar ddr
« Reactie #34 Gepost op: 21 February 2007, 22:00:14 »
De AB van de PKP (lichtgroen met creme of lichtblauw) is er (nog) niet.

Die AB van de PKP moet niet lichtgroen met creme zijn maar donkergroen. De blauwe kleur werd alleen toegepast op lig- en slaaprijtuigen. Die AB is zoals ik het begrepen heb een rijtuig type 104A. Deze hebben nog wel in lichtgroen en rood/creme (groen 2e klas, rood 1e klas) gereden (al was dat groen op de foto die ik heb gezien meer donkergroen) maar deze kleurstelling werd pas in de jaren '90 toegepast. Lang hebben ze daarna volgens mij ook niet meer dienst gedaan. De huidige AB rijtuigen in Polen zijn van het type 112At en dat zijn verbouwde 1e klas rijtuigen (type 112A). Deze hebben een andere groen en rood/creme kleurstelling dan de 104A rijtuigen hadden. Maar de 104A rijtuigen zijn er idd niet in model.

Groetjes,

Ernst-Jan

ReesCees

  • Gast
Re: treinen naar ddr
« Reactie #35 Gepost op: 25 February 2007, 14:49:54 »
Hoi, ik ben nieuw hier maar kwam toevallig na wat surfen in dit topic terecht.

In de trein van Hoek van Holland naar Berlijn heb ik (te) vaak gezeten vanaf 1970 tot 1988. In de tijd dat ik kan nagaan in mijn gedachten reden er geen nederlandse wagens mee de ddr in. meestal koppelde in bad bentheim de NS lok met één of twee nederlandse wagens aan om de trein naar hoek van holland te brengen (vaak alleen in het weekend ivm extra reizigers op zondag).

Zelf wil ik deze trein ook op mijn H0 baan rond laten rijden in de DB uitvoering en de DR uitvoering.


modelspotter

  • Gast
Re: treinen naar ddr
« Reactie #36 Gepost op: 24 April 2007, 20:08:16 »
Eindelijk zomer VRM 1974...
Alleen de belangrijke Duitse grensovergangen Odz, Zv en Vl met de even nummers zijn vermeld.

Daar waar de DB de rijt. stelde is de letter m (van de 26,4 mtr rijt.) niet vermeld.
Aardig is de laatste dnst. van een WRD plan D (uiteraard zonder stuurstand) van Osn naar Hvh en van de plan E resto's in deze internationale D-treinen (Vl en Hgl).
De overige WR-NS zijn die van de CIWL (inmiddels geimmatriculeerd bij NS).

Succes ermee,
Mospo

o ja:

www.obd.nl/~otto/vrm74zomera.jpg

www.obd.nl/~otto/vrm74zomerb.jpg 

« Laatst bewerkt op: 24 April 2007, 20:19:14 door modelspotter »

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: treinen naar ddr
« Reactie #37 Gepost op: 24 April 2007, 21:52:39 »
Er ztn. ngl. vl. afkrt. in dat brcht. die het gehl. niet ddlkr. maken...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

modelspotter

  • Gast
Re: treinen naar ddr
« Reactie #38 Gepost op: 25 April 2007, 10:45:26 »
jmmr vr j :)

Welke zijn je niet duidelijk?
Alle begin is moeilijk, dus als ik je wat kan uitleggen, geen probleem.
Mospo

Aanvulling, ik kan me voorstellen dat de afko LE niet duidelijk is, welnu:

“Le” Auto-transporter:           

In 1966 heeft de DR “Le”autotransportwagens laten ombouwen in het type Oglls om ze te kunnen inzetten in de Hoek- Warszawa Express tussen Hoek van Holland en Poznan. Om de wagens aan te passen voor de Hoek-Warszawa Express waren ze voorzien van ingebouwde ballast gewichten en een aangepast remsysteem om de hogere snelheden aan te kunnen, verder waren de wagens voorzien van zijbeplating aan weerszijden van de auto laadvloeren ter bescherming van de  geladen voertuigen. Vanaf 1967 tot 1969 zijn in de Hoek-Warszawa Express  proeven met de “Le” autotransportwagens gedaan die meestal in de zaterdag trein mee reden om het voor reizigers met een auto aantrekkelijk te maken om vanaf Hoek van Holland hun auto met de trein mee naar Polen te nemen als alternatief op de omslachtige controles bij de Duits-Duitse grens en de lastige doortocht door de DDR. Door de tegenvallende aantallen auto’s die langs deze weg vervoerd werden is het alleen bij proeven gebleven en zijn de “Le”transportwagens later terug naar de DR gegaan die ze heeft gebruikt voor het West-Berlijn transit verkeer op West-Duitsland en later in het tourex vakantieverkeer vanuit de DDR naar Hongarije. 

« Laatst bewerkt op: 25 April 2007, 11:09:12 door modelspotter »

Anoniem

  • Gast
Re: treinen naar ddr
« Reactie #39 Gepost op: 25 April 2007, 10:51:56 »
Welke zijn je niet duidelijk?
Hvh? ;D ;D ;D



(Sorry, kon 't niet laten...dat moet Hld zijn ;))

modelspotter

  • Gast
Re: treinen naar ddr
« Reactie #40 Gepost op: 25 April 2007, 11:10:22 »
Helemaal waar... (zie het overgeschreven VRM) ;D
« Laatst bewerkt op: 25 April 2007, 20:31:33 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: treinen naar ddr
« Reactie #41 Gepost op: 06 May 2007, 23:29:22 »
Welke zijn je niet duidelijk?
Alle begin is moeilijk, dus als ik je wat kan uitleggen, geen probleem.

Wat ik bedoel is dat het niet echt gebruikelijk is om 'rijtuig' af te gaan korten tot 'rijt.'. De leesbaarheid holt er ook mee achteruit. Dat je de verkortingen voor stations- en emplacementsnamen gebruikt, oké, maar overdrijf het ook weer niet.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40