Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De prachtige reeksen van Bemo
door
R1954
Vandaag
om 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
Vandaag
om 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Pauldg
Vandaag
om 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
Matthijsfh
Vandaag
om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025.
door
NS264
Vandaag
om 19:46:22
C12c rijtuig
door
Pauldg
Vandaag
om 19:46:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
peterha
Vandaag
om 19:30:21
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:24:10
Een leuke vrachtwagen
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 19:09:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 19:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:05:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 18:22:54
Palisade Canyon
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 17:39:38
Leubachtalbahn
door
einte
Vandaag
om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat.
door
bask185
Vandaag
om 15:28:18
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:08:57
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 14:26:28
Au bord de la Cèze
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:52:31
Bauarbeiten im gange
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
Huup
Vandaag
om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 13:06:40
Ketelwagens, welke hebben jullie?
door
KNed
Vandaag
om 12:27:57
Seinschakelaar
door
Trein033
Vandaag
om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Hennie
Vandaag
om 11:26:32
Led schakeling ed.
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:16:01
Mooi weer om buiten te spelen
door
hervé
05 October 2025, 22:35:03
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Keerlus vraagje
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Keerlus vraagje (gelezen 6869 keer)
Marc M
Offline
Berichten: 646
Re:Keerlus vraagje
«
Reactie #15 Gepost op:
05 August 2011, 12:50:32 »
De bouw van Mittelstadt is begonnen en ik ben ondertussen aangeland bij het leggen van de rails op niveau 1. Voor de zekerheid heb ik de situatie met de keerlus modules (Littfinski KSM-SG) uitgetekend.
Niveau 1:
Niveau 2:
Als het goed is, is dit de praktische vertaling van het eerder getekende schema. Klopt dit zo en kan ik dan de overige sporen opdelen in blokken tbv van bijv. koploper?
Andere vraag is of de rijrichting nog uitmaakt voor de werking van de schakeling.
Mvrgr,
Marc
Gelogd
Groeten, Marc
H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper
Richey
Offline
Berichten: 1045
Re:Keerlus vraagje
«
Reactie #16 Gepost op:
05 August 2011, 12:54:15 »
Is het niet handiger de keerlusmodule in de buitenbocht te doen? Dan zijn beide niveau's gewoon dezelfde kant op gepoold.
Groet,
Richey
Gelogd
Marc M
Offline
Berichten: 646
Re:Keerlus vraagje
«
Reactie #17 Gepost op:
05 August 2011, 13:04:43 »
Richey, Vraag je nu aan mij of het handiger is of is het handiger? Als je het aan mij vraagt, weet ik het niet! Mijn kennis op elektronica gebied is (nog) niet zo groot
Gelogd
Groeten, Marc
H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper
Richey
Offline
Berichten: 1045
Re:Keerlus vraagje
«
Reactie #18 Gepost op:
05 August 2011, 13:31:45 »
Nou ja, aangenomen dat die tweesporige trajecten op elkaar aansluiten zou ik dat dus inderdaad doen... De keerlusmodules in de klimspiraal...
Gelogd
Marc M
Offline
Berichten: 646
Re:Keerlus vraagje
«
Reactie #19 Gepost op:
05 August 2011, 15:10:19 »
Tweesporig traject sluit inderdaad op elkaar aan! Beide keerlusmodules in de klimspiraal gaat volgens mij niet goed. Aan beide zijden van het overloop wissel op niveau 2 moet een schakeling, omdat je daarmee twee keerlussen maakt. Als ik ze beide in de klimspiraal doe, dan maakt de keerlus op niveau 2 volgens mij kortsluiting.
Wat misschien wel werk ik de 2e keerlusmodule in de buitenboog van de keerlus tegen het overloop wissel aan. Ik weet echter niet of een andere plaats voordelen bied, misschien dat iemand daar wat over kan zeggen.....
Gelogd
Groeten, Marc
H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper
Richey
Offline
Berichten: 1045
Re:Keerlus vraagje
«
Reactie #20 Gepost op:
05 August 2011, 15:22:54 »
ach excuses, ik zat te snurken...
Als ik het nu zo snel zie heb je het inderdaad goed gedaan...
Gelogd
Marc M
Offline
Berichten: 646
Re: Keerlus vraagje
«
Reactie #21 Gepost op:
27 April 2015, 18:40:57 »
Naar lange tijd weer even een vraagje betreffende de keerlusmodule van LDT.
Kun je de deze ook ook zo aansluiten op een terugmelddecoder, dat de keerlus ook gewoon gebruikt kan worden als blok in bijvoorbeeld koploper?
Zoals ik het lees in de handleiding kun je het alleen zo aansluiten dat de sensor gedeelten en het tussenliggende keerlusspoor op dezelfde terugmelding zitten. Ik heb dit nu als niet gebruikt blok in koploper zitten en kan hier dus geen treinen stil zetten.
Gelogd
Groeten, Marc
H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper
Dirk J
Offline
Berichten: 1455
Re: Keerlus vraagje
«
Reactie #22 Gepost op:
27 April 2015, 18:43:09 »
Je kunt toch ook bezetmelders direct voor en direct na de keerlus plaatsen?
Gelogd
Marc M
Offline
Berichten: 646
Re: Keerlus vraagje
«
Reactie #23 Gepost op:
27 April 2015, 19:39:41 »
Daar kwam ik zelf dus even niet op, maar snap wat je bedoeld!
Op beide niveau's tussen het sensor gedeelte en de wissels maak ik nog een sectie van ca. 50 cm met een terugmelddecoder. Deze kan dan fungeren als remsectie voor koploper.
Moet ik dus het sensor gedeelte ca. 50 cm opschuiven en zorgen dat het tussenliggende keerlusspoor niet korter wordt dan mij langste trein. Gelukkig zit daar nog wat rek in.
Gelogd
Groeten, Marc
H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper
Jipje
Offline
Berichten: 23
Re: Keerlus vraagje
«
Reactie #24 Gepost op:
28 April 2015, 00:26:17 »
Ik heb een LDT keerlusmodule in de baan. Baan wordt bestuurd door iTrain. De 3 sectie's van de keerlus heb ik opgenomen als één blok op een bezetmelder. Dan kun je in iTrain (en volgens mij toch ook in Koploper) er gewoon een trein in laten stoppen.....afstand wanneer er begonnen moet worden met remmen en wanneer er gestopt moet worden is in te stellen. Extra bezetmeldsectie's zijn dan niet nodig.
«
Laatst bewerkt op: 28 April 2015, 00:29:06 door Jipje. Reden: Textuele verbetering
»
Gelogd
Remunj
Offline
Berichten: 8086
Re: Keerlus vraagje
«
Reactie #25 Gepost op:
28 April 2015, 08:56:26 »
Zoals Jipje al aangeeft gaat dat prima in Koploper.
Ik heb zelf twee keerlussen met LDT keerlusmodules.
Beide met drie gedetecteerde secties (binnenkomst, afrem en stop sectie) in de lus zelf.
Werkt zonder mankeren, ook in twee richtingen.
Schema hiervoor staat gewoon op de LDT site bij de aansluitvoorbeelden.
Enige waar je op moet letten is dat de bezetmeldpunten op een apart deel van je terugmeldmodule moeten zitten. Zelf gebruik ik de RS-8 die 2x 4 terugmeldpunten heeft. Een deel kan je dan voor de keerslus gebruiken. De vierde ingang is dan niet meer te gebruiken (of eventueel ook in je lus gebruiken
)
«
Laatst bewerkt op: 28 April 2015, 09:00:20 door Remunj
»
Gelogd
Gr.
Eric
Jipje
Offline
Berichten: 23
Re: Keerlus vraagje
«
Reactie #26 Gepost op:
30 April 2015, 00:26:53 »
Ik heb dat op een andere manier opgelost. Ik heb niet de 3 sectie'svan de keerlus elk op een apart bezetmeldpunt zitten, maar de keerlusmodule zelf op één bezetmeldcontact. Dat heeft als (i.m.o. klein) nadeel dat de gehele keerlus in iTrain of Koploper als één sectie (blok) wordt gezien, maar heeft als voordeel dat je 2 bezetmeldcontacten vrijhoudt voor andere dingen. Ik gebruik ESU bezetmelders, dat werkt prima hiermee. Het zal absoluut ook met een ander merk bezetmelder werken. En zoals gezegd, ook op de manier zoals ik het heb opgelost kun je in Koploper een trein exact op een bepaald punt laten remmen en op een volgend punt laten stoppen, want dat is instelbaar in Koploper. Voorwaarde voor het exact op een bepaald punt laten remmen/stoppen is wel dat je de schaalsnelheid van de treinen hebt ingelezen in het besturingsprogramma. Het ligt aan de voorkeur van de gebruiker, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden in dit geval.
«
Laatst bewerkt op: 30 April 2015, 00:36:12 door Jipje
»
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Keerlus vraagje
«
Reactie #27 Gepost op:
30 April 2015, 00:31:48 »
Ik gebruik een keerlus module die zelfstandig 3 secties kan terugmelden, en zo zonder meer in een blok kan worden opgenomen.
Groetjes
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Marc M
Offline
Berichten: 646
Re: Keerlus vraagje
«
Reactie #28 Gepost op:
05 January 2017, 20:20:23 »
Even dit draadje afstoffen, want ik ben eindelijk aan de keerlus toegekomen.
Loop tegen het volgende probleem aan.....zodra een loc vanuit het schaduwstation op het sensorgedeelte komt, dan slaat de Ecos uit met de melding "kortsluiting". Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Aansluitingen zijn volgens mij volgens de handleiding van LDT.
Gelogd
Groeten, Marc
H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper
Marc M
Offline
Berichten: 646
Re: Keerlus vraagje
«
Reactie #29 Gepost op:
05 January 2017, 21:27:51 »
Sorry......te vroeg de vraag gesteld! Dacht dat het niet uit maakte welk sensorgedeelte je aansluit op de klemmen A1,B1 en A2,B2........Dacht het dus logisch met de rijrichting aan te sluiten. Blijkt dus niet te kloppen. De relatie A1,B1 en A2,B2 moet kloppen met de aansluitende secties. Aansluitingen omgedraaid en het werkt perfect.
Weer wat geleerd
Gelogd
Groeten, Marc
H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Keerlus vraagje