Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 20:16:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
Vandaag om 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
Vandaag om 19:58:21
Uhlenbrock Iris door Ronald Halma
Vandaag om 19:43:54
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:59
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
Vandaag om 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 18:44:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43

Auteur Topic: Keerlus vraagje  (gelezen 6781 keer)

Marc M

• Offline Offline
Keerlus vraagje
« Gepost op: 28 December 2010, 14:40:48 »
Hallo,

In mijn nieuwe baanontwerp zit bijgevoegde keerlus.

Rijrichting is ondertussen andersom gepland.

Ik wil hiervoor de keerlusmodule uit de Twin Booster gebruiken. Echter de handleiding geeft aan dat de keerlus maar bereden kan worden door één trein tegelijk. Betekent dit dat door mij getekende oplossing niet mogelijk is?

Verder wil ik de baan besturen met koloper. Iemand een idee hoe één en ander aangesloten moet worden?

Groetjes,

Marc
« Laatst bewerkt op: 28 December 2010, 14:42:58 door Marc M »
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re:Keerlus vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 28 December 2010, 15:17:09 »
Echter de handleiding geeft aan dat de keerlus maar bereden kan worden door één trein tegelijk.
Ik weet niet of het er letterlijk zo staat. Maar het ligt iets anders. Tussen de keerlus en de rest van de baan liggen twee scheidingen. En daarvan mag er maar 1 tegelijk door een trein overbrugd worden. Dus er kan een trein de lus inrijden, of een trein kan de lus uitrijden. Maar niet tegelijk. Er mogen wel op hetzelfde moment treinen stilstaan op de twee andere sporen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc M

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 28 December 2010, 15:21:57 »
Klaas,

Bedankt voor je antwoord.

Dit is wat er in de handleiding staat:

Es können mehrere Kehrschleifen befahren werden, jedoch immer nur eine zur gleichen
Zeit

Had het iets te snel gelezen. Gaat over aantal keerlussen en niet over aantal treinen/sporen.

Mvrgr,

Marc
Groeten, Marc

Marc M

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 28 December 2010, 17:32:12 »
Ik heb de diverse handleidingen eens bekeken en kom dan op de volgende (schematische) aansluiting voor de keerlus. Inclusief een blokindeling met terugmeldingen voor koploper.

Blauw is aangesloten op de keerlus uitgang van de Twin Booster en groen op de normaalspoor uitgang.

Is dit schema juist of moet het op een andere manier aangesloten worden? Wel juist, maar andere manier is handiger kan natuurlijk ook.  ;D

Groeten,

Marc
Groeten, Marc

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #4 Gepost op: 30 December 2010, 16:26:13 »
Marc, ik merk dat je op het Koploperforum met dezelfde vraag bezig bent.
Dat vind ik op zijn minst onhandig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Marc M

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 30 December 2010, 22:38:38 »
Klaas,

Volgens mij is het niet verboden om een vraag op meerdere fora uit te zetten. Zeker gezien het feit dat de vraag met het aansluitschema ook Koploper gerelateerd is.

Ik snap dus ook niet wat je bedoeld met "op zijn minst onhandig".  ??? Het was niet bedoeld om iemand voor het hoofd te stoten. Indien dat wel is gebeurd. Excuses!

Marc
Groeten, Marc

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 30 December 2010, 23:52:32 »
Marc, ik ga proberen het uit te leggen.
Er zijn mensen die op beide forums aktief zijn. Die moeten dan van het ene naar het andere forum heen en weer hoppen om de antwoorden te vergelijken.
Er zijn ook mensen die maar op een van de twee forums kijken. Die proberen misschien een antwoord te geven, zonder te weten wat er op een ander forum al gezegd is, zelfs zonder te weten dat er op een ander forum ook een draadje over hetzelfde onderwerp loopt.
En je loopt de kans dat er tegenstrijdige antwoorden worden gegeven.

Je zegt dat het niet verboden is. Dat hangt van de forumbeheerder af. Ik ken forums waar het wel verboden is. Daar gooien ze een draadje dicht als ze merken dat hetzelfde onderwerp van dezelfde vraagsteller ook op een ander forum loopt.

Ik vind het in ieder geval onhandig, en ik hou als gewoonte om niet meer inhoudelijk te reageren als ik merk dat er sprake is van dit z.g. crossposten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 31 December 2010, 15:44:13 »
Hallo Marc,

Ik zal ook nog even op het Koploperforum kijken. Ik ben daar liberaal in. Je mag toch aan verschillende mensen advies vragen en niemand heeft de wijsheid in pacht. Als ik bij tegenstrijdige adviezen nooit iets ondernomen had, was er maar heel weinig gebeurd in mijn leven.
Nu even inhoudelijk.
Omdat je met Koploper werkt en als je ook uitsluitend met Koploper je baan gebruikt, kun je Koploper via logische en speciale acties ook de keerlus laten schakelen via eenvoudige relais. Bij een enkelvoudige keerlus is dat eenvoudig. Bij jouw meersporige keerlus wordt het wel een stuk ingewikkelder, omdat je het zo moet regelen, dat de ene trein niet terugschakelt, wat de andere net heeft ingeschakeld. In jouw geval is daarom de manier waarop je hebt aangepakt, denk ik, wel het handigste.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 31 December 2010, 15:54:05 »
Dirk, daar heeft Marc twee dagen geleden van Wim al het antwoord op gekregen hoe het op te lossen. Daarom begrijp ik Klaas zijn reactie ook wel. Je krijgt zo twee discussies die door elkaar lopen en waarbij de vraagsteller op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer ziet.
Op het koploperforum zie je dat het twee keerlussen zijn die beide makkelijk met een keerlusschakeling zijn op te lossen. Kan hij ook handmatig rijden zonder koploper nodig te hebben voor speciale acties.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 01 January 2011, 15:34:54 »
Hallo Eric,

Het Koploperforum is even onbereikbaar voor mij, maar ik begrijp dat er al voldoende informatie is gegeven om een oplossing te vinden.
Desondanks blijf ik vinden dat het de vrijheid en de verantwoordelijkheid is van de vraagsteller waar en wie hij vraagt en niet van degenen waaraan de vraag wordt gesteld.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Sander

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 01 January 2011, 15:37:02 »
Wegens een telfort storing in en rond Tilburg ligt het Koploperforum er tijdelijk uit.

Bron: Koploperforum beheerder

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

GW

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 01 January 2011, 15:52:08 »
Desondanks blijf ik vinden dat het de vrijheid en de verantwoordelijkheid is van de vraagsteller waar en wie hij vraagt en niet van degenen waaraan de vraag wordt gesteld.

Hey Dirk,

Volgens mij zeg je niks anders dan Klaas, alleen Klaas verbindt zijn conclusie er aan om in die gevallen niet meer te antwoorden. En dat is dan weer de vrijheid en verantwoordelijkheid van de beantwoorder...  ;D

Goed nieuwjaar nog...

Gerard

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #12 Gepost op: 01 January 2011, 17:04:11 »
Mits die vrijheid niet beperkt wordt door de forumbeheerders.
Blijkbaar is die vrijheid er hier, want de moderators hebben nog niet ingegrepen.
Maar daartegenover staat mijn vrijheid om er wat van te zeggen en niet meer inhoudelijk te reageren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Marc M

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 01 January 2011, 21:38:03 »
Ik had niet verwacht dat deze vraag door de plaatsing op twee fora zoveel discussie zou opleveren  :-[ en ik respecteer ook de verschillende meningen. Ik zal er bij volgende vragen rekening mee houden.

Voor de volledigheid hier ook het plaatje zoals ik dit ook op het koploperforum heb geplaatst om verdere verwarring te voorkomen.

Het betreft dus een enkelsporige ovaal met in het midden een wisselverbinding. Hierdoor onstaan er twee keerlussen.

Ik ga het nu oplossen met twee keerlusschakelingen op basis van stroomdetectie. Eén schakeling tussen het laatste wissel op nivo 1 en wissel A en één in de lus tussen wissel A en wissel C. Hierbij zorg ik ervoor dat mijn langste treinen in de gedeelten met de keerlusschakeling passen en dat ook het gedeelte ertussen (dus met wissel A) lang genoeg is voor de langste trein. Voor zover ik het nu heb begrepen moet het keerlusprobleem daarmee opgelost zijn.

Marc
Groeten, Marc

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 02 January 2011, 13:43:21 »
yep  (y)

Gr.
Eric
Gr.
Eric