Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Werps Soldeerworkshop door orientexpress
Vandaag om 14:39:08
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Hornby Class 153, schaal 00  (gelezen 16803 keer)

Materieeltest

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Hornby Class 153, schaal 00
« Gepost op: 25 december 2010, 11:45:13 »
Hornby Class 153, schaal 00
Door: Geoffrey Harteveld



Inleiding

Tot voor kort had ik mij nog nooit in Engels modelspoor verdiept. Voor mij was het toch een beetje een andere wereld. Ten eerste wat betreft het grote voorbeeld, met dat typische kleine omgrenzingsprofiel en materieel volgens gedateerde ontwerpen; Daarnaast het modelspoor, waar ik een tweedeling in zag met aan de ene kant de aanhangers van simpele, grove maar robuuste modellen van Hornby en Lima, en aan de andere kant de fine scale modellers die praktisch alles zelf maken. Engelse banen op tentoonstellingen liet ik vaak voor wat ze waren, het was voor mij niet herkenbaar en het gepruts met eigen gemaakte bielzen, wissels en stoomlocomotiefjes kon me niet boeien.
Onbekend maakt onbemind, luidt het spreekwoord. In zekere zin was dat wel voor mij opgegaan wat betreft Engels modelspoor. Juist daarom ben ik tijdens een weekendtrip naar Londen een modelspoorwinkel binnengewandeld om mezelf wat meer in de materie te verdiepen. Daarnaast heb ik uitgebreid op Wikipedia rondgesnuffeld in de geschiedenis van de naoorlogse Britse spoorwegen. Het gevolg is dat het ooit obscure spoorwegnet niet meer zo obscuur is en die excentrieke Engelse modelspoorders zo excentriek niet meer zijn. Ook ik, als continentale Europeaan, begin inmiddels wel wat aspecten te zien die me wel aanstaan. Maar daarover later meer.

Het voorbeeld



Geschiedenis
In de jaren ’80 zocht British Railways in samenwerking met de Britse industrie naar mogelijkheden om haar vloot dieseltreinstellen te verjongen. De oudste types stamden uit de jaren ’50 en waren inmiddels wel aan vervanging toe. De budgetten waren echter beperkt zodat BR probeerde met hulp vanuit de industrie de kostprijs per nieuw treinstel zoveel mogelijk te drukken. Met name voor de rustige zijlijnen die de saneringsgolven hadden overleefd, werd teruggegrepen op het principe van de railbus. Met busfabrikant Leyland werd een ontwerp gemaakt waarin verschillende bouwdelen van bussen werden toegepast. Dit ontwerp leidde vanaf 1984 tot de bouw van 20 tweedelige railbussen Class 141, ook wel bekend als ‘Pacer’. De treinstellen voldeden in de praktijk maar matig. Het rijcomfort hield te wensen over omdat elke bak op slechts twee assen rustte en ook technisch waren de stellen niet betrouwbaar. De vervolgserie Class 142 had enkele verbeteringen in het ontwerp en was betrouwbaarder, maar de railbussen bleken geen goed alternatief voor een echt treinstel.
Toch had het gebruik van standaard busonderdelen aangetoond dat de aanschafkosten van nieuw materieel wel degelijk konden worden verlaagd. Dit nam BR mee in het ontwerp voor een nieuw type tweedelig dieseltreinstel voor lokale diensten. De wanden leken nog steeds veel op dat van een bus, maar de opbouw was geconstrueerd op een gelast chassis dat op draaistellen rustte. De koppen hadden volwaardige balgen om een doorloopmogelijkheid te bieden naar een gekoppeld stel. Dit ontwerp was een stuk volwassener dan de eerdere railbussen en leidde dan ook tot de bouw van 42 treinstellen Class 155 Super Sprinter in 1987 en 1988 door British Leyland.
Helaas werd ook deze serie geplaagd door de nodige technische mankementen zoals problemen met de deuren en de tractie-installatie. Daarbij bleek er meer behoefte aan enkeldelige stellen dan aan tweedelige stellen. Van 1991 tot 1992 werd de serie door Hunslet-Barclay binnengenomen om de problemen te verhelpen en het grootste deel van de tweetjes werd gesplitst in eentjes, waarbij een extra stuurstand werd aangebracht. Zo werden van 35 tweetjes op handige wijze 70 eendelige stellen Class 153 gemaakt, die als versterking konden worden gekoppeld aan stellen uit andere series, of bij rustige uren als los treinstel konden uitrukken.
De Class 153 werd ondergebracht in de sector Regional Railways van BR, maar na de privatisering werden de stellen verdeeld onder de nieuwe vervoerders waaronder Arriva, East Midland Trains, Central Trains en Anglia Railway. Een aantal stellen kwam ook terecht bij Northern Rail, een onderdeel van Albellio, de internationale investeringstak van de Nederlandse Spoorwegen. Deze stellen worden vooral ingezet rond Leeds en Carlisle. Deze uitvoering figureert dan ook in de modelbespreking hieronder.



Het model
De Engelse modelspoorfabrikant Hornby bracht in 2009 een model uit van de Class 153 in schaal 00. Hierdoor is het model in schaal 1:76, maar is wel in te zetten op H0 rails. Hornby heeft het model geproduceerd in de uitvoeringen van verschillende vervoerders, zodat voor bijna iedere subperiode in de tijdperken IV, V en VI wel een uitvoering verkrijgbaar is. Daar komt bij dat Hornby het treinstel bijzonder aantrekkelijk heeft geprijsd. De meeste Britse modelspoorzaken (winkels en webshops) bieden het model aan voor ongeveer GBP 50. Mijn exemplaar werd aangeschaft tijdens een weekendje weg in Londen.
Wat krijg je voor die 50 Pond? Het eerste dat je je afvraagt wanneer je het model in handen hebt na uitpakken, is hoe Hornby het voor elkaar krijgt om een dergelijk treinstel voor zo’n lage prijs aan te bieden. Een eerste blik toont goede verhoudingen, nette ingezette ramen, mooie klinknagelimitaties, strak spuitwerk en dito bedrukking. In alle opzichten is het model een mooie weergave van een treinstel Class 153.
Aan de buitenkant heeft Hornby goed werk geleverd met een goede imitatie van de klinknagels op de wanden. Deze wanden vertonen net als het voorbeeld een kromming in het profiel, zo typerend voor veel Britse treinstellen. De ramen van het model zijn ingezet en licht getint van kleur en de sponningen zijn strak met wat zilververf aangezet. De koppen zijn voorzien van wisselende front- en sluitverlichting en de voorruiten hebben opgedrukte koersdisplays, die helaas onverlicht zijn. Verder hebben de voorruiten los aangezette ruitenwissers. Handgrepen op de kop zijn meegegoten. Op de zijwanden zitten geen handgrepen, simpelweg omdat het origineel die ook niet heeft.



De onderzijde van de bak toont verschillende nagebootste apparatenkasten en een eenvoudige imitatie van een aandrijfas. De draaistellen zijn simpel gehouden, maar bieden een goede indruk van de voorbeelden die ook vrij recht-toe-recht-aan zijn uitgevoerd. De draaistellen zijn niet identiek: aan één kant heeft Hornby opstaptreden met het draaistel meegegoten, terwijl deze aan de andere zijde onderdeel zijn van het chassis. Deze oplossing is gekozen om het model ook door relatief krappe bogen te laten rijden, hoewel Hornby een minimumradius van 438 mm adviseert. Verder heeft het model afhankelijk van de uitvoering baanschuivers die zijn gemonteerd aan de draaistellen. Niet voorbeeldgetrouw, maar een simpele oplossing om het model nog een beetje door bochten te kunnen laten rijden. De draaistellen bevatten ook de NEM-schachten, dus kan de koper hier modelkoppelingen naar eigen keuze plaatsen om gekoppeld te kunnen rijden. Overigens is de motorwagen ook voorzien van een niet werkende imitatie van een automatische koppeling.
Het spuitwerk van het model is behoorlijk strak. Er is een duidelijke scheiding tussen het geel op de koppen en de blauwe en paarse zijwanden. De toegepaste huisstijl van Northern Rail is asymmetrisch en correct uitgevoerd door Hornby. Het dak is grijs, hoewel Northern Rail tegenwoordig de daken blauw heeft gespoten. Deze wijziging is echter van recente datum en dus door Hornby nog niet doorgevoerd op het model. De opschriften zijn scherp, zoals de Northern Rail logo´s op de zijkant en de fabrieksplaat op één van de koppen. Uiteraard is de te lezen tekst op deze plaat wel beperkt. Op de hoeken zijn een aantal waarschuwingsstickers nagebootst, helaas is hierbij het printwerk iets minder goed gedaan. Het betreft hier wel een lastige plek om opschriften te plaatsen, op de hoek bij de overgang van wand naar dak.






Hornby is creatief geweest met het interieur. Het model heeft een blauw interieur met de coach-opstelling van het grote voorbeeld. Opvallend is dat er geen motor zichtbaar is. Hornby heeft dit opgelost door een motor op het draaistel te plaatsen dat onder de toiletten zit. Hier zit ook een ruim balkon, waardoor de motor nauwelijks zichtbaar is in het passagiersgedeelte. Het motortje zelf is geen rond type zoals vroeger in veel modellen van Hornby of Lima werd gebruikt, maar betreft een klein type bedoeld voor N-spoor modellen. Hierdoor is de trekkracht enigszins beperkt, maar dat is geen probleem omdat het voorbeeld ook geen losse rijtuigen trekt. Boven de motor zit een printplaat met daarop de bekende decodercontacten. Ook deze printplaat is amper zichtbaar in het interieur.




Zo op het oog heeft Hornby knap werk geleverd met de Class 153. Voor weinig geld koop je een model dat goed lijkt op het voorbeeld. Concessies zijn er eigenlijk amper gedaan op de opstaptreden, handgrepen en baanschuivers na. Hornby verdient lof voor de gekozen oplossing om de motor aan het zicht te onttrekken. Hierdoor krijg je de indruk met een volwassen model te maken te hebben.

Eigenschappen
De rijeigenschappen van Hornby’s Class 153 zijn opvallend goed. Ik schrijf hier opvallend, omdat ik op voorhand weinig vertrouwen had in het direct op het draaistel gemonteerde kleine motortje. Na een inloopperiode is het rauwe geluid verdwenen en blijft een normaal zoemend geluid over. Bij analoog gebruik heeft het model een te hoge topsnelheid. Wanneer je een decoder plaatst en het model digitaal aanstuurt, is het rijgedrag wel te verfijnen. Bij gebrek aan digitale aansturing heb ik dit verder niet kunnen testen.
Een zwak punt van het model betreft de smalle basis van de stroomafname: vier asjes die star in de draaistellen zijn gemonteerd. Hierdoor is het risico groot dat het model hapert op minder goed schoongemaakte stukken rails op de modelbaan. Het model is ook erg licht qua gewicht. Misschien helpt het om wat extra gewicht te plaatsen, maar vooral het goed schoonhouden van baan en wielen is het devies om de motorwagen soepel te laten rijden.
Zoals gemeld zijn wisselende front- en sluitseinen in de vorm van LED’s aanwezig. Helaas zijn de witte LED’s te blauw van kleur, zodat het lijkt alsof Xenon-koplampen zijn gemonteerd. Verder is het seinbeeld van de frontseinen beperkt tot daglichtmodus: alleen het (voor de machinist) rechter frontsein en de ‘marker lights’ branden, zoals bij het grote voorbeeld alleen overdag wordt gedaan. In de avond gebruikt men juist het linker frontsein. Niet direct iets om wakker van te liggen omdat de meeste modelbanen gebouwd zijn als banen in daglicht, maar toch. Creatieve geesten hebben op internet schakelingen gepubliceerd waarmee een correct nachtsein kan worden weergegeven. De echte klinknageltellers kunnen daar terecht.
Echt een duidelijk minpunt betreft de montage van het model. Om een decoder te kunnen plaatsen, moet het model open en dat is bepaald geen sinecure. De kap zit met klikverbindingen vast op het frame en de naad zit tussen onderkant van de wand en de stelbalk en is dus redelijk verborgen. Met buigen en trekken kun je net een vingernagel tussen de kap en het chassis krijgen, waarbij er risico op schade is. Uiteindelijk lukte het me om met de vingernagel twee plastic pasjes aan beide kanten tussen kap en chassis te wurmen en daarmee floepten de klikverbindingen los. Het gevaar op schade is echter aanwezig en deze methode van montage heeft niet mijn voorkeur, zeker gezien de plaats van de naad. Volgens mij had Hornby ook een schroefverbinding kunnen toepassen tussen kap en chassis die niet zichtbaar zou zijn in het interieur. Digitale rijders doen er misschien goed aan om meteen de versie met decoder te kopen, tenzij je een specifiek merk en type decoder wilt plaatsen.

Decoder
Zoals gemeld heb ik digitaal bedrijf niet getest bij gebrek aan decoder en digitale aansturing.

Verzorging
In eerste instantie ben je geneigd om te denken dat je een rijtuig hebt aangeschaft. Het model zit verpakt in een lange, smalle doos waar net zo goed een Mk3-rijtuig in geleverd had kunnen worden. Het treinstel zit gewikkeld in een soort vloeipapier en geklemd in piepschuim. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan dunne plastic folie om het model in plaats van het vloeipapier, omdat dit snel scheur en krult bij regelmatig gebruik van de verpakking. Verder vinden we een klein informatieblad over onderhoud, onderdelen en assemblage. Losse onderdelen zijn verder niet meegeleverd.



Conclusie
In mijn inleiding noemde ik al dat bepaalde aspecten van het Britse modelspoor mij wel aantrekken. Eén daarvan is het (over het algemeen) wat lagere prijskaartje dat aan de meeste Britse modellen hangt, in vergelijking met  continentale modellen van Märklin, Roco en Fleischmann. Tot niet zo heel lang geleden werd die lage prijs voor Britse modellen voornamelijk bereikt door gebruik van verouderde technieken, zoals de pannenkoekmotor, niet ingezette ramen en het ontbreken van (goede) verlichting. Menig model had een kunststof chassis zonder noemenswaardig gewicht met aangegoten buffers en grove Britse koppelingen. Inmiddels is dat beeld behoorlijk achterhaald. De meeste nieuwe locmodellen van Hornby, Bachmann, Heljan en ViTrains zijn uitgevoerd met een metalen chassis waarin een vijfpolige motor met vliegwiel via cardanassen de draaistellen aandrijft. Ruiten zijn ingezet, front- en sluitverlichting is aangebracht en zowaar, die lelijke koppeling kan ook worden vervangen omdat er een NEM-schachtje is geplaatst.
Terug naar onze Class 153. Veel van het hierboven beschrevene zien we terug in ons model. Het betreft een nieuwe ontwikkeling van Hornby, geproduceerd in China. Het model is redelijk gedetailleerd, is voorzien van getinte ingezette ruiten en heeft een interieur waarin de motor uit het zicht is weggewerkt. Werkende front- en sluitseinen zijn aanwezig en het kleine motortje rijdt prima. Aangezette handgrepen ontbreken, maar dit valt amper op. Alles bij elkaar zien we concessies die Hornby heeft gedaan om de prijs laag te houden, maar toch is dit geen stap terug in de tijd. Daarvoor kun je het model simpelweg niet vergelijken met de oude modellen van Hornby of Lima.
Wat mij betreft is de Class 153 de betaalde 50 ponden waard. Eigenlijk hoop ik dat de Britse trend van dit soort goedkope modellen overwaait naar het continent. Persoonlijk zit ik niet te wachten op modellen die ik amper beet kan pakken omdat dan links en rechts de los aangezette delen eraf springen. Ik wil geen dure rijtuigen die beroerd rijden en waar ik alsnog zelf aan moet knutselen. Ik wil een model dat goed lijkt op het grote voorbeeld zonder dat mijn portemonnee in rap tempo leegloopt. Dan wil ik best wat inleveren op een handgreepje hier of daar of de asbakjes in het interieur. De Class 153 smaakt wat mij betreft naar meer en voor de lage prijs is een tweede stel natuurlijk zo gekocht.

De Details

Algemeen

Merk: Hornby
Type: DMU Class 153
Schaal: 00
Tijdperk: (zie onderaan de pagina)
Catalogusnrs: verschilt per uitgebrachte vervoerder, zie website Hornby

Frame: Kunststof
Opbouw: Kunststof
Gewicht: ongeveer 500 gram
Min. Radius: 438 mm
Koppeling: NEM-schacht aanwezig, zelf koppeling aanbrengen
Prijs: GBP 49,95

Testuitvoering: Northern Rail
Stroomafname: via stroomafnemers in de draaistellen
Motor:
Verlichting: wisselende front- en sluitverlichting
Decoder: nee
Krachtoverbrenging: via worm en tandwielen op assen

Vliegwiel: nee
Trekkracht: n.v.t.

Demontage: klikverbindingen in zijwand
Zelf aan te brengen onderdelen: geen

Maten    (1:1;1:87;model)
Lengte over de buffers: 23,2 m
Breedte: 2,7 m

Rijeigenschappen
Vmax: niet gemeten
V voorbeeld: 75 mph (ongeveer 120 km/u)

Tijdperk indeling volgens NEM 818
bron: https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEM_818_NL.pdf

Bronnen
Wikipedia, pagina over Class 141: http://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_141
Wikipedia, pagina over Class 153: http://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_153
Wikipedia, pagina over Class 155: http://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_155
Website The Railway Centre: http://www.therailwaycentre.com/Pages%20DMU/Recognition%20DMU/IllusDMU_153.html

Fotoverantwoording

Foto 2: Northern Rail refurbished Class 153 No. 153304 at Leeds, picture taken by Peter Skuce. This photograph is released into the public domain and may be used for any purpose.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:153304_Leeds.JPG

Alle andere foto’s zijn genomen door de auteur.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re:Hornby Class 153, schaal 00
« Reactie #1 Gepost op: 25 december 2010, 12:49:22 »
Ha Geoffrey,

Dank voor de test. Leuk te lezen dat het spul een goede ontwikkeling doormaakt. Het stel ziet er echt voortreffelijk uit en laat zich inderdaad niet vergelijken met het oude Hornby. En dat voor zo'n 60 euro.....
:)

Groet,

Huibert
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re:Hornby Class 153, schaal 00
« Reactie #2 Gepost op: 25 december 2010, 14:15:45 »
Mooi geschreven test, Geoffrey, van een van de kleurrijke moderne Engelse treinstellen.

Bedankt voor het posten.

Leen.

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5986
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:Hornby Class 153, schaal 00
« Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2011, 18:35:30 »
Mooi testverslag van eens iets geheel anders dan dat we hier eigenlijk gewend zijn.  (y)
groetjes Dion

TreintjeDelft

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
Re:Hornby Class 153, schaal 00
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2011, 19:23:19 »
Dat is eens wat anders, maar voor 50 pond, da's geen geld!

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re:Hornby Class 153, schaal 00
« Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2011, 19:38:32 »
Het zijn inderdaad leuke goedkope treinstelletjes. Ik ben ook erg blij met mijn Wessex-versie met reclame voor Devon & Cornwall.

Werner

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re:Hornby Class 153, schaal 00
« Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2011, 21:21:45 »
zag net in het nieuwe modelspoor aanwinst draadje iemand die een hornby live steam trein set gekocht had.
lijkt me ook super gaaf.
jan

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10555
Re:Hornby Class 153, schaal 00
« Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2011, 21:41:45 »
Ik had dit draadje helemaal gemist terwijl ik toch ook een zwak heb voor Engeland en dat met name treinstellen en nog meer in het bijzonder het derde rail net. Leuk verslag en het sluit aan bij mijn ervaringen met Engels modelmaterieel, hoewel ik uitsluitend Bachmann spul heb.

De geschiedenis van deze treinstellen is iets anders dan beschreven. De voorloper van class 153 waren de twee prototypen van de Class 150, beide redelijk traditionele dieseltreinstellen zonder doorloopkop. De ontwikkeling van de railbussen en de class 150 verliep min of meer parallel waarbij de eerstgenoemden voor de korte afstand en de laatst genoemden voor de langere afstanden bedoelt waren. Een en ander staat ook in de Engelse Wiki: <KLIK>
No dress rehearsel, this is our life.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:Hornby Class 153, schaal 00
« Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2011, 13:23:55 »
Klopt. Ik heb ook nergens geschreven dat de 153/155 een rechtstreekse afstammeling is van de Pacers. Echter een behoorlijk aantal zaken waarmee men met de Pacers ervaring had opgedaan, werd meegenomen in de ontwikkeling van de 155.

Je kunt de 153 zien als een doorontwikkeling van zowel de 150 als de Pacers, het ligt eraan op welke eigenschappen je de nadruk legt. Ik heb de voorgeschiedenis van de 150-lijn niet verder uitgewerkt, omdat ik juist het perspectief van de busachtige constructie wilde behouden.

ooykaas

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
  • Wie het laatst lacht..... heeft het langst plezier
Re:Hornby Class 153, schaal 00
« Reactie #9 Gepost op: 19 januari 2011, 21:42:07 »
Het is leuk te lezen dat in de modelspoorhobby er toch aardig wat het Engelse spoor aanhangen. In Railhobby of Rail Magazine lees je er weinig of niets over. Wij gaan een paar keer per jaar in Engeland met vakantie en de Engelse spoorwegen trekken mij erg aan. Dat ik dan 4 Mehano Class 66's heb is geen toeval. Ik vind ook de geschiedenis interessant van de ruim 500 Class 47's en ik heb daar verschillende bladen van aangeschaft. Vorig jaar heb ik in Hereford drie van deze locs gekocht. De two-tone green D1500, de large logo 47535 en de verbouwde 57315 van Arriva Train Wales. Deze zijn van Bachmann Branch-line en bijzonder fraai gedetailleerd. Luchtslangen, verende buffers, geëtste naamplaten, fraaie dakroosters met losse ventilatieschoepen, enz. En dat voor een prijs van 60 pond (30 kilo), ik bedoel € 78. Daar kan geen Piko tegenop.
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2011, 21:05:14 door ooykaas »

class 37

  • Offline Offline
  • Berichten: 698
  • class 37 verslaafd
Re:Hornby Class 153, schaal 00
« Reactie #10 Gepost op: 30 januari 2011, 23:01:10 »
erg leuk dit stukje ik heb zelf twee treinstellen class 156 van hornby,
central railways en super sprinter
even wat plaatjes...





deze zijn deels letterlijk opgesplitst in de class 153,zijn erg
karaktevolle treinstellen die door heel engeland rijden maar vooral in het noorden ;)

Groet Ray British Rail Diesel fan

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re:Hornby Class 153, schaal 00
« Reactie #11 Gepost op: 30 januari 2011, 23:19:46 »
Mooie treinstellen, Ray.

Als stoomboy heb ik zelf bijna alleen maar Engelse stoomloks, maar zulke kleurrijke treinstellen zien er ook geweldig uit.

Leen.

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3084
    • Mijn Flickr pagina
Re:Hornby Class 153, schaal 00
« Reactie #12 Gepost op: 30 januari 2011, 23:46:50 »
Zijn zeker leuke rijtuigen (y)

Hier door mij gefotografeerd in Knaresborough.

Maar ik vond het station interessanter 8)

gr Ed.

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Hornby Class 153, schaal 00
« Reactie #13 Gepost op: 31 januari 2011, 05:55:36 »
(y) Mooi, Britse treinen zeker na 1960 zijn mooi van lelijkheid. Daar in tegen deBritse Stoomlocomotieven zijn weer prachtig mooier dan hun Duitse collega's.

De Hornby en Bachman Branche Line prijzen zijn zeker meer dan de moeite waard. Als je ziet dat vele grote stoomloc's rond de 100 pond over de toonbank gaan. Daar heb je bij de grote merken op het vaste land alleen de tender voor. En het zijn niet de lulligste modellen die voor die prijs weg gaan.

Groetjes Ben.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Hornby Class 153, schaal 00
« Reactie #14 Gepost op: 04 februari 2011, 11:50:11 »
Prima verslag van deze leuke motorwagen !

Heb zelf Engelse stoom van Bachmann en Horby, nette loks voor een heel nette prijs. En voor de kwaliteit hoef je het niet te laten !
Ook Engelse treinen zijn leuk