Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door borotof
Vandaag om 18:20:51
Liliput verpakking en motor door Silvolde
Vandaag om 18:19:07
verlichting op mijn draaischijf zeten door keesm
Vandaag om 17:44:22
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
Vandaag om 17:28:43
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 17:27:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:03:15
PB Models, ICR-rijtuigen door W. Dagevos
Vandaag om 16:51:53
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 16:29:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:27:24
Kleur van het dak,van een geelbander. door CeesJ
Vandaag om 16:24:24
Roco wagon openen door Stieven76
Vandaag om 16:18:15
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:16:45
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door 008200
Vandaag om 16:13:47
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:42:34
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door ex-DR V100
Vandaag om 14:30:43
Line-up foto's van modellen door eemstede
Vandaag om 13:39:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:00:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 12:59:18
Bietschtalbrücke h0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:58:14
Viesmann 5214 pendelautomaat door Ronald Halma
Vandaag om 12:56:52
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Pauldg
Vandaag om 12:34:11
Van 2D afbeelding naar 3D model door morris1
Vandaag om 12:14:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:22:31
Fotodijkje en fotodiorama door Ronald Halma
Vandaag om 10:38:43
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 10:26:38
Stofvrij houden van mijn treinbaan door Henk Veenstra
Vandaag om 10:21:10
Stoomloks van de staatsmijnen door Ronald Halma
Vandaag om 10:01:31
VERPLAATST: Van 2D afbeelding naar 3D model door Reinout van Rees
Vandaag om 00:23:20
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:44
  

Auteur Topic: Roco NS plan V  (gelezen 597108 keer)

Oscar

  • Offline Offline
  • Berichten: 186
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1380 Gepost op: 07 August 2012, 21:30:49 »
Hallo jeroen,

Nee, bij mij komt het geluid van de decoder, die bij lage snelheden een zoemend geluid maakt.
Je hoort het alleen als de sound uit staat.

Kun je dit veranderen door CV waardes te veranderen?

Groetjes,
Oscar

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1381 Gepost op: 07 August 2012, 21:49:19 »
Jajajaja.. en ook de mijne is eindelijk binnen. Wat een plaatje is het. Morgen maar eend aan het pimpen slaan!

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5820
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1382 Gepost op: 08 August 2012, 13:01:29 »
Mijne nu ook opgehaald, echt een juweeltje, dat rijgeluid en dat remmen, prachtig!!
Laat Plan T, in het geel maar komen.....
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Yeti

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1383 Gepost op: 08 August 2012, 14:46:09 »

Het lijkt erop dat de armleuningen op deze foto grijs waren. Bij de rode banken was dit ook zo, maar ik twijfel over de grijze banken.

Dat is de reden dat ik graag kleuren foto's van het betreffende tijdperk en van de juiste uitvoering wil hebben.

De tussenwanden voor de coupés heb ik inmiddels klaar liggen om te printen, knippen, snijden en plakken. Nu nog de wanden van de balkons en de bagage ruimte. Maar ook hiervoor ontbreekt het nog steeds aan het juiste foto materiaal. 't is natuurlijk ook maar bijna 50 jaar geleden dat het materiaal '64 uit de fabriek kwam rollen.

Hier een voorbeeld van een tussenwand.



Mvg

Yeti

« Laatst bewerkt op: 08 August 2012, 14:49:31 door Yeti. Reden: Grammaticaal »
Kuhdeng Kuhdeng Kuhdeng kuhdeng..Oehoe

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1384 Gepost op: 08 August 2012, 14:52:59 »
Hoi Yeti,

De armleuningen waren lichtgrijs, de zijkanten van de tweede klasse banken waren gebroken wit.
De bankkleuren zijn hier al meerdere keren voorbijgekomen.

Ik mis op je tussenwand de kenmerkende aluminium fotolijsten en spiegels.
de schuifdeuren zijn donkerder, en de blauwe sticker hoort er nog niet op.
vergeet de noodrem ook niet  8)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Yeti

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1385 Gepost op: 08 August 2012, 21:34:39 »
Hallo Arjen,

Bedankt voor je reactie.

Deze foto http://www.feijenoordsemeesters.nl/Mat%20'64.htm heb ik als voorbeeld genomen. Kan deze als voorbeeld dienen voor de Roco? Hier zit de stikker al op de deur en lijkt de kleur grijs van de deur ook veel lichter. Ik ben van mening dat bij modelbouw je altijd de kleuren een tikje lichter moet uitkiezen als het om het interieur gaat. Zo gebruik ik bijvoorbeeld een donker grijs ipv geheel zwart om een natuurlijker beeld te verkrijgen. Overigens komt de blauwe sticker er eventueel pas later op, er komt nog een doorzichtig ruitje in de deur.

Ik plaats later pas de spiegel en foto's voor de diepte werking.

De noodrem kan om dezelfde reden later worden geplaatst alleen zal hiervan maar een klein stukje (alleen de rode hendel) zichtbaar worden aangezien de wand van de roco, in verhouding, lager is dan het orgineel. De printplaat zit nl in de weg.

Wil je het je makkelijk maken dan kan je alles natuurlijk gelijk op de wand printen. Dat scheelt tijd, lijm, en een hoop engelen geduld.

Mvg

Yeti
Kuhdeng Kuhdeng Kuhdeng kuhdeng..Oehoe

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1386 Gepost op: 19 August 2012, 20:46:35 »
Om dat het toch kan:

Een Plan V van Roco met 5-pol koppeling





Vandaag even een nieuwe printplaat voor in de koppeling van de Plan V gefreesd. Nog iets aan het plastiek weg gesneden en klaar is kees..

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1387 Gepost op: 27 August 2012, 21:55:32 »
NAIS !!!  (y) (y) (y) Dat scheelt dus een functiedecoder !

Als je nog eens aan het frezen bent Bernd... ;)

Grtzz,

Karst

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1388 Gepost op: 29 August 2012, 23:10:15 »
Vandaag in de nieuwe RM de grootste onzin gelezen. Volgens de recensent van de plan V zijn de wielen van de plan V niet goed, want de spiemaat is 14,4mm, maar moet 14,0-14,2mm zijn. Ik weet niet welke NEM normen Otto gelezen heeft, maar volgens de NEM310 moet deze 14,4 - 14,6 zijn. Oftewel Roco zit prima conform de normen. Dattie dan niet super door een Fleischmann profibochtwissel gaat, tja dat zijn de generatieverschillen van de rails uit de 70er jaren versus een model uit 2012.

dirkjan

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1389 Gepost op: 29 August 2012, 23:54:18 »
Profi(bocht) wissel is ook een extreem scherpe bocht, volgens mij een R1 (de binnenste) ja dan gaat het lastig.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1390 Gepost op: 30 August 2012, 00:12:01 »
Ik gebruik helemaal geen boogwissels, heb je er ook geen last van.
En de kleinste boogstraal die ik gebruik is R2, en daar gat die V met gemak door.

Tja, en over uit de tijd gesproken, die boogwissels zijn inderdaad uit de tijd.
Geld niet alleen voor de Fleischmann, maar voor alle merken die de boogwissel nog in hun programma hebben.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1391 Gepost op: 30 August 2012, 00:40:16 »
Citaat
Tja, en over uit de tijd gesproken, die boogwissels zijn inderdaad uit de tijd.
Geld niet alleen voor de Fleischmann, maar voor alle merken die de boogwissel nog in hun programma hebben.

Onzin....

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1392 Gepost op: 30 August 2012, 01:00:20 »
Nou, lijkt me niet voor beginners zijn ze gunstig en ruimte besparend.
Rails soorten / wissels zijn nooit uit de tijd ja oke als er een nieuw type bedding komt ofzo.

Boogwissels zijn wel lastiger te verkopen en bij Roco zijn ze vrij flauw en handig op plekken wat een beetje uit het zicht zit, Flm boogwissels zijn helaas te scherp.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 718
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5389
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1394 Gepost op: 30 August 2012, 15:14:18 »
Vandaag in de nieuwe RM de grootste onzin gelezen. Volgens de recensent van de plan V zijn de wielen van de plan V niet goed, want de spiemaat is 14,4mm, maar moet 14,0-14,2mm zijn. Ik weet niet welke NEM normen Otto gelezen heeft, maar volgens de NEM310 moet deze 14,4 - 14,6 zijn. Oftewel Roco zit prima conform de normen. Dattie dan niet super door een Fleischmann profibochtwissel gaat, tja dat zijn de generatieverschillen van de rails uit de 70er jaren versus een model uit 2012.

dirkjan

Ik vond het sowieso een baggerartikel.

Kijk alleen eens naar de foto's:

Van het roco model krijg je alleen de koppen te zien en het hele model zonder kap. Foto waar het hele treinstel op staat, hebben ze een Fleischmann voor geplemt en de andere foto's zijn leuk (grootbedrijffoto's + tabel uit spoorboekje), maar nemen nu de plek in waar wel wat meer van het roco model gestaan had mogen hebben. Bij die grootspoorfoto's een flutplaat met een stoomloc erbij, twee van een groene Plan V, waarvan er eentje de verbouwde 419. Wat doen die ter zake in een artikel over een gele Plan V jaren '70?

Lees je dan de tekst: Er wordt in een tabelletje alleen gerept dat de maatvoering van de Roco conform 1:87 verschaling van de werkelijkheid is. In een ander tabelletje worden ineens draaisteltypes genoemd, met een verwijzing naar Plan W. Waar slaat dát nou weer op?

Tabel met de hoogtepunten van het model: Stroomafnemers,  de schaku's en de minuscule opschriften op cabinedeuren en schaku's.

In het hele artikel komt Otto telkens weer op de Schaku's terug. De subtitels gaan ook helemaal nergens over: Fremo-mal en Bokkeduinen.....

Al met al vind ik dit echt een ver onder de maat artikel voor Railmagazine. Het Roco model had in mijn ogen wel een iets ander artikel verdiend. Jammer hoor. Gelukkig hebben we Groterdam nog...  (y)


Nb. Otto, mocht je meelezen: ik wil je hiermee absoluut niet afz**ken of zo, maar ik hoop dat je in het vervolg wat meer aandacht aan dergelijek materieelbesprekingen wilt schenken. Let daarbij ook op het gebruik van de foto's. Een vergelijk met het fleischmann stel is leuk, maar moest dat nu 3x op de foto???

@gtw6016: Ja, dit is een bagage-afdeling van een treinstel uit de serie Plan V1 (treinstel 404). Mooi plaatje!!!

Jeroen 

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974