Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 06:48:38
3D/RM IG: Anycubic photon voor modelbouw gebruiker ervaringen door Tulpendaal
Vandaag om 05:43:37
Rheinburgh, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 02:42:35
Digitaal signaal voor schakeldecoders van één en dezelfde booster? door emanje
Vandaag om 01:37:23
Sluiting of stilstand, multimaus, tweetje en een beginner...... door WimVman
Vandaag om 01:16:14
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 01:06:48
Wanneer is N te klein? door Sven
Vandaag om 00:21:50
Train-O-matic rijtuigverlichting, hoe inkorten? door Sven
Vandaag om 00:17:16
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
03 december 2020, 23:45:57
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
03 december 2020, 23:45:35
BNLS werkspoor - NS 3908 door janw
03 december 2020, 23:42:54
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
03 december 2020, 23:39:28
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Hans van de Burgt
03 december 2020, 23:16:27
2275 en de 2384 qua tijdperk gelijktijdig inzetbaar? door Tedo
03 december 2020, 23:14:39
Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje door Hendrik Jan
03 december 2020, 23:13:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
03 december 2020, 23:10:18
Raadplaatje door kar
03 december 2020, 23:08:19
Zimo decoder MX633, CV60 verandert niet de lichtintensiteit. door Bahn-AG
03 december 2020, 22:48:33
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rondje_HO
03 december 2020, 22:43:57
Emco- Unimat SL door GerardvV
03 december 2020, 22:22:42
NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen door Freek Jonkers
03 december 2020, 22:17:18
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Modellbahnwagen
03 december 2020, 22:08:40
Rottershausen TP IIIb(1956 - 1968) H0 door Ronald69
03 december 2020, 21:59:51
ACME 2020, nieuws van de fabrikant. door Michael
03 december 2020, 21:51:45
Brawa 44600 opknapper - Is deze te redden of niet? door DBCargo
03 december 2020, 21:44:32
Spoor op industrieterrein Lage Weide door NS264
03 december 2020, 21:30:32
Bruggen-IG: de spoorbrug in Geldrop in N door 3dbuildr
03 december 2020, 21:23:04
Bouw Bührtal III door nachbar
03 december 2020, 21:16:54
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Frycio82
03 december 2020, 21:07:56
Projekt 083-338 door 44
03 december 2020, 21:04:06
  

Auteur Topic: Roco NS plan V  (gelezen 357128 keer)

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4279
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1110 Gepost op: 07 juli 2012, 21:54:58 »
Ja, ik zal dinsdag eens gaan bellen. Hebben jullie evt nog een sound staan Chris?

Bij MTE is ie uitverkocht volgens mij......

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
    • Dwangrail.nl
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1111 Gepost op: 07 juli 2012, 21:56:43 »
Dat wil ik nog wel eens horen, een thyristor plan V.
Er zijn er wel twee geweest, maar die zijn al jaren terugverbouwd naar de weerstandsturing.
wat je hoort zijn de gelijkstroommotoren en de combinatie van de tandwielen op de wielas, die dingen zingen bijna.

Groeten Arjen
Anything good in life is either illegal, immoral or fattening.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • treinen snuffelaar
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1112 Gepost op: 07 juli 2012, 21:59:24 »
Bij MTE is ie uitverkocht volgens mij......

Denk het ook want ik vind hem niet meer terug op de website van MTE.

Mvg
Erik-Jan

steven346

  • Offline Offline
  • Berichten: 362
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1113 Gepost op: 07 juli 2012, 22:00:15 »
Bedankt voor je reactie!

Net even de manual gedownload. Wat een instelmogelijkheden! Het mooiste zou zijn als je het compressorgeluid tijdens het optrekken (Motorgeräusch?) op de een of andere manier zachter kunt laten afspelen en het zware geluid van de steeds sneller draaiende tandwielen (?) (Thyristorsteurerung?) harder kunt afspelen. Dit komt meer overeen bij mijn beleving van de plan V.

Maar dat wordt nog een heel gepuzzel om uit te zoeken welke waardes de cv's allemaal moeten krijgen... ;)

Hou ons op de hoogte als je wil... (y)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 3878
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1114 Gepost op: 07 juli 2012, 22:36:44 »

Dat wil ik nog wel eens horen, een thyristor plan V.


Je hebt ongetwijfeld gelijk. :) Ik citeer alleen de manual en zo staat het daar omschreven voor alle e-loks.

Gr, Ben.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5044
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1115 Gepost op: 07 juli 2012, 22:47:48 »
Vandaag is ook hier een plan V aangekomen. Gewoon een DC versie, zonder sound. Mij gaat het vooral om het model. Ik heb al enige vergelijkingen hier gezien, maar ik mis nog wel een paar punten. Daarom in aanvulling nog wat plaatjes en commentaar. Het is heerlijk het model uit te pakken. Het oogt toch meteen een stuk beter dan het Fleischmann model, dat behalve de lengte zelf nog in behoorlijk wat meer onderdelen ingekort blijkt.

Grappig is wel dat de doos van de Fleischmann plan V groter is dan de doos van de Roco plan V. Ik kan overigens na dit model haast niet wachten op de NS 1200. Als het deze kwaliteit heeft dan zal dat net als de Roco 2400 een enorme topper worden.

Maar nu eerst een Fleischmann bak op een Roco en wat zien we dan:



Meteen wordt duidelijk welke aanpassingen destijds door Fleischmann zijn gedaan. De deuren zijn smaller, de ramen zijn smaller en de reclamebanen zijn smaller. Die laatste hebben ook nog een verkeerde hellingshoek gekregen omdat het geheel is samengeperst. De neus lijkt op het oog even lang, maar die Fleischmann is toch een fractie korter. Wat ook opvalt is dat de rondingen van de ramen bij de Roco ronder zijn dan die van Fleischmann. Ik moet nog eens kijken op foto's wat dan het meest correct is.

Dan maar meteen ook vergelijken met een plan U. Tenslotte lijkt dat een droommodel van velen en wordt gedacht dat die makkelijk uit een plan V is te maken. Hieronder de vergelijking met een Beelen plan U, die we tenslotte allemaal zelf kunnen maken:



Meteen zie je dat de plan U weer iets korter is (wel 1:87). Zoals al eerder gezegd is alleen de kop te gebruiken en die moet vervolgens ook worden verlaagd en de koppeling moet lager worden aangebracht. Dat laatste is natuurlijk weer leuk voor het uitbrengen van Treinstel Toekomst, de eerste plan T.
Maar de plan U heeft andere deuren, andere ramen, een andere bakindeling, andere schorten, een lager dak en nog veel meer.

Om een en ander nog iets beter te bekijken nog een paar details:





En dan nog de motorbak van de plan U, die natuurlijk helemaal anders is:



Daarna heb ik de koppen nog maar eens onder de loupe genomen.



Er zijn toch nog wel verschillen. Opvallend is de ruime rubber rand rondom de bovenste lamp van het A-sein. Volgens mij is dat echt te groot. Lijkt me makkelijk te herstellen voor een volgende serie. Dan zie je van de bovenkant ook aan de zijkanten een verschil in de seinbalk. Ik moet dat ook nog eens checken met foto's van het origineel, maar de Roco oogt wel zeer goed.

Deze foto lijkt ook een indruk te geven dat de Fleischmann kop ronder is dan de Roco, maar dat zal ik nog eens controleren, want hier vertekent mijn foto zeker. Ik zie in de Roco nu meer een hondekop vorm van boven dan in de Fleischmann.



Een foto van de voorkant laat mooi de verschillen in detail zien. Mooi zijn de los opgezette handgrepen onder de ramen van de Roco en alle ruitenwissers, maar nu valt me ook met de vorige foto nog iets anders op. Het middelste raam is een stuk smaller dan het raam van Fleischmann en dat zet zich ook door in de vormgeving van het dak. Vergelijking met foto's geeft mij de indruk dat de Fleischmann hier beter is. Het is een klein verschil, maar wel te zien. Natuurlijk zie je nu ook beter het lagere dak van de plan U


Wat ik echt jammer vind is dat nu niet Roco ook een Hondekop in deze kwaliteit produceert. De Piko is een grote verbetering tov de Lima, maar kan niet tippen aan deze plan V. Om een voor mij onverklaarbare reden zien grootseriefabrikanten meer in een plan V dan in een Hondekop.

mvg,
Ivo
*

Traxx

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1116 Gepost op: 07 juli 2012, 23:18:33 »
Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar wat voor decoders gaan erin ?
Een 8 polige decoder en nog een functie decoder  ??? (welke 2 ESU varianten ?)
Het moet dan in een dc zonder sound.

Gr

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 17944
  • You want the truth?! YOU CAN'T HANDLE THE TRUTH!
    • Het Groterdam Project
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1117 Gepost op: 07 juli 2012, 23:28:01 »
16 plux, 2 maal.
Of  12 plux, 2 maal.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 864
    • J.M.Models
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1118 Gepost op: 08 juli 2012, 01:50:34 »
Ik heb vandaag mijn plan-V uit Houten gehaald. Gelijk proef laten lopen en meteen klonk er een klein piepend geluid, vooral over de wisselstraat.
Model omgedraaid en wat bleek: Zit er een as vast, althans die draaide zeer stroef.


Dus maar gelijk begonnen met schroeven.


Het probleen zit em in het linker deel..


dus de as eruit...


de compensatie eruit en daar blijkt nog een metaalbraam te zitten. Hierdoor klemt de as.


Heel even de sleutelvijl erdoor...


en het probleem is weg. Gelukkig snel opgelost.

Toen maar gelijk alle randen zwart gemaakt zoals al besproken. Best handig als iemand dat al goed heeft uitgebeeld, want het ging allemaal best wel snel.


Zo, daar is ie dan...


De kop zier er gelijk al een heel stuk beter uit...


en zo ziet het geheel best goed uit.

MAAR!!! Nu blijkt dat ie door bijna alle stopstukken van mijn modelbaan sjeest. Ik heb geprobeerd om die pendelschakeling om te zetten, maar ik merk geen verschil. Moet ik nou alle stopstukken zo lang als het gehele treinstel maken?
Ik heb toen van 1 stel de stroomafname geïsoleerd en toen stopte hij wel zoals het hoort, maar als ik hem ompool blijft hij staan. De interne relais schakeld om in beide schakelstanden van de pendelschakeling en nu rijdt hij in geen enkele richting totdat ik het relais via draden overbrug.

Ik heb extra gecontroleerd dat de schakelaar van de pendelschakening ook echt omschakeld, maar ik beide standen blijft hij over de gehele lengte stroom afnemen.

Pfff..... een heel verhaal, maar 1 vraag blijft overeind: Wat nu?

Iemand ervaring hiermee en een goede oplossing?

Zo zie je maar. Meer verstand van fresen dan elektronica, hmmm.....

werken met cnc fresen is voor mij een uitkomst.

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1119 Gepost op: 08 juli 2012, 02:29:39 »
Wel geinig dat Roco in de draaistellen 1 gecompenseerde as heeft geplaatst.
Blijft ie wel met alle pootjes op de staven.   (y)
is alweer een pluspunt in de techniek.
Tja, en dat braampje, dat kan de beste overkomen.  ;)


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

cori

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1120 Gepost op: 08 juli 2012, 11:06:50 »
In de gebruiksaanwijzing staat een schakelaar fig 6. voor de pendeltrein werking.
Het is misschien een onbenullige vraag omdat ik er weinig verstand van heb, maar wat is wel of geen pendeltrein werking eigenlijk? En wat kan ik er mee? Kan iemand mij dit uitleggen! Vast bedankt.

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2255
    • prutser aan het werk
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1121 Gepost op: 08 juli 2012, 11:10:30 »
gisteren mijn plan V op gehaald  :D







Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1654
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1122 Gepost op: 08 juli 2012, 11:21:48 »


Wat ik echt jammer vind is dat nu niet Roco ook een Hondekop in deze kwaliteit produceert. De Piko is een grote verbetering tov de Lima, maar kan niet tippen aan deze plan V. Om een voor mij onverklaarbare reden zien grootseriefabrikanten meer in een plan V dan in een Hondekop.

mvg,
Ivo

Helemaal mee eens....  tijd voor actie!


Arnold

Traxx

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1123 Gepost op: 08 juli 2012, 11:35:35 »
16 plux, 2 maal.
Of  12 plux, 2 maal.

Bedankt voor je reatie, maar welk artikel nummer is dit van ESU ?

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 17944
  • You want the truth?! YOU CAN'T HANDLE THE TRUTH!
    • Het Groterdam Project
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1124 Gepost op: 08 juli 2012, 13:11:15 »
54616 plux 12 decoder