Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 17:02:36
Uhlenbrock Iris door phdirk
Vandaag om 16:53:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:29:31
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 15:56:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door ronaldvd2000
Vandaag om 15:24:54
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:42:55
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 14:39:27
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 14:25:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 09:44:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27

Auteur Topic: Voordelen van een vliegwiel  (gelezen 7042 keer)

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Voordelen van een vliegwiel
« Reactie #15 Gepost op: 21 December 2010, 00:03:25 »
Klaas.

Ik denk dat je nog moet zoeken in de tijd dat Trix nog niet met H0 bezig was, maar nog met blikken rails ergens tussen
0 en Ho.
Herinner mij nog dat deze loks wel een redelijk gewicht hadden.
Was ook drierail.
Bijkomend: ja herinneringen uit die tijd zitten ergens in een hoekje van de hersenen verborgen, en er steekt zoveel dat het soms ergens zoeken is he!
Toen Trix met H0 op de markt kwam was er wel sprake van een wondermotor, deze maakte het mogelijk om de treinen te verkeinen.
Maar wat uitlopen van loc's betreft, Lima heeft ook van die exemplaren gehad waar ge bij wijze van spreken uw voet moest voorzetten om ze tegen te houden en deze waren vederlicht.

Matheus
« Laatst bewerkt op: 21 December 2010, 00:32:25 door Matheus 18 »
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

GW

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 21 December 2010, 07:20:24 »
Citaat:

"Die deutschen wie die englischen Batteriebahnen waren mit einem von der Firma Distler neu entwickelten Elektromotor ausgestattet. Hierbei handelte es sich um einen geschlossenen, walzenförmigen Gleichstrommotor, der unabhängig vom Netz mit einer normalen handelsüblichen 4,5-Volt-Batterie betrieben werden konnte. Der neuartige Elektromotor von Distler war bezüglich Leistung und Wirtschaftlichkeit seinerzeit marktführend, sodass auch andere Hersteller diese zuverlässige Antriebsquelle für ihre Produkte einsetzten. Vielfache Anwendung fand dieser Motor u. a. in Tonbandgeräten (Phonotrix) und Rasierapparaten. Ebenso von Distler entwickelt war der Fahrregler. Hier legte man eine 4,5-Volt-Flachbatterie ein. Alternativ stand ein kompatibles Netzanschlussgerät von Distler (siehe Abbildung) zur Verfügung. Ab 1959/60 lagen den Zugpackungen statt des Batteriefahrpult kleine gelber oder rote Niedervolttrafos (4,5 bis 6 Volt, 75 mA) von Siemens-Schuckert bei."

Bron: Wikipedia
« Laatst bewerkt op: 21 December 2010, 07:22:01 door Gerard Wassink »

Casey Jones

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 21 December 2010, 09:58:35 »
Hallo

Bedankt voor de reacties. Wat een prima verhaal van Wikipedia.
Helaas wordt niet uitgelegd waarom het motortje zo soepel kan lopen.
Ik heb het lokje nog eens geprobeerd en de uitloop is zeker 60 cm.

Mijn vader had voor mij een voeding gemaakt van een beltrafo (5Volt) en
een seleen gelijkrichter. Je weet wel zo een met die grote koelplaten.

Ik heb wel eens gelezen dat een decoder de werking van een vliegwiel juist weer teniet kan doen.
Is dit waar?

@ Klaas: de bijdragen van Gerrit en Gerard geven denk ik antwoord op jouw vraag.

Jay Jay
« Laatst bewerkt op: 21 December 2010, 10:22:54 door Bart Tigges. Reden: Overbodige witregels verwijderd »
12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

GW

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 21 December 2010, 10:11:32 »
Ik heb wel eens gelezen dat een decoder de werking van een vliegwiel juist weer teniet kan doen.
Is dit waar?

Ik kan me dat goed voorstellen. Een vliegwiel werkt optimaal wanneer de motor spanningsloos wordt gemaakt. Dat doet een decoder niet, die verlaagt de spanning stapsgewijs. Wanneer je aan een motor een lagere spanning aanlegt dan deze zelf als generator zou maken met hetzelfde toerental, gaat de motor zelf als rem werken.

Wat blijft is de massa-vertraging, maar dan wel verminderd door bovengenoemd effect.

Gerard

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #19 Gepost op: 21 December 2010, 12:33:46 »
Dat wikipediaverhaal over de Distlermotor is inderdaad interessant. Maar het geeft nog geen antwoord op de vraag hoe hij zo "wirtschaftlich" is.
Op de foto lijkt het een gewone koolborstelmotor. Het zou kunnen dat deze motor een getordeerd anker heeft, dat lijkt mij zelfs tamelijk waarschijnlijk.
Minder waarschijnlijk is dat het een klokankermotor is. Dat zou betekenen dat Distler daarmee eerder was dan meneer Faulhaber, en dan zou Faulhaber onterecht een patent hebben gekregen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

GW

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 21 December 2010, 12:44:38 »
Minder waarschijnlijk is dat het een klokankermotor is. Dat zou betekenen dat Distler daarmee eerder was dan meneer Faulhaber, en dan zou Faulhaber onterecht een patent hebben gekregen.

Patenten zijn toch niet tijdsafhankelijk? Ik bedoel, als Distler niet en Faulhaber wel een patent heeft aangevraagd en gekregen, is er sprake van een legale situatie, toch?

Maar we dwalen af... ;D

Gerard

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #21 Gepost op: 21 December 2010, 13:39:11 »
Patenten zijn wel tijdsafhankelijk. Je kunt geen patent krijgen voor iets wat al op de markt verkrijgbaar is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Maarte-N

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 21 December 2010, 15:58:32 »
Jep, zie een vliegwiel maar als een batterij. Daar sla je ook energie in op. In feite zijn er ook decoders die een batterij aansluiting hebben. Die leveren hetzelfde effect, namelijk dat een loc nog even doorloopt bij een stroomonderbreking.

Gerard

Hartelijk dank voor de vele reacties, het maakt al heel wat duidelijk.

Door gebrek aan ruimte ben ik wel een beetje gebonden aan spoor N, ondanks het advies dat dit altijd gevoeliger is voor stof.

De decoder waar Gerard het over heeft, is die ook verkrijgbaar/in te bouwen in een N locomotief, inclusief de batterij (accu?). Hebben jullie daar ervaringen mee?

Van de lokomotiefjes die ik vroeger gehad heb kan ik me niet herinneren dat er eentje uitgerust was met een vliegwiel. Als, zoals in deze topic gezegd, het zo is dat op kruipsnelheid het vliegwiel ook nauwelijks meedraait, en de trein nog stil komt te staan op de eerste de beste wissel, dan is de decoder met batterij misschien een betere optie. (of beide, vliegwiel én batterij)

Het is misschien veel gevraagd, maar wie heeft er praktijkervaring met een locomotief op schaal N die bijzonder stabiel is. Eentje die alle wielen gebruikt om stroom van de rails te halen en die goed bevalt (dus met een vliegwiel of zo'n speciale decoder met batterij). Hoe verhoudt die zich tot een eenvoudigere locomotief.

AL vast opnieuw bedankt voor de adviezen en de tips. Ik moet me ook weer gaan oriënteren op de diverse merken rails en digitale systemen...
« Laatst bewerkt op: 21 December 2010, 16:00:10 door Maarte-N »

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 21 December 2010, 16:11:41 »
Patenten zijn wel tijdsafhankelijk. Je kunt geen patent krijgen voor iets wat al op de markt verkrijgbaar is.

ligt een beetje aan het land......
om het een beetje bij treintjes te houden:

case: QSI solutions versus MTH.    betreft: back emf  periode 2001
later zelf tegen esu. (2006)

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #24 Gepost op: 21 December 2010, 16:34:59 »
Het is misschien veel gevraagd, maar wie heeft er praktijkervaring met een locomotief op schaal N die bijzonder stabiel is. Eentje die alle wielen gebruikt om stroom van de rails te halen en die goed bevalt (dus met een vliegwiel of zo'n speciale decoder met batterij). Hoe verhoudt die zich tot een eenvoudigere locomotief.
Een Kato class 66 heeft een motor met vliegwiel en stroomafname op alle assen. Die kruipt keurig over de wissels heen en ziet er ook nog eens goed uit. Vergeleken met oudere locs rijdt ie stiller en soepeler.

Als je de baan goed schoon houdt zullen de meeste locs weinig problemen hebben met wissels.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

GW

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 21 December 2010, 16:46:56 »
Dag Maarten,

Even bellen met ANW in Medemblik en vragen naar Ad. Hij heeft redelijk wat verstand van met name de Zimo decoders. Volgens mij waren die het namelijk.

Zelf rijd ik H0, dus of dat ook in een N loc past durf ik je niet te vertellen. De decoders wel hoor, die zijn klein genoeg, maar zo'n batterij, ik weet niet hoe groot die zijn.

Enfin, vraag Ad maar even.

Gerard

henk

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 21 December 2010, 16:53:47 »
Decoder met batterij ken ik eigenlijk niet.
Er zijn wel decoders waarop je zogenaamde goldcaps kunt aansluiten. Dan zijn condensatoren die genoeg stroom kunnen opslaan om een loc bij een stroomonderbreking nog een paar seconden door te laten rijden. Tot nu toe ken ik dergelijke decoders alleen van Lenz en T4T, terwijl ook de recente ESU Locpilot 4 die mogelijkheid heeft (het bijbehorende condensatorpakket is er nog niet). Het geheel is echter te groot voor een n-loc.

Er zijn veel meer decoders waarop je gewone elco's kunt aansluiten met hetzelfde doel, maar dan is er zelfs in de meeste H0 locs te weinig ruimte voor een enigszins effectief resultaat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

GW

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 21 December 2010, 19:31:33 »
Batterijen, condensatoren... Een pot nat. Ze slaan voor even energie op.

Casey Jones

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 21 December 2010, 19:43:28 »
Hallo

Ik herinnerde mij vandaag dat ik in mijn vroege jeugd het Distler motortje gesloopt en
het anker afgewikkeld heb. Ik meen me nu herinnren dat het anker alleen uit koperen wikkelingen bestond.
Dus zonder ijzerkern maar toch met voldoende gewicht om nog even door te draaien. Dus bij het wegvallen van de spanning wordt het niet meer door de stator
afgeremd. Het heeft wel degelijk koolborstels en geloof het of niet: Kogellagers.

Jay Jay
12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

Maarte-N

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 01 January 2011, 20:18:19 »
Een Kato class 66 heeft een motor met vliegwiel en stroomafname op alle assen. Die kruipt keurig over de wissels heen en ziet er ook nog eens goed uit. Vergeleken met oudere locs rijdt ie stiller en soepeler.

Als je de baan goed schoon houdt zullen de meeste locs weinig problemen hebben met wissels.

Dank je wel voor deze tip. Het is zeker een mooie locomotief.

Ik zag op deze site dat de puntstukken van wissels ook onder stroom gezet kunnen worden (met de juiste polariteit), dus ook daar is een verbetering mogelijk wat betreft het blijven steken op een wissel.

Verder ben ik me nog aan het inlezen en aan het denken wat ik wil en wat er allemaal nog op de markt is. Helaas zag ik dat de treinenshop Hoogduijn in Zoetermeer niet meer bestaat, en ook eentje in Delft is weg. Ik kom uit Den Haag en heb (in de buurt) nog de keuze uit een winkel in Delft en eentje in Rijswijk, die ik al van oudsher ken toen ze nog in de Wapserveenstraat zaten. Daar kom ik ook vast wel aan advies, en in de evenementenhal in Rijswijk is ook wel eens een beurs, leuk om daar weer eens te kijken en misschien met iemand bij te praten.

Ben nog aan het denken wat ik allemaal wil. Welke rails (ik had altijd Fleischmann) en welk digitaal systeem, ik heb ooit een digitale baan gehad met Arnold digitaal (dat was eigenlijk Marklin maar dan voor spoor N en rails zonder een middenpool). Over de verschillende digitale systemen zal ik eerst eens goed op deze site zoeken naar de ervaringen, ik zal niet de enige zijn die die vraag stelt. Maar wie me een goede tip kan geven, dat is altijd welkom. Ook een tip voor een goede digitale startset is welkom. :-)

Beste wensen voor het nieuwe jaar allemaal,

Maarten