Ik heb wel eens gelezen dat een decoder de werking van een vliegwiel juist weer teniet kan doen.Is dit waar?
Minder waarschijnlijk is dat het een klokankermotor is. Dat zou betekenen dat Distler daarmee eerder was dan meneer Faulhaber, en dan zou Faulhaber onterecht een patent hebben gekregen.
Jep, zie een vliegwiel maar als een batterij. Daar sla je ook energie in op. In feite zijn er ook decoders die een batterij aansluiting hebben. Die leveren hetzelfde effect, namelijk dat een loc nog even doorloopt bij een stroomonderbreking.Gerard
Patenten zijn wel tijdsafhankelijk. Je kunt geen patent krijgen voor iets wat al op de markt verkrijgbaar is.
Het is misschien veel gevraagd, maar wie heeft er praktijkervaring met een locomotief op schaal N die bijzonder stabiel is. Eentje die alle wielen gebruikt om stroom van de rails te halen en die goed bevalt (dus met een vliegwiel of zo'n speciale decoder met batterij). Hoe verhoudt die zich tot een eenvoudigere locomotief.
Een Kato class 66 heeft een motor met vliegwiel en stroomafname op alle assen. Die kruipt keurig over de wissels heen en ziet er ook nog eens goed uit. Vergeleken met oudere locs rijdt ie stiller en soepeler.Als je de baan goed schoon houdt zullen de meeste locs weinig problemen hebben met wissels.