Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:11:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
Vandaag om 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
Vandaag om 21:44:48
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 21:37:19
Contact gegevens Roco NL door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:34:36
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door René 4312
Vandaag om 21:31:40
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 21:25:45
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 21:14:33
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:57:38
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
Vandaag om 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
Vandaag om 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
Vandaag om 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 20:32:43
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:31:04
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
Vandaag om 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
Vandaag om 20:09:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:47:21
Probleem met inloggen door VAM65
Vandaag om 19:43:02
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
Vandaag om 19:18:38
LS Models 2025 door Corné81
Vandaag om 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
Vandaag om 18:23:38
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door TonM
Vandaag om 18:04:28
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door R1954
Vandaag om 17:55:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:49
Goede wensen voor 2026 door Alewijn
Vandaag om 17:22:20
TEE RGP 1 Jouef versus REE Modeles door MathynK
Vandaag om 15:24:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 15:20:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Jelmer
Vandaag om 14:32:35
  

Auteur Topic: Klein Duits dieseltraject in spoor-n  (gelezen 14712 keer)

Severt

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:Klein Duits dieseltraject in spoor-n
« Reactie #15 Gepost op: 23 January 2011, 20:21:06 »
Ik ook. Met name hoe deze constructie zich houdt bij veranderende omstandigheden (temperatuur/luchtvochtigheid).


Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Re:Klein Duits dieseltraject in spoor-n
« Reactie #16 Gepost op: 26 January 2011, 13:20:43 »
Hallo,

geniaal, een inklapbare baan! leuk hoor. Kan je evt in stappen laten zien hoe de baan in/uitklapt?

Greetz, Jeroen

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
  • N en G rijder
Re:Klein Duits dieseltraject in spoor-n
« Reactie #17 Gepost op: 26 January 2011, 23:18:30 »
Ingenieus hoor  (y)

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

dirkjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • http://www.dirkjanmulders.nl/
    • www.dirkjanmulders.nl
Re:Klein Duits dieseltraject in spoor-n
« Reactie #18 Gepost op: 27 January 2011, 10:47:37 »
Ik vind het een mooie en slimme manier van bouwen voor als je weinig ruimte hebt! Weer eens wat anders dan een tafel die je omhoog takelt naar het plafond, of tegen de muur omhoog klapt, of modules.

Hallo,

geniaal, een inklapbare baan! leuk hoor. Kan je evt in stappen laten zien hoe de baan in/uitklapt?

Greetz, Jeroen

Als ik de foto's goed bekijk is het inklappen volgens mij niet zo moeilijk. Het linker- of rechterdeel maakt via boven gewoon een draaibeweging van 270 graden, met het scharnierpunt middenbovenin (wat middenboven is als de baan is opengeklapt). Ongeveer zoiets als het rechterdeel wordt omgeklapt:

Opengeklapt:

     ||
___||___

45 graden gedraaid:

     |\    /
___|  \/

Rechterkant 90 graden omhoog gedraaid:

           |
      ___|
     |
___|


Na 135 graden:

    \
      \
       /
      /
     |
___|

Na 180 graden:

___
     |
     |
     |
___|

Na 225 graden:

  /\
/    \
      |
 ___|

En 270 graden ingeklapt:

 ___
|     |
|___|

Hopelijk is dat enigszins duidelijk en zoals wat Severt maakt.
« Laatst bewerkt op: 27 January 2011, 10:56:15 door dirkjan »

Severt

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:Klein Duits dieseltraject in spoor-n
« Reactie #19 Gepost op: 27 January 2011, 21:45:08 »
Klopt helemaal dirkjan. Het is even puzzelen met de maten en verhoudingen. Met name bij de spiraal, hier is de verhouding van hoogte en diameter cruciaal.

 


daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
  • live steam en oude treinen
Re:Klein Duits dieseltraject in spoor-n
« Reactie #20 Gepost op: 28 January 2011, 20:55:20 »
Ik ook. Met name hoe deze constructie zich houdt bij veranderende omstandigheden (temperatuur/luchtvochtigheid).



Ik denk dat dat wel meevalt, wel zou ik in de onderzijde een pen en busverbinding maken die in elkaar valt zodat de railovergangen altijd netjes recht tegenover elkaar liggen.
Mooi bedacht om de constructie zo te bouwen!

Groet daan.

Severt

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:Klein Duits dieseltraject in spoor-n
« Reactie #21 Gepost op: 28 January 2011, 21:04:59 »
Die pen / bus verbinding zat er direct al in, nog voordat de rails er lag. Gemaakt van een scharnier. Ik zal wel even een fotootje maken.

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1223
  • Spoor N
Re:Klein Duits dieseltraject in spoor-n
« Reactie #22 Gepost op: 04 February 2011, 23:03:19 »
Leuk idee om met een kleine ruimte wat te doen.
Welke sporen in het sporenplan worden precies zichtbaar?
Grt, Wim

Severt

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:Klein Duits dieseltraject in spoor-n
« Reactie #23 Gepost op: 09 February 2011, 09:18:09 »
De beide stations en de twee lange (op de tekening horizontale) stukken blijven zichtbaar.

Inmiddels begonnen met het trekken en solderen van draden. Toch weer meer werk dan ik dacht trouwens. 

Severt

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:Klein Duits dieseltraject in spoor-n
« Reactie #24 Gepost op: 11 February 2011, 11:34:44 »
Verder met de electronica.



Twee relais en een bordje met diodes, op deze manier is het makkelijker werken op een relatief kleine oppervlakte.
Het ene relais wordt door de pendelmodule gebruikt voor het wisselen tussen twee sporen, de andere wordt handmatig bediend om nog een derde spoor erbij te kunnen betrekken.
De diodes zijn nodig om de keerlus te kunnen gebruiken. Of eigenlijk: dat de treinen niet omkeren bij het lager gelegen station maar doorrijden de keerlus in.

Severt

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:Klein Duits dieseltraject in spoor-n
« Reactie #25 Gepost op: 09 June 2011, 09:59:35 »
Update. Soms doe ik maanden niets, soms ben ik er weer een paar avonden achter elkaar mee bezig.

Wat ik in elkaar gezet had qua electronica klopte van geen kant. Overnieuw gedaan dus, getest en het werkt nu.
D'r moet nog wel een Conrad aandrijving vervangen worden, een brandlucht is geen goed teken..

En waar ik al een beetje bang voor was, is ook gebeurd: het hout is gaan werken. Niet echt veel, maar net teveel voor een soepel loop. En ik vertrouwde de flexrail al niet echt. Je merkt dat flexrail, althans de Peco code 55 altijd wil terugveren. En dat kan ik juist niet hebben wanneer ik zoveel scherpe bochten gebruik.
Ik heb verschillende technieken uitgeprobeerd voor de overgangen (de printplaat soldeermethode, de methode met schroefjes, alleen lijm) maar in combinatie met flexrails werkt het gewoon niet bij de overgang van de ene naar de andere "module."
Dus: overnieuw. Maar nu met kant en klare bochtrails. Hier zit geen spanning op, dus zal beter op z'n plaats blijven liggen.
En een nieuwe manier van vastzetten bedacht. Benieuwd hoe dat zal gaan.

Severt

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:Klein Duits dieseltraject in spoor-n
« Reactie #26 Gepost op: 07 November 2011, 18:15:19 »
Schopje.

Alles is nu werkend. En met "alles"' bedoel ik ook alles Dus zowel alle electronica, maar ook het hout. Het frame is behoorlijk krom.
Dus dit ligt nu al een tijd stil en ik ben op zoek gegaan naar een oplossing hiervoor. Ik ga nu experimenteren met een aluminium frame. Dit frame wordt wat langer maar wel smaller en lager.

Nu wil ik ook de railsovergangen aanpassen. Ik ben eerst gegaan voor en methode waarbij er geen speling aanwezig is. Maar dit geeft ook problemen.
Heeft iemand een goed functionrende oplossing met bijvoorbeeld penverbindingen? Wellicht de modulebouwers?

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re:Klein Duits dieseltraject in spoor-n
« Reactie #27 Gepost op: 07 November 2011, 19:36:24 »
Hoi ik ben ook een klein modulebaantje aan het maken met peco code 55.
Ik heb de rail gewoon gelegd terwijl de modules aan elkaar gebout zijn daarna een flinke klodder houtlijm over de bielsen heen en een nacht laten drogen.

Volgende dag doorslijpen en klaar.
Voor de door verbinding gebruik ik 2 M8 bouten deze gaan door gaten van 9 milimeter hierdoor heb ik wat extra speling om de rail goed aan te laten sluiten.
Peco rail heeft idd de neiging om weer recht te willen in scherpe bogen ik heb dit op 2 plaatsen gecorrigeerd met kleine railspijkers en hout lijm en dat zit nu 1,5 jaar al goed.

Jij gebruikt schanieren dat is denk ik een nadeel nu als je hout gaat werken je kunt namelijk niks stellen.

Groetjes marco
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Severt

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:Klein Duits dieseltraject in spoor-n
« Reactie #28 Gepost op: 08 November 2011, 16:23:09 »
Dat. En nog wat andere problemen: ik ga de hoogte in, plus het feit dat ik een lichte constructie wil hebben.

Het hard vastzetten gaat op den duur problemen geven. Dus zoek ik nu een andere oplossing. 

Severt

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:Klein Duits dieseltraject in spoor-n
« Reactie #29 Gepost op: 10 February 2013, 16:03:45 »
Tijd geleden. En inmiddels allang overnieuw begonnen, aangezien de houtconstructie niet werkte. Of juist teveel werkte.
Ik heb deze nu van aluminium profielen gemaakt. Alle electronica zit nu op mooie printplaten. Wat hetzelfde is gebleven is het baanplan, met 1 kleine aanpassing.
Hoe het er nu uitziet:



Volgende stap: begroening. De eerste bomen en struiken zijn al gegroeid.