Dit hele draadje is verbazingwekkend als je denkt aan de kreet "hollandse handelsgeest". Waar is die gebleven? Gewoon afdingen. Ik lig bij ieder bezoek aan een duitse beurs weer in een deuk als ik al die nederlanders braaf de vraagprijs zie betalen.
En dan nog: heb je het al eens geprobeerd? Prijsonderhandelingen over een grotere hoeveelheid lukt zelfs bij een supermarkt.
Laat jij je maar lekker naaien
Ik heb er ook een teringhekel aan, maar je bent een dief van... enfin, je snapt hem wel...
Ohja, met een vrijwilligerspas krijg ik 5% korting op alles bij AH in het dorp... Hoef ik niet eens om te vragen.
Hartelijk dank voor uw e-mail van 5 februari jl. waarin u een vraagt of een leverancier van modelsporen zijn wederverkoper mag dwingen om producten tegen een vaste prijs te verkopen. Uw bericht is ter beantwoording doorgestuurd naar ConsuWijzer. Als antwoord op uw vraag kan ik u de volgende informatie geven. De NMa handhaaft de Mededingingswet (hierna : Mw). In die wet staat een aantal artikelen centraal.1)Het verbod voor ondernemingen om concurrentiebeperkende afspraken (kartelafspraken) te maken (art. 6 Mw)2)het verbod om misbruik te maken van een economische machtspositie door bijvoorbeeld concurrenten uit te sluiten (art. 24 Mw) 3)het beoordelen van fusies en overnames. (art. 27 Mw) Artikel 6 Mw verbiedt onder andere prijsafspraken omdat die een concurrentiebeperkend effect kunnen hebben. Ondernemingen moeten zelfstandig hun prijzen kunnen bepalen en mogen hier geen afspraken met andere ondernemingen over maken. Weliswaar mogen leveranciers van producten aan distributeurs/winkels adviesverkoopprijzen geven voor hun producten, maar zij mogen distributeurs/winkels niet (direct of indirect) verbieden om van deze adviesprijzen af te wijken. AdviesprijsIndien een bepaald product overal voor dezelfde prijs wordt verkocht, kan dit betekenen dat de leverancier van dat product de winkels verbiedt om van de adviesprijs af te wijken, maar het kan ook zijn dat de winkels vrijwillig de adviesprijs hanteren. Dit laatste is niet in strijd met de Mededingingswet.VolggedragDaarnaast kan er sprake zijn van "volggedrag". Dat wil zeggen dat een winkel kijkt welke prijs in andere winkels wordt gehanteerd voor een product en zelfstandig besluit om ook die prijs te hanteren. Ook dit is niet in strijd met de Mededingingswet.Het feit dat in meerdere (of zelfs alle) webwinkels dezelfde prijs wordt gehanteerd, hoeft dus niet automatisch te betekenen dat sprake is van een overtreding van de Mededingingswet. Meer informatie over dit onderwerp vindt u in de meegestuurde brochure “Beleid inzake verticale overeenkomsten”. Ook kunt u terecht op de website van de NMa, www.nmanet.nlOf er in dit concrete geval sprake is van een prijsafspraak, verticale prijsbinding (niet toegestaan) of bijvoorbeeld volggedrag en adviesprijzen (toegestaan) valt op voorhand niet te zeggen. Daarvoor hebben wij meer informatie nodig. De NMa heeft ook geen aanleiding om te veronderstellen dat er sprake is van kartelafspraken. Maar mocht u concrete aanwijzingen hebben dat er in de door u omschreven situatie sprake is van kartelafspraken, dan vernemen wij dat graag van u. Wij danken u in elk geval voor het signaal. Signalen van ondernemingen en elders uit de maatschappij over specifieke situaties zijn van groot belang voor de effectiviteit van de NMa. Mocht u naar aanleiding van deze e-mail nog vragen hebben, neemt u dan gerust weer contact op met ConsuWijzer. Vermeld daarbij uw contactnummer *******. Op www.consuwijzer.nl vindt u naast informatie over uw rechten als consument ook handige infobladen en voorbeeldbrieven. ConsuWijzer is een gezamenlijk loket van de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA). Dit loket is opgericht om consumenten op de hoogte te brengen van hun rechten en plichten en de mogelijkheden om hun recht te halen.
Artikel 6 Mw verbiedt onder andere prijsafspraken omdat die een concurrentiebeperkend effect kunnen hebben. Ondernemingen moeten zelfstandig hun prijzen kunnen bepalen en mogen hier geen afspraken met andere ondernemingen over maken. Weliswaar mogen leveranciers van producten aan distributeurs/winkels adviesverkoopprijzen geven voor hun producten, maar zij mogen distributeurs/winkels niet (direct of indirect) verbieden om van deze adviesprijzen af te wijken.
Er is toch zoiets als google, daar kan je probleemloos prijzen worldwide vergelijken.
Maar die zijn nu toch juist overal gelijk?