Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:38:34
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 13:34:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 13:24:31
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 13:22:42
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 13:20:10
Museumdepot Beekbergen in H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:19:59
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 13:17:00
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:53:11
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 12:44:13
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door MikeMike
Vandaag om 11:55:27
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Joz
Vandaag om 11:16:39
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 10:25:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:24:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:23:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:03:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04

Auteur Topic: Verplichte adviesprijsmelding M* en Tr* dealers via internet  (gelezen 24086 keer)

Gooierhaven

• Offline Offline
Re: Verplichte adviesprijsmelding M* en Tr* dealers via internet
« Reactie #60 Gepost op: 04 February 2007, 17:39:53 »
Arjan, dat is niet nodig, want daar kan ik gelijkwaardige (zelfs dezelfde) produkten vaak elders kopen, voor een andere prijs of met andere voordelen.
En dan nog: heb je het al eens geprobeerd? Prijsonderhandelingen over een grotere hoeveelheid lukt zelfs bij een supermarkt.

Jan

conradm

• Offline Offline
    • ToerKoe.nl
« Reactie #61 Gepost op: 04 February 2007, 18:07:31 »
Dit hele draadje is verbazingwekkend als je denkt aan de kreet "hollandse handelsgeest". Waar is die gebleven? Gewoon afdingen. Ik lig bij ieder bezoek aan een duitse beurs weer in een deuk als ik al die nederlanders braaf de vraagprijs zie betalen.

Ik wil niet afdingen, ik wil gewoon een netto prijs zodat ik goed kan vergelijken. en geen gesodemieter met onoverzichtelijke kortingen en onderhandelings ruimte.

En dan nog: heb je het al eens geprobeerd? Prijsonderhandelingen over een grotere hoeveelheid lukt zelfs bij een supermarkt.
dat is heel anders, dan ga je over andere hoeveelheden praten dan waarop de prijs gebaseerd is.

maar als ik opeens 25% korting krijg voel ik me op z'n zachtst gezegt genaaid.
« Laatst bewerkt op: 04 February 2007, 18:10:07 door conradm »

stig

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 04 February 2007, 19:57:17 »
Laat jij je maar lekker naaien dan, ik zeg tegenwoordig overal dat ik een bedrijf ben en als de prijs goed is ik er vaker kom. En dat werkt! :P

Ohja, met een vrijwilligerspas krijg ik 5% korting op alles bij AH in het dorp... Hoef ik niet eens om te vragen. ;D

Ik heb er ook een teringhekel aan, maar je bent een dief van... enfin, je snapt hem wel... ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

conradm

• Offline Offline
    • ToerKoe.nl
« Reactie #63 Gepost op: 04 February 2007, 20:20:22 »
Laat jij je maar lekker naaien
mmm..... ;D maar dan wil ik ook zoenen!!!

Citaat
Ik heb er ook een teringhekel aan, maar je bent een dief van... enfin, je snapt hem wel... ;)

ja, mee eens. ik ga niet zo ver als jij doet, maar ik zal het bij grote uitgave niet nalaten om af te dingen.

Gert1

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: 04 February 2007, 20:26:40 »
Ohja, met een vrijwilligerspas krijg ik 5% korting op alles bij AH in het dorp... Hoef ik niet eens om te vragen. ;D

Leg eens uit? wat is dat en hoe kom je er aan? Ik heb namelijk liever 5% korting dan die stomme airmiles...
(En standaard 5% korting op modeltreinen lijkt me ook wel wat).

mvg,
Gert

stig

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 04 February 2007, 21:04:40 »
Als je als vrijwilliger geregistreerd staat bij het sskw (als ik me niet vergis) krijg je een pas. Met heel wat tanten uit de omgeving zijn afspraken gemaakt, als beloning voor het vrijwilligerswerk. Je moet er wel wat voor doen dus... Ook 't Oude statiom te Papendrecht doet mee en geeft korting. Ik meen ook 5%. Ik kom daar alleen nooit want -ze hebben toch niet wat ik wil... Maar er zijn ook zaken die 10, 20 of meer %en kortingen geven...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

conradm

• Offline Offline
    • ToerKoe.nl
« Reactie #66 Gepost op: 08 February 2007, 11:55:04 »
Weer ontopic, zojuist reactie gehad, wordt er niet veel duidelijker op:

Citaat
Hartelijk dank voor uw e-mail van 5 februari jl. waarin u een vraagt of een leverancier van modelsporen zijn wederverkoper mag dwingen om producten tegen een vaste prijs te verkopen. Uw bericht is ter beantwoording doorgestuurd naar ConsuWijzer. Als antwoord op uw vraag kan ik u de volgende informatie geven.

De NMa handhaaft de Mededingingswet (hierna : Mw). In die wet staat een aantal artikelen centraal.

1)Het verbod voor ondernemingen om concurrentiebeperkende afspraken (kartelafspraken) te maken (art. 6 Mw)

2)het verbod om misbruik te maken van een economische machtspositie door bijvoorbeeld concurrenten uit te sluiten (art. 24 Mw)

3)het beoordelen van fusies en overnames. (art. 27 Mw)

Artikel 6 Mw verbiedt onder andere prijsafspraken omdat die een concurrentiebeperkend effect kunnen hebben. Ondernemingen moeten zelfstandig hun prijzen kunnen bepalen en mogen hier geen afspraken met andere ondernemingen over maken. Weliswaar mogen leveranciers van producten aan distributeurs/winkels adviesverkoopprijzen geven voor hun producten, maar zij mogen distributeurs/winkels niet (direct of indirect) verbieden om van deze adviesprijzen af te wijken.

Adviesprijs
Indien een bepaald product overal voor dezelfde prijs wordt verkocht, kan dit betekenen dat de leverancier van dat product de winkels verbiedt om van de adviesprijs af te wijken, maar het kan ook zijn dat de winkels vrijwillig de adviesprijs hanteren. Dit laatste is niet in strijd met de Mededingingswet.
Volggedrag

Daarnaast kan er sprake zijn van "volggedrag". Dat wil zeggen dat een winkel kijkt welke prijs in andere winkels wordt gehanteerd voor een product en zelfstandig besluit om ook die prijs te hanteren. Ook dit is niet in strijd met de Mededingingswet.

Het feit dat in meerdere (of zelfs alle) webwinkels dezelfde prijs wordt gehanteerd, hoeft dus niet automatisch te betekenen dat sprake is van een overtreding van de Mededingingswet. Meer informatie over dit onderwerp vindt u in de meegestuurde brochure “Beleid inzake verticale overeenkomsten”. Ook kunt u terecht op de website van de NMa, www.nmanet.nl

Of er in dit concrete geval sprake is van een prijsafspraak, verticale prijsbinding (niet toegestaan) of bijvoorbeeld volggedrag en adviesprijzen (toegestaan) valt op voorhand niet te zeggen. Daarvoor hebben wij meer informatie nodig. De NMa heeft ook geen aanleiding om te veronderstellen dat er sprake is van kartelafspraken. Maar mocht u concrete aanwijzingen hebben dat er in de door u omschreven situatie sprake is van kartelafspraken, dan vernemen wij dat graag van u. Wij danken u in elk geval voor het signaal. Signalen van ondernemingen en elders uit de maatschappij over specifieke situaties zijn van groot belang voor de effectiviteit van de NMa.

Mocht u naar aanleiding van deze e-mail nog vragen hebben, neemt u dan gerust weer contact op met ConsuWijzer. Vermeld daarbij uw contactnummer *******. Op www.consuwijzer.nl vindt u naast informatie over uw rechten als consument ook handige infobladen en voorbeeldbrieven.

ConsuWijzer is een gezamenlijk loket van de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA). Dit loket is opgericht om consumenten op de hoogte te brengen van hun rechten en plichten en de mogelijkheden om hun recht te halen.

Ps op verzoek zal ik eventueel contactnummer + gegevens toesturen aan degene die hier misschien wat meer mee wil doen.

henk

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 08 February 2007, 11:57:33 »
Ik zit nog te wachten op een antwoord van Consuwijzer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 08 February 2007, 14:22:17 »
Artikel 6 Mw verbiedt onder andere prijsafspraken omdat die een concurrentiebeperkend effect kunnen hebben. Ondernemingen moeten zelfstandig hun prijzen kunnen bepalen en mogen hier geen afspraken met andere ondernemingen over maken. Weliswaar mogen leveranciers van producten aan distributeurs/winkels adviesverkoopprijzen geven voor hun producten, maar zij mogen distributeurs/winkels niet (direct of indirect) verbieden om van deze adviesprijzen af te wijken.
Dit lijkt mij op zich duidelijk:
leveranciers mogen wel adviesverkoopprijzen aangeven, maar mogen de winkels niet verbieden hier van af te wijken.

Dus een winkel mag andere dan adviesverkoopprijzen hanteren.

Echter, Of de leverancier vervolgens ook verplicht kan worden te leveren aan deze winkels is natuurlijk iets anders. Daarvoor kan ook een andere reden opgegeven worden. Of er wordt altijd met vertraging geleverd. De goede verhouding tussen leverancier en winkel is in elk geval weg, en dat betekend dat een winkel minder snelle service kan leveren aan zijn eigen klanten.

En wat krijg je dus in de praktijk, enkele winkels gaan toch die adviesprijs maar weergeven om geen problemen te krijgen met leveringen. Andere winkels volgen omdat de klant anders weggaat omdat ergens anders wel snel geleverd kan worden.
Dus krijg je het volggedrag van de winkeliers, en dan mag het weer wel.
Ondanks dat er onderhuids dus wel degelijk indirect een dwingen vanaf de leveranciers is.

Om dit tegen te gaan zouden alle winkeliers en handelaren de handen in 1 moeten slaan, en allemaal, niemand uitgezonderd, moeten weigeren.
In de praktijk zal dit wel niet gebeuren om wereld wijd alle handelaren en winkeliers op 1 lijn te krijgen, en of alleen de nederlandse markt groot genoeg is om een verschil te maken? bovendien, wat doen wij als hobbiest als er nergens meer iets te krijgen is? waarschijnlijk hetzelfde als nu ook al wel, via internet uit het buitenland bestellen.

Ter verduidelijking, dit is dus alleen op basis van dit artikel 6 dat hier weergegeven is. Het kan ook nog wel eens zo zijn dat er andere artikelen zijn die een duidelijke text ergens anders weer heel onduidelijk maakt.

En het gaat hier zoals blijkt uit bovenstaande niet alleen om of een winkel wel of niet van die prijs mag afwijken, maar welke middelen een leverancier heeft om hier hier tegen in te brengen.

Gideon

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 08 February 2007, 14:40:38 »
Matrix zorgt er voor dat ze binnen de wet blijven en toch de winkelier onder druk zetten met zachte dwang dat als ze zich niet aan de afspraak houden er maatregelen volgen, denk maar aan leverings vertraging naar de winkeliertoe. Komt er op neer dat als een winkelier lagere prijzen wil handhaven hij dit aan de kassa moet doen en niet in de winkel of op de eventuele internet pagina. Matrix heeft namelijk niet het recht op inzage in de boekhouding, dus wil je als winkelier de klant en Matrix te vrede houden doe het dan aan de kassa. Of dit zal gebeuren betwijfel ik.

P.S. Controle van een kassa bon heeft geen zin, deze zijn bij de meeste treinwinkels niets zeggend, er staat een prijs op en soms een product groep.

conradm

• Offline Offline
    • ToerKoe.nl
« Reactie #70 Gepost op: 08 February 2007, 14:42:42 »
Ja, het blijft moeilijk als winkelier, je wordt verzocht om....ook al zecht de NMA nu kijhard van: "dat mag niet" het verzoek blijft en de (ondoorzichtige) maatregellen die je noemt blijven onverminderd van kracht. Dus het enige wat rest is valt of staat bij de deelname van de grote massa. Helaas, zoals vaak,  verwacht ik hier ook geen massale actie.

Jammer, misschien dat een officieele waarschuwing van de NMA nog wat tegengas kan bieden. Maar dat kan alleen in gang gezetworden door een van de belanghebbende en het al dan niet slagen van deze actie hangt volledig samen met de letterlijke tekst in de communicatie naar winkeliers en/of handellaren.

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 08 February 2007, 18:42:56 »
Heren,

Een berg van onbegrip doemt voor me op. Er is toch zoiets als google, daar kan je probleemloos prijzen worldwide vergelijken. Je maakt een berekening van alle kosten, aankoop, verzending eventuele inklaring en hoppa...En als je het te duur vind, dan laat je het toch gewoon. Het zijn maar speelgoed treintjes, niks van levensbelang. Als een handelaar verplicht wordt om richtprijzen aan te houden, en die blijken te hoog te zijn. To bad, maar dan verkoopt die niks meer, dat is zijn probleem, dan laat hij het merk maar vallen en gaat desnoods brood verkopen of wordt cafe-houder. Als ik bij een klein bedrijf werk en dat bedrijf is te duur en gaat in faling, dan ben ik ook de eerste om een andere job te zoeken, dan kan je nog 100 keer zeuren en treuren. Dus als Marklin eisen stelt die niet interessant zijn, bedank briefje voor de jaren prettige samenwerking en we zien wel. Ik google ondertussen wel verder.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #72 Gepost op: 08 February 2007, 18:53:59 »
Er is toch zoiets als google, daar kan je probleemloos prijzen worldwide vergelijken.
Maar die zijn nu toch juist overal gelijk? ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 08 February 2007, 19:01:14 »
Maar die zijn nu toch juist overal gelijk? ;)

nee hoor, probeer maar eens....

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #74 Gepost op: 08 February 2007, 19:09:25 »
Dat is dan wel de bedoeling als ik alles zo lees.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.