Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13

Auteur Topic: Decoder en NEM schacht voor de Philotrain 3411  (gelezen 10076 keer)

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Decoder en NEM schacht voor de Philotrain 3411
« Gepost op: 19 December 2010, 01:13:36 »
Hoi,

Zoals hier voorgesteld, moet natuurlijk deze aanwinst digitaal worden en wagens kunnen trekken.

Net als hier de 1706 omgebouwd werd, staat nu te wachten...

... de Philotrain 3411.  Een naoorlogse uitvoering van dit locomotieftype, dat in 1921 bij NS in dienst werd gesteld en met 8710kg trekkracht een maximale snelheid van 75km/h kon ontwikkelen. In hoofdzaak waren het goederentreinlocomotieven. In die hoedanigheid zal deze ook bij mij dienst gaan doen. En wel als uitbeelding van haar laatste inzetdagen als trekkracht voor de olietrein uit Schoonebeek/Nieuw-Amsterdam.

Maar...

... voor ombouw moet er eerst gedemonteerd worden. Dat gaat zoals kennelijk gebruikelijk bij Philo stomers, door de scheenplaten van de tender aan 1 kant los te schroeven, wielen er uitnemen, remwerk te demonteren, 3 schroefjes van de bodem losdraaien en de kap van de tender komt er makkelijk af. ( Zucht... waren alle grootserie modellen maar zo makkelijk te openen  :P )

Ook de modelkoppeling gaat er af, motor demonteren, omdat aan de motor houder een draad zit gesoldeerd die er af moet en later een decoder draad er weer aan. En uiteraard wordt de bestaande bedrading verwijderd ;)

... en toen de tenderkap er toch af lag, gelijk maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om de tender van echte kolen te voorzien  :)

Tja, en dan...

... dan past de decoder met geen mogelijkheid. Zelfs een LoPi micro niet   :'( Dus... tenderkap inspannen in de freesbank, en de opening wat wijder frezen. Hier is zo ongeveer 2mm weggefreesd. Eng ? Ach, een Philotrain is ook maar gewoon van messing  ;D

De decoder voorlopig aangesloten voor een testrit...

... en dat ging wonderwel prima (y) ;D Piko R3 geen enkel probleem, zelfs R2 loopt ie met enig knorren doorheen.
De aandrijving is zeer prettig stil en het model rijdt zonder waggelen, schommelen of haperen. Overigens lijkt het mij dat dit de allereerste meters van dit model op stroomvoerende rails waren ;) Aan de wielen kon je alleen 12 zwarte puntjes ontwaren, kennelijk de plek waarop die in de virtine gestaan heeft...

Alleen.... na een rondje of 10 was het: "Kurzschluss Booster" op de IB  :(
Ik heb het nog niet uitgezocht, maar vermoed dat er toch ergens een wiel heeft aangelopen en de laklaag in die 10 rondjes heeft doorgesleten. Ik verdenk de tender, want daar zat wel erg weinig speling tussen de geisoleerde wielen en de scheenplaten. Op zich helemaal geen ramp, is normaal bij messing modellen. En een volgende keer laat ik hier wel zien hoe het opgelost wordt.

Wordt vervolgd.

Grtzz,

Karst

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
Re:Decoder en NEM schacht voor de Philotrain 3411
« Reactie #1 Gepost op: 19 December 2010, 03:33:22 »
veel plezier gewenst met jouw nieuwe aanwinst!

Denk je, dat er ook een kan is de front verlichting werkend te maken bij zo'n messingmodel?

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Beached

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 19 December 2010, 07:50:21 »
Mooi werk Karst (y)
Een idee voor de volgende keer: Naar mate de kolen worden verbruikt vormt er een 'deuk' aan de voorkant van de hoop kolen. het is weer eens wat anders dan die eeuwige vers beladen hoop kolen :-\ Ik heb het gedaan met een oude marklin BR 24, ik vind het een leuk effect.
Komt er ook een stoker en machinist op de bok?

Fissy, het zal best mogelijk zijn om er verlichting in te bouwen, maar ik denk dat de lak er dan aan moet geloven.

mvg
Rick

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #3 Gepost op: 19 December 2010, 14:43:53 »
Hoi,

@fissy

Thnx ! Gaat vast lukken.

En tja, verlichting... het blijft door mijn hoofd spelen ;)

@beached

Aan de vorm van de kolenlading kan ik niet veel doen... massief messing van 1 mm zit er onder ;)

Maar...

Citaat van: Karst Drenth
...Ik heb het nog niet uitgezocht, maar vermoed dat er toch ergens een wiel heeft aangelopen en de laklaag in die 10 rondjes heeft doorgesleten. Ik verdenk de tender, want daar zat wel erg weinig speling tussen de geisoleerde wielen en de scheenplaten...

Maar...

Het vermoeden bleek juist  :D... Rechts is mooi te zien hoe een wielband een keurig groefje in de binnenkant van de scheenplaat heeft geslepen  :(

Dus...

... de beproefde isolatiemethode toegepast.  :) En de kanten van de wielen 'gebroken', zoddat ze niet meer messcherp zijn. Ging eenvoudig: Wielstel in de draaibank, schuurpapiertje korrel 600 er tegen en klaar was Karst ;)

Verder bleek ook de scheenplaat nog krom en niet haaks gemonteerd te zijn. De nagelak moet nu eerst uitharden dus over een uur of twee weten we meer ;)

Grtzz,

Karst

edwin1974

• Offline Offline
  • Allegra" treinstel
« Reactie #4 Gepost op: 19 December 2010, 14:56:35 »
Dan horen we het wel van je  ;D

Groetjes edwin

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #5 Gepost op: 19 December 2010, 15:39:19 »
gaat lekker, karst! ik vind de 3400 altijd een leuke loc, het ding ziet er niet uit en komt er toch goed mee weg. Doet ook wel een beetje denken aan die idiote bulleid-goederenloc, al is ie een stuk gewoner: http://en.wikipedia.org/wiki/SR_Q1_class

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #6 Gepost op: 19 December 2010, 19:28:23 »
Yep Floris,

Klik en Kijk maar hier  ;D

't is een belabberd filmpje, maar geeft wel een indruk hoe goed het e.e.a. rijdt  (y) Zelfs op 'volle pot' ( is 75km/h schaal ) ragt ie lekker over de afbuigende engelsman  ;D

Grtzz,

Karst

P.S. De accu's zijn voor het gewicht, niet voor de voeding ;)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #7 Gepost op: 19 December 2010, 19:39:13 »
kijk, dat ziet dr goed uit!

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #8 Gepost op: 19 December 2010, 19:48:35 »
Ja, gaat lekker. Nu al weer een uurtje lang. Beide kanten ( linkerboog, rechterboog ) op, voor en achteruit ;)

Maar, misschien dat jij daar iets vanaf weet: Het nummer van dit hok is 3411, de uitvoering duidelijk na-oorlogs ( schoorsteen, dom etc. ) maar... in de Waldorp lees ik:

Citaat
...De helft van deze serie had na terugkeer in Nederland, een dusdanige schade opgelopen nadat zij waren afgevoerd naar Duitsland, dat ze moesten worden afgevoerd.
De 3411 en 3420 zijn nooit teruggevonden en zijn in 1950 formeel afgevoerd...

... dus hoe kan daar in hemelsnaam een na-oorlogse variant van gezien zijn  ???  1 van de zeldzame glitches van Philo ?

Grtzz,

Karst

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #9 Gepost op: 19 December 2010, 19:58:48 »
Hoi Karst,

Gefeliciteerd met je 3400, het  blijft een mooie machine.
ik heb er zelf al een enkele jaren zonder problemen rond rijden.
Hij trekt een 20 tal kolenwagens zonder problemen, en dat voor een philo.

Ik moet de mijne nog digitaliseren, maar de koppeling heb ik simpel opgelost.
aan de achterzijde heb ik een kleine symoba tegen de bodem gelijmd.
werkt goed, en als ik in de tender moet zijn, sloop ik hem er onder uit.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

TonM

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 19 December 2010, 19:59:57 »
Karst,

Ik heb even het overzicht erbij gepakt dat Philotrain heeft uitgegeven van alle geproduceerde modellen:
Er is geen specifieke na-oorlogse versie van de 3400 geproduceerd. Wel een oorlogsversie en een "photofinish"-versie. Verder alleen algemene versies met- en zonder tenderbel. Waarschijnlijk omdat de 3400en nooit hebben gereden met koperen dom of -schoorsteenkrans.

Prachtig model trouwens. Gefeliciteerd.

Grtz,
Ton

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #11 Gepost op: 19 December 2010, 20:45:21 »
... dus hoe kan daar in hemelsnaam een na-oorlogse variant van gezien zijn  ???  1 van de zeldzame glitches van Philo ?

(offtopic) Vorige week bij Molenkamp een HTM bijwagen met nummer 365 gekocht uit de serie HTM 351-364 ??
Dat is dus een gevalletje omnummeren (in de lijst van Philo komt dit nummer natuurlijk niet voor , misschien had meneer Molenkamp nog wat nummertjes over ?)

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #12 Gepost op: 23 December 2010, 01:19:19 »
Hoi,

Joepie ! Vakantie !!  ;D

Dus vanmiddag al even begonnen met dit...

... paar stripjes messing 0.5mm x 5mm...

... wat op elkaar gesoldeerd en gebogen...

... gaatje geboord en M2 draad getapt...

... droog passen, en zie daar het idee van een koppelboom zit er goed in  :D

[ 'Vrijwillige' break van 3 uur voor een bezoekje aan Ikea Duiven...  :-X ]

Dan.... omdat er niet als bij de 1706 een schroefverbinding mogelijk was...

... 3 keer diep ademgehaald en de kachelpook op het tenderframe gehouden  :P :o Dwarsstripje dus gewoon vastgesoldeerd op het 1mm dikke Philotrain tenderframe ;) Wonderwel heeft de lak dit soldeergeweld aardig overleeft. Slechts op een paar hoekjes is er iets af. Voor mij te weinig om het hele frame te spuiten  :P

Overigens ook nog even twee soldeerfoutjes van Philo gecorrigeerd: Twee remstangen zaten scheef in de gaatjes en waren daarom weer rechtgebogen... hetgeen weer leidde tot aanlopen op het wiel van de remblokken, dat op zijn beurt weer leidde tot kortsluiting...  :-\

Dan de richtveer uit 0.5mm fosforbronsdraad aan de koppelboom gesoldeerd...

... en een van een oude Roco koppeling afgezaagde NEM-schacht er met Olba op gelijmd...

... wielen er even tijdelijk in...

... en zo ziet het er van boven uit. Schroefje wordt nog ingekort, anders pas de motor niet ;)

Even controleren...

... of de hoogte en stand van de koppeling goed zijn...

... lijkt en is allemaal perfect  ;D 8) (y)  Zie hier ook al vast, dat de koppelboom van de zijkant niet door de frameopeningen te zien is  :D Dus de vrije doorkijk blijft :)

Duidelijk te zien, de koppeling, NEM schacht, koppelboom die op de laatste tenderas rust...

... en het gat waar nog een immitatie koppeling in moet  :P

Dus lekker opgeschoten :)

En @Arjen... dit is toch wel mooier dan een Symobaatje hoor :) En... geheel in Philo-stijl, uit messing ;)

Wordt vervolgd.

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 23 December 2010, 01:30:59 door Karst Drenth »

stig

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 23 December 2010, 05:44:40 »
Netjes hoor en je kan het zelfs nog ongedaan maken als het moet. (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 23 December 2010, 09:30:40 »

Karst,

Altijd leuk: Philotrain modellen pimpen. Dat idee van de koppelboom moet ik ook maar eens proberen toe te passen op mijn 1700. Een 3400 heb ik niet en zoals al eerder opgemerkt hebben deze volgens mij nooit een koperen schoorsteenkroon of messing dom gehad. Vergelijk het maar met het sneltreinbroertje de 2100. Daarvan hebben alleen in het begin een paar een messing dom gehad, maar die leek in de jaren '20 al verdwenen.

Maar bovenstaande foto van de achterkant laten volgens mij een verdere pimpaktie toe. De seinijzers, sluitseinijzers, opstapjes en railing zouden volgens het standaard lakschema van de NS allemaal zwart moeten zijn. Het groen komt mij heel onwaarschijnlijk over.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*