Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:43:34
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Frits C
Vandaag om 17:40:54
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door ArjanB
Vandaag om 17:22:10
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
TAMS PZS-2.2 door Japie
Vandaag om 16:33:57
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Rico [momfer]
Vandaag om 16:30:35
mDDM, waarom 3 draaistellen? door GD
Vandaag om 16:20:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 15:32:16
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:23:17
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door AlbertG
Vandaag om 15:21:13
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:02:46
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door nighttrain1
Vandaag om 13:01:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 11:04:59
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:58
Loksound downloads door Jaelro
Vandaag om 10:01:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 October 2025, 23:51:08
  

Auteur Topic: Linksrijden  (gelezen 15106 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12518
    • sleutelspoor
Re: Linksrijden
« Reactie #75 Gepost op: 27 February 2007, 20:31:22 »
Kijk ik net naar Rail Away, zie ik dat er tussen Genua en La Specia links wordt gereden. Wist ik niet. Was zeker dronken toe ik er in 1961 geweest ben ;D
-SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Anoniem

  • Gast
Re: Linksrijden
« Reactie #76 Gepost op: 27 February 2007, 21:52:25 »
In heel Italië wordt links gereden SK ;D.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12518
    • sleutelspoor
Re: Linksrijden
« Reactie #77 Gepost op: 27 February 2007, 22:04:22 »
Was dus niet dronken 8)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

treinfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
  • 515,3 km/h - is toch al verbroken
    • Rens' Treinenpagina
Re: Linksrijden
« Reactie #78 Gepost op: 06 June 2007, 15:57:53 »
Maar ook in Nederland wordt er links gereden.
Zelf nu al 2 keer gezien dat een Intercity voorbij station hilversum naar het linkerspoor werd gestuurd.
1 maal was het niet nodig, de andere keer was het om Plan U's 113+115 in te halen, toen ging deze trein waarschijnlijk bij baarn weer naar het rechterspoor :)
mvg, Rens Bloom

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re: Linksrijden
« Reactie #79 Gepost op: 06 June 2007, 16:21:26 »
Links rijden is wél iets anders dan verkeerd spoor rijden. Het eerste komt in Nederland niet voor, het tweede wel.
No dress rehearsel, this is our life.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re: Linksrijden
« Reactie #80 Gepost op: 06 June 2007, 16:54:26 »
Het eerste ook, Roosendaal-Belgische grens, Maastricht-Belgische grens.
« Laatst bewerkt op: 06 June 2007, 19:56:17 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 496
    • Rogeville.be
Re: Linksrijden
« Reactie #81 Gepost op: 06 June 2007, 16:57:54 »
En de HSL straks tussen Rtd en Belgie.
vr gr. Mark7758

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re: Linksrijden
« Reactie #82 Gepost op: 06 June 2007, 17:02:58 »
Mmmm, altijd weer die uitzonderingen  :-X. En dat nog wel op 300m van mijn voordeur...  (kon het dus weten).
No dress rehearsel, this is our life.

arjen

  • Gast
Re: Linksrijden
« Reactie #83 Gepost op: 06 June 2007, 18:59:03 »
Het eerste ook, Roosendaal-Belgische grens, Maastricht-Belgische grens.

En niet te vergeten tussen Utrecht CS en de flyover vlak voor Bilthoven.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: Linksrijden
« Reactie #84 Gepost op: 06 June 2007, 20:37:12 »
Links rijden is wél iets anders dan verkeerd spoor rijden. Het eerste komt in Nederland niet voor, het tweede wel.

Verkeerd spoor rijden komt in Nederland niet meer voor. Verkeerd spoor rijden is namelijk het spoor bereiden in de richting waarbij het niet is beveiligd. Deze situatie kwam als laatse voor (als ik het goed heb) tussen Hilversum / Baarn / Amersfoort. Een aantal jaren geleden is dit baanvak als laatste voorzien van beveiligt linkerspoor rijden.
De bouw van Berkendam is begonnen.

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 496
    • Rogeville.be
Re: Linksrijden
« Reactie #85 Gepost op: 06 June 2007, 22:12:35 »
Er zijn nog plekken waar VS voor komt.
Utrecht Malibaan - Blauwkapel
Venlo - Kaldenkirchen.
En ik vergeet er nog 1 volgens mij.
Heb de tekeningen niet bij de hand.
vr gr. Mark7758

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: Linksrijden
« Reactie #86 Gepost op: 06 June 2007, 23:13:40 »
Hier in Oostenrijk word ook voor het groot deel  Links gereden,  ik weet niet of het in het hele land gebeurd maar hier wel

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re: Linksrijden
« Reactie #87 Gepost op: 07 June 2007, 00:25:40 »
Verkeerd spoor rijden komt in Nederland niet meer voor. Verkeerd spoor rijden is namelijk het spoor bereiden in de richting waarbij het niet is beveiligd. Deze situatie kwam als laatse voor (als ik het goed heb) tussen Hilversum / Baarn / Amersfoort. Een aantal jaren geleden is dit baanvak als laatste voorzien van beveiligt linkerspoor rijden.
Is linkerspoor rijden dan hetzelfde als 'tegenspoor' en heet beveiligd linkerspoor ook wel 'dubbel-enkelspoor'?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Linksrijden
« Reactie #88 Gepost op: 07 June 2007, 00:34:22 »
De maliebaan werkt met VS, niet omdat er geen beveiliging zou zijn, maar omdat de gemeente het verbied om links te rijden.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: Linksrijden
« Reactie #89 Gepost op: 07 June 2007, 07:38:42 »
Is linkerspoor rijden dan hetzelfde als 'tegenspoor' en heet beveiligd linkerspoor ook wel 'dubbel-enkelspoor'?
Beveiligd linkerspoor is iets anders dan dubbel enkelpoor. Bij beveiligd linkerspoor is het baanvak ingericht om links te rijden, maar vaak bestaad dat dan maar uit een paar blokken wat dus maar een beperkte capaciteit inhoud. Bij dubbel enkelspoor is de beveilging zo opgebouwd dat het niet uitmaak of je links of rechts rijdt. Zowel het rechter als het linkerspoor zijn gelijkwaardig opgebouw m.b.t het aantal blokken.
De bouw van Berkendam is begonnen.