Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 14:25:30
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 14:12:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 14:09:24
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
Vandaag om 14:01:04
Exact-Train 2025 door hervé
Vandaag om 13:56:24
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 13:46:55
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 13:33:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 10:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
  

Auteur Topic: Linksrijden  (gelezen 14875 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12483
    • sleutelspoor
Re: Linksrijden
« Reactie #75 Gepost op: 27 February 2007, 20:31:22 »
Kijk ik net naar Rail Away, zie ik dat er tussen Genua en La Specia links wordt gereden. Wist ik niet. Was zeker dronken toe ik er in 1961 geweest ben ;D
-SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Anoniem

  • Gast
Re: Linksrijden
« Reactie #76 Gepost op: 27 February 2007, 21:52:25 »
In heel Italië wordt links gereden SK ;D.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12483
    • sleutelspoor
Re: Linksrijden
« Reactie #77 Gepost op: 27 February 2007, 22:04:22 »
Was dus niet dronken 8)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

treinfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
  • 515,3 km/h - is toch al verbroken
    • Rens' Treinenpagina
Re: Linksrijden
« Reactie #78 Gepost op: 06 June 2007, 15:57:53 »
Maar ook in Nederland wordt er links gereden.
Zelf nu al 2 keer gezien dat een Intercity voorbij station hilversum naar het linkerspoor werd gestuurd.
1 maal was het niet nodig, de andere keer was het om Plan U's 113+115 in te halen, toen ging deze trein waarschijnlijk bij baarn weer naar het rechterspoor :)
mvg, Rens Bloom

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re: Linksrijden
« Reactie #79 Gepost op: 06 June 2007, 16:21:26 »
Links rijden is wél iets anders dan verkeerd spoor rijden. Het eerste komt in Nederland niet voor, het tweede wel.
No dress rehearsel, this is our life.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Linksrijden
« Reactie #80 Gepost op: 06 June 2007, 16:54:26 »
Het eerste ook, Roosendaal-Belgische grens, Maastricht-Belgische grens.
« Laatst bewerkt op: 06 June 2007, 19:56:17 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re: Linksrijden
« Reactie #81 Gepost op: 06 June 2007, 16:57:54 »
En de HSL straks tussen Rtd en Belgie.
vr gr. Mark7758

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re: Linksrijden
« Reactie #82 Gepost op: 06 June 2007, 17:02:58 »
Mmmm, altijd weer die uitzonderingen  :-X. En dat nog wel op 300m van mijn voordeur...  (kon het dus weten).
No dress rehearsel, this is our life.

arjen

  • Gast
Re: Linksrijden
« Reactie #83 Gepost op: 06 June 2007, 18:59:03 »
Het eerste ook, Roosendaal-Belgische grens, Maastricht-Belgische grens.

En niet te vergeten tussen Utrecht CS en de flyover vlak voor Bilthoven.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Linksrijden
« Reactie #84 Gepost op: 06 June 2007, 20:37:12 »
Links rijden is wél iets anders dan verkeerd spoor rijden. Het eerste komt in Nederland niet voor, het tweede wel.

Verkeerd spoor rijden komt in Nederland niet meer voor. Verkeerd spoor rijden is namelijk het spoor bereiden in de richting waarbij het niet is beveiligd. Deze situatie kwam als laatse voor (als ik het goed heb) tussen Hilversum / Baarn / Amersfoort. Een aantal jaren geleden is dit baanvak als laatste voorzien van beveiligt linkerspoor rijden.
De bouw van Berkendam is begonnen.

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re: Linksrijden
« Reactie #85 Gepost op: 06 June 2007, 22:12:35 »
Er zijn nog plekken waar VS voor komt.
Utrecht Malibaan - Blauwkapel
Venlo - Kaldenkirchen.
En ik vergeet er nog 1 volgens mij.
Heb de tekeningen niet bij de hand.
vr gr. Mark7758

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: Linksrijden
« Reactie #86 Gepost op: 06 June 2007, 23:13:40 »
Hier in Oostenrijk word ook voor het groot deel  Links gereden,  ik weet niet of het in het hele land gebeurd maar hier wel

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Linksrijden
« Reactie #87 Gepost op: 07 June 2007, 00:25:40 »
Verkeerd spoor rijden komt in Nederland niet meer voor. Verkeerd spoor rijden is namelijk het spoor bereiden in de richting waarbij het niet is beveiligd. Deze situatie kwam als laatse voor (als ik het goed heb) tussen Hilversum / Baarn / Amersfoort. Een aantal jaren geleden is dit baanvak als laatste voorzien van beveiligt linkerspoor rijden.
Is linkerspoor rijden dan hetzelfde als 'tegenspoor' en heet beveiligd linkerspoor ook wel 'dubbel-enkelspoor'?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Linksrijden
« Reactie #88 Gepost op: 07 June 2007, 00:34:22 »
De maliebaan werkt met VS, niet omdat er geen beveiliging zou zijn, maar omdat de gemeente het verbied om links te rijden.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Linksrijden
« Reactie #89 Gepost op: 07 June 2007, 07:38:42 »
Is linkerspoor rijden dan hetzelfde als 'tegenspoor' en heet beveiligd linkerspoor ook wel 'dubbel-enkelspoor'?
Beveiligd linkerspoor is iets anders dan dubbel enkelpoor. Bij beveiligd linkerspoor is het baanvak ingericht om links te rijden, maar vaak bestaad dat dan maar uit een paar blokken wat dus maar een beperkte capaciteit inhoud. Bij dubbel enkelspoor is de beveilging zo opgebouwd dat het niet uitmaak of je links of rechts rijdt. Zowel het rechter als het linkerspoor zijn gelijkwaardig opgebouw m.b.t het aantal blokken.
De bouw van Berkendam is begonnen.