Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 18:07:01
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 17:58:05
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Swalbenburg, N modulebaan door Flevodienst 1976
Vandaag om 14:53:31
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 14:35:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Linksrijden  (gelezen 14641 keer)

modelspotter

  • Gast
Re: Linksrijden
« Reactie #30 Gepost op: 13 February 2007, 10:51:40 »
Info uit 'Hesselink' onder:

http://www.obd.nl/~otto/ss-seinen-links1.jpg



Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 13 February 2007, 11:01:11 door modelspotter »

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Linksrijden
« Reactie #31 Gepost op: 14 February 2007, 22:05:45 »
Volgens mij is de reden waarom men links rijdt te verklaren uit de spoorweghistorie. Veel landen gebruikten de kennis van de engelsen om hun eigen spoorwegnet op te zetten. Zo zijn de Arend (NL) en Adler (D) een doorontwikkeling van the Rocket (GB). En rijden ze in Engeland niet allemaal links? Om, na verloop van tijd, het hele systeem om te gooien, kost veel tijd en geld. Uit pure gemakzucht is men in sommige landen dus links blijven rijden.
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Linksrijden
« Reactie #32 Gepost op: 14 February 2007, 23:17:10 »
 Hallo,
 Maar waarom zou men het omgooien? Veel beveiliging is tegenwoordig toch al ingericht voor het rijden op het andere spoor,en die omzetting is  zinloos geworden.De Belgische machinist is er wel aan gewend geraakt dat hij met z'n auto rechts en met zijn trein links rijdt.  ;D
 -Peter
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Linksrijden
« Reactie #33 Gepost op: 17 February 2007, 11:27:03 »
Citaat http://www.nicospilt.com/links-rechts.htm

De Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (SS) reed aanvankelijk links. De seinen stonden links van de baan en de machinist stond links op de voetplaat. (Foto uit gedenkboek van de SS, 1913)

Lees ook deze: http://www.intermediair.nl/kv_artikel.jsp?id=2750
Geografisch ingeklemd tussen het linkse Engels-Belgisch-Franse blok en het rechtse Midden-Europa moest het wel ingewikkeld worden. De twee grote Nederlandse spoorwegmaatschappijen voerden elk een ander stelsel in. Het Engels georiënteerde Staatsspoor (SS) koos voor het linkse systeem van de zuider- en westerburen. De Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HSM) koos voor rechts.

Gezien deze ontwikkeling zou ik foto's uit de nadagen van de SS niet als bewijs willen zien.

Ik kan mij vagelijk een verhaal herinneren van een spoorwegmaatschappij die van links naar rechtsverkeer is overgestapt (of andersom) door simpelweg aan de andere kant van het spoor te gaan rijden en alle seinen te laten staan. Was dat de SS?

Ik ben op zoek naar de tekst van de spoorwegwet of spoorwegovereenkomst 1890 of 1891. Dit is de overeenkomst waarin medegebruik van trajecten wettelijk is geregeld. Hier staan ook bezopen regelingen in dat de HSM ergens het linkerspoor en de SS het rechterspoor kreeg tot aan een zekere splitsing (ook zo een vage herinnering).

Het ligt voor de hand dat bij gedwongen medegebruik ook geregeld wordt aan welke kant van dubbelspoor gereden werd.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Linksrijden
« Reactie #34 Gepost op: 17 February 2007, 13:45:08 »
Beslist NIET. De SS en alle andere in NL reden rechts, alleen de seinen stonden voor de SS uiterst links dus naast het tegemoetkomende spoor. 
Zover ik weet reed de SS links. (zie bijv. de foto op blz 99 van romantiek vd spoorwegen in nederland, met daarop een linksrijdend "hartje")
Arnhem en oosterbeek zijn ex-NRS, de NRS reed rechts (hun eerste serie locs (1-36) had echter de standplaats links, later is alles met rechtse standplaats gebouwd, die eerste locs zijn echter nooit verbouwd) dus zeker toen de SS daar nog niet zo lang red zal er daar gewoon rechts gereden zijn. Toen HSM en SS samengingen is het HSM-seinstelsel aangehouden voor het hele net zodat veel SS-beveiliging toch al omgegooid werd. 

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Linksrijden
« Reactie #35 Gepost op: 17 February 2007, 16:25:02 »
Hallo,
 Toch heb ik hier nog niet gelezen,waarom de Engelsen links zijn gaan rijden.  ;)
Verkeersregels overnemen van het wegverkeer kon niet,die waren er nog niet in 1840,toen er al dubbelspoor was en men kiezen moest.
 Momenteel ben ik een Engels boek  aan het lezen over hun  Seinwezen vanaf het prille begin om te weten te komen of er een reden is geweest,of gewoon toeval dat ze links rijden gingen.
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: Linksrijden
« Reactie #36 Gepost op: 17 February 2007, 18:00:50 »
In Wikepedia staat toch dat de Engelsen links rijden omdat ze het wegverkeer daarin volgen.
Wegverkeer hoeft niet per se autoverkeer te zijn, kunnen ook koetsen en ruiters zijn.

m.vr.gr. Stephan.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Linksrijden
« Reactie #37 Gepost op: 17 February 2007, 18:33:07 »
 Zeker Stephan, dat denk ik nu ook,en wss heeft het te maken hoe ruiters elkaar passerden op smalle paden,en hoe ze hun zwaard droegen ,dat was rechts, tenminste  als de drager rechtshandig was.
Er waren  dus toen ook al verkeersregels.
 Zo kom je van het een op het ander.  :D
-Peter
« Laatst bewerkt op: 17 February 2007, 18:41:40 door Peter Haaswijk »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8477
  • Spoor N
Re: Linksrijden
« Reactie #38 Gepost op: 17 February 2007, 19:06:36 »
Dat zei ik ook al op de eerste pagina van dit draadje. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Linksrijden
« Reactie #39 Gepost op: 17 February 2007, 20:07:30 »
Rick en Alexander,
 Met jullie ben ik het eens,alleen dat van Napoleon in Fr. is nog onduidelijk.Mss is die maatregel weer terug gedraaid toen N. weg was?
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Anoniem

  • Gast
Re: Linksrijden
« Reactie #40 Gepost op: 17 February 2007, 22:02:54 »
Gedeeltelijk terzijde: de Parijse metro rijdt rechts uit overwegingen van paranoia ;D. Toen de CFM (de Métropolitain) werd opgericht hechtte zij erg veel waarde aan haar zelfstandigheid. Daarom heeft zij de metro rechtsrijdend aangelegd, zodat een eventuele overname de verkeersintegratie ernstig zou bemoeilijken. De grote maatschappijen reden immers al 60 jaar links...

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Linksrijden
« Reactie #41 Gepost op: 17 February 2007, 22:52:31 »
Of de SS links of rechts reed, we komen er niet uit. Laten we de feiten onder ogen zien:

- de seinen van de SS stonden links
- de standplaats van de machinist bij de SS was links
- er zijn vrij veel foto's uit de nadagen van de SS met rechts verkeer en linkse seinen; uit de begintijd is er gewoonweg nauwelijks fotografisch materiaal
- de SS was op engelse leest geschoeid

Daarom zoek ik naar "echt schriftelijk bronmateriaal" en geen interpretatie van een auteur. Een gok mijnerzijds is de spoorwegwet of spoorwegovereenkomst van 1890 of 1891.

Het argument van Oosterbeek is dubieus; bedoel je Oosterbeek Laag (geopend 1879 SS)  op de lijn Arnhem-Nijmegen of Oosterbeek Hoog (NRS, na 1890 SS) op de lijn Arnhem-Utrecht.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Linksrijden
« Reactie #42 Gepost op: 18 February 2007, 11:49:07 »
Zeker Stephan, dat denk ik nu ook,en wss heeft het te maken hoe ruiters elkaar passerden op smalle paden,en hoe ze hun zwaard droegen ,dat was rechts, tenminste  als de drager rechtshandig was.
-Peter
Eeh Peter, Een rechthandige ruiter had zijn zwaard links hangen.
Mijn vrouw en ik zijn lid van een riddergenootschap in Duitsland. Daar zijn ook regelmatig middeleeuwse weekenden (trouwens in Nederland zijn er ook een paar)
Maar waar het om gaat is dat een rechthandige ridder of ruiter zijn zwaard links heeft hangen. Dit om het zwaard snel te kunnen trekken.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Linksrijden
« Reactie #43 Gepost op: 18 February 2007, 12:03:55 »
Hallo Harm,
Ik zie het voor mij  :en idd,met een grote zwaai haalt de Ridder zijn Zwaard uit de schede (Of gevest )  ;D .
Ik zou mijn zwaard rechts hebben moeten dragen.
 Maar nu naar het bedienen van een lok. ;)
 Een rechtshandige mcn zal links gaan staan ,om eea beter te kunnen bedienen met zijn rechterhand en zal nog meer naar links gaan als de stoker kolen op het vuur moest gooien.
 Seinen zouden dan daarom  links kunnen staan en het andere spoor aan de rechterkant moeten worden gelegd omdat anders het sein te ver van het spoor komt te staan .
  Ik heb nog niet kunnen ontdekken in het Engelse boek wat ik aan 't lezen ben, waarom er li gereden werd. Het valt wel op,dat er al rond 1840-50 veel dubbelspoor was aangelegd al,wegens de drukte...(Rond Londen en in de industrie gebieden),maar er wat later pas vaste seinen verschenen....
-Peter


 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Linksrijden
« Reactie #44 Gepost op: 18 February 2007, 12:21:08 »
Ahum, in de tijd van zwaarden was verkeer schaars en gewapende ruiters waren nog schaarser. Paarden en wapens waren peperduur en aan de elite voorbehouden. Die elite ging alleen tijdens toernooien en op het slagveld in wapenuitrusting op een paard zitten. Zo'n lolletje was dat niet. Het beeld van Ivanhoe die in zijn eentje in volle wapenuitrusting over de hei scheurt hoort op de 20e eeuwse televisie en nergens anders. Als een leger op stap ging, dan maakte iedereen sowieso ruim baan.
Het grooste deel van het schaarse verkeer waren heel normale mensen die te voet gingen en er zonder serieuze bewapening maar het beste van hoopten. De meest gebruikelijke methode van reizen was overdag van pleisterplaats naar pleisterplaats lopen. Zo'n beetje als vrachtwagens in het voormalig oostblok van beveiligde parkeerplaats naar beveiligde parkeerplaats rijden.

Ik denk dat er pas behoefte was aan regels waar sprake was een enigszins serieuze weg die met karren werd bereden. En ik denk ook dat er te veel logica achter de uiteindelijke keuzes wordt gezocht. Er zijn maar twee mogelijkheden.  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.