Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:20:59
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:20:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 21:14:20
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 21:06:11
Roco traxx 'Eurocity' door Martijn193
Vandaag om 20:36:43
Piko 2025 door barry1972
Vandaag om 19:59:17
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
Vandaag om 19:26:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:22:14
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 18:57:39
Roco wagon openen door AP3737
Vandaag om 18:44:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
  

Auteur Topic: 1 of 2 wielstellen aandrijving bij een loc?  (gelezen 1515 keer)

MopperSmurfje

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
1 of 2 wielstellen aandrijving bij een loc?
« Gepost op: 17 December 2010, 11:54:12 »
Wat is beter, een aandrijving aan 1 of 2 wielstellen bij een loc?

Ik heb de keuze om de aandrijving vanaf de motor naar 1 of 2 wielstellen te maken.

Wat is het beste en waarom?

Bedankt voor reageren!

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:1 of 2 wielstellen aandrijving bij een loc?
« Reactie #1 Gepost op: 17 December 2010, 11:56:29 »
Alle assen aangedreven geeft altijd de beste trekkracht.
Ook omdat het adhesiegewicht dan ten volle benut wordt.
Gr treinhobbijist
Ook Engelse treinen zijn leuk

MopperSmurfje

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
Re:1 of 2 wielstellen aandrijving bij een loc?
« Reactie #2 Gepost op: 17 December 2010, 11:57:17 »
wat is dat, adhesiegewicht?


Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:1 of 2 wielstellen aandrijving bij een loc?
« Reactie #3 Gepost op: 17 December 2010, 12:01:49 »
Dat is simpelgezegd het gewicht dat per as op de rails drukt.
Een laag adhesiegewicht zorgt voor weinig druk op de rails waardoor de krachten minder zijn over te dragen.
Een lok met meer assen, dus bv een 6-asser heeft een lager adhesiegewicht per as dan een 4-asser (bij hetzelfde lokgewicht)
Ook Engelse treinen zijn leuk

MopperSmurfje

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
Re:1 of 2 wielstellen aandrijving bij een loc?
« Reactie #4 Gepost op: 17 December 2010, 12:04:11 »
o.k. dat begrijp ik, hoe zwaarder de loc des te meer gewicht per as.

Maar als ik moet kiezen tussen aandrijving op 2 assen of 4 assen wat is dan beter?
De loc heeft namelijk ook weer wrijving van de aandrijving.




Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:1 of 2 wielstellen aandrijving bij een loc?
« Reactie #5 Gepost op: 17 December 2010, 12:19:46 »
Alle assen aangedreven geeft altijd de beste trekkracht.
Ook omdat het adhesiegewicht dan ten volle benut wordt.
Gr treinhobbijist

Ik blijf bij mijn mening........ ;)
Ook Engelse treinen zijn leuk

MopperSmurfje

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
Re:1 of 2 wielstellen aandrijving bij een loc?
« Reactie #6 Gepost op: 17 December 2010, 12:29:28 »
Ik bestrijd je mening niet maar wil de juiste keuze maken en dan kan ik nog niet op grond vand e info tot nu toe!

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:1 of 2 wielstellen aandrijving bij een loc?
« Reactie #7 Gepost op: 17 December 2010, 12:43:24 »
Als je motortje die wrijving aan kan gewoon alle assen aandrijven. Hoe meer assen hoe beter.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10749
Re:1 of 2 wielstellen aandrijving bij een loc?
« Reactie #8 Gepost op: 17 December 2010, 12:44:55 »
en dan kan ik nog niet op grond van de info tot nu toe!

Wat wil je nog meer weten? Stel je vraag...
No dress rehearsel, this is our life.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:1 of 2 wielstellen aandrijving bij een loc?
« Reactie #9 Gepost op: 17 December 2010, 12:53:45 »
Zoveel mogelijk wielen aandrijven van een lok. Samen met een hoog gewicht geeft dat een goede trekkracht. Niet voor niets is bij veel fabrikanten de dubbele cardan-as constructie populair...

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:1 of 2 wielstellen aandrijving bij een loc?
« Reactie #10 Gepost op: 17 December 2010, 14:15:44 »
OK, even voorbeeld ter illustratie: ik bezit een Duewag-tram die tot vierasser is ingekort. De twee aangedreven assen (voorste draaistel) hebben geen antislipbandjes meer; dat oogt slecht bij smalspoor; meer waggelen. Ik heb op veel manieren gepoogd de massa (= het gewicht) van het hele apparaat te verhogen, tot en met loden figuurtjes plaatsen. Dat is wel gelukt, maar de aandrijving blijft beperkt tot dat ene draaistel. Dat betekent dat van alle gewicht dat ik erin aanbreng gemiddeld de helft ten goede komt aan de trekkracht.
Aangezien dat nog steeds bedroevend is overweeg ik een tweede aandrijving (vanaf dezelfde motor) aan te brengen op het achterste draaistel, zodat dan alle vier de assen zijn aangedreven (=advies Treinhobbijist).

PS: Het hele chassis vervangen door hetzelfde ding maar dan in lood (nóg meer gewicht) is een optie die ik nog niet heb uitgevoerd
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:1 of 2 wielstellen aandrijving bij een loc?
« Reactie #11 Gepost op: 17 December 2010, 23:50:24 »
bij een loc met maar 1 aangedreven draaistel is het dan ook heel belangrijk dat je het gewicht boven het aangedreven draaistel concentreert en dat het niet-aangedreven draaistel zo soepel mogelijk loopt. Als je de ruimte in het model en de spullen ervoor hebt moet je dat gewoon doen.