Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 14:03:08
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
NS 1700 transfers door spoorzeven
Vandaag om 13:59:16
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 13:35:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door spoor0
Vandaag om 11:14:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01

Auteur Topic: Flesje Revell contactalijm stuk  (gelezen 12762 keer)

Hugo Baart

• Offline Offline
  • Hugo Baart
Re:Flesje Revell contactalijm stuk
« Reactie #30 Gepost op: 20 December 2010, 00:18:58 »
Thinner lost het oplosmiddel in je styreen op en dat verdampt allemaal uit het plastic zodat dit broos en breekbaar wordt.
Je kunt er ook MEK bij doen, dat is meer in de richting van het oplosmiddel zelf, dat vervlogen is als de lijm te dik wordt.

Waarom doe je zo moeilijk met flesjes Revell, Faller of Kibri. Met MEK lijm je alle soorten styreen muurvast aan elkaar. De twee delen tegen elkaar houden kwastje in de MEK dopen en tegen de te lijmen delen houden. De MEK vloeit vanzelf in de naad en binnen de kortst mogelijke keer zijn beide delen muurvast aan elkaar gesmolten. MEK is nog o.a. verkrijgbaar bij GM&S en Johispoor. Woon je in het grensgebied van België dan is het daar in de schilderswinkel in  literflessen te verkrijgen. In Nederland is het goedje verboden. Kijk wel uit het is uiterst brandbaar en snuif het niet op je wordt er redelijk high van.
www.msgvalkenswaard.nl

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 20 December 2010, 01:01:10 »
Ik gebruik het niet omdat het niet makkelijk te krijgen is. Liever stap ik op de fiets en heb tien minuten later een flesje Revell in huis.
Maar het MEK zal best goed spul zijn. Wat je met MEK wel moet doen, als ik het goed begrijp, is het naadloos aansluiten van het styreen, vullen doet het niet.

Ik heb al een trein

Deka

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 20 December 2010, 09:27:54 »
Thinner lost het oplosmiddel in je styreen op en dat verdampt allemaal uit het plastic zodat dit broos en breekbaar wordt.
Je kunt er ook MEK bij doen, dat is meer in de richting van het oplosmiddel zelf, dat vervlogen is als de lijm te dik wordt.
Huub, dit is onzin. Polystyreen, zoals in onze modelspoorwereld veel gebruikt, bevat geen oplosmiddel. Zowel thinner als MEK lossen het polystyreen enigszins op. Het verlijmen is daarop gebaseerd. De lijmverbinding komt juist tot stand als het oplosmiddel weer verdampt.
De Revell-lijm bevat MEK, maar daarnaast ook een "vulmiddel", dat na het verdampen van de MEK de naadjes opvult. Daarom is er ook een verschil t.o.v. het lijmen met pure MEK, want dat vult niet op. Die laatste metode is wél bruikbaar, mits je passing van de te lijmen delen goed is.
Het bros en breekbaar worden van de polystyreen komt, doordat de kristalstructuur wordt aangetast. En het ene oplosmiddel heeft dat meer dan het andere.
En nog een tip: Bison ontvetter is een oplosmiddelmengsel, dat ongeveer 20% MEK bevat, en als "getemde" MEK kan worden beschouwd.
« Laatst bewerkt op: 20 December 2010, 09:31:55 door Dick van der Knaap »

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 20 December 2010, 10:54:26 »
Ik had altijd begrepen dat het zacht zijn van plastic altijd kwam door de aanwezigheid van een hoeveelheid oplosmiddelen.
Zachte plasticsoorten die op den duur hard worden, verliezen steeds meer van die oplosmiddelen.
Zo had ik het ongeveer onthouden.
Maar na jouw uitleg moet ik dat even opnieuw gaan beredeneren. Ik kom er wel uit, dank je!  ;D
Ik heb al een trein

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 20 December 2010, 11:30:18 »
Jij bedoelt weekmakers. En dat zijn, voor zover ik weet, andere stoffen.
No dress rehearsel, this is our life.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 20 December 2010, 11:36:02 »
Klopt helemaal! Weekmakers, PCB's.
Nu nog uitzoeken of er verschil is in weekmakers en oplosmiddelen en zo ja, wat.
Ik denk dat het hetzelfde is!
Ik heb al een trein

Deka

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 20 December 2010, 13:15:22 »
Ik kan het wel uitleggen, maar dan wordt dit draadje meer een cursus chemie, en ik geloof niet dat dat veel mensen interesseert. Er is in ieder geval wel een (fysisch) verschil tussen een oplosmiddel en een weekmaker. En PCB's hebben weer met iets anders te maken.
« Laatst bewerkt op: 20 December 2010, 13:17:21 door Dick van der Knaap »

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 20 December 2010, 13:25:00 »
Wel spannend eigenlijk...  ;D
Ik heb al een trein

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #38 Gepost op: 20 December 2010, 15:44:48 »
in elk geval is bij mij uit de praktijk gebleken dat gewone plasticlijm van revell minder ellende geeft met bros worden van spul dan thinner en kitverdunner. ook zit er nogal verschil tussen plasticlijm van bijvoorbeeld revell en uhu, revell is agressiever, dat krijg je niet meer onbeschadigd uit elkaar wat bij uhu vaak nog wel lukt. Kan zowel een voor- als een nadeel zijn.

Hugo Baart

• Offline Offline
  • Hugo Baart
« Reactie #39 Gepost op: 20 December 2010, 16:22:11 »
Als je MEK gebruikt klopt het dat de te lijmen delen goed op elkaar moeten passen om een goede capillaire werking te krijgen. Maar om een goed model te maken dienen de stukken zo wie zo goed te passen. Ga er niet van uit dat met plamuur alles is op te lossen. Een ander groot voordeel van MEK is dat het beslist geen lijmvlekken geeft en het kwastje waarmee je de te lijmen onderdelen insmeert hoeft niet schoon gemaakt te worden, MEK is geen lijm maar een oplosmiddel, en je kan er uiterst precies, afhankelijk van de grootte van het kwastje, mee doseren. Nog een voordeel is dat direct na het lijmen je een paar seconden hebt om nog een en ander te verschuiven maar daarna ook een stevige verbinding hebt dat je daardoor erg snel kan werken.
Alle gebouwen op onze modelbanen, Valkenswaard, Veldhoven 1935 en B.A. Bodil zijn zelfbouw en gemonteerd met MEK. Ook de railbussen van B.A. Bodil zijn helemaal gebouwd uit styreen plaatjes en strips en met MEK gemonteerd.
Je moet het gewoon een keer proberen en je zal zien dat de resultaten verbluffend zijn. Wij hebben geen aandelen bij de MEK fabrikant.
www.msgvalkenswaard.nl

Hugo

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 20 December 2010, 18:24:25 »
Duidelijke uitleg, het is naar aanleiding van jouw verhaal de moeite van het proberen waard. Vooral het feit dat je geen lijmresten ziet, omdat het geen lijm is, spreekt me aan. Dat is met Revell etc. bijna niet te doen, vooral als het om kleine delen gaat. Misschien toch maar een hoeveelheid in huis halen, het glazen flesje Revell kan ik er ook mee verdunnen, dat wordt dikker na een tijd, vooral als het minder vol is. Wel eens vaker over MEK gelezen, ik geloof dat je pas weet wat je mist(e) als je er mee aan de gang gaat. Ik zal het eens bestellen als ik nog wat meer te bestellen heb, want alleen zo'n pot MEK laten komen is wat kostbaar door de verzendkosten.
Ik heb al een trein

Deka

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 20 December 2010, 21:05:12 »
Huub,
Alternatief, naast de Bison Ontvetter, is gewoon aceton (drogist ofzo). Werkt hetzelfde, is alleen nog vluchtiger. Verdamping is dan ook de reden dat je lijm steeds dikker wordt, dus nooit open laten staan

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #42 Gepost op: 20 December 2010, 21:44:31 »
Huub.

Als je dan toch bij de drogist bent, vraag dan naar medicinale chloroform.
Betaal je niet bij voor de merknaam, doet het zelfde als mek, je word er ook haai van en als de kat vervelend word doe je deze gewoon in slaap.

Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Deka

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 20 December 2010, 22:26:21 »
Chloroform is geen goed idee. Gechloreerde koolwaterstoffen zijn in principe verboden geworden (slecht voor de ozonlaag en de gezondheid). Wil je er toch wat van hebben, krijg je allerlei lastige vragen te beantwoorden.

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #44 Gepost op: 20 December 2010, 22:52:57 »
Weet ik.
Maar een wet is nu eenmaal gemaakt om te omzeilen.
Onnodig nog te vertellen zeker wat MEK is.

Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.