Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 00:42:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
07 October 2025, 23:55:21
info gezocht over ETS aandrijfunits door Tom Z.
07 October 2025, 23:18:42
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 22:44:01
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
07 October 2025, 22:08:18
Station Roodeschool door Benelux795
07 October 2025, 21:46:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
07 October 2025, 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
07 October 2025, 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
07 October 2025, 16:47:15
't Boemeltje door RobVille
07 October 2025, 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
07 October 2025, 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
07 October 2025, 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
07 October 2025, 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
07 October 2025, 13:33:31

Auteur Topic: De bouw van Richey's modelbaan in H0  (gelezen 12255 keer)

Richey

• Offline Offline
De bouw van Richey's modelbaan in H0
« Gepost op: 11 December 2010, 18:37:50 »
Mijn allereerste post in mijn eigen "ik bouw een baan" topic!  ;D.

Sinds ik klein was is het me al ingegoten, modelspoorbanen en modelspoorbanen :). Ondertussen ben ik druk bezig met mijn eerste zelf ontworpen baan, grotendeels omdat mijn vader er ook niet meer echt een gat in ziet om zelf aan de slag te gaan (ook al wil hij dat maar wat graag). We hebben echt vanalles door elkaar lopen, vooral wat we zelf mooi vonden om te laten rijden. Het zou dus echt een baan op een grensgebied worden wil je er een locatie aan binden, en een bepaalde periode lijkt me onmogelijk :).

In het verleden hadden we altijd een ruime analoge baan, deze heeft ook in het roco-150 jaar boekje gestaan, met een hele kleine Richard aan de knoppen. Omdat we echter alles door elkaar hebben lopen (roco, fleischmann, Lima en Marklin Hamo waren er altijd wel veel problemen met snelheidsverschillen en doorschieters. In al mijn wijsheid ben ik daarom begonnen met een digitale baan.

Zoals vermeld reden we altijd analoog, wat dus betekent dat ik toch in zeker 25 tot 30 loks/treinstellen een decoder moet gaan inbouwen. Ik ben al aardig op weg, het volgende is al OK:

- Roco BR44
- Roco BR103
- Roco BR112
- Roco BR194
- Fleischmann BR151
- Roco Blokkendoos motorwagen (het oude type)
- een oude Roco sik,  ik had van een decoder per ongeluk wat verbrand, dus de verlichting deed het niet meer. In de sik zit geen verlichting :).
- Lima Eierkop
- Lima benelux, waarvan ik zowel de loc als het stuurrijtuig van een decoder heb voorzien.
- Lima BR216, dit was puur mijn eerste ombouw  loc, een test dus... :)

Goed een heel arsenaal ondertussen. Daarbij heb ik een Tams B2 booster gebouwd, welke ik voed met een gewone ouderwetse groene Fleischmann transformator.

( en nu even Chrome geinstalleerd, want ik werd gek van het heen en weer geknipper van het beeld)... :)
Ik zal zo mijn eerste bevindingen in post nr 2 zetten, maar zal jullie eerst even een indruk geven door mijn wintrack plan te uploaden, en er twee foto'tjes bij te zetten.

Het banenplan:
http://www.knol-computers.nl/modelbaan/baan.jpg
(even met rechts klikken, opslaan als doen. Heb je hem opgeslagen de .jpg omnoemen naar .tra (wintrack bestand).)

« Laatst bewerkt op: 11 December 2010, 19:21:00 door Richey »

Hendricus

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Re:De bouw van Richey's modelbaan in H0
« Reactie #1 Gepost op: 11 December 2010, 18:47:47 »
Ligt het aan mij?, maar ik krijg geen baanplan te zien...

Ziet er wel ruim uit (schaduwstation)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #2 Gepost op: 11 December 2010, 18:52:14 »
Het banenplan:
Weigert nog :P
Dat ligt waarschijnlijk aan het bestandsformaat.
Je kunt alleen jpg, gif, en misschien ook bmp en png opladen.
Maar de formaten die uit baanontwerpprogramma's komen, dat lukt niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Richey

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 11 December 2010, 19:33:15 »
Zo... allereerst mijn eerste "update" :).

Omdat ik dus nog altijd verschillende problemen heb met de booster en de decoders (zie elders op het forum) ben ik nog niet veel verder gekomen dan het neerleggen van de rails zoals het nu licht.
Het ligt wel vast, en ben vooral bezig kartonnen randjes te zetten op de plekken waar een trein wellicht naar beneden kan vallen. Er staan dus wel treinen op de baan, maar deze moeten handmatig worden opgestart vanuit koploper. Wordt vervolg als ik de nu lopende problemen opgelost heb... :)

rard

• Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
    • Spoorh0.nl
« Reactie #4 Gepost op: 11 December 2010, 19:36:06 »
Citaat
( en nu even Chrome geinstalleerd, want ik werd gek van het heen en weer geknipper van het beeld)...

Hoi,

Compatibliteitsmodus in IE werkt daar prima tegen!

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Richey

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 11 December 2010, 20:51:47 »
@gerard: Ik wist dat het ergens zat, maar kon het zo snel inderdaad even niet bedenken :). Thanx!

Verder: Met dank aan Klaas Zondervan even een enkelvoudige gelijkrichter gemaakt voor de spanningsmeting. Had ik gelukkig nog genoeg spullen voor liggen :). Ik heb ook nog een heel zakje diodebruggen (die met 4 pootjes), maar daarvan snap ik nog niet helemaal hoe die in elkaar zitten.

Richey

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 28 December 2010, 13:48:51 »
Tja, komen we nu op het punt dat ik een klein beetje begin te twijfelen aan mijn baanplan. Ik heb alles netjes getekend via Wintrack, en even screenshots gemaakt:

http://www.knol-computers.nl/modelbaan/schaduwst.jpg

http://www.knol-computers.nl/modelbaan/hoofdstation.jpg

http://www.knol-computers.nl/modelbaan/met3delaag.jpg

Ik heb voor de duidelijkheid pijltjes bij de rij-richting gezet. Maar wat vinden jullie van mijn plan so far?
En zijn de keerlus problemen die ik me hiermee op de hals haal (2 rail) op te lossen met modules?

Richey

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 28 December 2010, 20:38:12 »
Hmm... Niemand?? :|

Richey

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 01 January 2011, 20:56:00 »
Goed, een nieuw jaar, nieuwe kansen! :-).
Allereerst uiteraard de beste wensen ;-)...
De afgelopen twee/drie dagen is er veel verandert op de baan, en zowaar: het werkt (grotendeels! :-)). Ik heb de baan in blokken gehakt, spoorstaven doorgeslepen en bezetmelder printplaten van Huib onder de baan gehangen. Ook nog gauw even was ldt sdec4 decoders besteld en gebouwd, en ondertussen is alles aangesloten.
Alles ingevoerd in Koploper, en na nog wat hulp van Wim Ros met bepaalde instellingen voor de s88xpressnetli kon ik de baan starten.
Heel eng, maar binnen 12 uur na het starten met knoeien werkte de bezetmelding en kon er gereden worden met een paar treinen (automatisch!!!).
Zit nog ergens een klein hikje, want hij denk steeds dat blok 1 bezet is, maar dat moet op te lossen zijn... :-).
Eindelijk eens iets positiefs te melden dus :-). ;)

nijvedop

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 01 January 2011, 21:11:54 »
hoi Richey,
Amaai wat een tempo,ik kom bij u in de leer.Chapeau wat u realiseert op deze tijd.
groeten edy

Richey

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 04 January 2011, 11:55:16 »
Hoi,

Weer tijd voor een update van mijn vorderingen! :).

Ondertussen ben ik een heel eind verder. Ik heb een extra blok gemaakt waar in de toekomst *ooit* een sein moet komen te staan. Ook heb ik een los ijk-spoor gelegd, omdat ik nergens even lange bezetmeldpunten had. Stom, maar tijdelijk goed opgelost zo... :).
Helaas blijkt dit "nieuwe" ijkspoor ook aan de korte kant, dus schiet de trein aan beide zijden veel te ver door. Nu maar even opgelost met een stukje zacht rubber, zodat er niets beschadigd. Op het bovengrondse station moet ik maar eens een goed ijkspoor in het hoofdspoor leggen, zodat ik dit tijdelijke spoor weer weg kan halen.

Na het ijken van de meeste treinen (die al omgebouwd zijn) maar eens gaan proefrijden met het "leren remmen". Uiteraard werd dit in eerste instantie een zooitje, wat links en rechts een meewarige zucht van mijn vader opleverde, die het helemaal niet zag zitten met al dat digitale gespoor. Nu, na twee avonden rijden begint het gelukkig aardig te lukken, en stop alles bijna altijd netjes.

Toch zijn er nog een paar puntjes waar ik wat mee moet gaan doen...:

- De Lima 1186 blijkt bij onze oude wissels ineens te blijven hangen met zijn zandstrooiers. Dit heeft hij op vorige banen eigenlijk nooit gedaan, dus een vreemd/nieuw fenomeen. Wellicht komt het omdat hij nu voor het eerst moet drukken, in plaats van dat hij de beneluxtrein trekt. Oplossing: een stuk van de kap van de wisselmotor affrezen...  ;). Bij de meeste wissels loopt hij nu weer goed. Alleen op spoor 6 blijf de loc steevast de rijtuigen uit de wisselstraat drukken, dus voor dat spoor heeft hij ondertussen een verbod aan zijn broek :).

- Eens in de zoveel rondjes gebeurd er iets vreemds met onze markin motorpost, en klettert hij op de inrij wisselstraat van het ondergrondse station uit de wissels. Gebeurd niet vaak, en elke keer op een ander spoor, dus echt een vinger hebben we er nog niet op kunnen leggen...  ???

- De BR103 staat ook elke keer met de voorste as van zijn achterste truuck?/(truuk?)/(truck?) naast het spoor. In eerste instantie merk je daar niets van, totdat hij weer wil vertrekken. Dan springt hij verkeerd over de wisseltong en zorgt voor kortsluiting waardoor de hele treinenloop stil komt te staan.

- Onze BR194 en 1010 blijven zorgenkindjes. Ze springen regelmatig naast het spoor, dus zal ik de hele baan nog eens extra af moeten om te gaan kijken of er per plek iets aan te doen is. Dit gaat nog wel even duren...  ::).

Kortom, het blijft een hobby waar nog een hoop dingetjes aan gedaan moet worden... :D. Eerst van het weekend maar eens kijken of ik op de beurs in Houten een potje weerstandslak kan vinden. Dan kan ik met volledige detectie gaan rijden en kijken hoe het dan loopt... :).

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #11 Gepost op: 04 January 2011, 12:44:47 »
Roco 1010 : bekend fenomeen. Meestal veroorzaakt door te weinig vertikale speling van de loopwielen (komt mede door de slechte constructie van de koppelinghouder, de groene versie had mede hierom een kortkoppeling mechaniek) Probeer eens beide koppelinghouders los te nemen en dan eens een paar ronden te rijden, dit zal waarschijnlijk beter gaan.

Voor de rest denk ik dat je je baan eens moet gaan controleren inderdaad; neem een haarlineaal en leg die over iedere raillas heen om afwijkingen in horizontale en vertikale richting te vinden. Een goede las mag niet merkbaar zijn als je er met een lange 2-asser overheen gaat: de bak mag niet/nauwelijks schudden door de las. Een HBis is hiervoor mooi te gebruiken.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Richey

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 05 January 2011, 13:36:10 »
JAB:

Bedankt voor de tip wat betreft de 1010! Heb de schotplaten verwijderd en hij rijdt mu als een zonnetje! :). Nu maar eens even een mooie oplossing bedenken!

Verder zit ik nog steeds vast met het keerlussen dilemma, beschreven in mijn topic over baanplannen (advies baanplan). Misschien dat iemand hier het antwoord op weet, dan kan ik dat stuk aan gaan leggen :)!

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #13 Gepost op: 05 January 2011, 14:33:10 »
Je zou Erwin Prummel eens kunnen vragen of er nog ombouwsetjes zijn om je lok alsnog van kortkoppeling te voorzien. Of kijken of de mechanieken als in de nieuwe 1008 ook in de oude blauwe pas te maken zijn (zou denk ik met weinig werk moeten lukken...)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Richey

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 05 January 2011, 18:57:30 »
Ik ga er achteraan :).

Ik heb ondertussen een filmpje gemaakt, helaas van matige kwaliteit, maar goed...

http://www.youtube.com/watch?v=dhpqh5iKKXw

Hopelijk vinden jullie het wat :).

« Laatst bewerkt op: 05 January 2011, 19:01:32 door Richey »