Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco traxx 'Eurocity' door Daan!
Vandaag om 20:01:06
Piko 2025 door barry1972
Vandaag om 19:59:17
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:57:19
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:50:21
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
Vandaag om 19:26:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:22:14
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:58:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 18:57:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Michiel2
Vandaag om 18:47:44
Roco wagon openen door AP3737
Vandaag om 18:44:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
  

Auteur Topic: Windtunnel  (gelezen 2166 keer)

TedenJoost

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Windtunnel
« Gepost op: 09 December 2010, 13:57:31 »
Hey treinliefhebbers,

Wij (Ted en Joost) doen ons profielwerkstuk over de aerodynamica van treinen. We hebben hiervoor een windtunnel gebouwt die de treinen gaat beproeven op hoeveel luchtweerstand ze hebben. De treinen die we willen testen zijn voornamelijk treinen die door Nederland rijden of bijzonder zijn.

Nou hebben wij een aantal vraagjes,
Zijn modeltreinen precies genoeg om een realistisch beeld te krijgen van de luchtweerstand van treinen op ware grootte?

Welke groottes modeltreinen zijn er allemaal? Onze windtunnel heeft een diameter van 22cm en kan maximaal 10 centimeter hoog zijn.

Bestaan er modellen van deze treinen: Mat '64, regio runner DD-IRM,  koploper ICM, NS 1600/1700, stoptrein dubbeldekker, Thalys PBA, ICE 3  ?

Bij voorbaat dank!  :)
« Laatst bewerkt op: 09 December 2010, 14:08:32 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien. »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:windtunnel
« Reactie #1 Gepost op: 09 December 2010, 14:03:40 »
Hallo Ted en Joost,

Schalen: Zie daarvoor de Encyclopedie: Schalen.

De modellen die je noemt: Ze zijn allemaal te krijgen... Neem eens een kijkje in een Treinenwinkel bij jou in de buurt... dan zie je meteen hoe groot de verschillende schalen zijn... Treinenwinkels in de buurt kan je hier vinden: Treinenwinkels op Google Maps

Succes met jullie werkstuk....

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:windtunnel
« Reactie #2 Gepost op: 09 December 2010, 14:23:45 »
Mooi plan. Maar ik denk dat jullie uitdaging niet zit in het bij elkaar zoeken van 10 soorten treinen. De uitdaging is om de windtunnel zo te maken dat je een verschil tussen vormen kan meten. Dat is moeilijk genoeg.

Professioneel windtunnelonderzoek aan treinen wordt meestal met grote modellen gedaan (denk aan 1:10), hoewel ik ook iemand ken die dit bij voorkeur in 1:100 doet. Dat laatste stelt hogere eisen aan de nauwkeurigheid van het werkstuk (=de trein), de luchtstroom en de weegschaal. Hij kiest hiervoor omdat hij dan de treinen uit 1 stuk kan laten produceren (CNC) en omdat er meer windtunnels zijn die hij kan gebruiken.

Een modeltrein gebruiken in een windtunnel heeft geen zin. De uitsteeksels (stroomafnemers, raamsteilen e.d) verpesten je luchtstroom dusdanig dat er 1) onzin uit komt, 2) het verschil in kopvorm wegvalt in de ruis die de andere factoren veroorzaken. Je mag zelf beredeneren waarom dat is. (Iets met Reynolds ;) )

Als ik jullie was zou ik 2 of 3 houten blokken als model gebruiken. En dan 1 rechthoekig, 1 met een schuine neus en 1 met een ronde oid.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26808
    • Pagina van klaas
Re:Windtunnel
« Reactie #3 Gepost op: 09 December 2010, 15:53:41 »
Edgar, waarom zouden die uitsteeksels de boel verpesten? Die zitten er in het echt toch ook aan?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

DE2225

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
Re:Windtunnel
« Reactie #4 Gepost op: 09 December 2010, 16:35:46 »
Die uitsteeksels zitten er in het echt ook aan, maar reken de verschillende diktes eens na...
De gemiddelde stroomafnemer die in model op een lok gebruikt wordt zou in 1:1 VEEL te grof en zwaar zijn.  :-X
Ook de kieren en ribbels op modellen zijn vaak niet in verhouding tot 1:1 dus die verstoren een meting dusdanig dat je beter met een glad model of houten vorm kan werken. Die gladde vorm benaderd 1:1 veel beter.

Groetjes,

Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

Tinus Trein

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
Re:Windtunnel
« Reactie #5 Gepost op: 09 December 2010, 16:53:32 »
Zoals Edgar al vertelde is bij windtunneltesten het Reynolds getal van groot belang. Omdat ik niet van plan ben om het werkstuk van Ted & Joost te doen heb ik maar 2 woorden: Reynolds en schaaleffecten.

Tinus

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Windtunnel
« Reactie #6 Gepost op: 09 December 2010, 17:35:25 »
Omdat ik niet van plan ben om het werkstuk van Ted & Joost te doen....

Exact.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Gert1

  • Gast
Re:Windtunnel
« Reactie #7 Gepost op: 09 December 2010, 18:17:23 »
Laat ik eerst zeggen dat ik het heel knap vind dat jullie een windtunnel hebben gebouwd. Maar om een goed cijfer voor jullie profielwerkstuk te krijgen lijkt het me wel handig als je de spellingchecker in je tekstverwerker gebruikt.   ;)

Succes in ieder geval.

mvg,
Gert

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2352
  • Bnlx treinendokter.
Re:Windtunnel
« Reactie #8 Gepost op: 10 December 2010, 00:52:42 »
Heren,

De heer Reynolds had ook nog een 'leuke' vriend die met name met modelletjes speelde: Froude.
Meneer Froude zal dan ook meer roet in het eten gooien, tenzij... glycerine, of een nog viscozer vloeistof wordt gebruikt?

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

elt-178.516

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re:Windtunnel
« Reactie #9 Gepost op: 10 December 2010, 04:49:45 »
Voordat we in details gaan treden over Reynolds getallen en het al dan niet op schaal zijn van details op het model, is het misschien handig te weten welke opleiding de heren volgen.

Aan het profielwerkstuk van LTS of Mavo (ja, ik ben eigenwijs, ik doe niet mee aan die nieuwe benamingen), Havo en Vwo worden verschillende eisen gesteld. Voor de Mavo is het al voldoende als ze iets kunnen bouwen waarmee ze een verschil kunnen meten tussen een ouderwetse vierkante Mat'24 en een meer moderne ronde ICE3.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1961
Re:Windtunnel
« Reactie #10 Gepost op: 10 December 2010, 16:53:55 »
Hi All,

Ik heb dit verhaal ook even doorgestuurd naar mijn zwager, die hoogleraar toegepaste wiskunde is en veel aan stromingen rekent en ook bekend is met grote windtunnelproeven, bv voor vliegtuigvleugels. Hij is het volledig eens met Edgar.
Met beste groeten,

Dirk Meijer