Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 22:47:01
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 22:42:34
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
Vandaag om 22:31:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:28:23
Trix BR94 ontspoort door frederik19630
Vandaag om 22:26:08
Vaste baan door GertW
Vandaag om 22:24:00
Tams app door Reinout van Rees
Vandaag om 22:20:53
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Ronaldk
Vandaag om 22:19:15
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
Vandaag om 22:09:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:07:55
booster vraag door maartenvdb
Vandaag om 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
Vandaag om 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
Vandaag om 20:39:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25

Auteur Topic: jullie mening gevraagd aangezien ik analoog en digitaal ac gebruik  (gelezen 2760 keer)

dancer

• Offline Offline
jullie mening gevraagd aangezien ik analoog en digitaal ac gebruik
« Gepost op: 29 January 2007, 12:15:46 »
hello..
ik ben van plan een baan te maken..en heb analoge en digitale locs van hag en marklin...
Nu dacht ik eerst om een baan te maken waar enkele sporen dighitaal zijn, en enkele analoog... dus apart naast elkaar (ze komen beiden samen in het station) maar nu zat ik te denken of eht niet beter is om alles digitaal te doen???
ik kan er niet aan uit..
op een ander forum had men mij uitgelegd dat het ook nog mogelijk is om het digitale gedeelte te linken via wissels met het analoge gedeelte... maar lijkt me technisch moeilijk..
Wat zouden jullie doen? de analoge en digitale baan gescheiden houden of alles digitaliseren (dus 5 locs met een decoder erbij)

Ik heb niet echt zin om de analoge  locs te voorzien met een decoder, maar aangezien in het echt ook de sporen gelinkt zijn, zou he took beter zijn + het geeft meer rijmogelijkheden....

ik weet ook nog niet of de hag analoge locs met een decoder kunnen worden voorzien (moet ik nog uitzoeken)

Sander

• Offline Offline
Re: jullie mening gevraagd aangezien ik analoog en digitaal ac gebruik
« Reactie #1 Gepost op: 29 January 2007, 12:30:48 »
ik zou eens gaan kijken naar dinamo.
digitaal en analoog door elkaar laten rijden.

Voor jou een mooie oplossing denk ik.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

JvH

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 29 January 2007, 13:28:39 »
Sander,

Helaas zal dat niet gaan, Dinamo is voor gelijksp. en DCC. De ts heeft het over M* en HAG.(Wisselsp. en Moterola neem ik aan.)

@Dancer,

Je zou de baan kunnen verdelen in sectie's die elk omschakelbaar zijn tussen analoge en digitale besturing, maar of dat over een jaar nog leuk is?

Alles digitaal is een optie die je zelf moet beantwoorden, maar ik zou een deel van de baan omschakelbaar maken. En wel zo dat met analoog materiaal minimaal rond kan rijden.

Groeten Jack.

dancer

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 29 January 2007, 14:46:03 »
ja ik had ook gedacht om in hondebot-vorm een dubbel spoor te hebben digitaal, en ook daarnaast (bij het station dus) een dubbel spoor analoog (ook in hondebot vorm)..en dan 2 of 3 schaduwstations (voor digitaal en analoog moet er zeker tenminste 1 schaduwstation zijn)

Die HAg locs zijn echt fantastisch..ook al zijn ze maar analoog.... en ombouwen naar digitaal: voor die prijs kan ik n automatisch schaduwstation hebben.....
Wel had ik gedacht om de digitale sporen later de verlengen.... en dte linken met een ander station dat dan volledig digitaal is...

voor mensen die zoudne komen met analoge locs bij me thuis is het natuurlijk wel leuker als er ook een analoge baan is.... dat wel....

ik had gedacht, aangezien mijn baan zich afspeelt in de bergen, dat de zogezegde wissels die van de digitale baan naar de analoge baan gaan in de tunnels zijn...

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #4 Gepost op: 29 January 2007, 19:13:39 »
Dancer,
zelf ben ik een verstokt analoog rijder. Maar voor de digitalen heb ik toch een motto:
"Ga je digitaal, dan ook helemaal".

Als je digitaal en analoog door elkaar doet, dan blijf je knoeien met overgangsoplossingen.
In jouw geval zou ik zeggen: maak je baan digitaal, maar dan zo dat je het geheel of een deel van het sporenplan eenvoudig kunt omschakelen op een analoge regelaar.
Dan kun je al naar je pet staat, de ene keer met decoderlocs rijden en de andere keer met analoge locs.
En je zult zien, op termijn ga je toch al je locs van een decoder voorzien. Je ziet nu op tegen de kosten, maar uiteindelijk raak je dat steeds omschakelen ook beu. Als je de locs geleidelijk ombouwt zul je zien dat het met de kosten ook wel meevalt. Het hoeft toch niet allemaal voor de kerst klaar te zijn? ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #5 Gepost op: 29 January 2007, 19:34:50 »
Dat heb ik hier dus in praktijk uitgevoerd. De hoofdbaan (twee sporen) zijn ieder geschikt om analoog of digitaal mee te rijden. De haven is alleen digitaal (omdat indertussen zo'n groot gedeelte van de locs digitaal en voor extra analoge trafo eigenlijk geen plaats is) en de locloods voorlopig nog analoog. Het gecombineerd rijden heeft inderdaad wel wat nadelen: Seinen en sporen dan of niet zijn gescheiden. Ook de bezetmelding van het schaduwstation moet met een IR-poort gedaan worden, omdat digitale bezetmelding niet zal werken als de stroom op het spoor wordt afgeschakeld (terwijl je wel wilt weten of er een trein staat).
Fotootje van het schakelpaneel:

De twee grote zwarte knoppen dienen voor het omschakelen. Niets moeilijks aan.  :)

Henk
K.Bay.Sts.B

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 29 January 2007, 19:57:23 »
...omdat digitale bezetmelding niet zal werken als de stroom op het spoor wordt afgeschakeld (terwijl je wel wilt weten of er een trein staat).
Daarvoor heb ik Permaloog uitgevonden. Analoog, maar toch altijd spanning op de baan, zelfs als de trein stil staat, dus altijd detectie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.