Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 23:41:23
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 23:05:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:53:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 22:35:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
Vandaag om 21:44:27
Led schakeling ed. door Albert de Heer
Vandaag om 21:43:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
  

Auteur Topic: jullie mening gevraagd aangezien ik analoog en digitaal ac gebruik  (gelezen 2796 keer)

dancer

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
jullie mening gevraagd aangezien ik analoog en digitaal ac gebruik
« Gepost op: 29 January 2007, 12:15:46 »
hello..
ik ben van plan een baan te maken..en heb analoge en digitale locs van hag en marklin...
Nu dacht ik eerst om een baan te maken waar enkele sporen dighitaal zijn, en enkele analoog... dus apart naast elkaar (ze komen beiden samen in het station) maar nu zat ik te denken of eht niet beter is om alles digitaal te doen???
ik kan er niet aan uit..
op een ander forum had men mij uitgelegd dat het ook nog mogelijk is om het digitale gedeelte te linken via wissels met het analoge gedeelte... maar lijkt me technisch moeilijk..
Wat zouden jullie doen? de analoge en digitale baan gescheiden houden of alles digitaliseren (dus 5 locs met een decoder erbij)

Ik heb niet echt zin om de analoge  locs te voorzien met een decoder, maar aangezien in het echt ook de sporen gelinkt zijn, zou he took beter zijn + het geeft meer rijmogelijkheden....

ik weet ook nog niet of de hag analoge locs met een decoder kunnen worden voorzien (moet ik nog uitzoeken)

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: jullie mening gevraagd aangezien ik analoog en digitaal ac gebruik
« Reactie #1 Gepost op: 29 January 2007, 12:30:48 »
ik zou eens gaan kijken naar dinamo.
digitaal en analoog door elkaar laten rijden.

Voor jou een mooie oplossing denk ik.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

JvH

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: jullie mening gevraagd aangezien ik analoog en digitaal ac gebruik
« Reactie #2 Gepost op: 29 January 2007, 13:28:39 »
Sander,

Helaas zal dat niet gaan, Dinamo is voor gelijksp. en DCC. De ts heeft het over M* en HAG.(Wisselsp. en Moterola neem ik aan.)

@Dancer,

Je zou de baan kunnen verdelen in sectie's die elk omschakelbaar zijn tussen analoge en digitale besturing, maar of dat over een jaar nog leuk is?

Alles digitaal is een optie die je zelf moet beantwoorden, maar ik zou een deel van de baan omschakelbaar maken. En wel zo dat met analoog materiaal minimaal rond kan rijden.

Groeten Jack.

dancer

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: jullie mening gevraagd aangezien ik analoog en digitaal ac gebruik
« Reactie #3 Gepost op: 29 January 2007, 14:46:03 »
ja ik had ook gedacht om in hondebot-vorm een dubbel spoor te hebben digitaal, en ook daarnaast (bij het station dus) een dubbel spoor analoog (ook in hondebot vorm)..en dan 2 of 3 schaduwstations (voor digitaal en analoog moet er zeker tenminste 1 schaduwstation zijn)

Die HAg locs zijn echt fantastisch..ook al zijn ze maar analoog.... en ombouwen naar digitaal: voor die prijs kan ik n automatisch schaduwstation hebben.....
Wel had ik gedacht om de digitale sporen later de verlengen.... en dte linken met een ander station dat dan volledig digitaal is...

voor mensen die zoudne komen met analoge locs bij me thuis is het natuurlijk wel leuker als er ook een analoge baan is.... dat wel....

ik had gedacht, aangezien mijn baan zich afspeelt in de bergen, dat de zogezegde wissels die van de digitale baan naar de analoge baan gaan in de tunnels zijn...


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re: jullie mening gevraagd aangezien ik analoog en digitaal ac gebruik
« Reactie #4 Gepost op: 29 January 2007, 19:13:39 »
Dancer,
zelf ben ik een verstokt analoog rijder. Maar voor de digitalen heb ik toch een motto:
"Ga je digitaal, dan ook helemaal".

Als je digitaal en analoog door elkaar doet, dan blijf je knoeien met overgangsoplossingen.
In jouw geval zou ik zeggen: maak je baan digitaal, maar dan zo dat je het geheel of een deel van het sporenplan eenvoudig kunt omschakelen op een analoge regelaar.
Dan kun je al naar je pet staat, de ene keer met decoderlocs rijden en de andere keer met analoge locs.
En je zult zien, op termijn ga je toch al je locs van een decoder voorzien. Je ziet nu op tegen de kosten, maar uiteindelijk raak je dat steeds omschakelen ook beu. Als je de locs geleidelijk ombouwt zul je zien dat het met de kosten ook wel meevalt. Het hoeft toch niet allemaal voor de kerst klaar te zijn? ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re: jullie mening gevraagd aangezien ik analoog en digitaal ac gebruik
« Reactie #5 Gepost op: 29 January 2007, 19:34:50 »
Dat heb ik hier dus in praktijk uitgevoerd. De hoofdbaan (twee sporen) zijn ieder geschikt om analoog of digitaal mee te rijden. De haven is alleen digitaal (omdat indertussen zo'n groot gedeelte van de locs digitaal en voor extra analoge trafo eigenlijk geen plaats is) en de locloods voorlopig nog analoog. Het gecombineerd rijden heeft inderdaad wel wat nadelen: Seinen en sporen dan of niet zijn gescheiden. Ook de bezetmelding van het schaduwstation moet met een IR-poort gedaan worden, omdat digitale bezetmelding niet zal werken als de stroom op het spoor wordt afgeschakeld (terwijl je wel wilt weten of er een trein staat).
Fotootje van het schakelpaneel:

De twee grote zwarte knoppen dienen voor het omschakelen. Niets moeilijks aan.  :)

Henk
K.Bay.Sts.B

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re: jullie mening gevraagd aangezien ik analoog en digitaal ac gebruik
« Reactie #6 Gepost op: 29 January 2007, 19:57:23 »
...omdat digitale bezetmelding niet zal werken als de stroom op het spoor wordt afgeschakeld (terwijl je wel wilt weten of er een trein staat).
Daarvoor heb ik Permaloog uitgevonden. Analoog, maar toch altijd spanning op de baan, zelfs als de trein stil staat, dus altijd detectie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.