Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 22:50:15
Piko hondekop 4 ? door Sven
Vandaag om 22:48:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:46:50
Klein baantje 1200x1200mm door NS264
Vandaag om 22:37:48
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
Vandaag om 22:34:40
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 22:21:41
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 22:17:34
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door maartenvdb
Vandaag om 22:07:49
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 21:36:13
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Wimbo
Vandaag om 21:27:58
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:27:23
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 19:59:54
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:54:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 19:38:03
Sfeer op je modelbaan door grove den
Vandaag om 19:27:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VictorPM
Vandaag om 19:11:42
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 18:33:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 18:28:24
365 "Het is weekend foto's" door Frank 123
Vandaag om 18:23:39
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 17:41:25
Telefoonnummer Conrad......... door Arjan6511
Vandaag om 17:26:49
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:14:10
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:12:08
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 16:05:16
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door borotof
Vandaag om 15:44:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:22:55
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:34:48
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 11:47:45
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:26:32
Een NS 5500 knutselen door Bert Senden
Vandaag om 08:59:27
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 6001 bouw kit  (gelezen 4041 keer)

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
BNLS-Werkspoor - NS 6001 bouw kit
« Gepost op: 28 January 2007, 22:45:12 »
Wie heeft de tenderlok 6001 ooit  gebouwd van witmetaal of is er mogelijk mee bezig.
Ik ben al een tijdje bezig met deze lok maar krijg hem niet goed lopend.
Het onderstel is van wit metaal en wijkt zeer af mbt maatgeving.
Ook geef de stroom afname problemen.
Wie kan mij iets meer vertellen over deze bouw kit.

willem.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6001 bouw kit
« Reactie #1 Gepost op: 28 January 2007, 22:56:39 »
mijn ervaringen met model loco zijn niet zo best, onderstellen zijn niet altijd even maatvast (bij een 3700 was de koppelstang een millimeter te lang, lijkt weinig maar als de zaak via de koppelstangen aangedreven wordt is het heel veel omdat dat erg nauw luistert)
Om dan de zaak toch goed lopend te krijgen is wat ervaring met onderstellen bouwen vereist, zodat je weet waar het misgaat. Eventueel kun je de koppelstangen een beetje bol zetten, als ze dan te lang zijn hef je het daarmee op en zou ie wellicht wat soepeler gaan lopen. Verder kan er nog van alles mis zijn maar dan zou ik het spul in mn handen moeten hebben en er wat mee moeten testen om er meer over te zeggen.
grtz
Floris

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6001 bouw kit
« Reactie #2 Gepost op: 28 January 2007, 23:50:31 »
Wat een schattig kitje, is het onderstel echt van witmetaal? Ofwel poppestront? Geen messing of nieuwzilver?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

arjen

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6001 bouw kit
« Reactie #3 Gepost op: 29 January 2007, 06:59:46 »
Onderstel van witmetaal? Dat moet de 6000 zijn die de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers ooit in Engeland heeft laten maken. Ergens in de jaren 70 was dat, lang voordat DJH/Model Loco op de markt verscheen.
Zoals Floris al suggereerde: om hem goed lopend te krijgen moeten de koppelstangen precies passen. Over het algemeen bereik je dat door de aslagers een beetje te verschuiven in het chassis, maar dat is vrij lastig bij zo'n witmetalen blok. Duidelijk een klusje voor ervaren chassisbouwers.

Arjen.

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6001 bouw kit
« Reactie #4 Gepost op: 29 January 2007, 10:35:16 »
Ja dit helemaal juist het is de 6000. Maar ik kan inderdaad een nieuw onderstel maken van koper of een andere legering.
Zou er geen andere lok zijn met de dezelfde asindeling die ik mischien zou kunnen gebruiken zou een stuk makelijker maken.
Ben geen ervaren shassisbouwer maar als er geen andere mogelijkheid is moet ik dit maar gaan ondernemen.

willem.
« Laatst bewerkt op: 29 January 2007, 13:45:01 door Peter van der Leek. Reden: Onndige quote verwijderd »

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6001 bouw kit
« Reactie #5 Gepost op: 29 January 2007, 13:47:47 »
Je moet niet te ingewikkeld denken, denk ik. Als het slechte lopen komt doordat de koppelstangen niet passen, dan koop je bij Piet Peetoom van GM&S een setje 'universele' koppelstangen die je zelf op maat kunt maken.

Die maat bepaal je als volgt: pak een setje assen waarvan de maat overeenkomt met die van de loc. De uiteinden ervan draai je met een vijl op een boormachine of Dremel net zover af dat de ze in de gaten van de koppelstangen passen. Nu steek je ze in de asgaten van het frame en kan je precies bepalen hoe lang de koppelstangen moeten worden. Knip ze op maat, soldeer ze aan elkaar waarbij je de assen in het locframe als 'mal' gebruikt. Kan niet missen!

Ik heb op deze manier een 6000 van Philotrain leren lopen - nadat de overtollige speling uit de aslagering was gehaald (nieuwe lagers van GM&S met een compensatieboom tussen de tweede en de derde as) klemde het zaakje nog als een idioot omdat de achterste helft van de (gedeelde) koppelstangen ovale gaten hadden.  ::) Nieuwe koppelstangen gemaakt op de juiste maat - probleem opgelost. :)