Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 21:18:22
US diorama in H0 door RetroJack
Vandaag om 21:15:46
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
Vandaag om 21:11:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 20:57:31
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
Vandaag om 20:43:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:57:46
Roco 2025 door Arjan6511
Vandaag om 19:40:58
Modelbaan Beltheim. door Frits C
Vandaag om 19:37:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:17:59
NZH A 1001 - 1004 door Hans Reints
Vandaag om 19:16:04
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
Vandaag om 18:40:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 18:12:08
Ronald doet de Fork Challenge! door MOVisser
Vandaag om 18:11:16
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:40:52
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 17:33:04
20 toen door Arjan6511
Vandaag om 17:26:19
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 17:14:47
Telefoonnummer Conrad......... door astrantia
Vandaag om 16:22:05
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Daan!
Vandaag om 15:53:14
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 15:46:35
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:27:56
S88n bus splitsen door Montanbahn
Vandaag om 14:00:06
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Simon Stenneberg
Vandaag om 13:51:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 13:47:16
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:13:41
Spoor- en tramweg parafernalia door dh3201
Vandaag om 13:09:34
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
Vandaag om 13:00:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door dh3201
Vandaag om 12:54:44
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Eric v C
Vandaag om 12:04:51
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 11:15:13
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 6001 bouw kit  (gelezen 4042 keer)

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
BNLS-Werkspoor - NS 6001 bouw kit
« Gepost op: 28 January 2007, 22:45:12 »
Wie heeft de tenderlok 6001 ooit  gebouwd van witmetaal of is er mogelijk mee bezig.
Ik ben al een tijdje bezig met deze lok maar krijg hem niet goed lopend.
Het onderstel is van wit metaal en wijkt zeer af mbt maatgeving.
Ook geef de stroom afname problemen.
Wie kan mij iets meer vertellen over deze bouw kit.

willem.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6001 bouw kit
« Reactie #1 Gepost op: 28 January 2007, 22:56:39 »
mijn ervaringen met model loco zijn niet zo best, onderstellen zijn niet altijd even maatvast (bij een 3700 was de koppelstang een millimeter te lang, lijkt weinig maar als de zaak via de koppelstangen aangedreven wordt is het heel veel omdat dat erg nauw luistert)
Om dan de zaak toch goed lopend te krijgen is wat ervaring met onderstellen bouwen vereist, zodat je weet waar het misgaat. Eventueel kun je de koppelstangen een beetje bol zetten, als ze dan te lang zijn hef je het daarmee op en zou ie wellicht wat soepeler gaan lopen. Verder kan er nog van alles mis zijn maar dan zou ik het spul in mn handen moeten hebben en er wat mee moeten testen om er meer over te zeggen.
grtz
Floris

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6001 bouw kit
« Reactie #2 Gepost op: 28 January 2007, 23:50:31 »
Wat een schattig kitje, is het onderstel echt van witmetaal? Ofwel poppestront? Geen messing of nieuwzilver?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

arjen

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6001 bouw kit
« Reactie #3 Gepost op: 29 January 2007, 06:59:46 »
Onderstel van witmetaal? Dat moet de 6000 zijn die de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers ooit in Engeland heeft laten maken. Ergens in de jaren 70 was dat, lang voordat DJH/Model Loco op de markt verscheen.
Zoals Floris al suggereerde: om hem goed lopend te krijgen moeten de koppelstangen precies passen. Over het algemeen bereik je dat door de aslagers een beetje te verschuiven in het chassis, maar dat is vrij lastig bij zo'n witmetalen blok. Duidelijk een klusje voor ervaren chassisbouwers.

Arjen.

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6001 bouw kit
« Reactie #4 Gepost op: 29 January 2007, 10:35:16 »
Ja dit helemaal juist het is de 6000. Maar ik kan inderdaad een nieuw onderstel maken van koper of een andere legering.
Zou er geen andere lok zijn met de dezelfde asindeling die ik mischien zou kunnen gebruiken zou een stuk makelijker maken.
Ben geen ervaren shassisbouwer maar als er geen andere mogelijkheid is moet ik dit maar gaan ondernemen.

willem.
« Laatst bewerkt op: 29 January 2007, 13:45:01 door Peter van der Leek. Reden: Onndige quote verwijderd »

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6001 bouw kit
« Reactie #5 Gepost op: 29 January 2007, 13:47:47 »
Je moet niet te ingewikkeld denken, denk ik. Als het slechte lopen komt doordat de koppelstangen niet passen, dan koop je bij Piet Peetoom van GM&S een setje 'universele' koppelstangen die je zelf op maat kunt maken.

Die maat bepaal je als volgt: pak een setje assen waarvan de maat overeenkomt met die van de loc. De uiteinden ervan draai je met een vijl op een boormachine of Dremel net zover af dat de ze in de gaten van de koppelstangen passen. Nu steek je ze in de asgaten van het frame en kan je precies bepalen hoe lang de koppelstangen moeten worden. Knip ze op maat, soldeer ze aan elkaar waarbij je de assen in het locframe als 'mal' gebruikt. Kan niet missen!

Ik heb op deze manier een 6000 van Philotrain leren lopen - nadat de overtollige speling uit de aslagering was gehaald (nieuwe lagers van GM&S met een compensatieboom tussen de tweede en de derde as) klemde het zaakje nog als een idioot omdat de achterste helft van de (gedeelde) koppelstangen ovale gaten hadden.  ::) Nieuwe koppelstangen gemaakt op de juiste maat - probleem opgelost. :)