Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:35
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
26 april 2024, 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
26 april 2024, 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
26 april 2024, 15:14:16
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 6001 bouw kit  (gelezen 3737 keer)

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
    • willem22
BNLS-Werkspoor - NS 6001 bouw kit
« Gepost op: 28 januari 2007, 22:45:12 »
Wie heeft de tenderlok 6001 ooit  gebouwd van witmetaal of is er mogelijk mee bezig.
Ik ben al een tijdje bezig met deze lok maar krijg hem niet goed lopend.
Het onderstel is van wit metaal en wijkt zeer af mbt maatgeving.
Ook geef de stroom afname problemen.
Wie kan mij iets meer vertellen over deze bouw kit.

willem.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6001 bouw kit
« Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2007, 22:56:39 »
mijn ervaringen met model loco zijn niet zo best, onderstellen zijn niet altijd even maatvast (bij een 3700 was de koppelstang een millimeter te lang, lijkt weinig maar als de zaak via de koppelstangen aangedreven wordt is het heel veel omdat dat erg nauw luistert)
Om dan de zaak toch goed lopend te krijgen is wat ervaring met onderstellen bouwen vereist, zodat je weet waar het misgaat. Eventueel kun je de koppelstangen een beetje bol zetten, als ze dan te lang zijn hef je het daarmee op en zou ie wellicht wat soepeler gaan lopen. Verder kan er nog van alles mis zijn maar dan zou ik het spul in mn handen moeten hebben en er wat mee moeten testen om er meer over te zeggen.
grtz
Floris

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6001 bouw kit
« Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2007, 23:50:31 »
Wat een schattig kitje, is het onderstel echt van witmetaal? Ofwel poppestront? Geen messing of nieuwzilver?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

arjen

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6001 bouw kit
« Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2007, 06:59:46 »
Onderstel van witmetaal? Dat moet de 6000 zijn die de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers ooit in Engeland heeft laten maken. Ergens in de jaren 70 was dat, lang voordat DJH/Model Loco op de markt verscheen.
Zoals Floris al suggereerde: om hem goed lopend te krijgen moeten de koppelstangen precies passen. Over het algemeen bereik je dat door de aslagers een beetje te verschuiven in het chassis, maar dat is vrij lastig bij zo'n witmetalen blok. Duidelijk een klusje voor ervaren chassisbouwers.

Arjen.

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
    • willem22
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6001 bouw kit
« Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2007, 10:35:16 »
Ja dit helemaal juist het is de 6000. Maar ik kan inderdaad een nieuw onderstel maken van koper of een andere legering.
Zou er geen andere lok zijn met de dezelfde asindeling die ik mischien zou kunnen gebruiken zou een stuk makelijker maken.
Ben geen ervaren shassisbouwer maar als er geen andere mogelijkheid is moet ik dit maar gaan ondernemen.

willem.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2007, 13:45:01 door Peter van der Leek. Reden: Onndige quote verwijderd »

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6001 bouw kit
« Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2007, 13:47:47 »
Je moet niet te ingewikkeld denken, denk ik. Als het slechte lopen komt doordat de koppelstangen niet passen, dan koop je bij Piet Peetoom van GM&S een setje 'universele' koppelstangen die je zelf op maat kunt maken.

Die maat bepaal je als volgt: pak een setje assen waarvan de maat overeenkomt met die van de loc. De uiteinden ervan draai je met een vijl op een boormachine of Dremel net zover af dat de ze in de gaten van de koppelstangen passen. Nu steek je ze in de asgaten van het frame en kan je precies bepalen hoe lang de koppelstangen moeten worden. Knip ze op maat, soldeer ze aan elkaar waarbij je de assen in het locframe als 'mal' gebruikt. Kan niet missen!

Ik heb op deze manier een 6000 van Philotrain leren lopen - nadat de overtollige speling uit de aslagering was gehaald (nieuwe lagers van GM&S met een compensatieboom tussen de tweede en de derde as) klemde het zaakje nog als een idioot omdat de achterste helft van de (gedeelde) koppelstangen ovale gaten hadden.  ::) Nieuwe koppelstangen gemaakt op de juiste maat - probleem opgelost. :)