Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:35
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 13:04:12
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:02:53
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Klein baantje 1200x1200mm door grove den
Vandaag om 12:29:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 12:23:40
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jan Bennink
Vandaag om 11:56:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:09:37
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07

Auteur Topic: De bouw van Klein Ende  (gelezen 141653 keer)

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
Re:De bouw van Klein Ende
« Reactie #240 Gepost op: 02 February 2011, 21:20:15 »
Tsja Jos, ik zou het wel willen, keerlus helix, kom maar op ik bouw het wel. Maar het probleem is dat ik gewoon NIET meer ruimte heb helaas.
3 bakken van 50cmx130cm 1 bak 40cmx100cm. En meer kan echt niet. Ik kan het niet eens laten staan.. Dan kan ik mijn kasten niet meer in(waaronder kledingkast..)

Gr,
Mathyn

@JJHS, heb je een voorstel? Ik weet niet waar ik zou kunnen beginnen. Het idee is goed!!
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #241 Gepost op: 02 February 2011, 21:22:48 »
Kom ik nog op terug. PB me even zodat ik dit herinner.
Jeroen

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #242 Gepost op: 02 February 2011, 21:23:11 »
Heb je Anyrail?

Gr,
Mathyn
Nu ook op instagram

Zsjoske

• Offline Offline
  • n spoorder
« Reactie #243 Gepost op: 02 February 2011, 21:32:12 »
@Mathyn,

Nog een tweede hint.

Zet je vaste stations bakken op een verrijdbaar onderstel en maak de laatste bak ( wendel/spiraal ) aan de oostzijde afklapbaar.
Mits je dit secuur doet is dit zeer goed haalbaar.
Mocht je willen rijden kun je makkelijk de bakken naar het midden van de kamer rollen, bak opklappen en rijden maar.

Heb je de boel niet meer nodig, afklappen en langs de muur zetten !

Gr. Jos
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #244 Gepost op: 02 February 2011, 21:39:16 »
Uitleg: Ik heb het in mijn slaapkamer. Ik heb geen vrije muren, ik ga als volgt te werk: Ik heb de module bakken in een rek liggen, althans drie stuks, de vierde staat ervoor. Als ik wil rijden moeten die eruit, en moeten de poten eronder(daar heb ik een simpele en zeer effectieve constructie voor) en dan neerzetten, koppelen en rijden. Als ik klaar ben dan moet de boel weer opgeruimd worden. Maar het probleem is, mijn kamer is 4m bij 3,25
op die korte muur daar tegenaan staan bureau en kasten, daardoor hou ik 150 over. En die word al in beslag genomen. Aan de andere kant staat mijn bed. 3x 1.3 is 3,9 dus dan hou ik tien centimerer aan de andere kop over, dat werkt dus ook niet. Kunnen jullie me nog volgen? Anders teken ik het uit in paint. Maar eerst even leren, ik kom er zo op terug. Ik lees dat mijn uitleg niet zo duidelijk is..

Gr,
Mathyn
Ik kan hooguit nog iets anders doen maar... Ik kan eigenlijk niet nog een verdieping maken, want dan kan ik die bakken niet meer in het rek kwijt. Ik zit met een schuin dak, en kan daardoor niet de normale muurhoogte gebruiken.
Nu ook op instagram

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #245 Gepost op: 02 February 2011, 22:07:49 »
Zie hier:

Ik kan dus niet groter. Eigenlijk was die vierde module al niet de bedoeling...

Gr,
Mathyn
Nu ook op instagram

Zsjoske

• Offline Offline
  • n spoorder
« Reactie #246 Gepost op: 02 February 2011, 23:20:19 »
@Mathyn,

Giga plaats gebrek hebben de meeste van ons, ik ook  ::) da's ook de reden waarom ik N-spoor ben gaan rijden  ;)

Toch nog een laatste hint/advies:  ehhhh... wordt wel wat langer verhaal.

Stel, je maakt een wendel/spiraal en bouwt deze in een soort box, uiteraard loskoppelbaar van je stations modules, en je zet deze bijv. naast je bureau weg op een kant. De box hoeft maar max. 20 cm. hoog te zijn (bijv. rad. 3 of 4 )  , dus makkelijk op een kant weg te zetten. Omdat je modules vrij smal zijn zou je kunnen volstaan met 10 cm. niveau verschil naar je schaduw station een verdieping lager. stel je bouwt je schaduw station op een massieve plank, wisselaandrijvingen kun je naast je wissels monteren dan is/zijn je onderste modules maar 10 cm. hoog en zou je kunnen volstaan met enkele afstandblokjes om je bovenliggende module te dragen. Zo zou je toch bij calamiteiten bij je treinen kunnen. De 10 cm hoge modules moeten toch ergens weg te zetten zijn !

Je moet natuurlijk wel voor poten onder je modules zorgen, maar je geeft aan daar al een simpele oplossing voor te hebben, voordeel is dat, mocht je het ouderlijk huis ooit verlaten, je de boel kunt mee nemen en wil je aan een module werken hoef je niet alles op te zetten, je kunt per bak werken.

Nadeel: je moet wel telkens je modules opzetten, zelf heb ik een constructie met scharnieren met uit trekbare pin, de modules worden gekoppeld middels een printer kabel, het op zetten van de modules is bij mij zo gebeurd, de treintjes met wagons plaatsen duurt langer  ;D

Uiteraard is het jouw feestje en jouw baan, wat je wil moet je zelf beslissen, 't is maar een hint.

Gr. Jos
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

Jeronimos

• Offline Offline
« Reactie #247 Gepost op: 02 February 2011, 23:23:17 »
Heb je Anyrail?

Gr,
Mathyn

Nee, maar wil je plan dat als nr 1 op jouw site staat, een beetje behouden en enkele aanvullingen daarop doen, dat kan ik je al wel vertellen.

Jeroen

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #248 Gepost op: 02 February 2011, 23:34:25 »
Mathyn,
Je moet gewoon dat bureau, bed en die kast wat kleiner tekenen, dan houd je plotseling veel meer ruimte over  ::).
Geintje.

Maar ik vraag me af... dat bed zal toch niet zo hoog zijn dat je er niet een stuk/module overheen kunt laten lopen, of in ieder geval een stuk over kunt laten uitsteken? Je ruimt toch altijd op na gebruik, dan moet dat ook kunnen.
Die halve meter blauw is me overigens niet duidelijk in de tekening. Waarom kan/mag die niet gebruikt worden?
Groet,
Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Jeronimos

• Offline Offline
« Reactie #249 Gepost op: 03 February 2011, 20:28:44 »

Hierbij het BW:

Dit plan is nog ruw en kan nog betere uitwerking krijgen.

De rolbrug is nu centrepiece Deze ligt in het midden en zal het belangrijkste punt zijn in jouw baan.

Bovenin loopt nu een dubbelsporige baan, kan bijv dienen als toekomstige aansluiting op de rest van je toekomstige baan. Toegang tot het BW links, kan enige verbetering gebruiken, maar ik  doe dit zo dat je de lok in je blikveld krijgt en dan sorteer je hem over je BW. Een spoor heeft een tankplaat voor als je met diesel rijdt. Recht op het uitstekende plaatje heb ik gedacht voor een loods waar reparatie uitgevoerd wordt voor rijtuigen en/of goederen wagons.
Die bocht daarnaartoe moet je even nog uittekenen in anyrail daar ik dit programma niet heb.

Verbeteringen zijn altijd mogelijk.

Veel plezier ermee.
Jeroen

loclion

• Offline Offline
« Reactie #250 Gepost op: 03 February 2011, 21:10:53 »
Hoi Mathyn,

Kun je de kast ook naast het bureau zetten en het bed in de lengte vd korte muur
of, als het een vaste kast is; bureau naast de kast en bed op de plek van het bureau.
Denk dat je dan meer ruimte krijgt.

gr Leo
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #251 Gepost op: 03 February 2011, 22:08:49 »
Ik zal morgen eens wat uittekenen in anyrail, want het zou wel kunnen idd.

@Leo,
je bedoelt dat ik dan meer ruimte in het midden krijg ja. Maar ik had eerst mijn bed op de plek van mijn bureau, en dan een bureau op de plek van mijn hoofdeind, verlengd over het lage deel van die kast daar, het is zeg maar een L. Maar ik heb hier naast mij een verwarming. En door de hitte is het plakhout van mn bed los gelaten. Dus dat werkt niet. Nee het is niet makkelijk. En om mijn bed op de korte muur te zetten(niet met het raam) maar war die L kast staat, dat kan niet, want dan komt het voorbij mijn kozijn.. Het is dus allemaal erg passen en meten. Ik heb met mijn ouders al heel wat zitten te brainstormen. Maar het kan gewoon niet.. Eigenlijk heb ik gewoon geen ruimte voor een treinbaan, maar ik wil het zo graag ::)

@Jos,
Woow wacht even, klein verhaaltje.. Ehm een klimspiraal, dat kan. Maar eh okee dat is haalbaar. Maar ik kan nog net drie modules kwijt in dat rek, om nou nog een laag te maken.. Ik kan hooguit eens kijken of ik die platen erin kan leggen, maar het zijn losse poten, die ik eventueel met en X kan verbinden. Want voor onderstellen heb ik geen ruimte. Losse poten gaan wel. Dus klimspiraal is nog te doen, maar dan het schaduwstation zelf.. Ik denk dat ik eerst eens de eerste modules ga bouwen, en dan kijken wat er haalbaar is, voorlopig heb ik nog niks.. Dan weet ik ook meteen meer qua ruimte. En weet ik wat ik nog eventueel kan bijbouwen. Want ja hoe meer hoe beter, maar er zijn grenzenhelaas...

Gr,
Mathyn
Nu ook op instagram

JasperV

• Offline Offline
« Reactie #252 Gepost op: 03 February 2011, 22:19:00 »
En door de hitte is het plakhout van mn bed los gelaten.

Dat heb ik ook eens gehad! (Maar dan met een bureau.) In mijn geval heb ik het weer vastgespijkerd en het gewoon lekker voor de (gas)kachel laten staan. :P

gr,
Jasper
project n.t.b.

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #253 Gepost op: 04 February 2011, 17:45:49 »
Irritant is dat hè!

Een kleine opzet, nog niet af, maar het zou kunnen. Ik denk dat ik het alleen niet een succes vind, ik vind een station zo leuk ::)
Ik ben echt een zeurtje.. Maar ik neem toch alle opties in mij op, want in totaal kan het toch net leiden tot dat ene briljante idee.
Alleen het zag er heel mooi uit op de tekening, maar in het echie zijn die wissels niet zo scherp. Daar zit je mee.

Gr,
Mathyn
Nu ook op instagram

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #254 Gepost op: 06 February 2011, 19:47:04 »
Nou een leuke update vandaag! Ik heb gister hout gekocht, en kon het niet laten, ik heb mijn pa lief aangekeken, en zijn vandaag gaan klussen. Module 1 is af! Meer hout heb ik helaas niet. Dus daar moet ik nog even op wachten. Maar het begin is er!
Ik zal niet langer kletsen, hier de pica's
Alles met klik, alleen laat de kwaliteit op zich wachten..
Het hout:

De module:

haah op de achtergrond de kibri doos waar de 2400 in verpakt was en hierin binnen kwam.. :P

En dan nog iets anders leuks, ik heb een mini diorama gemaakt van spullen die ik had liggen. Ik had al een hele tijd terug een klein plankje mdf  met wat klein bedekt, en daar wat stoepoefeningen op gedaan. Met de gedachte dat verfen komt later. Ik had het gister in mijn handen en dacht van, hee daar ga ik mee verder. Dus ik lekker die klei verven, en het beviel me wel. Dus ik ging door met gras, en zo is er wat leuks uit gekomen. Ik heb wel een regel van mijzelf overtreden, ik heb een grasmat gebruikt(wat ik niet meer wou gaan doen) maar het resultaat is goed. Ik heb een foto van tussendoor, het eindresultaat staat hier naast mij op mijn bureau, en dat komt vd week. Met goede kwaliteit.

En dan nog iets leuks, een foto van de reeds gevorderde tekening:

Er is alweer heel wat aangepast, maar jullie hebben een idee waar ik mee bezig ben.

Nou dat was het weer voor vanavond.

Ow nog iets, rolbrug afgetekend, en de kuip is afgebakend.

Voor de lol de kleinere rolbrug versie neergelegd.

Gr,
Mathyn

Ps: baanplan ben ik nog NIET over uit, laatste foto is dus ook misschien niet definitief.
Nu ook op instagram