Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Longtall203
16 July 2025, 23:25:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
16 July 2025, 23:05:28
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Piko 2025 door Railpassie
16 July 2025, 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
16 July 2025, 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
16 July 2025, 21:14:40
Railpro 607 door Bob11
16 July 2025, 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Sikje 225 door Huup
16 July 2025, 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
16 July 2025, 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
16 July 2025, 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
16 July 2025, 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
16 July 2025, 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 July 2025, 10:19:14
  

Auteur Topic: De bouw van Klein Ende  (gelezen 141482 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5370
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:De bouw van Klein Ende
« Reactie #270 Gepost op: 25 February 2011, 19:30:57 »
Ik heb hier een Marklin-hamo krokodil reeks Be 6/8, en de aandrijvingsloze stel assen draait heel zwaar, ik weet bijna zeker door de oude olie en al het stof. Dus die wil ik uit elkaar halen en schoonmaken, wat blijkt, volgens mij kunnen ze er niet af. Weet iemand hier meer van? Ik wil hem namelijk heel graag schoon maken.

Gr,
Mathyn

Mathyn, als je in de buurt van Ermelo woont, dan mag je altijd langskomen. Dan zullen we dat beessie wel even onder handen nemen!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3857
    • MCKmodelbouw
Re:De bouw van Klein Ende
« Reactie #271 Gepost op: 25 February 2011, 21:22:11 »
Ik heb daar ook wel eens last van Mathyn, er zijn een paar dingen die je kan doen (afhankelijk van jouw situatie en wat je eventueel al gedaan hebt):
- Verhogen van de stroom en spanning op je baan door:
--- Extra aansluitingen te realiseren;
--- Een (extra) booster in te zetten danwel extra transformators;
--- De bedrading dikker uit te voeren.
- Puntstukken van je wissels voeden, uiteraard afhankelijk van de wisselstand.

Kijk dankje, ja extra aansluitingen is wel handig. Ik ga Rocoline wissels gebruiken, dus dan kan ik het puntstuk polariseren, ik ben het zeker van plan. Bedrading dikker uitvoeren had ik zelf niet bedacht, dat vind ik een zeer goede! Ik ga een ringleiding aanbrengen, daar ga ik die dikke stroomdraden voor gebruiken, maar je hebt ze in verschillende mm, wat raad je mij aan? Ik wil heel veel aansluitpunten maken! Dat sowieso. Ik wil geen storing hebben, dat heb ik al genoeg gehad op mijn vorige baan.
Mathyn, als je in de buurt van Ermelo woont, dan mag je altijd langskomen. Dan zullen we dat beessie wel even onder handen nemen!

Jeroen

Dat hou ik in gedachte voor nog andere locs, in middels heb ik gewoon de wielen van de assen afgehaald, ga je me nu de eerstvolgende keer als je me een keer ontmoet in elkaar slaan en boos worden of geef je me gelijk ::) Maar in ieder geval om je gerust te stellen, het is helemaal goed gekomen, en hij rijd helemaal mooi gelijk. Er zat heel veel olie, waardoor hij zwaar liep. Ik heb nu GEEN olie op het niet aangedreven assen gedaan, en nu is het goed. Ik wil kijken of ik hem zwaarder kan maken, aangezien er een grote print daar in die neus weg gaat, omdat hij digitaal word. En die decoder kan ergens anders. Dan kan ik wat lood plaatsen, loopt hij ook beter met het optrekken, zodat het altijd gelijk blijft. En ach met digitaal word het mooi op en afgebouwd. Maar alsnog heel erg bedankt voor je aanbod, de oplossing is al gevonden, maar wie weet voor de volgende keer!
Oow maar ik heb wel een ander vraagje ;) Ik wil wel zo'n vijfpolige spoel(benoem ik het goed) erin plaatsen, er zit er nu een in met drie. Maar welk setje moet ik hebben, en heeft het veel verschil?

Gr,
Mathyn

Ps: zometeen een paar leuke foto's van module 1, met gat voor rolbrug, en met rails en locs erop. Gewoon voor de lol even neergelegd, om het te beleven.
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re:De bouw van Klein Ende
« Reactie #272 Gepost op: 25 February 2011, 21:27:53 »
je hebt ze in verschillende mm, wat raad je mij aan
Alles is mogelijk, maar ik raad aan om minimaal 1mm2 aan te houden (de meeste standaard modelspoordraad is 0,25mm2).
Electriciteitsdraad voldoet bijvoorbeeld prima (van die dikke blauwe, bruine en geel/groene draden), maar ook speakerdraad. Loop eens een bouwmarkt binnen dan zie je hoeveel keuze er is :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5370
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:De bouw van Klein Ende
« Reactie #273 Gepost op: 25 February 2011, 21:28:36 »
Ik boos?  >:( >:( >:( >:( >:(

Welnee joh! Het is toch jouw loc? Sterker nog ik heb nog nooit een Krokodil in mijn handen gehad. Maar meestal hoef je de wielen niet van de assen af te trekken om hem weer goed rollend te krijgen. Zo uit mijn hoofd gezegd zijn er meerdere ombouwsetjes, maar dat weet ik niet zeker. Je kunt altijd met de loc even langs een modelspoorzaak, dan komt het vast goed!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3857
    • MCKmodelbouw
Re:De bouw van Klein Ende
« Reactie #274 Gepost op: 25 February 2011, 21:39:40 »
Misschien wist jij een veel betere methode, maar het was een geintje hoor.
Dat ding is zeg maar een blok ijzer/metaal met een paar gaten erin. Daar zitten buisjes door. Daardoorheen de assen, met de wielen erop. Super onhandig dus. Het terugplaatsen is een hele klus, maar het was wel nodig om het uit elkaar te halen, aangezien het in die buisjes juist zo vol met olie zat.

@Peter,
Okee, ja ik ga die blauwe bruine geel/groene gebruiken, die heeft mijn vader waarschijnlijk nog liggen, dat scheelt weer, maar hij heeft ook andere draden, daarom de vraag. Dankjewel! ;D Oow de draad vanaf die raillassen naar de ringleiding word gewoon dat gekleurde draad op die gele spoelen, van ik meen Brawa. Zag het bij MCH liggen, en het zag er heel degelijk uit.

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5370
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:De bouw van Klein Ende
« Reactie #275 Gepost op: 25 February 2011, 21:48:00 »
Mathyn,

Ja, daar was ik wel bang voor dat het om een brok metaal met assen zou gaan. Je had weinig keus dan de wielen loshalen als de buisjes zo vol met olie zaten. Maar goed dat ie schoongemaakt is! Marklinlocs hebben wel regelmatig onderhoud nodig, maaar daarbij wwel eeen heel klein beetje olie en zeker niet op de plek waar jij het gevonden had......

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:De bouw van Klein Ende
« Reactie #276 Gepost op: 25 February 2011, 21:53:29 »
De olie die Marklin verkoopt is veel te licht.
Dit is gewoon naaimachine olie, deze loopt in alle hoekjes en kantjes, zorgt zo voor ongename verassingen.
Beter gebruik je motorolie van je auto.

Johan.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5370
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:De bouw van Klein Ende
« Reactie #277 Gepost op: 25 February 2011, 22:02:14 »
Ben je helemaal van de ratten besnuffeld!  :o :o :o

Een Marklinloc heeft echt maar een minuscuul drupje olie nodig op de twee glijlagertjes aan de zijkant van het motorhuis. Als je daar een klein drupje op hebt gedaan, laat je de motor een 20 seconden op halve snelheid draaien en daarna veeg je alle overtollige olie weer weg. Zodoende kan de fijne Marklinolie ook niet overal heenlopen waar je het niet hebben wilt. Dit geldt ook voor de tandwielen. Zelden dat je hier olie hoeft te gebruiken, dus doe dat ook niet!

Motorolie is veel te dik voor de fijnmechanische onderdelen als een modelspoorlocomotief, NIET DOEN !!!

Oh ja, en leg een Marklinloc ook nooit op haar zijkant. De olie kan dan in het motorhuis lopen (bij overtollig smeren) en gaat tussen de lamellen van het anker zitten. Het trekt dan vuil en slijpsel van de koolborstels aan. Uiteindelijk gaat dit kortsluiting vormen tussen de lamellen en is eeen uitgebrandde loc het geval. Dat gebeurt natuurlijk niet zomaar, maar voorkomen is beter dan genezen, dus laat een marklinloc gewoon op zijn wielen staan.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 25 February 2011, 22:19:31 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3857
    • MCKmodelbouw
Re:De bouw van Klein Ende
« Reactie #278 Gepost op: 25 February 2011, 22:27:16 »
Hij ligt bij mij in de doos..... Op zijn kantje dus. Maar volgens mij zit er verder niet veel olie. Ik heb er nooit wat aan gedaan verder. En ik gebruik sowieso al geen Marklin Olie, ik gebruik die van Faller. Het is overigens mijn enigste Marklin Hamo loc.

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5370
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:De bouw van Klein Ende
« Reactie #279 Gepost op: 25 February 2011, 22:29:45 »
Ach jij wilt toch het inwendige vervangen door 5-polige, dus dan geeft het niet meer......  ;D ;D ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3857
    • MCKmodelbouw
Re:De bouw van Klein Ende
« Reactie #280 Gepost op: 25 February 2011, 22:30:21 »
Dat is waar. Ik heb mij laten vertellen, en ik heb gelezen dat je wel verschil merkt. Maar is dat ook zo?

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3857
    • MCKmodelbouw
Re:De bouw van Klein Ende
« Reactie #281 Gepost op: 25 February 2011, 22:45:31 »
Nou ik prop even tussen al dat Marklin gepraat even een paar foto's:







Nou dat zijn er wel genoeg denk ik, dan nog eentje van de kast(met te weinig ruimte)


Alles zoals gewoonlijk aanklikbaar

------------------------------------

Nou ik wou gewoon even weten hoe het eruit gaat zien, en ik moet zeggen, erg leuk! Toch zijn die treinen wel somber zonder de lichten aan te hebben, maar goed.

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:De bouw van Klein Ende
« Reactie #282 Gepost op: 25 February 2011, 23:05:33 »
Wie zegt daar MOTOROLIE NOOIT DOEN?

Wat denk je wat in de oliebusjes van Flm.,Roco, Piko etc zit.
Dit word al aangeraden van in de jaren 1955.

Heb nog nooit meegemaakt dat deze olie problemen meebrengt qua contaktproblemen.
Het is wel zo dat na verloop van een paar jaar deze olie eens ververst hoeft te worden.
Moet met je auto ook.
Afwassen met witte benzinne en opnieuw inolien met: MOTOROLIE.

Johan.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Koppejan

  • Offline Offline
  • Berichten: 307
Re:De bouw van Klein Ende
« Reactie #283 Gepost op: 26 February 2011, 09:16:18 »
mooie fotos :o

Gr Henjo
Gr Henjo

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5370
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:De bouw van Klein Ende
« Reactie #284 Gepost op: 26 February 2011, 10:02:55 »
Dat is waar. Ik heb mij laten vertellen, en ik heb gelezen dat je wel verschil merkt. Maar is dat ook zo?

Gr,
Mathyn

Ja, dat is zeker een aanrader Mathyn, daar zal je loc veel mooier door gaan rijden.

Wie zegt daar MOTOROLIE NOOIT DOEN?


Johan, als alle olieën hetzelfde zouden zijn, waarom zijn er dan zoveel soorten?

Je moet het natuurlijk zelf weten waar je je locs mee smeert, maar in de modelbouwbusjes zit GEEN motorolie (die je in je auto gebruikt).

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974