Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 00:14:20
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Quinzeedied
27 July 2025, 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
27 July 2025, 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
27 July 2025, 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 July 2025, 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
27 July 2025, 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
27 July 2025, 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
27 July 2025, 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
27 July 2025, 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
27 July 2025, 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
27 July 2025, 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
27 July 2025, 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
27 July 2025, 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
27 July 2025, 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
27 July 2025, 12:13:11
  

Auteur Topic: Bovenleiding op zijsporen bij de NS  (gelezen 5168 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
Bovenleiding op zijsporen bij de NS
« Gepost op: 02 December 2010, 16:43:57 »
Hallo,
   Weet iemand hier of op de  zijsporen van stations van NS altijd een draagkabel gebruikt wordt, of zijn er situaties dat die er niet is, zoals op Franse stations te zien is?
 De kopsporen op het werkplaatsemplacement van Leidschendam hebben  b.v. allemaal een draagkabel ,net als in de Binkhorst.
 Ik wil dit graag weten omdat ik aan bovenleiding bezig ben op mijn 0 baan. Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
« Reactie #1 Gepost op: 02 December 2010, 16:56:31 »
Een draagkabel altijd, maar een versterkingsdraad dat is denk ik wat er bedoeld wordt?



Voorbeeld van een versterkingsdraad boven de draagkabel.
De versterkingsdraad is er om spanningsverlies tegen te gaan over langere afstanden.
Dus op emplacementen zal deze geen toepassing hebben, anders dan op de vrije baan.

Ik heb wat foto's doorgespit, zo heeft het emplacement voor de Wpl Onnen heeft geen versterkingsdraad
maar gewoon een draagkabel, met daaraan de hangdraden en vervolgens de rijdraad (die is wel dubbel!).

Gr.

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 02 December 2010, 17:06:23 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
« Reactie #2 Gepost op: 02 December 2010, 17:04:29 »
 Hallo Robbert Jan,
 Hier op de Oude Lijn haarlem-Leiden heeft men 1 draagkabel, waarbij de versterkingskabel er samen mee verbonden is. De lijn vanaf Leiden naar Den Haag/Mariahoeve heeft een dubbele draagkabel en geen ''losse''  versterkingskabel.
 Dir terzijde, want ik wil weten hoe het zit met de bvl op de zijsporen... :D
 Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
« Reactie #3 Gepost op: 02 December 2010, 17:09:38 »
Ik heb al even een paar wijzigingen doorgevoerd in mijn eerdere betoog  ;D

Maar toch interresant om te weten dat een dubbele draagkabel wel bestaat.

Wat zijsporen betreft, in Apeldoorn hebben alle sporen buiten de beveiliging
waaronder het VSM perron (spoor 8 ) bovenleiding, een draagkabel, hangdraden en
dubbele rijdraad.

Gr.

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 02 December 2010, 17:11:32 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
« Reactie #4 Gepost op: 02 December 2010, 17:13:06 »
boedoel je of er gewoon bovenlijding hangt met draagkabel of dat er ook een waslijn hangt?

hier onder een tekenig met wat wat is.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
« Reactie #5 Gepost op: 02 December 2010, 17:32:06 »
Wat Peter bedoelt is een z.g. "waslijn", zoals bij trams gebruikelijk is.
Dus alleen maar een rijdraad, zonder draagkabel en zonder versterkingsleiding.
Ik heb dat op Franse stations ook gezien, maar volgens mij komt dat in Nederland niet voor.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
« Reactie #6 Gepost op: 02 December 2010, 19:15:32 »
 Hoi Klaas en de anderen,
 Ja, ik bedoel de waslijn.
 Bij de vroegere Blauwe Tram was dat ook hier en daar in de bebouwing,maar er buiten werd de draagkabel gebruikt,ook vanwege de spanningsverliezen.
 
Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
« Reactie #7 Gepost op: 02 December 2010, 19:58:18 »
Draagkabel wordt overal gebruikt, zelfs bij een luchtwissel. Normaal gesproken hangt er op emplacementen een draagkabel van 70mm2 boven, als er sprake is van meerdere emplacementssporen. Op de vrije baan wordt er 150 mm2 als draagkabel gebruikt en 150mm2 als versterkingleiding, opgeteld bij de rijdraden die elk 100mm2 zijn kom je aan de 500mm2. Op de Oude lijn is het even anders, daar wordt gebruik gemaakt van een draagkabel van 120mm2 en 2 versterkingsleidingen van 120mm2, opgeteld met 2x 100mm2 kom je dan op 510mm2. Maar ook dit is een zeldzaam verschijnsel aan het worden, het meeste is omgebouwd. Het is echter wel heel simpel te zien, er staan dan 2 bokkies (draagkabelsteunpuntisolator, maar da's zo'n lang woord) naast elkaar.

Gr Hans

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
« Reactie #8 Gepost op: 02 December 2010, 20:08:44 »
 Hallo Hans !
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.Je bent er nog. ;)
 Van een kennis die bij de her elektrfikatie van Leiden-Mariahoeve  was betrokken heb ik een kort stukje originele bvl gekregen ,zoals dat er nu bijhangt.
Ik gebruik koperdraad van 1,5mm2 als rijdraad op de zijsporen  van mijn 0 baan..Dik zat denk ik. ;D
 Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
« Reactie #9 Gepost op: 02 December 2010, 20:22:59 »
Mwa, moet dik zat zijn Peter. Denk niet dat er een Gr achter staat te duwen die er 8000A in pompt. Ga je de rijdraden ook afspannen? Kan wel, met een hevelaartje of een rolafspanning, mogelijkheden zat, of een gasafspanner, of een zwevend wiel of een ouwe drukschor, of toch maar een tensorex. Hoor het wel.

Gr Hans

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
« Reactie #10 Gepost op: 02 December 2010, 21:34:40 »
Euhm, NS heeft helemaal geen zijsporen, en ook geen bovenleiding  ;) ;D

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
« Reactie #11 Gepost op: 02 December 2010, 22:07:35 »
 Ja, Thom,
    Ik weet het, die zijn bij Prorail in onderhoud en eigendom van de Staat Der Nederlanden ,ook de draagkabels op de zijsporen ,waar NS treinen komen. ;)
 Hans :
Ik span de bvl af met trekveertjes. Gaat heel goed. Wel moet ik de masten in de bogen schoren. De afgespannen lengte is een meter of 5.
 Maar wat is een GR zo gauw?
Is dat anders dan een O.S.?
 Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

guest7823

  • Gast
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
« Reactie #12 Gepost op: 02 December 2010, 22:24:01 »
Misschien dat deze site je vragen kan beantwoorden, dan wel je verder kan helpen. Gaat grotendeels over, Nederlandse, bovenleiding en alles wat daar om heen zit

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
« Reactie #13 Gepost op: 02 December 2010, 22:24:47 »
GR is denk GelijkRichter en een O.S, is een Onderstation

Groeten Erwin
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
« Reactie #14 Gepost op: 02 December 2010, 23:00:00 »
 Dag Paul,
     Bedankt dat je mij die website geeft,maar  die heb ik al minsten 2 of 3 jaar bij de favorieten staan. ;)
 Die heb ik zelfs van middag nog even doorgenomen.
 Ik heb hen van Energievoorziening zelfs een week of 3 geleden nog een paar foto's ingestuurd over bovenleiding werk aan de Schiphollijn bij Sassenheim, waar een halte wordt gebouwd, en er wat mastjes verzet moesten worden en de afspanningen ook nog.
 @ Hans Nog even ,Wat jammer dat ik je niet eerder trof, dan had ik je je oren van je hoofd gevraagd over die bvl klussen daar bij Sassenheim. Nu ben ik er door veel te gaan kijken zelf achter gekomen. Wat betreft die bvl is het daar nu  wel klaar dacht ik. Ik heb er veel foto's van  het Bvl werk gemaakt,zover ik er bij kon komen.
 Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen