Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
"Spoor op Vleugels" in H0
door
MOVisser
Vandaag
om 22:07:43
schok bij vertrek
door
saskia
Vandaag
om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025
door
Frank 123
Vandaag
om 21:59:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Quinzeedied
Vandaag
om 21:49:03
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
AP3737
Vandaag
om 21:46:24
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts
door
AP3737
Vandaag
om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
Vandaag
om 21:33:13
Rheinburg, TP V/VI
door
Dennis1984
Vandaag
om 21:16:49
Dat overkomt mij niet.
door
klusser
Vandaag
om 21:03:41
Ronald doet de Fork Challenge!
door
MaraNCS
Vandaag
om 20:49:54
Raadplaatje
door
Cc72000
Vandaag
om 20:10:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 19:54:30
US diorama in H0
door
jan47
Vandaag
om 19:45:53
Piko 1136 van AC naar DC
door
Remco vM
Vandaag
om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 18:16:48
Chinese prut kabel
door
BrightonBelle
Vandaag
om 17:48:10
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
BrightonBelle
Vandaag
om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
Vandaag
om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin?
door
Bahn-AG
Vandaag
om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 14:09:28
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
door
Jan Bennink
Vandaag
om 13:42:30
Lokpilot 4 defect
door
bellejt
Vandaag
om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 13:02:57
Overstap naar HTM
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Karben
Vandaag
om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
thevandijks
Vandaag
om 12:13:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Bovenleiding op zijsporen bij de NS
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Bovenleiding op zijsporen bij de NS (gelezen 5157 keer)
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3974
Bovenleiding op zijsporen bij de NS
«
Gepost op:
02 December 2010, 16:43:57 »
Hallo,
Weet iemand hier of op de zijsporen van stations van NS altijd een draagkabel gebruikt wordt, of zijn er situaties dat die er niet is, zoals op Franse stations te zien is?
De kopsporen op het werkplaatsemplacement van Leidschendam hebben b.v. allemaal een draagkabel ,net als in de Binkhorst.
Ik wil dit graag weten omdat ik aan bovenleiding bezig ben op mijn 0 baan. Groeten ,Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
RobbertJan
Offline
Berichten: 3528
Mcn NSR Groningen.
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
«
Reactie #1 Gepost op:
02 December 2010, 16:56:31 »
Een draagkabel altijd, maar een versterkingsdraad dat is denk ik wat er bedoeld wordt?
Voorbeeld van een versterkingsdraad boven de draagkabel.
De versterkingsdraad is er om spanningsverlies tegen te gaan over langere afstanden.
Dus op emplacementen zal deze geen toepassing hebben, anders dan op de vrije baan.
Ik heb wat foto's doorgespit, zo heeft het emplacement voor de Wpl Onnen heeft geen versterkingsdraad
maar gewoon een draagkabel, met daaraan de hangdraden en vervolgens de rijdraad (die is wel dubbel!).
Gr.
Robbert Jan.
«
Laatst bewerkt op: 02 December 2010, 17:06:23 door RobbertJan
»
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3974
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
«
Reactie #2 Gepost op:
02 December 2010, 17:04:29 »
Hallo Robbert Jan,
Hier op de Oude Lijn haarlem-Leiden heeft men 1 draagkabel, waarbij de versterkingskabel er samen mee verbonden is. De lijn vanaf Leiden naar Den Haag/Mariahoeve heeft een dubbele draagkabel en geen ''losse'' versterkingskabel.
Dir terzijde, want ik wil weten hoe het zit met de bvl op de zijsporen...
Groeten ,Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
RobbertJan
Offline
Berichten: 3528
Mcn NSR Groningen.
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
«
Reactie #3 Gepost op:
02 December 2010, 17:09:38 »
Ik heb al even een paar wijzigingen doorgevoerd in mijn eerdere betoog
Maar toch interresant om te weten dat een dubbele draagkabel wel bestaat.
Wat zijsporen betreft, in Apeldoorn hebben alle sporen buiten de beveiliging
waaronder het VSM perron (spoor 8 ) bovenleiding, een draagkabel, hangdraden en
dubbele rijdraad.
Gr.
Robbert Jan.
«
Laatst bewerkt op: 02 December 2010, 17:11:32 door RobbertJan
»
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
martijn v m
Offline
Berichten: 4531
Heerwijk in H0
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
«
Reactie #4 Gepost op:
02 December 2010, 17:13:06 »
boedoel je of er gewoon bovenlijding hangt met draagkabel of dat er ook een waslijn hangt?
hier onder een tekenig met wat wat is.
Gelogd
Bouwt aan H0 modeltrambaan
Heerwijk
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26657
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
«
Reactie #5 Gepost op:
02 December 2010, 17:32:06 »
Wat Peter bedoelt is een z.g. "waslijn", zoals bij trams gebruikelijk is.
Dus alleen maar een rijdraad, zonder draagkabel en zonder versterkingsleiding.
Ik heb dat op Franse stations ook gezien, maar volgens mij komt dat in Nederland niet voor.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3974
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
«
Reactie #6 Gepost op:
02 December 2010, 19:15:32 »
Hoi Klaas en de anderen,
Ja, ik bedoel de waslijn.
Bij de vroegere Blauwe Tram was dat ook hier en daar in de bebouwing,maar er buiten werd de draagkabel gebruikt,ook vanwege de spanningsverliezen.
Groeten ,Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Hans Gvz
Offline
Berichten: 651
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
«
Reactie #7 Gepost op:
02 December 2010, 19:58:18 »
Draagkabel wordt overal gebruikt, zelfs bij een luchtwissel. Normaal gesproken hangt er op emplacementen een draagkabel van 70mm2 boven, als er sprake is van meerdere emplacementssporen. Op de vrije baan wordt er 150 mm2 als draagkabel gebruikt en 150mm2 als versterkingleiding, opgeteld bij de rijdraden die elk 100mm2 zijn kom je aan de 500mm2. Op de Oude lijn is het even anders, daar wordt gebruik gemaakt van een draagkabel van 120mm2 en 2 versterkingsleidingen van 120mm2, opgeteld met 2x 100mm2 kom je dan op 510mm2. Maar ook dit is een zeldzaam verschijnsel aan het worden, het meeste is omgebouwd. Het is echter wel heel simpel te zien, er staan dan 2 bokkies (draagkabelsteunpuntisolator, maar da's zo'n lang woord) naast elkaar.
Gr Hans
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3974
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
«
Reactie #8 Gepost op:
02 December 2010, 20:08:44 »
Hallo Hans !
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.Je bent er nog.
Van een kennis die bij de her elektrfikatie van Leiden-Mariahoeve was betrokken heb ik een kort stukje originele bvl gekregen ,zoals dat er nu bijhangt.
Ik gebruik koperdraad van 1,5mm2 als rijdraad op de zijsporen van mijn 0 baan..Dik zat denk ik.
Groeten ,Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Hans Gvz
Offline
Berichten: 651
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
«
Reactie #9 Gepost op:
02 December 2010, 20:22:59 »
Mwa, moet dik zat zijn Peter. Denk niet dat er een Gr achter staat te duwen die er 8000A in pompt. Ga je de rijdraden ook afspannen? Kan wel, met een hevelaartje of een rolafspanning, mogelijkheden zat, of een gasafspanner, of een zwevend wiel of een ouwe drukschor, of toch maar een tensorex. Hoor het wel.
Gr Hans
Gelogd
Thom
Offline
Berichten: 4057
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
«
Reactie #10 Gepost op:
02 December 2010, 21:34:40 »
Euhm, NS heeft helemaal geen zijsporen, en ook geen bovenleiding
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3974
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
«
Reactie #11 Gepost op:
02 December 2010, 22:07:35 »
Ja, Thom,
Ik weet het, die zijn bij Prorail in onderhoud en eigendom van de Staat Der Nederlanden ,ook de draagkabels op de zijsporen ,waar NS treinen komen.
Hans :
Ik span de bvl af met trekveertjes. Gaat heel goed. Wel moet ik de masten in de bogen schoren. De afgespannen lengte is een meter of 5.
Maar wat is een GR zo gauw?
Is dat anders dan een O.S.?
Groeten ,Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
guest7823
Gast
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
«
Reactie #12 Gepost op:
02 December 2010, 22:24:01 »
Misschien dat
deze site
je vragen kan beantwoorden, dan wel je verder kan helpen. Gaat grotendeels over, Nederlandse, bovenleiding en alles wat daar om heen zit
Gelogd
Nederduitsemeester
Offline
Berichten: 3465
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
«
Reactie #13 Gepost op:
02 December 2010, 22:24:47 »
GR is denk
G
elijk
R
ichter en een O.S, is een
O
nder
s
tation
Groeten Erwin
Gelogd
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
Groeten, Erwin
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3974
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
«
Reactie #14 Gepost op:
02 December 2010, 23:00:00 »
Dag Paul,
Bedankt dat je mij die website geeft,maar die heb ik al minsten 2 of 3 jaar bij de favorieten staan.
Die heb ik zelfs van middag nog even doorgenomen.
Ik heb hen van Energievoorziening zelfs een week of 3 geleden nog een paar foto's ingestuurd over bovenleiding werk aan de Schiphollijn bij Sassenheim, waar een halte wordt gebouwd, en er wat mastjes verzet moesten worden en de afspanningen ook nog.
@ Hans Nog even ,Wat jammer dat ik je niet eerder trof, dan had ik je je oren van je hoofd gevraagd over die bvl klussen daar bij Sassenheim. Nu ben ik er door veel te gaan kijken zelf achter gekomen. Wat betreft die bvl is het daar nu wel klaar dacht ik. Ik heb er veel foto's van het Bvl werk gemaakt,zover ik er bij kon komen.
Groeten ,Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Bovenleiding op zijsporen bij de NS