Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 19:33:37
website Uhlenbrock onbereikbaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:32:49
3d printen van ns daglichtseinen door Frits C
Vandaag om 19:28:28
Treinen willen niet meer rijden door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:26:56
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 19:01:42
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door nighttrain1
Vandaag om 18:56:23
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Hans1963
Vandaag om 18:22:47
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Blausee-Mitholz
Vandaag om 18:18:23
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 18:06:52
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 18:05:43
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 17:49:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:49:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 17:41:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bor de Wolf
Vandaag om 17:38:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 17:37:14
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
Vandaag om 17:33:34
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:59:39
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann door Aartoscar
Vandaag om 16:54:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 16:45:47
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:46:21
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
Vandaag om 14:41:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:43:11
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 12:50:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 12:46:53
Stroomdetectie issues. door guy1846
Vandaag om 12:46:48
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:46:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:17:05
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 12:06:38
Arnold 2210 onderdelen gezocht door stoombr38
Vandaag om 12:03:17
LS Models 2025 door Dennis1984
Vandaag om 11:44:43
  

Auteur Topic: Bovenleiding op zijsporen bij de NS  (gelezen 5229 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4034
Bovenleiding op zijsporen bij de NS
« Gepost op: 02 December 2010, 16:43:57 »
Hallo,
   Weet iemand hier of op de  zijsporen van stations van NS altijd een draagkabel gebruikt wordt, of zijn er situaties dat die er niet is, zoals op Franse stations te zien is?
 De kopsporen op het werkplaatsemplacement van Leidschendam hebben  b.v. allemaal een draagkabel ,net als in de Binkhorst.
 Ik wil dit graag weten omdat ik aan bovenleiding bezig ben op mijn 0 baan. Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3537
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
« Reactie #1 Gepost op: 02 December 2010, 16:56:31 »
Een draagkabel altijd, maar een versterkingsdraad dat is denk ik wat er bedoeld wordt?



Voorbeeld van een versterkingsdraad boven de draagkabel.
De versterkingsdraad is er om spanningsverlies tegen te gaan over langere afstanden.
Dus op emplacementen zal deze geen toepassing hebben, anders dan op de vrije baan.

Ik heb wat foto's doorgespit, zo heeft het emplacement voor de Wpl Onnen heeft geen versterkingsdraad
maar gewoon een draagkabel, met daaraan de hangdraden en vervolgens de rijdraad (die is wel dubbel!).

Gr.

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 02 December 2010, 17:06:23 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4034
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
« Reactie #2 Gepost op: 02 December 2010, 17:04:29 »
 Hallo Robbert Jan,
 Hier op de Oude Lijn haarlem-Leiden heeft men 1 draagkabel, waarbij de versterkingskabel er samen mee verbonden is. De lijn vanaf Leiden naar Den Haag/Mariahoeve heeft een dubbele draagkabel en geen ''losse''  versterkingskabel.
 Dir terzijde, want ik wil weten hoe het zit met de bvl op de zijsporen... :D
 Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3537
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
« Reactie #3 Gepost op: 02 December 2010, 17:09:38 »
Ik heb al even een paar wijzigingen doorgevoerd in mijn eerdere betoog  ;D

Maar toch interresant om te weten dat een dubbele draagkabel wel bestaat.

Wat zijsporen betreft, in Apeldoorn hebben alle sporen buiten de beveiliging
waaronder het VSM perron (spoor 8 ) bovenleiding, een draagkabel, hangdraden en
dubbele rijdraad.

Gr.

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 02 December 2010, 17:11:32 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4500
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
« Reactie #4 Gepost op: 02 December 2010, 17:13:06 »
boedoel je of er gewoon bovenlijding hangt met draagkabel of dat er ook een waslijn hangt?

hier onder een tekenig met wat wat is.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26917
    • Pagina van klaas
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
« Reactie #5 Gepost op: 02 December 2010, 17:32:06 »
Wat Peter bedoelt is een z.g. "waslijn", zoals bij trams gebruikelijk is.
Dus alleen maar een rijdraad, zonder draagkabel en zonder versterkingsleiding.
Ik heb dat op Franse stations ook gezien, maar volgens mij komt dat in Nederland niet voor.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4034
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
« Reactie #6 Gepost op: 02 December 2010, 19:15:32 »
 Hoi Klaas en de anderen,
 Ja, ik bedoel de waslijn.
 Bij de vroegere Blauwe Tram was dat ook hier en daar in de bebouwing,maar er buiten werd de draagkabel gebruikt,ook vanwege de spanningsverliezen.
 
Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
« Reactie #7 Gepost op: 02 December 2010, 19:58:18 »
Draagkabel wordt overal gebruikt, zelfs bij een luchtwissel. Normaal gesproken hangt er op emplacementen een draagkabel van 70mm2 boven, als er sprake is van meerdere emplacementssporen. Op de vrije baan wordt er 150 mm2 als draagkabel gebruikt en 150mm2 als versterkingleiding, opgeteld bij de rijdraden die elk 100mm2 zijn kom je aan de 500mm2. Op de Oude lijn is het even anders, daar wordt gebruik gemaakt van een draagkabel van 120mm2 en 2 versterkingsleidingen van 120mm2, opgeteld met 2x 100mm2 kom je dan op 510mm2. Maar ook dit is een zeldzaam verschijnsel aan het worden, het meeste is omgebouwd. Het is echter wel heel simpel te zien, er staan dan 2 bokkies (draagkabelsteunpuntisolator, maar da's zo'n lang woord) naast elkaar.

Gr Hans

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4034
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
« Reactie #8 Gepost op: 02 December 2010, 20:08:44 »
 Hallo Hans !
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.Je bent er nog. ;)
 Van een kennis die bij de her elektrfikatie van Leiden-Mariahoeve  was betrokken heb ik een kort stukje originele bvl gekregen ,zoals dat er nu bijhangt.
Ik gebruik koperdraad van 1,5mm2 als rijdraad op de zijsporen  van mijn 0 baan..Dik zat denk ik. ;D
 Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
« Reactie #9 Gepost op: 02 December 2010, 20:22:59 »
Mwa, moet dik zat zijn Peter. Denk niet dat er een Gr achter staat te duwen die er 8000A in pompt. Ga je de rijdraden ook afspannen? Kan wel, met een hevelaartje of een rolafspanning, mogelijkheden zat, of een gasafspanner, of een zwevend wiel of een ouwe drukschor, of toch maar een tensorex. Hoor het wel.

Gr Hans

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4075
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
« Reactie #10 Gepost op: 02 December 2010, 21:34:40 »
Euhm, NS heeft helemaal geen zijsporen, en ook geen bovenleiding  ;) ;D

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4034
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
« Reactie #11 Gepost op: 02 December 2010, 22:07:35 »
 Ja, Thom,
    Ik weet het, die zijn bij Prorail in onderhoud en eigendom van de Staat Der Nederlanden ,ook de draagkabels op de zijsporen ,waar NS treinen komen. ;)
 Hans :
Ik span de bvl af met trekveertjes. Gaat heel goed. Wel moet ik de masten in de bogen schoren. De afgespannen lengte is een meter of 5.
 Maar wat is een GR zo gauw?
Is dat anders dan een O.S.?
 Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

guest7823

  • Gast
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
« Reactie #12 Gepost op: 02 December 2010, 22:24:01 »
Misschien dat deze site je vragen kan beantwoorden, dan wel je verder kan helpen. Gaat grotendeels over, Nederlandse, bovenleiding en alles wat daar om heen zit

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
« Reactie #13 Gepost op: 02 December 2010, 22:24:47 »
GR is denk GelijkRichter en een O.S, is een Onderstation

Groeten Erwin
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4034
Re:Bovenleiding op zijsporen bij de NS
« Reactie #14 Gepost op: 02 December 2010, 23:00:00 »
 Dag Paul,
     Bedankt dat je mij die website geeft,maar  die heb ik al minsten 2 of 3 jaar bij de favorieten staan. ;)
 Die heb ik zelfs van middag nog even doorgenomen.
 Ik heb hen van Energievoorziening zelfs een week of 3 geleden nog een paar foto's ingestuurd over bovenleiding werk aan de Schiphollijn bij Sassenheim, waar een halte wordt gebouwd, en er wat mastjes verzet moesten worden en de afspanningen ook nog.
 @ Hans Nog even ,Wat jammer dat ik je niet eerder trof, dan had ik je je oren van je hoofd gevraagd over die bvl klussen daar bij Sassenheim. Nu ben ik er door veel te gaan kijken zelf achter gekomen. Wat betreft die bvl is het daar nu  wel klaar dacht ik. Ik heb er veel foto's van  het Bvl werk gemaakt,zover ik er bij kon komen.
 Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen