Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 10:38:44
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Allereerste lok(je) door Henk Veenstra
Vandaag om 10:23:30
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Ben
Vandaag om 10:23:07
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:03:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 09:51:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ronald69
Vandaag om 09:37:57
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Janse
Vandaag om 08:27:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44

Auteur Topic: Soldeerbout bij Aldi  (gelezen 18052 keer)

jmu

• Offline Offline
    • Tandradbaantje blog
Re:Soldeerbout bij Aldi
« Reactie #15 Gepost op: 29 November 2010, 10:25:39 »
Om nog even een mening in de groep te gooien: ik heb anderhalfjaar geleden een regelbaar Weller station gekocht en ik heb er nu spijt van dat ik dat niet eerder gedaan heb. De temperatuur is regelbaar tot 400 graden, hij is snel warm, het boutje is lekker licht en tot nu toe is de stift nog niet merkbaar versleten.
Natuurlijk is die bout van de Aldi ook goed, voor het geld hoef je het niet te laten. En als die na 2 of 3 jaar 'op' is, koop je toch een nieuwe.... Maar ga je meer solderen, of wil je een beter apparaat, denk dan eens aan een Weller.

PS: ik heb geen aandelen van Weller

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #16 Gepost op: 29 November 2010, 11:12:10 »
Ik heb jarenlang gewerkt met een rode Weller bout van 25W, gewoon gekocht in de bouwmarkt. Beviel op zich goed, maar als je hem nogal intensief gebruikt is de stift binnen de kortste keren opgevreten. Dus als je zo'n bout koopt, kijk dan even of ze ook reserverstiften hebben, en koop daar tegelijk ook een handjevol van. Dan kan je even vooruit. Ik liep tegen het probleem aan dat ze na een paar jaar die reservestiften niet meer in het sortiment hadden. Dus moest ik iets improviseren met een ander type stift die ik passend moest maken.

Vorig jaar heb ik op een beurs bij Mecktronics een goedkoop 30W boutje gekocht met een z.g. linglife tip. Daar werk ik nu al een tijdje mee, en nog geen spoor van stiftslijtage te zien.
Ik heb daar toen 9,95 voor betaald, niet veel, en zag net op hun website dat hij nu nog maar 4,95 kost, da's helemaal weinig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JSRail

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 29 November 2010, 12:14:42 »

foto; marklin.com
Soldeerstation Marklin 70910 (komt gewoon bij Weller vandaan).  Heb ze een tijd terug in Houten zien liggen voor 55 EUR  bij een Duitse handelaar (nieuw in doos).  Erg fijn apparaatje om mee te werken !  ;)

« Laatst bewerkt op: 29 November 2010, 12:17:08 door JSRail. Reden: herkomst foto »

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 29 November 2010, 12:41:58 »
Kan het corroderen van de stift met de gebruikte vloeimiddelen te maken hebben?

Ik doe al twintig jaar met twee bouten, één van Kinzo 30 W en één van SoldiKing (?) van 60 Watt.
Het waren beide goed(koop) geprijsde boutjes.
Ik gebruik ze regelmatig, gebruik alleen harskern soldeer.
En nog steeds met dezelfde stiften, reserve stiften liggen nog ongebruikt te wachten tot ik ze nodig heb. Als ik ze al nodig zal hebben.

Voordat ik ze gebruik eerst opwarmen, dan even de punt schoonmaken en vertinnen, solderen maar en klaar.

Is het de S39 of andere bijtende middelen die het hem doen? Dan zou het niet aan de stiften liggen maar aan het gebruik.

Gebruik je wel speciale vloeimiddelen, dan zou je kunnen informeren of de punt deze verdragen kan.
Ik heb al een trein

V200-G2000

• Online Online
    • Richie's homepage
« Reactie #19 Gepost op: 29 November 2010, 13:08:21 »
Goedkope stiften zijn vaak vanbinnen van koper, als de buitenlaag beschadigd raakt (door met een vijl schoon te maken, of alleen al door er met een scherp voorwerp aan te zitten of S39 (nooit gebruiken!)), is de rest ook zo weg.
Er zijn ook harde stiften los verkrijgbaar, ik dacht met een nikkel coating of geheel van nikkel. Dit zijn veel beter.
Ik heb zelf een Weller soldeerbout (rood handvat, niet regelbaar), met zo'n harde stift van nikkel met een klein puntje. Daarnaast soldeer met harskern en een sponsje. Werkt prima voor het gewone soldeerwerk zoals draadjes en normale onderdelen op printen (niet SMD). De stift maak je schoon door na elke soldering hem even af te vegen op het natgemaakte sponsje.

Brabantspoor

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 29 November 2010, 14:17:42 »
tja met een vijl erop zitten of S39 gebruiken.
Ja zo krijg ik zelfs het duurste model wel om zeep

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #21 Gepost op: 29 November 2010, 14:26:41 »
Die Weller stiften worden ook opgevreten door harskern. Blijkbaar is de nikkel coating op die stiften te dun. Als je eenmaal op het blanke koper zit, dan wordt dat opgevreten door het soldeertin zelf. Dat is nou juist het principe van succesvol solderen, koper en soldeertin lossen in elkaar op.
En dan zit er niks anders op dan te gaan vijlen, om de punt weer in vorm te krijgen.

De kreet: 'nooit S39 gebruiken' is wel erg kort door de bocht. Dat spul bestaat niet voor niks, er zijn klussen waarbij je niet zonder kan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Brabantspoor

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 29 November 2010, 14:30:58 »
Tuurlijk bestaat S39 niet voor niets, maar toch niet voor gebruik op electronica printjes en op je rails.
Maar meer voor als je je waterleiding moet solderen

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
« Reactie #23 Gepost op: 29 November 2010, 14:40:00 »
Heb vorige keer zo'n boutje bij de LIDL gekocht.
Na 2x gebruiken stift kapot en geen stiften te krijgen via Lidl.
Service van de fabrikant geeft vervolgens geen respons op de vraag naar reserve stiften.

Mijn tip, bestel een goedkopere intelbaar soldeerstation in Oldenzaal bij de Conrad, werkt perfect.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

wvdm

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 29 November 2010, 15:56:37 »
Het ligt eraan, waarvoor je de soldeerbout wil gebruiken. Als het voor draadjes aan de rails solderen is , doen.
Als je een messing bouwpakket in elkaar wil solderen, ga dan voor een duurdere.
Ik heb zelf 6 jaar geleden bijook bij Aldi een soldeerbout gekocht en die doet het prima.
Ik ben nu pas aan die tweede stift begonnen.
Ik maak de stiften wel telkens schoon op een nat sponsje.
Nat doekje kan ook.
Ik had daarvoor een soldeerbout van Mecktronics, voorheen van Meekeren, met een standaard en soldeer wegzuiger, maar die soldeerbout ging maar drie jaar mee, omdat de tip van koper was en niet vertint.
De standaard met spiraal en het sponsje van die van Meekeren set gebruik ik nog steeds, evenals de soldeer zuiger.
Ik heb met beide soldeerbouten talloze ""van Meekeren/Mecktronic"" printplaatjes in elkaar gesoldeerd.
Tja, om de reacties van de vorige reageerders van repliek te dienen: Ze bevelen een Rolls Royce aan, terwijl je in een Indiasche Tata ook op de plek van je bestemming komt.
Met de duurdere soldeerbouten zal je ook de soldeertip schoon moeten houden met door tussen het solderen door even over een nat sponsje te wrijven.

Hartelijke groeten
Wil

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 29 November 2010, 16:34:46 »
Ik zou hem laten liggen, ik ben nu zeer intensief printjes aan het solderen en dan is een 80 Watt bout toch wel heel erg lekkr. Ook temperatuur instelling is heel fijn, tussen de 300 en 350 graden is super voor de normale onderdelen. Als er dan even gestookt moet worden omdat er een grotere koperbaan loopt de temperatuur even naar de 400 graden en het zit zo vast. En door die 80 Watt blijft de bout ook goed op temperatuur wat het soldeer werk ook weer tengoede komt.

Ik heb zelf 2e hands via MP een Weller gekocht. Deze bleek nog nieuw in de doos te zitten en dat voor 125 Euro.
Losse stiftjes bij Conrad besteld en ik kan ertegenaan.
Het corroderen van de stiften nog niet meegemaakt, maar ik gebruik op dit moment toch de dikke beitelkop omdat deze het contact met de printplaat en onderdelen goed verzorgt.

Doe dus wat je het beste lijkt, ik persoonlijk laat dat soort bouten links liggen (ben rechtshandig  ;D )

Gideon

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 29 November 2010, 20:35:36 »

foto; marklin.com
Soldeerstation Marklin 70910 (komt gewoon bij Weller vandaan).  Heb ze een tijd terug in Houten zien liggen voor 55 EUR  bij een Duitse handelaar (nieuw in doos).  Erg fijn apparaatje om mee te werken !  ;)

Heb hier het zelfde op de werkbank staan, maar is beslist een Voltcraft welke ik een paar jaar geleden heb gekocht bij Conrad. Goed soldeerstation en fijn in te regelen op temparatuur. Beslist geen miskoop als ik het vergelijk met de Weller op mijn werk die 2x duurder is.

Gideon

stig

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 29 November 2010, 20:58:56 »
Het verschil is dat je van Weller al 30 jaar lang reservedelen kan krijgen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 29 November 2010, 23:45:37 »
Heb hier het zelfde op de werkbank staan, maar is beslist een Voltcraft welke ik een paar jaar geleden heb gekocht bij Conrad. Goed soldeerstation en fijn in te regelen op temparatuur. Beslist geen miskoop als ik het vergelijk met de Weller op mijn werk die 2x duurder is.

Of is het een eigen merk van RS?  ;D

http://nl.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=0186719&cm_sp=Merchandising-_-Featured-Product-_-0186719

maar is voor de beginner zeker een goed station!

mvg,
Robin

JSRail

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 30 November 2010, 09:29:57 »
 Heb er al heel wat soldeerwerk mee gedaan. Aansluiting electronica baan. Decoder inbouw diverse loks, etc..  Soldeerstift is nog steeds in perfecte staat. 
 In het verleden heb ik ook weleens gebruik gemaakt van een goedkoop soldeer setje. Als je weinig soldeerd prima.  Maar bij frequent gebruik slijten ze toch eerder. Ik geef dan liever een paar tientjes meer uit aan iets beter..