Dan moet je er even bij vertellen welk systeem je wil gebruiken. Sommige systemen kunnen met één bezetmelder voor het hele blok toe.
dit is na mij idee wat er bedoeld wordt met de laatste om in 3 secties te verdelen:--bzm 1---ong----bzm2---bzm3---ong----bzm4--bzm5---ong---bzm6||------||-----||------||------||------||-----||------||-----||----||^---blok 1?-----------^ ^----blok 2?--------^^-----Blok 3?-------^
Het ongedetekteerde stuk moet normaal gesproken langer zijn dan de langste trein (Lolk en wagons)De andere gedeelten kunnen afhankelijk van de schaal 10-20 cm lang zijn.
Trein- en bloklengteAls er wagons achter de locomotief hangen die ook worden gedetecteerd, is de noodzaak om de bezetmeldpunten langer te maken minder groot. De kans dat de trein ongemerkt over een bezetmeldpunt rijdt, is dan een stuk minder. Verder geldt dat de langste trein nog moet passen in het kortste blok. In Koploper is het mogelijk om een lengte toe te kennen aan blokken en treinen. Een te lange trein zal dan nooit in een te kort blok komen. Deze beperking zou niet hoeven gelden als alle wagons gedetecteerd kunnen worden. Het vorige blok blijft dan bezet. Echter ben je ook verplicht om op alle wissels in wisselstraten bezetmelders te installeren. Hier geldt zeker dat een aantal wissels niet gecombineerd kan worden. Je wilt natuurlijk niet dat een wisselstraat onnodig geblokkeerd wordt door een trein.
Op mijn treinbaan rijd ik zelf met een maximum schaalsnelheid van 80 kilometer per uur. De aansluiting van de bezetmelders op de baan hebben een minimale lengte van 30 centimeter. Als er harder gereden wordt, is het misschien nodig om dit langer te maken. De locomotief moet wel zeker worden gedetecteerd, anders kunnen er onvoorspelbare botsingen plaatsvinden. Bij het Märklin systeem zou er ook met reedcontacten kunnen worden gewerkt, daar de bezetmelders van Märklin hun bezetstatus onthouden totdat ze zijn uitgelezen. Railcontacten zijn doorgaans echter betrouwbaarder.
als ik het goed begrijp is je ongededecteerde stuk altijd je stop stuk en is bezetmelder 1,2,3,4,enz alleen maar het seintje '' ik ben hier'' dan stopt de trein in het ongededecteerde stuk als het blok na hem niet vrij is.