Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 13:59:41
Welke kleur is Roco oud bruin?
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 13:59:41
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 13:43:04
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
door
Jan Bennink
Vandaag
om 13:42:30
Lokpilot 4 defect
door
bellejt
Vandaag
om 13:27:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:23:58
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 13:02:57
Overstap naar HTM
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Karben
Vandaag
om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Stefan88
Vandaag
om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
thevandijks
Vandaag
om 12:13:11
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:05:37
Raadplaatje
door
HIJ
Vandaag
om 11:42:12
"Spoor op Vleugels" in H0
door
Pinkelpa
Vandaag
om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Albert de Heer
Vandaag
om 11:33:22
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts
door
Menno
Vandaag
om 11:22:37
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 11:04:51
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:54:45
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 10:42:06
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
schipcas
Vandaag
om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Laenderbahn27
Vandaag
om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen
door
MOVisser
Vandaag
om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132
door
joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI
door
rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Seuthe gaat stoppen
door
Eric B
26 July 2025, 17:04:15
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Wederopstanding der veenlijken
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Wederopstanding der veenlijken (gelezen 3092 keer)
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Wederopstanding der veenlijken
«
Gepost op:
28 January 2007, 11:21:29 »
Nee, niet die briljante plaat van Botulistum, maar een ouwe veenplaggenstamper van de staatsspoor: de 1313.
't kreng is al anderhalf jaar geleden gebouwd, heeft al 3 onderstellen vesleten zonder dat het kreng acceptabel rijdend te krijgen was, wat mede te wijten was aan de best mooie maar kwalitatief uitermate teleurstellende Alan Gibson-wielen. Toen ie net in elkaar zat zag ie er best strak uit, kijk maar:
http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/1313_03.JPG
Maar goed, als t niet rijdt is het bagger dus nadat de loc en tijd aan de kant gestaan had heb ik 2 pogingen gewaagd met andere onderstellen de zaak redelijk rijdend te krijgen (grootste probleem was de tenderaandrijving, de drijfwielen wilden namelijk nooit mooi soepel meelopen en bleven in bochten vaak stilstan, ziet er een tikkie bagger uit)
Inmiddels was er bij al het geknutsel en woedeaanvallen de nodige detaillering en lak gesneuveld en was ik het locje grondig beu. Toch kan ik het niet uitstaan als er een loc niet werkend staat te zijn dus werd er een neiuwe aandrijving gemaakt, met motor in de tender en aandrijving op de drijfwielen via een cardan. De engelse baggerwielen werden gedumpt en vervangen door oneindig heerschende Piko-wielen uit de DDR-tijd (gesloopt van een BR 01.5 en een E44-wrak)
http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/1313aandr1.JPG
na eindeloos afstellen en verbeteren en het vervangen van de wormen (op de foto enkeldraads Jouef-wormen, nu dubbeldraads Piko-wormen) en het toevoegen van een wielisolatiebusje op het motorasje om de snelheid wat op te voeren loopt ie nu heel aardig. Het snaarwieltje komt uiteraard uit een overleden cassetterecorder. Door zn 2 antislipbandjes op de achterste drijfas trekt ie nu zonder moeite 10 kolenbakjes en een Dg. Heerlijk, zo'n baal illegaal schroot. Nadat ie half afgewerkt op Rijswijk de nodige rondjes gemaakt had als laatste test heb ik m nu ook weer uiterlijk gerestaureerd en kan ie weer zn rondjes maken door de veenkoloniën vanuit depot Stadskanaal.
http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/1313_04.JPG
De eerste echte veenkoloniënloc die ik heb dus... net af nu ik eigenlijk geen zin meer heb om nog met Marxwolde naar beurzen te gaan. Och ja, 't valt niet mee
grtz
Floris
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Jan Huchshorn
Offline
Berichten: 248
Re: Wederopstanding der veenlijken
«
Reactie #1 Gepost op:
29 January 2007, 18:15:09 »
Het is weer een hele mooie loc geworden, toppie.
Die Engelsen zijn het zijn het blijkbaar nog steeds niet verleerd om troep te maken, dat heeft je dan wel een hoop extra tijd gekost.
Groeten Jan.
Gelogd
zuylen
Gast
Re: Wederopstanding der veenlijken
«
Reactie #2 Gepost op:
29 January 2007, 18:53:49 »
Flori je hebt het hem weer geflikt!!! Een schitterende NL stoomloc erbij!!
Groeten
;)Andre van Zuijlen
Gelogd
Sander Fondse
Offline
Berichten: 2106
MSc Micro-Electronics
Re: Wederopstanding der veenlijken
«
Reactie #3 Gepost op:
29 January 2007, 19:24:22 »
Talent, dat zie je meteen
Gelogd
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26656
Re: Wederopstanding der veenlijken
«
Reactie #4 Gepost op:
29 January 2007, 19:43:29 »
Floris,
heelendal nogal wel zo tamelijk zeer ongebruikelijk om de wormen
onder
de wormwielen te monteren. Welke brainwave bracht je tot deze ongehoorde contraptie?
Enne, die Alan Gibson wielen, wat is daar precies mis mee?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
1795
Offline
Berichten: 1536
Re: Wederopstanding der veenlijken
«
Reactie #5 Gepost op:
29 January 2007, 20:05:55 »
Floris,
Wat kun je toch lekker prutsen he
Ach ge mar leut hed, zeggen ze hier.
Maar wel weer een mooie lok erbij die rijd.
Maarre, zitten daar geen ge etste lokplaten op???
Anders gezegd, als je ze nog niet hebt, die heb ik nog wel over van de 1300 van MK.
Edwin
Gelogd
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: Wederopstanding der veenlijken
«
Reactie #6 Gepost op:
30 January 2007, 22:00:48 »
Dank, Edwin, maar de sheetprints vind ik wel prima... Als er 1 loc met sjieke etsplaten tussen rijdt gaat de rest zo pauperig ogen... en ik ben teveel socialist voor dat soort tafereeltjes
Klaas, het idee was dat er meer ruimte voor lood in de vuurkist was bij een laag gemonteerde wormas. Ook zou de cardan bij en boven de assen gemonteerde wormas in het machinistenhuis uitkomen en ik hou de zaak natuurlijk liever uit het zicht...
De Gibson-wielen hebben als bezwaren dat de flenzen te kritisch zijn (voor mijn avontuurlijke rails althans) en de krukken die erbij zitten zijn ronduit waardeloos (ze knappen steevast, waardoor ze los op de assen zitten en de kwartering verloopt). Verder ben ik niet zo'n fan van die engelse dikke assen, geeft meer wrijving en de toleranties van de bijbehorende lagers zijn me te krap (nog meer wrijving). Hoe losser een onderstel in elkaar zit hoe beter wat mij betreft. Verder vervuilen de stalen wielbanden in no-time. (op zich had ik de gibson-wielen wel kunnen handhaven maar ik had geen tandwielen meer die op zo'n dikke as passen en ik was gezeur met die dingen beu, ik heb er al eerdere heel erg niet-positieve ervaringen mee)
grtz
Floris
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: Wederopstanding der veenlijken
«
Reactie #7 Gepost op:
30 January 2007, 22:19:02 »
Citaat
ik ben teveel socialist
Maar wel een socialist met gouden vingers.....
Gaaf hoor.
Groet Jaap
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
prutser
Offline
Berichten: 6709
Spaar ze allemaal.
Re: Wederopstanding der veenlijken
«
Reactie #8 Gepost op:
30 January 2007, 22:46:07 »
Ik kijk niet meer, kan er niet meer tegen.
Zo minimaal met materiaal en dan zo'n resultaat.
Gelogd
Adieu
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26656
Re: Wederopstanding der veenlijken
«
Reactie #9 Gepost op:
31 January 2007, 00:27:38 »
Citaat van: Floris Dilz op 30 January 2007, 22:00:48
Verder vervuilen de stalen wielbanden in no-time.
Eh, ja. Maar je moet stalen wielbanden ook gebruiken op stalen rails. Er zijn Engelse modelspoorders die daarbij zweren, en het is ook een goede combinatie.
Maar stalen wielbanden op rails van nieuwzilver, dat is vragen om moeilijkheden.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: Wederopstanding der veenlijken
«
Reactie #10 Gepost op:
31 January 2007, 01:04:39 »
Floortje, zou bijna geen kritiek durven uiten omdat ik met mijn eigen lokkies nog niets gepresteerd heb. Maar omdat je zo met je veenlijk loopt te leuren, lijkt het me wel geoorloofd.
Jammer van die kruktap (of hoe heeft dat) in het piko wiel, welke zichtbaar is...*Dat* had je met die alan gibsons niet gehad...
Solly
Verder is het een snoepje en ik moet zeggen dat ik het echt knap vind hoe je die pietepeuterige torretjes allemaal goed lopend krijg. Ik heb met plezier ff aan Marxwolde gerangeerd...
«
Laatst bewerkt op: 31 January 2007, 01:06:53 door stig
»
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
klusser
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Offline
Berichten: 1103
zwols......maar geen balletje!!
Re: Wederopstanding der veenlijken
«
Reactie #11 Gepost op:
31 January 2007, 02:16:41 »
woorden schieten te kort
wim.
Gelogd
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...
Overlast
Offline
Berichten: 2521
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Wederopstanding der veenlijken
«
Reactie #12 Gepost op:
31 January 2007, 17:58:57 »
*slebber ende kweijl*
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: Wederopstanding der veenlijken
«
Reactie #13 Gepost op:
02 February 2007, 22:06:24 »
die kruktap zuigt ja... maar och, zwarte wielen dus dan valt het in de dagelijkse praktijk niet op (t valt minder op dan de baggerrijeigenschappen die t locje eerst had
)
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Wederopstanding der veenlijken