Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 01-08-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen CIWL materieel door sncf231e
Vandaag om 18:40:25
Nieuwe fabrikant: YAMoRC: Yet another Model Railroad Company door johanw
Vandaag om 18:36:59
Faller Car System in een grote boot door Hendrik Jan
Vandaag om 18:34:20
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:32:57
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door spock
Vandaag om 18:23:40
PIKO 2022, nieuws van de fabrikant. door ex-DR V100
Vandaag om 18:15:11
Fleischmann LINT 41/H, h0 door Railhopper
Vandaag om 18:08:03
NS 6000 (in schaal 0) door CeesJ
Vandaag om 18:07:32
Ermehuizen anno 1974 door 1200blauw
Vandaag om 18:03:00
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing. door C-rails
Vandaag om 18:02:45
TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie" door Scratchbuilt
Vandaag om 17:44:08
Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant. door Jeroen Water
Vandaag om 17:34:08
Kasten bij overwegen door mass am see
Vandaag om 17:32:17
Line-up foto's van modellen door ceuleer
Vandaag om 17:17:50
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 17:06:03
Nieuw type beveiliging door BrightonBelle
Vandaag om 16:54:39
Vriendenlijst door barry1972
Vandaag om 16:39:48
Rivarossi Breuertje digitaliseren door HeRo
Vandaag om 16:31:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:27:38
Ecos functietoetsen wisselen door KNed
Vandaag om 15:47:36
Modelspoorbeurs Houten 8 oktober. Wie gaat er naartoe ? door nighttrain1
Vandaag om 15:26:17
Zwederbaan door MOVisser
Vandaag om 15:22:17
Intercity Eindhoven - Aken vanaf 2023 door dennie
Vandaag om 14:38:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 14:15:24
Servo sturing, topic ### door bask185
Vandaag om 14:00:36
Raadplaatje door frank002
Vandaag om 13:15:13
Toon hier je (model)treinfoto's door 741230
Vandaag om 13:02:33
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 12:30:17
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 12:13:29
Bouw van een volmodel motorlogger op de helling door Hans Reints
Vandaag om 12:00:00
  

Auteur Topic: Fleischmann Groene Karel digitaliseren  (gelezen 10757 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6638
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Fleischmann Groene Karel digitaliseren
« Reactie #15 Gepost op: 23 maart 2011, 11:20:21 »
 ça marche!
Maar nog niet perfect.
Af en toe lijkt de decoder op hol te slaan.
De lokomotief blijft dan staan, maar er klinkt geluid uit de speaker alsof hij rijdt!
Hoe kan dat nou weer?

Haal ik de lok van de rails, geef ik de tandwielen een zetje, dan doet hij het weer.
Iemand enig idee?

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6638
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Fleischmann Groene Karel digitaliseren
« Reactie #16 Gepost op: 24 maart 2011, 17:59:19 »
Het nadeel van een baan in de zorg is dat je op de mafste tijden moet werken.
Het voordeel is, dat je op de mafste tijden vrij bent.

Vandaag aan de slag gegaan met de verlichting van Karel.

Eerst een stuk printplaat op maat gemaakt en voorvertind.
Dan de smd-ledjes solderen op de print. De ledjes zijn nog geen 4x3mm, 4 contactpunten per (tweekleurig) led. Het leek me een heel gewurm, en ik had gedacht dat ik er wel een stel zou verbranden voordat ik de slag te pakken had. Voor de zekerheid dus flink wat extra ledjes ingeslagen.
Maar het ging eigenlijk van een leien dakje. De minuscule contactjes even vijlen, ledje precies op z'n plek manoeuvreren en heel snel aanbakken.


Tevens 2 weerstandjes op de print gebakken, ééntje voor elke stroomkring (vooruit en achteruit).
Dat is dus 1 weerstand per stroomkring, plus 3 koplampen, plus 2 sluitlichten.

Nu blijkt de ruimte toch wel erg beperkt. Opnieuw moet de zaag in het gewicht, op een paar strategische plaatsen, om ruimte te maken voor wat draadjes.  Blauw voor de stroom, geel en wit voor het schakelen; vooruit of achteruit.

Hier en daar plak ik met secondelijm de draadjes vast aan het frame/de motor. Verder zorg ik ervoor dat het gewicht zonder problemen te verwijderen blijft. Op die manier is onderhoud een stuk makkelijker. De koolborstelhouders blijven nu toegankelijk.
Dan kan de voorste lampenprint met secondelijm vastgelijmd worden:


De achterste print blijft los in de kap staan, deze
wordt op z'n plaats gehouden door kap, frame en gewicht. Zo blijft de boel toegankelijk, er moet immers ook nog ergens een elco in, vanwege de stottertherapie.

Van styreen frot ik een steunplaat voor de decoder, zodat ook deze op zijn plaats blijft en niet in contact komt met metaal of met bewegende delen.
Kap erop en testen:
vooruit:

Achteruit:


De afscherming is nog niet bepaald overtuigend, maar de lampen zijn het wel. En dan het geluid; de kap werkt als klankkast, waardoor de lok nu ineens beduidend meer geluid maakt.
Zacht ruisen, af en toe een schep kolen op het vuur, de luchtpomp slaat aan. Je kunt de sfeer bijna proeven!

Wel vreemd dat de lok nog steeds problemen heeft met rijden. Vanuit stilstand blijft hij soms staan, terwijl wel het geluid klinkt alsof hij rijdt. Geen idee hoe dat kan...
Meestal rijdt ie zonder problemen weg. Hoe kan dit?

Wordt vervolgd

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Michael !

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re:Fleischmann Groene Karel digitaliseren
« Reactie #17 Gepost op: 03 mei 2011, 14:52:38 »
ineens is er een maand voorbij...

Tijd om bij te werken...

Het geïsoleerde motorschild is binnen, de decoder is besteld.
Hoe ik de verlichting ga aanpakken weet ik nog niet helemaal.
Vandaag maar eens het motorschild vervangen.
Fluitje van een cent.


Beste Hendrik Jan,

Mag ik vragen wat het nummer is van het motorschild dat je hebt gebruikt? En waar heb je het gekocht?
Hartelijk dank!

Mvg Michael

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6638
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Fleischmann Groene Karel digitaliseren
« Reactie #18 Gepost op: 12 juli 2011, 11:52:59 »
Hoi Michael,

Ik had je bericht nog niet eerder gezien.
Ik heb motorschild 504730 gebruikt ter vervanging van het ongeïsoleerde schild, via de site van HobbyParts, maar er zijn meer aanbieders die dit schild leveren.
het uitboren van het oude schild zag ik niet zo zitten, misschien volgende keer, er staan nog 2 kareltjes in de wachtstand.

Succes met de ombouw, ik vond het geweldig om die oude kar de 21ste eeuw in te rijden!

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

djen

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re: Fleischmann Groene Karel digitaliseren
« Reactie #19 Gepost op: 18 oktober 2020, 10:32:23 »
Hallo Hendrik Jan,
ik wil mijn Carl ook gaan ombouwen en kwam dit interessante draadje tegen. Wat zijn je ervaringen (sinds 2011 ;)) die je hebt na de ombouw?
vrgr Jan

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6638
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Fleischmann Groene Karel digitaliseren
« Reactie #20 Gepost op: 18 oktober 2020, 22:12:35 »
Hoi.

Lang geleden.
Weinig ervaringen meer gehad met dit karretje, wegens ander modelspoorgeweld.

De digitalisering van de Carl is in elk geval goed uitvoerbaar als je rustig werkt en logisch nadenkt.
In mijn geval moest wel een stukje van het gewicht worden weggenomen.

Ik overweeg deze Carl nog eens van een andere motor te voorzien, die wat subtieler loopt dan de Fleischmann-pannekoek.
Bij voorbeeld deze:
https://www.sb-modellbau.com/details/H0-Motorisierungssatz-Fleischmann-BR-80_Carl-Zahnradlok

Op diverse Duitse sites staan ook beschrijvingen van een ombouw naar digitaal van de Carl.
Ik raad je aan om hiernaar even op zoek te gaan.
Want in 9 jaar tijd (man, wat gaat dat snel!) heeft de techniek niet stilgestaan.

succes
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly