Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door Hans Gvz
27 maart 2024, 22:34:38
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 maart 2024, 20:31:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
27 maart 2024, 17:46:21
  

Auteur Topic: Fleischmann Groene Karel digitaliseren  (gelezen 11602 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Fleischmann Groene Karel digitaliseren
« Reactie #15 Gepost op: 23 maart 2011, 11:20:21 »
 ça marche!
Maar nog niet perfect.
Af en toe lijkt de decoder op hol te slaan.
De lokomotief blijft dan staan, maar er klinkt geluid uit de speaker alsof hij rijdt!
Hoe kan dat nou weer?

Haal ik de lok van de rails, geef ik de tandwielen een zetje, dan doet hij het weer.
Iemand enig idee?

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Fleischmann Groene Karel digitaliseren
« Reactie #16 Gepost op: 24 maart 2011, 17:59:19 »
Het nadeel van een baan in de zorg is dat je op de mafste tijden moet werken.
Het voordeel is, dat je op de mafste tijden vrij bent.

Vandaag aan de slag gegaan met de verlichting van Karel.

Eerst een stuk printplaat op maat gemaakt en voorvertind.
Dan de smd-ledjes solderen op de print. De ledjes zijn nog geen 4x3mm, 4 contactpunten per (tweekleurig) led. Het leek me een heel gewurm, en ik had gedacht dat ik er wel een stel zou verbranden voordat ik de slag te pakken had. Voor de zekerheid dus flink wat extra ledjes ingeslagen.
Maar het ging eigenlijk van een leien dakje. De minuscule contactjes even vijlen, ledje precies op z'n plek manoeuvreren en heel snel aanbakken.


Tevens 2 weerstandjes op de print gebakken, ééntje voor elke stroomkring (vooruit en achteruit).
Dat is dus 1 weerstand per stroomkring, plus 3 koplampen, plus 2 sluitlichten.

Nu blijkt de ruimte toch wel erg beperkt. Opnieuw moet de zaag in het gewicht, op een paar strategische plaatsen, om ruimte te maken voor wat draadjes.  Blauw voor de stroom, geel en wit voor het schakelen; vooruit of achteruit.

Hier en daar plak ik met secondelijm de draadjes vast aan het frame/de motor. Verder zorg ik ervoor dat het gewicht zonder problemen te verwijderen blijft. Op die manier is onderhoud een stuk makkelijker. De koolborstelhouders blijven nu toegankelijk.
Dan kan de voorste lampenprint met secondelijm vastgelijmd worden:


De achterste print blijft los in de kap staan, deze
wordt op z'n plaats gehouden door kap, frame en gewicht. Zo blijft de boel toegankelijk, er moet immers ook nog ergens een elco in, vanwege de stottertherapie.

Van styreen frot ik een steunplaat voor de decoder, zodat ook deze op zijn plaats blijft en niet in contact komt met metaal of met bewegende delen.
Kap erop en testen:
vooruit:

Achteruit:


De afscherming is nog niet bepaald overtuigend, maar de lampen zijn het wel. En dan het geluid; de kap werkt als klankkast, waardoor de lok nu ineens beduidend meer geluid maakt.
Zacht ruisen, af en toe een schep kolen op het vuur, de luchtpomp slaat aan. Je kunt de sfeer bijna proeven!

Wel vreemd dat de lok nog steeds problemen heeft met rijden. Vanuit stilstand blijft hij soms staan, terwijl wel het geluid klinkt alsof hij rijdt. Geen idee hoe dat kan...
Meestal rijdt ie zonder problemen weg. Hoe kan dit?

Wordt vervolgd

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Michael !

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re:Fleischmann Groene Karel digitaliseren
« Reactie #17 Gepost op: 03 mei 2011, 14:52:38 »
ineens is er een maand voorbij...

Tijd om bij te werken...

Het geïsoleerde motorschild is binnen, de decoder is besteld.
Hoe ik de verlichting ga aanpakken weet ik nog niet helemaal.
Vandaag maar eens het motorschild vervangen.
Fluitje van een cent.


Beste Hendrik Jan,

Mag ik vragen wat het nummer is van het motorschild dat je hebt gebruikt? En waar heb je het gekocht?
Hartelijk dank!

Mvg Michael

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Fleischmann Groene Karel digitaliseren
« Reactie #18 Gepost op: 12 juli 2011, 11:52:59 »
Hoi Michael,

Ik had je bericht nog niet eerder gezien.
Ik heb motorschild 504730 gebruikt ter vervanging van het ongeïsoleerde schild, via de site van HobbyParts, maar er zijn meer aanbieders die dit schild leveren.
het uitboren van het oude schild zag ik niet zo zitten, misschien volgende keer, er staan nog 2 kareltjes in de wachtstand.

Succes met de ombouw, ik vond het geweldig om die oude kar de 21ste eeuw in te rijden!

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

djen

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re: Fleischmann Groene Karel digitaliseren
« Reactie #19 Gepost op: 18 oktober 2020, 10:32:23 »
Hallo Hendrik Jan,
ik wil mijn Carl ook gaan ombouwen en kwam dit interessante draadje tegen. Wat zijn je ervaringen (sinds 2011 ;)) die je hebt na de ombouw?
vrgr Jan

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Fleischmann Groene Karel digitaliseren
« Reactie #20 Gepost op: 18 oktober 2020, 22:12:35 »
Hoi.

Lang geleden.
Weinig ervaringen meer gehad met dit karretje, wegens ander modelspoorgeweld.

De digitalisering van de Carl is in elk geval goed uitvoerbaar als je rustig werkt en logisch nadenkt.
In mijn geval moest wel een stukje van het gewicht worden weggenomen.

Ik overweeg deze Carl nog eens van een andere motor te voorzien, die wat subtieler loopt dan de Fleischmann-pannekoek.
Bij voorbeeld deze:
https://www.sb-modellbau.com/details/H0-Motorisierungssatz-Fleischmann-BR-80_Carl-Zahnradlok

Op diverse Duitse sites staan ook beschrijvingen van een ombouw naar digitaal van de Carl.
Ik raad je aan om hiernaar even op zoek te gaan.
Want in 9 jaar tijd (man, wat gaat dat snel!) heeft de techniek niet stilgestaan.

succes
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly