Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Zee. Land.
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 17:06:51
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling.
door
Ronald A.
Vandaag
om 17:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:02:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 16:44:19
Modelspoorbaan van Einte
door
daan2353
Vandaag
om 16:32:06
Rail away
door
Ben
Vandaag
om 16:25:45
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 16:12:36
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen
door
Seinhuis
Vandaag
om 15:45:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Mispoes
Vandaag
om 15:43:20
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan
door
daan2353
Vandaag
om 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk.
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Rick
Vandaag
om 15:04:18
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:31:52
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los?
door
Jeroen Water
Vandaag
om 13:58:39
Roco 290 digtaliseren
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:21:35
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:11:53
Rheinburg, TP V/VI
door
Brouwersbaan
Vandaag
om 12:12:46
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:19:33
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen?
door
maartenvdb
Vandaag
om 11:15:34
EX-CSB1 DCC Centrale
door
bask185
Vandaag
om 11:12:58
Frans loodsje et cetera
door
Noordernet
Vandaag
om 11:08:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 10:56:19
Raadplaatje
door
Jelmer
Vandaag
om 10:54:17
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Theo Mol
Vandaag
om 10:29:37
Fotowedstrijd 2025
door
Bob R.
Vandaag
om 09:48:32
Bf Kibronn
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:40:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
01 December 2025, 23:46:58
Minibaan Visserskaai H0
door
Ronald Halma
01 December 2025, 23:45:46
W.V. Kalender 2026
door
Wim Vink
01 December 2025, 22:55:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Rem- en stopsectie
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rem- en stopsectie (gelezen 2656 keer)
DickRa
Offline
Berichten: 11
NS tijdperk 3 / Arnhem
Rem- en stopsectie
«
Gepost op:
22 November 2010, 21:04:46 »
Ik rijd digitaal (IB-basic) zonder PC besturing, maatr een groot gedeelte van de baan is geautomatiseerd m.b.v relais. Het gevolg van deze besturing is dat treinen niet afremmen maar ineens stilstaan op een station. Ik las het volgende artikel:
Bij digitaal rijden met het DCC-protocol is het mogelijk om met een aantal diodes een rem- en/of stopsectie te maken waarbij een 'digitale locomotief of -treinstel' stopt voor het sein. De diodes creëren een asymmetrisch DCC-signaal waar alle DCC-decoders op reageren door af te remmen naar 0 (stilstand). Na het opheffen van het asymmetrische signaal zal de locomotief/het treinstel weer rustig optrekken en verder rijden.
Wie heeft hiermee ervaring en hoe bouw je zo'n schakeling?
«
Laatst bewerkt op: 22 November 2010, 21:17:01 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien.
»
Gelogd
Ronaldk
Offline
Berichten: 8822
Re:Rem- en stopsectie
«
Reactie #1 Gepost op:
22 November 2010, 21:33:14 »
Hoi!
Aan het systeem wat je noemt heet het ABC-systeem en is van Lenz... Daar zijn een aantal voorwaarden aan verbonden zoals dat de decoder het moet ondersteunen.
Er zijn al wat draadjes over dit onderwerp geweest:
ABC bij Lenz
Asymmetrische DCC experimenten
Digital Plus, bij Lenz
Pendeltreintje
En ook in de Encyclopedie staat een stuk over het aanbieden van a-symetrisch signaal voor het laten stoppen bij seinen:
Seinen digitaliseren
In principe bestaat de schakeling uit een aantal diodes parallel en in serie staan met elkaar. Met een relais kan je dan het a-symetrisch signaal opheffen.
Succes!
Groeten Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
henk
Offline
Berichten: 22731
Re:Rem- en stopsectie
«
Reactie #2 Gepost op:
22 November 2010, 21:40:52 »
Je kunt daar ook lezen dat het bij DCC niet met zekerheid werkt.
De meest gangbare manier voor wat jij wil is het gebruik van een remgenerator. Je hebt er eentje nodig en die wordt op alle stoprelais aangesloten. Als het relais de generator met een stopsectie verbindt, zal een loc die de sectie binnen rijdt met de ingestelde vertraging afremmen en stoppen. Als het relais de digitale spanning weer op de sectie zet, zal de loc met de ingestelde vertraging vertrekken.
Als Duits geen probleem is, dan staat hier werkelijk alles wat er te weten valt over dergelijke schakelingen.
http://www.digital-bahn.de/info_kompo/bremssysteme.htm
«
Laatst bewerkt op: 22 November 2010, 21:50:00 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
maartenvanderburgt
Gast
Re:Rem- en stopsectie
«
Reactie #3 Gepost op:
23 November 2010, 16:01:51 »
In tegenstelling tot bovenstaande is mijn praktijkervaring dat het ABC systeem uitstekend werkt, maar natuurlijk wel met de daarvoor bestemde juiste decoders. Die dus ABC herkennen.
Het is zelfs op een clubbaan toegepast waar de meeste lok's geen ABC hadden. Dit werd opgelost door het stroomloos schakelen van het stopstuk d.m.v. een reed-contact en een relais. Noem het maar "gemengd bedrijf".
Dus dat zou je ook nog kunnen overwegen, om niet meteen weer andere decoders te hoeven kopen.
In combinatie met alleen diodes is het waarschijnlijk sowieso verstandig om met een reed-contact het gehele baanvak op remmen te zetten. Met een BM2 of BM3 van Lenz is dat niet nodig. Dan kun je zelfs met stuurstandrijtuigen voorop stoppen voor het sein, als het stuurstandrijtuig maar stroom afneemt (bv. verlichting, hoeft GEEN decoder te zijn).
Een en ander vereist wel wat recht-toe-recht-aan relais"elektronika" , dus een zuivere ABC omgeving/baan/lok's heeft wel de voorkeur.
Maarten.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Rem- en stopsectie