Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zee. Land. door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:06:51
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
Vandaag om 17:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:02:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:19
Modelspoorbaan van Einte door daan2353
Vandaag om 16:32:06
Rail away door Ben
Vandaag om 16:25:45
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:12:36
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Seinhuis
Vandaag om 15:45:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 15:43:20
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:04:18
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:31:52
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door Jeroen Water
Vandaag om 13:58:39
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 13:21:35
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:11:53
Rheinburg, TP V/VI door Brouwersbaan
Vandaag om 12:12:46
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:19:33
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
Vandaag om 11:15:34
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
Vandaag om 11:12:58
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:08:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:56:19
Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 10:54:17
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Theo Mol
Vandaag om 10:29:37
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 09:48:32
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 09:40:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 December 2025, 23:46:58
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
01 December 2025, 23:45:46
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
01 December 2025, 22:55:58
  

Auteur Topic: Rem- en stopsectie  (gelezen 2654 keer)

DickRa

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
  • NS tijdperk 3 / Arnhem
Rem- en stopsectie
« Gepost op: 22 November 2010, 21:04:46 »
Ik rijd digitaal (IB-basic) zonder PC besturing, maatr een groot gedeelte van de baan is geautomatiseerd m.b.v relais. Het gevolg van deze besturing is dat treinen niet afremmen maar ineens stilstaan op een station. Ik las het volgende artikel:

Bij digitaal rijden met het DCC-protocol is het mogelijk om met een aantal diodes een rem- en/of stopsectie te maken waarbij een 'digitale locomotief of -treinstel' stopt voor het sein. De diodes creëren een asymmetrisch DCC-signaal waar alle DCC-decoders op reageren door af te remmen naar 0 (stilstand). Na het opheffen van het asymmetrische signaal zal de locomotief/het treinstel weer rustig optrekken en verder rijden.

Wie heeft hiermee ervaring en hoe bouw je zo'n schakeling?  
« Laatst bewerkt op: 22 November 2010, 21:17:01 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien. »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Rem- en stopsectie
« Reactie #1 Gepost op: 22 November 2010, 21:33:14 »
Hoi!

Aan het systeem wat je noemt heet het ABC-systeem en is van Lenz... Daar zijn een aantal voorwaarden aan verbonden zoals dat de decoder het moet ondersteunen.

Er zijn al wat draadjes over dit onderwerp geweest:
ABC bij Lenz
Asymmetrische DCC experimenten
Digital Plus, bij Lenz
Pendeltreintje

En ook in de Encyclopedie staat een stuk over het aanbieden van a-symetrisch signaal voor het laten stoppen bij seinen: Seinen digitaliseren

In principe bestaat de schakeling uit een aantal diodes parallel en in serie staan met elkaar. Met een relais kan je dan het a-symetrisch signaal opheffen.

Succes!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22731
Re:Rem- en stopsectie
« Reactie #2 Gepost op: 22 November 2010, 21:40:52 »
Je kunt daar ook lezen dat het bij DCC niet met zekerheid werkt.

De meest gangbare manier voor wat jij wil is het gebruik van een remgenerator. Je hebt er eentje nodig en die wordt op alle stoprelais aangesloten. Als het relais de generator met een stopsectie verbindt, zal een loc die de sectie binnen rijdt met de ingestelde vertraging afremmen en stoppen. Als het relais de digitale spanning weer op de sectie zet, zal de loc met de ingestelde vertraging vertrekken.

Als Duits geen probleem is, dan staat hier werkelijk alles wat er te weten valt over dergelijke schakelingen.
http://www.digital-bahn.de/info_kompo/bremssysteme.htm

« Laatst bewerkt op: 22 November 2010, 21:50:00 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Rem- en stopsectie
« Reactie #3 Gepost op: 23 November 2010, 16:01:51 »
In tegenstelling tot bovenstaande is mijn praktijkervaring dat het ABC systeem uitstekend werkt, maar natuurlijk wel met de daarvoor bestemde juiste decoders.  Die dus ABC herkennen.
Het is zelfs op een clubbaan toegepast waar de meeste lok's geen ABC hadden. Dit werd opgelost door het stroomloos schakelen van het stopstuk d.m.v. een reed-contact en een relais.  Noem het maar "gemengd bedrijf".
Dus dat zou je ook nog kunnen overwegen, om niet meteen weer andere decoders te hoeven kopen.

In combinatie met alleen diodes is het waarschijnlijk sowieso verstandig om met een reed-contact het gehele baanvak op remmen te zetten.  Met een BM2 of BM3 van Lenz is dat niet nodig.  Dan kun je zelfs met stuurstandrijtuigen voorop stoppen voor het sein, als het stuurstandrijtuig maar stroom afneemt (bv. verlichting, hoeft GEEN decoder te zijn).

Een en ander vereist wel wat recht-toe-recht-aan relais"elektronika" , dus een zuivere ABC omgeving/baan/lok's heeft wel de voorkeur.

Maarten.