Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:07:30
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Huup
Vandaag om 10:54:49
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 10:33:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ronald Halma
Vandaag om 10:09:54
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
15 August 2025, 13:34:11

Auteur Topic: Een nieuwe modelspoorbaan  (gelezen 8245 keer)

TreintjeDelft

• Offline Offline
Een nieuwe modelspoorbaan
« Gepost op: 20 November 2010, 22:00:28 »
Beste iedereen,

Ik had dit al lang in mijn hoofd zitten, maar het is er nog niet echt van gekomen dat ik er ook echt serieus mee bezig ben gegaan. Ik heb het hier over mijn nieuwe baan.
Ik heb nu een aantal spaanplaten die scheef staanen met allemaal rare dingen om ze staande te houden (zijn allemaal restanten van toen sinds mijn zesde jaar tot en met 2 jaar geleden, ben nu bijna 16) en ook niet echt een modelspoorbaan, aangezien er alleen wat spullen op liggen en ik ook niet van plan was om hier serieus mee bezig te gaan. Nu ik eindelijk af ben van mijn oude fleischmann rails die niet goed werkte en goede profi-rails heb (ik weet nu dat ik i.v.m. de radiussen beter de roco had kunnen kiezen, maar ja...), ben ik van plan om de hele kamer leeg te halen (en wit te verven en de kasten aan de muur weg) en helemaal van vooraf aan te gaan beginnen aan een nieuwe baan met nieuwe tafels.

Hieronder staan foto's van de situatie zoals het nu is, kunnen jullie ook meteen zien hoe groot de kamer is.

De kamer is 207 cm breed en 442 cm lang, ik ga de volledige ruimte gebruiken. De deur is 90 cm breed, dus moet er vanuit de hoek waar de deur in staan 100cm naar beide kanten vrij blijven. Dan hou je dus nog een gigantisch stuk over.

Onderstaande plattegrond is uitgewerkt uit de ideeën die ik al een lange tijd heb, en nog iets wat ik vandaag had verzonnen.

Klik op de afbeelding voor een groter formaat

In het wit de tafels en de gestreepte vlakken open ruimtes. Bovenaan een stukje uitstekende vensterbank en CV-buizen. Op zich kan de tafel rechtsonder in de breedte ook nog 17cm breder, maar dan loopt hij niet meer gelijk met de tafels over de gehele lengte van de kamer, wat ook niet heel erg is, het is alleen wat makkelijker om op deze manier constructie bouwen.

De onderbouw wil ik op een stevige manier zodat ik ook over de tafels heen kan kruipen als dat zou moeten. Net zoals Chris aan het doen is bij zijn nieuwe Groterdam. Ik was van plan om erop dan spaanplaat te leggen.

Qua sporenplan is het mijn bedoeling om 2-sporig rond te gaan met rechts in het midden een station en rechtsonder opstelsporen of een goederenlijntje naar een fabriek. Het wordt trouwens een echt Nederlandse baan. Het sporenplan is nog lang niet zeker en ik zet dit er alleen maar bij om jullie even een beeld te geven wat mijn bedoeling is.

Na dit lange slaapverwekkende verhaal is mijn vraag aan jullie wat je ervan denkt. Is het idee met tafels goed, hebben jullie nog ideetjes hoe het beter kan, enzovoort

Als laatste nog een vraagje: wat is een fijne hoogte om mee te werken? Momenteel is het iets van 70 cm, wat veel te laag is, ik krijg er rugpijn van als ik een paar uur bezig ben. Ik ken iemand die het op 100 cm hoogte heeft, maar dat vindt ik net weer te hoog. Ik denk dat 90 cm fijn is om op te werken. Wat gebruiken jullie voor hoogtes op jullie vaste banen? En wat denken jullie dat het beste is?

Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is en dat jullie mij met dit alles kunnen helpen.

Groeten, Irmo
« Laatst bewerkt op: 20 November 2010, 22:02:07 door TreintjeDelft »

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
Re:Een nieuwe modelspoorbaan
« Reactie #1 Gepost op: 20 November 2010, 22:15:29 »
de hoogte heeft er ook een beetje mee te maken hoe lang je bent.
je moet immers wel tot bij de deur kunnen komen. en niet met veel
moeite natuurlijk, als er toevallig daar net iets ontspoort, je zal net
zien dat dat gebeurd, en de tafel is volgebouwd, moet je er bij
kunnen komen.

verder heb je een aardige ruimte zeg!!!! daar is wel wat op de maken.

verder ben ik wel benieuwd wat je allemaal op de tafel wilt gaan maken.
industrie haven rangeren, draaischijf groot of klein station. deze dingen
moet je allemaal weten om een baanplan te gaan maken.

en in welke periode wil je gaan rijden?
land is al bekend nederland.
en ik gok dat je H0 hebt, op de foto te zien.

kortom je hebt heel veel mogelijkheden, en je meot eerst goed nadenken
wat je wilt maken, en dan denken hoe je het gaat maken. en doe het
vooral neit te gehaast, want daar kan je later spijt van hebben.

oow nog een vraag om het af te leren: digitaal of analoog?

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 20 November 2010, 23:03:34 »
Beste iedereen,

Hoi Irmo!  (y)

Na dit lange slaapverwekkende verhaal

Niet zo bescheiden, ik vond het net interessant!

Als laatste nog een vraagje: wat is een fijne hoogte om mee te werken? Momenteel is het iets van 70 cm, wat veel te laag is, ik krijg er rugpijn van als ik een paar uur bezig ben.

Wat Mathyn ook al zei, dat hangt helemaal van je lengte af, niet alleen om te reiken (wat sowieso al heel belangrijk is) maar ook om onderdoor te kruipen! Vooral in het begin ben je veel onder de tafel bezig met kabeltjes aansluiten, en ook daar kun je rugklachten van krijgen als er te weinig ruimte is. Daar komt nog bij dat jij een gat in het midden hebt, dat wil je comfortabel kunnen bereiken zonder "wiskundeknobbels"  ;D.
Jammer dat je de oude Fl* hebt weggedaan, ikzelf vind dat toch veel mooier.
Ik ga je draadje volgen. Veel succes, houd ons op de hoogte.

Groet,
Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

TreintjeDelft

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 20 November 2010, 23:25:11 »
Bedankt voor de reacties  :),

Ik begrijp dat de hoogte te maken heeft met mijn eigen lengte, ik moet maar even verder uitproberen welke hoogte voor mij het beste is. Wat bedoel je trouwens met het ontsporen, want ik kan toch gewoon onder dat stukje van de tafel heen terug kruipen, hoe moet ik anders in het midden komen?

Ik hou het vooral op tijdperk IV-V, misschien af en toe iets III. En ik heb in inderdaad H0. Nu heb ik nog een oude trafo van Trix en alles analoog, ik ben wel van plan om een zo'n multimaus te gaan kopen en mijn goede materieel te gaan digitaliseren, maar dat kost heel wat centjes en de bouw van de tafels gaat nu eerst voor. Daarom zal ik de twee sporen rond ook niet scheiden (de stroom), maar gewoon aan elkaar laten.

En mijn oude railsen waren echt niet meer goed, ik kan ze gewoon niet meer gebruiken. Ik had ze ook eens helemaal schoon gemaakt en nieuwe railassen op gedaan, maar ze werkten echt gewoon niet goed meer (elke keer geen stroom).

Ik moet zoals jullie zeggen maar ook wat inspiratie op gaan doen en gaan bedenken hoe ik het wil gaan hebben. Maar ik dacht eerst van laat ik mijn ideetjes hier neerzetten en dan komen we misschien nog op wat.

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #4 Gepost op: 21 November 2010, 12:17:38 »
ik zou gelijk de multimaus aanschaffen. voor onder de 100 euro kan je hem al hebben.
je kan ook een startersset aanschaffen. dan heb je meteen een digitale loc.
de locs die je hebt zijn die een beetje recent?? zoja kan je de decoder er zo inpluggen.
decoder heb je voor zo'n €20 volgens mij, voor mij al een tijd geleden dat ik er een heb
gekocht, van esu. en dat is een hele goede. je kan even op de verpakking van de loc
kijken, en als er ergens een soort legoblok op staat, dan is hij digitaal voorbereid.

het is een stuk slimmer om meteen een multimaus aan te schaffen en digitaal te gaan.
waarom, je zal je baan in moeten delen in een paar secties met aparte boosters. en die
delen moeten van elkaar gescheiden worden met plastic raillassen. is een beetje moeilijk
als je alles al heel mooi hebt ingebouwd.

ik snap dat antoontje de modelrails mooier vind, ik had zelf ook profi rails, ik ga nu de roco-
line doen, dat is zegmaar ook een soort modelgleis, maar dan wat fijner. als je nog mooier
wilt kan je ook tillig of peco nemen.

waarom onder je tafel kruipen, wat dacht je van zoiets: http://modeltreinbaan.nl/?p=1048

trouwens nog een ding. wil je alle treinen zelf gaan besturen of wil je automatisch gaan
rijden, als je dat in de toekomst in niet al te lange tijd wil gaan doen, is het misschien
slimmer om een andere centrale te kopen met een pc ingang. je kan de multimaus ook
uitbreiden met een pc blok, maar dat kost allemaal zo veel geld, en dan kan je beter misschien
een fleischmann twincenter kopen, dat is eigenlijk die van ullenbrock, maar die van fleischmann
als je hem tegenkomt is hij een stuk goedkoper. en daar zit een pc ingang in, dus je kan eerst
lekker rijden en later makkelijk uitbreiden. je kan ook een printje kopen bij iemand hier op
het forum, weet de naam even niet. het is een printje waarmee je ook de multimaus met de
computer kan verbinden, en die is niet te gek duur. dus dat is ook een optie. verder heb je de
multimaus van twee merken. van roco en van fleischmann. zit geen verschil tussen, fleischmann
heeft hem overgenomen omdat ze samen zijn met roco. het enige verschil is de kleur.

verder is het niet moeilijk om de wat oudere locs om te bouwen, het zijn alleen wat draadjes solderen.
tegen die tijd heb ik een heel duidelijk schema voor je. alleen moet je bij de oude fleischmann
motoren het schild of zelf isoleren, of een ander schild bestellen. over het schild isoleren is genoeg
hier op het forum te lezen.

nou dat is voorlopig wel even genoeg info denk ik.

ik zou zeggen kijk een beetje in de encyclopedie, download een ontwerp programma, bijv. anyrail. die
gebruik ik, nu nog de testversie, maar ik wil een keer de licencie gaan kopen. hij bevalt mij zeer.
je kan ook een ander programma nemen natuurlijk, staat allemaal in de encyclopedie. lees dat maar
door. verder kijk ook 1:1, kijk naar voorbeelden van spoortrajecten, wat je leuk vind. en lees wat
draadjes hier op het forum. dan doe je denk ik genoeg inspiratie op.

gr,
mathyn
Nu ook op instagram

TreintjeDelft

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 21 November 2010, 14:01:25 »
Kan één multimaus dan met meerdere boosters tegelijk communiceren? Heb je er echt meer nodig op zo'n baan als ik ga maken. Ik heb nu iets van 15-20 meter aan rail (incl. gebogen), dit wordt natuurlijk meer, ik denk tussen de 30 en 40m. Je hebt het waarschijnlijk over de ESU LokPilot Basic van €20,-.
De locs die ik gebruik hebben alle een 8-polige NEM aansluiting, ik heb nog wel wat oud lima en fleischmann materieel, maar daar rijd ik eigenlijk nauwelijk meer mee. De enige die ik gebruik en geen decoder aansluiting heeft is mijn Mehano Thalys (dat supermarkt model).

De modelrails die ik gebruikte kwam nog uit de jaren '90 en was veel minder gedetailleerd dan de modelrails die de laatste jaren nog te koop was.
Voordelen aan die roco-line is natuurlijk wel dat ze goedkoper zijn, dat ik de bedding (beter en mooier) zelf kan doen en veel meer radiussen hebben. Misschien moet ik er nog eens over nadenken wat ik met mijn railsen ga doen, want ik zal ook veel nieuwe nodig gaan hebben en dat zal veel gaan kosten met profi-rails. Kan ik die profi-rails misschien nog gedeeltelijk gebruiken voor een los klein baantje dat ik in gedachte had.

Als ik digitaal ga, ga ik denk ik niet de computer gebruiken, ik vind het leuker om mijn treintjes zelf te besturen.  ;D
Zit er trouwens een beperking aan hoeveel treinen de multimaus tegelijkertijd kan besturen (ik heb het hier niet over het registeren van decoders). En hoeveel kan het twin-center tegelijk?

Dat anyrail heb ik eerder gebruikt alleen zit je dan met die beperking van 50 railsen, erg irritant. Verder vond ik het ook een goed programma.

Wat in mijn gedachten zit, is om een station met een stukje van een stad te maken, een stukje echte Nederlandse polder (ik heb ook nog zo'n typisch Nederlands ophaalbruggetje van Faller als bouwpakket) en een goederenstation (van de groottes heb ik geen idee). Ik vind de Nederlandse spoorwegen van de jaren '90 denk ik het mooist, het kleinschalige goederenvervoer is er nog in redelijke mate en de 1100/1200/1300/2200/2400 serie locs rijden nog en het nieuwere materieel (IRM en ICM) is er al.
« Laatst bewerkt op: 21 November 2010, 14:10:20 door TreintjeDelft »

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #6 Gepost op: 21 November 2010, 14:35:25 »
je kan heel veel locs besturen met de multimaus nog met het twincenter.
alleen zal je dan met boosters moeten werken. dat zijn zeg maar dezelfde kast met trafo,
alleen dan zonder een multimaus aangesloten. die kast met trafo is wel doorverbonden
naar kast met trafo en multimaus. als je met veel locs tegelijk gaat moet je een tweede multimaus aanschaffen
en erbij inpluggen. dan heb je hetzelfde als het twincenter. twee rijregelaars.

maar als je niet met de pc gaat zou ik lekker een multimaus nemen hoor. hartstikke simpel en stukkie goedkoper.

gr,
mathyn
Nu ook op instagram

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #7 Gepost op: 21 November 2010, 14:50:25 »
Kan één multimaus dan met meerdere boosters tegelijk communiceren?
Ja geen enkel probleem. Daar zijn al verschillende draadjes op het forum geweest.

Heb je er echt meer nodig op zo'n baan als ik ga maken. Ik heb nu iets van 15-20 meter aan rail (incl. gebogen), dit wordt natuurlijk meer, ik denk tussen de 30 en 40m.

Ligt meer aan het aantal treinen dat je laat rijden, meer dan 6 tot 8 treinen tegelijk dan heb je waarschijnlijk wel een extra booster nodig. Je maakt onder je baan een ringleiding waar je de rails op diverse plaatsen op aansluit. Dan heb je de minste spanningsverliezen, zie ook: Centrale voedingsleiding

Je hebt het waarschijnlijk over de ESU LokPilot Basic van €20,-.

Doordat er een nieuwe versie van de LokPilot uitgekomen is zijn de V3.0's bij diverse winkeliers in de aanbieding.

Zit er trouwens een beperking aan hoeveel treinen de multimaus tegelijkertijd kan besturen (ik heb het hier niet over het registeren van decoders). En hoeveel kan het twin-center tegelijk?

Veel meer dan jij kan bijhouden met je reactievermogen :) Het maakt niet uit welke centrale je kiest. Zie ook even hier voor een aantal gegevens:

Roco Multimaus
Fleischmann Twin Center

Dat anyrail heb ik eerder gebruikt alleen zit je dan met die beperking van 50 railsen, erg irritant. Verder vond ik het ook een goed programma.

Dan moet je de volledige versie aanschaffen. Dat kost je misschien wat geld maar je kan je baanplan er wel mooi in uittekenen.

Voor de hoogte: Kijk ook eens in mijn bouwdraadje: bouw van mijn baan Daar staat een stukje over de hoogte van een baan...

Succes met plannen

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 21 November 2010, 15:34:57 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

TreintjeDelft

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 21 November 2010, 15:26:36 »
Het aantal treinen dat ik in elk geval zal gaan digitaliseren zijn er nu drie, en twee andere waarschijnlijk ook. Verder heb ik nog allemaal oud materieel wat ik niet zal gaan digitaliseren en nauwelijk gebruik (Alleen af en toe even een paar rondjes om te zorgen dat de motor niet vast gaat lopen).
En waarschijnlijk zal ik echt niet met meer dan 8 treinen gaan rijden als ik er zoveel later zou hebben. Dus heb ik denk ik aan 1 booster genoeg. Is het trouwens dat stilstaande locs waarbij alleen het licht brandt ook meetellen of alleen locs die echt rijden?

Ik kan trouwens van iemand een lok-boss lenen (de voorloper van de multimaus bij fleischmann), die zou ik dan voorlopig kunnen gebruiken om 4 treinen te besturen (is het maximum van dat apparaat, meer kan er ook niet in worden geregistreerd). En dan digitaliseer ik wel alvast mijn locs en dan kan ik later nog een multimaus kopen.

Ik bedoelde trouwens ook de versie 3 van de lokpilot.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #9 Gepost op: 21 November 2010, 15:39:24 »
Een decoder gebruikt niet zo heel veel 50mA en een ledje of een eenvoudig lampje ook niet... Als die op de baan staan nemen die ook stroom af.... maar als geen tientallen treinen stil laat staan op de baan met complete verlichting aan dan kan dat....

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

TreintjeDelft

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 29 November 2010, 14:55:25 »
Ik heb nog eens zitten nadenken over het stuk waar ik nu onder door zou moeten kruipen met de plattegrond van mijn eerste bericht. Als ik dat omhoog wil kunnen klappen, hoe zou ik dat dan moeten maken? Ik begrijp dat je dan in elk geval scharnieren nodig hebt, maar hoe zit het dan met de railsen en het feit dat wanneer de planken tegen elkaar zitten je ze volgens mij niet meer omhoog kan krijgen. Zie de tekening:

Klik voor groter formaat
Dat stukje links tussen de klep en tafel is trouwens een scharnier.
Ik bedoel dus dat de zijkant van de klep dan volgens mij tegen de zijkant van de plank recht aan zit, waardoor je deze onmogelijk omhoog dan krijgen zonder dat je een ruimte van een cm of 2 er tussen vrij houd, en dat is dus juist niet mijn bedoeling. Weet iemand hoe dit wel goed kan worden gemaakt?

GW

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 29 November 2010, 15:20:18 »
Rechterzijde onder een hoek van ongeveer 45 graden afzagen, dan klemt hij niet.

Scharnieren links rechtop zetten met de pen boven, net onder het "maaiveld". Netjes met een  beitel in de zijkant van je hout wegwerken.

Gerard

TreintjeDelft

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 29 November 2010, 15:33:43 »
Oh zo, bedankt. Wat bedoel je trouwens precies met die scharnier, dat je hem iets lager plaatst van de bovenkant van het hout is, waardoor je hem bijna niet meer ziet?

En hoe zou het moeten met de rails dan?

GW

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 29 November 2010, 15:43:08 »
Een scharnier bestaat uit twee plaatjes (met schroefgaten erin), cylindervormige lippen, om en om, en een pen. Die platen hebben een dikte (van laten we zeggen 2mm). Die dikte beitel of frees je uit in de kopse kanten van de scharnierend te verbinden delen. Bovenaan in het maaiveld moet je voor de cylinder waarschijnlijk ietsje meer ruimte nemen. Zorg dat het midden van de pen op maaiveld hoogte ligt.

De rails leg je op je bewegende deel, maar niet met lasjes verbonden met de andere rails. Je verbind deze onderlangs met draden met de rails op de "vaste wal".

Netjes en strak werken, zo goed mogelijk zonder speling is belangrijk.

TADAAA !!!

Gerard
« Laatst bewerkt op: 29 November 2010, 15:44:45 door Gerard Wassink »

Ferry As

• Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 29 November 2010, 16:29:28 »
Hoi,

Kijk eens in mijn draadje "Hilverdaal".

Hier staan wat foto´s over hoe ik een beweegbare brug heb gemaakt.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22157.15.html

Succes

Ferry