Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 10:20:08
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:12:05
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 10:03:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 09:58:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:56:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 09:56:09
Overstap naar HTM door gdh
Vandaag om 09:46:50
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:21:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:57:27
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:42:19
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:36:16
Mijn geweatherde modellen door DJV
Vandaag om 01:30:22
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 October 2025, 22:43:01
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
24 October 2025, 21:08:50
Artitec 6300 door ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
24 October 2025, 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
24 October 2025, 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
24 October 2025, 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
24 October 2025, 20:13:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
24 October 2025, 19:44:52
MoBaBro.de door henk
24 October 2025, 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
24 October 2025, 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
24 October 2025, 19:18:31
  

Auteur Topic: Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!  (gelezen 10192 keer)

flappieklaas

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
« Gepost op: 18 November 2010, 19:53:55 »
Beste mede modelspoorbouwers,

In de meeste opzichten hebben jullie veel meer kennis dan ik dus wellicht dat jullie mij kunnen helpen. Tot op heden hebben zoektochten, uitprobeersels en navraag niets uitgewezen.

Het probleem is als volgt:

(principe tekening)

Met een reguliere keerlusmodule heb ik het niet kunnen oplossen


Op het moment ben ik in het bezit van een Digirails KSM2 keerlusmodule...


...maar ik heb de indruk dat er een schakeling t.p.v. de aansluiting 'A' en 'B' moet zitten, bijvoorbeeld als volgt:

Het idee hierbij is dat:
1.- zodra de trein van sectie 1 naar 2 en naar 3 rijdt, sectie 2 en 3 de polarisatie van sectie 1 krijgt.
2.- daarna zodra de trein sectie 4 betreedt, wil ik dat sectie 3 en 4 de polarisatie van sectie 5 krijgt.
Wat ik hoop dat kan is dat zodra de trein sectie 2 betreedt, dit gedetecteerd wordt en de 'automatische schakelaar' voor de polarisatie van sectie 1 kiest.
Vervolgens als de trein sectie 4 betreedt er ook weer een signaal naar de 'automatische schakelaar' gaat en deze voor de polarisatie van sectie 5 kiest.

Valt het nog te volgen?



Het zijn principe tekeningen, sectie 3 is lang genoeg voor één hele trein. Het baanplan klopt ook (heb het mijzelf alleen wat moeilijk gemaakt), dus gelieve ook niet te vragen waarom ik dit zo heb gemaakt.


Ik hoop dat dit een leuke uitdaging voor jullie is, ik vond het voor mijzelf ook een leuke uitdaging maar kom er niet uit. Misschien dat er zelfs standaard producten voor zijn.
Ik snap nog niet alle termen en dergelijke die jullie gebruiken, dus mocht je iets willen toelichten of reageren, dan het liefst met een plaatje.
Ik hoor het graag.
Alvast bedankt.


p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
« Reactie #1 Gepost op: 18 November 2010, 20:29:43 »
Flappieklaas,

Gebruik 2 afzonderlijke keerlusmodule,

Zie tek, een bij de groene en een bij de rose lijn.




Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

flappieklaas

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
« Reactie #2 Gepost op: 18 November 2010, 20:44:21 »
Beste Piet,

Wellicht dat het een oplossing kan zijn, maar vooralsnog zie ik het niet.

Een keerlusmodule vraagt per sectie altijd een '+" en '-' aansluiting, hoe ik die bij jouw situatie moet aansluiten weet ik niet.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
« Reactie #3 Gepost op: 18 November 2010, 20:52:53 »
Goed, allereerst eens even kijken of ik of Piet de tekening snapt, is het enkel of dubbelsporig getekend? Als het dubbelsporig is dan kan met 1 module volstaan worden mits de twee overloopblokken nooit gebruikt worden. Anders zijn er twee keerlusmodules noodzakelijk.

Maar zoals ik dacht dat het er staat, het is enkelsporig. Als dit het geval is denk je veeeeeel te moeilijk. Je bent dan met je laatste tekening prima op weg. De module IS namelijk de getekende "automatische schakelaar".

De klemmen A en B zijn dan de railspanning vanaf de centrale/booster en deze zitten idd al aan beide kringen (sectie 1 en 5) zoals je aangegeven hebt. Dit zal idd voor een probleem zorgen bij het berijden. Hier komt dan de module kijken. Om het makkelijk te maken met de tekening zeg ik nu dat rood aan klem A komt en blauw aan klem B. Sectie 2 en 4 zijn de detectie sporen voor de module zodat deze weet waar een trein vandaan komt. Van sectie 4 gaat rood aan A1 en blauw aan B1, sectie 3 gaat rood aan A' en blauw aan B' en voor sectie 2 ligt het even anders, hier gaat rood aan B2 en blauw aan A2. (Dit omdat de spoorstaaf van sectie 1 aan A doorloopt naar A2 in sectie 2, hetzelfde geld voor B en B2). Als je het zo aansluit kan de module zien of er een trein op sectie 2 of op sectie 4 binnen komt en hierop sectie 3 aanpassen. (Alleen sectie 3 zal werkelijk wisselen van polariteit!)

Nog even opsomming, let wel, kleuren zijn volgens je laatste tekening.
Sectie 1 rood: A
Sectie 1 blauw: B
Sectie 2 rood: B2
Sectie 2 blauw: A2
Sectie 3 rood: A'
Sectie 3 blauw: B'
Sectie 4 rood: A1
Sectie 4 blauw: B1
Sectie 5 rood: A
Sectie 5 blauw: B

Dit stel ik nu wel allemaal aan de hand van het voorbeeld van digirails enzo dus er is een kans dat het niet klopt maar ben 99% zeker van wel :) Hoop dat het zo duidelijk is.

Timo
« Laatst bewerkt op: 18 November 2010, 20:57:59 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
« Reactie #4 Gepost op: 18 November 2010, 20:59:01 »
Timo en flappiekaas,

Ik ga er vanuit dat het twee sporen zijn dus dubbelspoor.
en dat de sporen allemaal gelijktijdig bereden kunnen worden in beide richtingen.

Flappiekaas,

even een voorbeeld van een andere module erbij gehaald, de meeste zijn vergelijkbaar.

Dit is een voorbeeld van een roco keerlus module 10767, de juiste aansluitgegevens staan in de handleiding.
deze moet je dan twee maal gebruiken, en de tekening is een voorbeeld met de gebogen rails




gr Piet
« Laatst bewerkt op: 18 November 2010, 21:02:42 door p.heinst »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

flappieklaas

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
« Reactie #5 Gepost op: 18 November 2010, 21:31:28 »
Beste Timo,

Ik heb meerdere combinaties geprobeerd, inclusief die zoals jij en de beschijving beschrijven maar dat heeft niet mogen werken omdat er in 'mijn' 'keerlus' verschil tussen het hoofdspoor aan de éne en aan de andere zijde van de 'keerlus' zit. In geval van de digirails beschrijving is dit niet.
In het voorbeeld heb ik inderdaad (gemakzuchtig) die éne aansluiting verwisseld.


Beste Piet,

De Roco keerlusmodule ziet er veelbelovend uit! Mijn situatie is echter een enkelspoor situatie dus dan hoef ik deze module en de aansluitingen 1x toe te passen.
Dit principe (de aansluiting van de hoofdbaan op dezelfde input) zou ik ook bij mijn huidige keerlus module kunnen toepassen of is de roco keerlusmodule toch anders? Volgensmij is de Roco keerlusmodule wel een stuk intelligenter. Ik zie geen toegevoegde waarde van de vertakking van de hoofdsporenaansluiting terwijl deze dezelfde ingang gebruiken.
Ik zal deze echter wel aanschaffen (liefst morgen als ik een bijzijnde modelspoorzaak weet die deze op voorraad heeft).

Dankjewel, zodra ik deze heb aangesloten zal ik het laten weten!

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
« Reactie #6 Gepost op: 18 November 2010, 21:38:04 »
Piece of cake  (plak keek)

Pak de gele baan aan de linkerkant van de wissels, maar inclusief de wissels in de gele baan.
Isoleer dit stuk dubbel van de rest, dus achter die 2 overgangswissels.
Sluit op dit linkerstuk de keerlusmodule aan.
Rijdt een trein op dit stuk binnen, dan schakelt (eventueel) de keerlusmodule. Blijft de trein hier rijden, zal die mogelijk bij overschrijden van een overgang nogmaals schakelen.  Bij het verlaten van niveau 1 kan de module zonodig weer schakelen.

1 keerlusmodule op 1 stuk baan.
Zoals gezegd: stuk banaan of gaan voor die banaan. :D

Maarten.

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
« Reactie #7 Gepost op: 18 November 2010, 21:47:14 »
flappiekaas,

Wat je eventueel eerst kunt doen, dat is de handleiding van de roco keerlus eens doorlezen en dan kun je altijd nog beslissen wat je doet.

Handleiding in het nederlands is te vinden op  http://www.dutchroco.nl/index.php?board=23.0

en dan even kijken onder, Handleiding keerlus module 10767 van Roco NL (nieuw)


Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

flappieklaas

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
« Reactie #8 Gepost op: 18 November 2010, 21:55:19 »
Beste Maarten,

Ik kan je helaas niet helemaal volgen.


Beste Piet,

Die handleiding had ik (na jouw vorige bericht) gevonden en gelezen. Desalniettemin behoud ik mijn twijfel maar het zal er niet voor niets in staan.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
« Reactie #9 Gepost op: 18 November 2010, 22:07:29 »
Beste Flappiekaas,

(Heb je ook een naam?)

De Roco module doet precies hetzelfde! Alleen heten A en B respectievelijk in+ en in-, A' en B' respectievelijk out+ en out- en A1, B1, A1 en B2 respectievelijk sensor1, sensor2, sensor3 en sensor4.... Ik snap alleen niet wat er "anders" is aan jouw beschrijving. Maken beide baandelen van verschillende boosters gebruik ofzo? Als dit niet zo is dan zie ik geen verschil. Of je nu twee stukken rails uit hetzelfde draadje voed of dan je op hetzelfde stuk spoor uit komt maar elektrisch gezien niet uit. Zou je kunnen proberen uit te leggen wat jij denkt dat verschillend is?

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
« Reactie #10 Gepost op: 18 November 2010, 22:20:35 »
In een testsituatie heb ik een keerlus uitgeprobeerd (van LDT). Dat ging eerst fout en ik kreeg kortsluitingen. Het bleek dat de polariteit ZEER precies komt. Je moet DWES, Doen Wat Er Staat!

En ik dacht de boel gewoon ff snel aan te sluiten, dat werkt dus NIET.

Ik weet niet hoe jij het hebt aangesloten, heb je de polariteit exact aangesloten zoals op de handleiding is aangegeven?

Gerard

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
« Reactie #11 Gepost op: 18 November 2010, 22:21:15 »
Oh, okay, je bent al weer offline...

flappieklaas

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
« Reactie #12 Gepost op: 18 November 2010, 23:03:21 »
Gerard,

Ik heb het exact volgens handleiding aangesloten gehad, het heeft helaas niet mogen werken (mijn situatie is anders dan de standaard keerlus)


Timo,

Ik kan het verschil ook niet verklaren en twijfel dus aan de Roco handleiding. Maar misschien kan die meer dan die van Digirails.

Groeten Tim

MichaelArends

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
  • Railrunners Groningen
    • Website Modelspoor Club Stad Groningen
Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
« Reactie #13 Gepost op: 18 November 2010, 23:48:03 »
(mijn situatie is anders dan de standaard keerlus)

Hoezo?  ???

Heb je ook een tekening met alle stroom aansluitpunten van jouw baan? Dus incl boosters e.d.?

gr Michael

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
« Reactie #14 Gepost op: 19 November 2010, 02:01:32 »
Hoi Tim,

Ik zit met hetzelfde punt als Micheal. Een keerlus module is niet alleen voor de makkelijke keerlus maar voor elke situatie waardoor het kan voorkomen dat de spoorstaven gekruist komen te zetten en + de - wil raken (of J de K of A de B, als het beestje maar een naam heeft...). Zou je willen uitleggen wat jij denkt dat er anders is? De module van Roco werkt hetzelfde (alleen heeft deze ook nog kortsluitdetectie als je geen gebruikt wilt maken van detectie secties, niet zeker of de KSM2 deze ook heeft). Ik ben dus bang dat er toch iets niet goed zit in de aansluiting en dan zal de Roco ook niet werken (tenzij de module defect blijkt te zijn). Check dus nog een keer alle punten, nergens mogen A en B andersom zitten dan aangegeven.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox